Protokół Nr XX/09
P R O T O K O Ł Nr XX/09
z XX Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 25 sierpnia 2009 r.
Obrady XX sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.
Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1310.
Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 13 radnych.
Radni obecni:
1/ Pan Jerzy Barańczuk - Wyczółki,
2/ Pani Beata Dubińska - Żerczyce,
3/ Pan Jerzy Fiedoruk - Klukowicze,
4/ Pan Michał Jadczuk - Nurzec-Stacja,
5/ Pani Katarzyna Jezierska - Nurzec-Stacja,
6/ Pan Wiktor Karpiuk - Moszczona Pańska,
7/ Pan Michał Muszkatel - Wólka Nurzecka,
8/ Pan Jarosław Nikiforuk - Siemichocze,
9/ Pan Zbigniew Olesiński - Nurzec-Stacja,
10/ Pan Jerzy Olesiuk - Tymianka,
11/ Pan Zenon Podbielski - Nurzec-Stacja,
12/ Pan Jan Raczyński - Zalesie,
13/ Pani Antonina Rosa - Nurzec-Stacja.
Radni nieobecni:
1/ Pan Roman Wudarski - Nurzec-Stacja.
2/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,
Spoza Rady w sesji udział wzięli:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,
3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
4/Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego – Eksploatacja Wodociągów przy WZMiUW w Białymstoku
5/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Zakładu Eksploatacji Wodociągów w Bielsku Podlaskim,
6 Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,
7/ Sołtysi.
/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.
Obradom XX sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Do punktu 1-go
Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.
Następnie powitał Radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka - Wójta, Panią Marię Szatyłowicz – Skarbnika Gminy, Pana Krzysztofa Staniszewskiego – Sekretarza Gminy, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.
Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z XIX sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z XIX sesji Rady Gminy.
Uwag do protokołu z XIX sesji Rady Gminy nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania protokół z XIX sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty 11 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 12 radnych.
Do punktu 2-go:
W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski, zapoznał w proponowanym porządkiem obrad XX sesji. Następnie zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.
1/ Pan Piotr Jaszczuk –Wójt – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad podjęcie uchwały w sprawie udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania „Przebudowa dróg powiatowych”. Nadmienił, iż wnioskowana pomoc dotyczy przebudowy drogi Augustynka - Siemichocze – Tymianka – Wólka Nurzecka.
Uwag nie wniesiono.
Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie zmiany w porządku obrad w pkt 6 pkt 4.
W wyniku jawnego głosowania wniosek został przyjęty jednogłośnie 12 głosami za w obecności 12 radnych.
Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie porządek obrad wraz ze zmianą.
W wyniku jawnego głosowania porządek obrad XX sesji Rady Gminy wraz ze zmianą został przyjęty jednogłośnie12 głosami za, w obecności 12 radnych. A brzmi on następująco:
1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z XIX sesji Rady Gminy.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009 roku.
6. Podjęcie uchwał w sprawach:
1/ Zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja
2/ Zmiany w budżecie gminy na 2009 rok.
3/ Ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka.
4/ Udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizacje zadania „Przebudowa dróg powiatowych”.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Sprawy różne i wolne wnioski.
Na wniosek przedstawicieli Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych – Eksploatacja Wodociągów Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski zaproponował, aby przed realizacją porządku obrad omówić problemy związane z eksploatacją Wodociągów i Kanalizacji.
Radni nie wnieśli uwag.
Do punktu 8-go:
Sprawy różne i wolne wnioski:
1. Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego – Eksploatacja Wodociągów – poinformował o działalności zakładu. Prosił o zgłaszanie uwag, problemów dotyczący eksploatacji wodociągów.
2. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że w bieżącym roku ma być podłączone osiedle „Zielone” do wodociągu w Nurcu-Stacji. W związku z tym zapytał czy hydrofornia bez modernizacji zapewni dostawę wody do mieszkań na wyższych kondygnacjach.
3. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Zakładu Eksploatacji Wodociągów w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że zmiana przyłączenia osiedla po jednostce wojskowej do hydroforni w Nurcu-Stacji, poprawi zaopatrzenie w wodę. Istniejąca hydrofornia na terenie osiedla nie może być wykorzystywana z uwagi na jakość wody. Obecnie przewidywana jest modernizacja hydroforni w Nurcu-Stacji, dlatego nie może być obaw, że przyłączenie osiedla do hydroforni w Nurcu-Stacji będzie utrudnieniem dla mieszkańców.
4. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę na problemy związane z odprowadzeniem ścieków z osiedla po jednostce wojskowej. W ostatnim okresie został wprowadzony zakaz odprowadzenia ścieków na dotychczasowych zasadach, do starej oczyszczalni. Wystąpiono o zezwolenie na zrzut ścieków do oczyszczalni w Nurcu-Stacji. Jaka jest możliwość rozwiązania tego problemu?
5. Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego – Eksploatacja Wodociągów w Białymstoku – poinformował, iż jest możliwość przyjęcia ścieków dowożonych do oczyszczalni w Żerczycach w ilości około 9 m3 co drugi dzień. Nadmienił, iż jest możliwość przyłączenia osiedla do kanalizacji i wówczas nie będzie ograniczenia w dostawie ścieków. Odpowiedź w sprawie odbioru ścieków dowożonych została przekazana dla MPO.
6. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż wspólnota mieszkaniowa na osiedlu „Zielone” nie ma nic wspólnego z MPO.
7. Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego – Eksploatacja Wodociągów w Białymstoku – wyjaśnił, iż MPO jako usługodawca zwróciło się o udzielenie informacji odnośnie możliwości zrzutu ścieków do oczyszczalni w Żerczycach.
8. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że wspólnota mieszkaniowa na osiedlu „Zielone” ogłosiła informacje, że chce zlecić odbiór ścieków. Być może MPO w ramach tego ogłoszenia wystąpiło z zapytaniem. Nadmienił, iż sprawa odbioru ścieków jest bardzo pilna z uwagi na zamknięcie dotychczasowej oczyszczalni.
9. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż nie możliwości przyjęcia ścieków z dotychczasowych odstojników w lesie. Istniejąca kanalizacja w lesie musi być zablokowana. Można tylko ustalić studzienkę, z której ścieki będą przyjmowane do oczyszczalni w Żerczycach. Ścieki z dotychczasowych odstojników mogą zniszczyć oczyszczalnię. Na podstawie posiadanych informacji w zakresie odbioru wody uważamy, że odbiór 9 m3 ścieków, co drugi dzień zaspokoi w całości potrzeby.
10. Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy jest możliwość sprawdzenia studzienek kanalizacyjnych /przepompowni/, z uwagi na wybijanie ścieków? Czy to jest możliwe, że w studzienkach są osady, białe bryły 10 kg i więcej i one powodują awarie?
11. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż są to tłuszcze z gospodarstw domowych. Szczególnie tam gdzie jest zbiorowe żywienie musza być zainstalowane seperatory do likwidacji tłuszczy i skrobi. Brak seperatorów powoduje, że tłuszcze i skrobia odkładają się i blokują pracę pływaka i pomp. Koszt seperatora jest w granicach 5 000 zł.
12. Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, kto ma dotrzeć do tych jednostek i zobowiązać do zainstalowania seperatorów.
13. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż problem wyegzekwowania obowiązku zainstalowania seperatorów należy do zakładu prowadzącego eksploatację wodociągów i kanalizacji. Nadmieniła, że większość zakładów, gdzie prowadzone jest żywienie zbiorowe należy do gminy.
14. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, kiedy zostanie przeprowadzony remont elewacji zewnętrznej w hydroforni i w Tymiance
15. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż remont hydroforni może być przeprowadzony w ramach środków finansowych uzyskanych z eksploatacji hydroforni. Tak jak wynika ze składanych rozliczeń finansowych nie ma środków pozwalających na realizację wszystkich potrzeb. W najbliższym czasie musimy wykonać remont w hydroforni w Klukowiczach. Sprawa elewacji hydroforni w Tymiance będzie analizowany jednak trudno jest przewidzieć, kiedy problem ten zostanie rozwiązany.
16. Pani Antonina Rosa – Radna Nurzec-Stacja – zwróciła uwagę na wydobywające się nieprzyjemne zapachy z przepompowni. W ostatnim okresie w mieszkaniach odczuwany jest zapach kiszonej kapusty. Co jest przyczyną nieprzyjemnych zapachów.
17. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż przyczyną tych zapachów jest ściek zastoinowy. Zużycie wody spada i jest problem związany z zastojem ścieku. Zlecono konserwatorowi płukanie przepompowni. W dniu wczorajszym dokonano zmiany ustawienia pomp i być może to jest przyczyną tego zapachu.
18. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy nie byłoby możliwości opracowania dokumentacji na budowę kanalizacji do osiedla „Zielone” przez zakład eksploatacji wodociągu, tak jak opracowano dokumentację na budowę wodociągu.
19. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż w ramach wolnego czasu opracowała dokumentacje na budowę wodociągu. Obecnie przy zwiększonym zakresie obowiązków nie dysponuje wolnym czasem, aby opracować dokumentację na przyłączenie osiedla do kanalizacji.
20. Pan Jan Raczyński- Radny, Zalesie – zapytał, ile ścieków może przyjąć oczyszczalnia, gdyż są problemy z odbiorem ścieków.
21. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż trudno jest określić ilość ścieków, który może być przyjmowany do oczyszczalni. Zakład zatrudnia technologa, który wykonuje badania na podstawie, których ustalona jest możliwa do przyjęcia ilość ścieków dowożonych. Z ostatniej informacji wynika, że jest możliwość przyjęcia około 9 m3 ścieku dowożonego, co drugi dzień.
22. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż została wybudowana oczyszczalnia ścieków i mamy problem z odbiorem ścieków. W sytuacji, jeśli zgłosi się kilku mieszkańców o odbiór ścieków a oczyszczalnia może przyjąć tylko 9 m3 to gdzie mają być wywożone ścieki?
23. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż każdy dostawca ma określone ile ścieków dziennie może dostarczyć. Obowiązkiem dostawcy jest równomierne rozłożenie odbierania i dostarczania do hydroforni ścieku.
24. Pan Zbigniew Olesiński – poprosił o wyjaśnienie stwierdzeń, w których mówi się, że oczyszczalnia jest wykorzystana w 30%, a ścieki nie są przyjmowane w większej ilości.
25. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż oczyszczalnia jest przeznaczona do odbioru ścieków dopływowych. Ilość ścieków dowożonych możliwa jest do przyjęcia proporcjonalnie do ilości ścieków dopływowych. Ścieki dowożone są podawane do oczyszczalni proporcjonalnie do ilości ścieków dopływowych systematycznie. Nie można w jednorazowo wprowadzić większej ilości ścieków dowożonych.
26. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, ile metrów sześciennych wody pobierane jest miesięcznie w hydroforni w Tymiance.
27. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż dziennie z hydroforni w Tymiance, z chwilą uruchomienia zakładu tuczarni świń pobierane jest od 1500 do ponad 2000 m3 wody.
28. Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, czy gdyby w szambach przydomowych były bakterie byłaby możliwość przyjęcia większej ilości ścieków.
29. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, że wprowadzając bakterie do szamba musi być odpowiednie napowietrzenie. Uważa, że nie wpłynie to na zwiększenie ilości ścieków możliwych do przyjęcia do oczyszczalni.
30. Pan Tadeusz Kłosek – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego Eksploatacja Wodociągów w Białymstoku – wyjaśnił, iż oczyszczalnie ścieków są kontrolowane przez Inspektora Ochrony Środowiska i za niewłaściwe oczyszczanie ścieków są bardzo wysokie kary.
31. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – podziękował Pani Trzeciak za opracowanie dokumentacji technicznej na przyłączenie osiedla do wodociągu.
32. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – podziękował przedstawicielom WZMiUW Gospodarstwo Pomocnicze Eksploatacja Wodociągów za udział w sesji i wyjaśnienie nurtujących problemów związanych z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzeniem ścieków.
Do punktu 3-go
Informację o realizacji uchwał Rady Gminy i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.
Następnie poinformował o realizacji zadań. Złożono wniosek na modernizację hydroforni i rozbudowę wodociągu. Realizując te zadanie zostanie podłączonych część miejscowości, między innymi Sokóle, Borysowszczyzna, Zabłocie. Prawdopodobnie decyzja dotycząca załatwienia naszego wniosku na dofinansowanie tego zadania zostanie podjęta do końca października. Natomiast inwestycja będzie realizowana w 2010 roku. Po zrealizowaniu tej inwestycji będzie możliwość odłączenia niektórych miejscowości od hydroforni Tołwin. Z uzyskanych informacji wynika, że prawie wszystkie samorządy wystąpiły o dofinansowanie. W związku z brakiem środków na realizację tych zadań wystąpiono do Ministra Rolnictwa o uruchomienie rezerwy, która została przewidziana na 2011 rok. Uruchomienie tej rezerwy pozwoli na zaspokojenie potrzeb na terenie województwa podlaskiego.
- Rozstrzygnięto przetarg na budowę drogi o nawierzchni żwirowanej w Augustynce. Na realizację tego zadania otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 70 000 zł. Mając na uwadze, że droga ta została przesunięta, podjęto decyzje, o jej właściwym usytuowaniu. Nadmienił, iż jeśli nie będzie większych protestów mieszkańców, którzy worali się w tę drogę zadanie zostanie wykonane w niedługim czasie.
- Rozstrzygnięto przetarg na podłączenie osiedla „Zielone” do wodociągu w Nurcu-Stacji. W wyniku przetargu zaoszczędziliśmy przewidziana kwotę na realizacje tego zadania.
-W dniu dzisiejszym została podpisana umowa z Bankiem Spółdzielczym w Hajnówce na obsługę bankową.
- Wybrane zostało przedsiębiorstwo, które dokona adaptacji mieszkań na terenie Jednostki wojskowej. Ma tam powstać osiem mieszkań, które zostaną wykorzystane jako mieszkania zastępcze dla mieszkańców /baraków/ przy ul. Poniatowskiego.
- Wykonano przebudowę ulic Brzozowa, Wierzbowa, aktualnie prowadzone są prace na ul. Zaolzie. W miesiącu wrześniu mają być wykonane prace związane z przebudową ulic w Moszczonie Pańskiej i Werpolu. Z uwagi na oszczędności zostanie wykonana nawierzchnia asfaltowa bez chodników.
- Rozpoczęto prace przygotowawcze przy budowie zbiornika rekreacyjnego. Liczymy, że w przyszłym roku uda nam się pozyskać środki finansowe z Funduszu Ochrony Środowiska, wówczas inwestycja ta nabierze większego rozmachu.
- Trwają też prace na droga powiatowych w kierunku Zabłocia i w kierunku Grabarki. Ma nadzieję, że w miesiącu wrześniu prace te zostaną zakończone. Wykonano chodnik w Nurcu-Stacji. Z oszczędności, które uzyskaliśmy powstaną dodatkowe metry chodnika na ul. Leśnej.
- W zakresie gospodarki nieruchomościami sprzedano jedną działkę na terenie miejscowości Borysowszczyzna.
- Obecnie przymierzamy się do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach programu tzw „Schetynówki” na budowę drogi Sycze-Wakułowicze, Sokóle-Sycze, aby w 2010 można było zrealizować te inwestycje.
- Przystąpiliśmy do Stowarzyszenia Tygiel Dolina Bugu, w ramach tego stowarzyszenia jest możliwość pozyskania środków finansowych na lata 2009-2013.
- Gmina nasza uczestniczyła w programie PPWOW i chcemy tę współpracę dalej kontynuować.
Do punktu 4-go
Interpelacje i zapytania radnych.
- Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zgłosił następujące zapytania:
1/ Dlaczego w inwestycjach w punkcie budowa zbiornika małej retencji w obrębie wsi Chanie Chursy zwiększono kwotę ze 100 000 zł do kwoty 159 725zł skoro w br. Nie planuje się większych prac.
2/ Co Urząd Gminy zrobił w kierunku ściągnięcia zaległości podatkowych z właściciela nieruchomości po byłym tartaku od czasu kiedy około pół roku temu zadawałem pytanie w tej sprawie i na jaką kwotę wynosi zadłużenie wraz z odsetkami.
3/ Na ostatniej sesji prosiłem o pisemną odpowiedź w sprawie prawnego właściciela działek położonych na terenie sołectwa Zalesie /żwirownia, piaskownia, grzebowisko zwierząt, plac pod świetlicą/. Czy otrzyma odpowiedź? Czy ma składać dodatkową interpelację na piśmie?
4/ Dlaczego w miejscowości Nurzec-Stacja są rozkopane wszystkie chodniki naraz od kilku miesięcy, zamiast wykonywać remonty kolejno, etapami?
5/ Czy Urząd Gminy planuje ująć w budżecie na 2010 wykonanie dokumentacji na budowę kanalizacji do wsi Zalesie zgodnie z planem rozwoju lokalnego na obecną kadencję?
6/ W inwestycji pod nazwą budowa boiska sportowego „ORLIK” przy szkole Podstawowej w Nurcu-Stacji pozostaje kwota 1 020 000 zł. Na poprzedniej sesji informował Pan Wójt o rozstrzygnięciu przetargu na te zadanie na kwotę 900 000 zł z końcówka, bez budynków socjalnych. Czy będzie dodatkowy przetarg na budowę budynków socjalnych? Uważa, że budowa budynków socjalnych jest konieczna.
/złożone wnioski na piśmie w załączeniu/ Zał. Nr 3.
- Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – czy zostanie wykonana dokumentacja na przyłączenie osiedla „Zielone” do kanalizacji i oczyszczalni ścieków skoro Pani Trzeciak nie wykona dokumentacji
- Na osiedlu „Zielone” na drodze gminnej jest kanał burzowy, z którego ścieki spływają do szamba. Jakie rozwiązanie tego problemu przewiduje Wójt. Nadmienił, iż mieszkańcy będą wnosić opłaty na podstawie liczników a pozostałą ilością ścieków wspólnota planuje obciążyć gminę za wywóz nieczystości.
Do punktu 5-go:
Informację z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009 r. oraz uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej do przedstawionego sprawozdania przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
/Informacja z wykonania budżetu w załączaniu/ Zał. Nr 4.
/Uchwała RIO w załączeniu/ Zał. Nr 5.
Opinię Komisji do informacji z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 6.
Uwag do informacji i opinii komisji nie wniesiono.
W wyniku jawnego glosowania 12 głosami za i 1 głosem wstrzymującym przyjęto informację z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009 r.
Do punktu 6-go:
Podjęcie uchwał w sprawach:
Do p. punktu 1-go:
Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
Opinie Komisji do projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia w załączeniu/ Zał. Nr 7.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński- Radny, Zalesie – zwrócił uwagę, że na poprzedniej sesji była podejmowana uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych i dotyczył tych samych sołectw. Czy jest tam najwięcej dróg? Czy będzie rozwiązywany ten problem kolejno sołectwami?
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w tych miejscowościach gdzie mamy uregulowany stan prawny nieruchomości, mamy decyzje komunalizacyjne to przygotowujemy projekt uchwały o zaliczeniu dróg do kategorii dróg gminnych.
Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy. W związku z brakiem uwag do projektu uchwały Przewodniczący poddał go pod głosowanie.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.
/Uchwała Nr XX/120/09 w załączeniu/ Zał. Nr 8.
Do p. punktu 2-go:
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
Następnie poinformowała o wydatkach związanych z realizacją zadań. I tak: Na realizacje zadania w zakresie budowy zbiornika małej retencji wydaliśmy 27 000 zł na opracowanie dokumentacji. W roku bieżącym planowaliśmy do wydania na ten 100 000 zł, obecnie z rezerwy budżetowej Wójta zwiększyliśmy wydatki o 32 725 zł, stąd jest ta zmiana. Ogólna kwota inwestycji uległa zmianie.
Udzieliła odpowiedzi na zapytanie Radnego Raczyńskiego dotyczące budowy boiska „Orlik”. była planowania kwota 1 050 000 zł, na poprzedniej sesji zmniejszyliśmy o 30 000 zł, a 1 020 000 zł pozostaje dlatego, że umowę z wykonawcą mamy podpisaną na 988 200 zł, 17 000 zł zapłaciliśmy za opracowanie dokumentacji, 2000 zł zapłaciliśmy za badania geologiczne, 1952 zł zapłaciliśmy za mapy do celów projektowych, 10 zł za wypisy, 80 zł za uzgodnienia, z zakładem energetycznym mamy podpisaną umowę na 3064 zł. Łączny koszt na ten moment wynosi 1 019 369 zł.
Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 r. została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.
/Uchwała Nr XX/121/09 w załączeniu/ Zał. Nr 10.
Do p. punktu 3-go:
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 11.
Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 12.
Uwag do opinii Komisji nie wniesiono.
W związku z wnioskiem komisji, aby wynagrodzenie zasadnicze zwiększyć z kwoty 4400 zł zwiększyć do kwoty 4600 zł Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek komisji.
W wyniku jawnego głosowanie wniosek komisji dotyczący podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego został przyjęty 11 glosami, 1 głosem wstrzymującym w obecności 12 radnych.
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja wraz ze zmianami przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.
Uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka została podjęta została 11 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 12 radnych.
/Uchwala Nr XX/122/09 w załączeniu/ Zał. Nr 13.
Do p. punktu 4-go:
Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania „Przebudowa dróg powiatowych” omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
D y s k u s j a:
1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił się z zapytaniem do Pani Skarbnik czy udzielając dotacji na powiatu w kwocie 2 000 000 zł w 2010 r., nie rozsypie się budżet skoro już mamy deficyt.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż budżet na 2010 r. będziemy opracowywać do 15 listopada. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych możemy mieć zadłużenie do 10% dochodów. Uważamy, że dochody nasze nie ulegną zmniejszeniu, co pozwoli na przewidywane zadłużenie.
3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – przypomniał, że radny Olesiński na poprzedniej sesji mówił aby zwiększać zadłużenie i realizować zadania, a obecnie ma obawy co do budżetu.
4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że zgodnie z ustaleniami powiatu nie ma możliwości realizacji zadań w zakresie przebudowy dróg powiatowych bez dofinansowania ze strony samorządu. Udziały w finansowaniu inwestycji przedstawiają się następująco 25% kosztów finansuje powiat, 25% samorządy gmin i 50% dotacja z funduszy pomocowych. Powiat może złożyć tylko dwa wnioski o dofinansowanie do budowy dróg. Gdyby my nie przystąpili do współfinansowania to inne gminy chętnie by przejęły zadania do realizacji na swoim terenie.
Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania w zakresie „Przebudowa dróg gminnych” przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania w zakresie „Przebudowa dróg gminnych” została podjęta jednogłośnie 12 glosami za, w obecności 12 radnych.
/Uchwała Nr XX/123/09 w załączeniu/ Zał. Nr 14.
Pan Jan Markiewicz – Radny Rady Powiatu – podziękował, a zrozumienie problemu i udzielenie pomocy Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania w zakresie przebudowy dróg powiatowych.
Do punktu 7-go
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. I tak:
1/ Odpowiedź na zapytanie Radnego Raczyńskiego dotyczące budowy zbiornika rekreacyjnego została udzielona przez Panią Skarbnik przy omawianiu zmian w budżecie gminy na 2009 r.
2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy – udzielił odpowiedzi na zgłoszone zapytania, I tak:
- Odnośnie ściągnięcia należności od firmy prowadzącej działalność na bazie byłego tartaku wyjaśnił, iż firma ta zalega nie tylko dla gminy. Wierzycielem jest Urząd Skarbowy, ZUS i inni. Na dzień dzisiejszy nie ma możliwości ściągnięcia tego zadłużenia, które wynosi 53 406 zl.
- Odnośnie zapytania dotyczącego kto jest prawnym właścicielem działek we wsi Zalesie wyjaśnił, iż prawnym właścicielem są mieszkańcy Zalesia, którzy w wyniku scalenia część swoich nieruchomości oddali do wspólnego użytkowania. Gmina nie chce tych nieruchomości komunalizować, jest to własność mieszkańców.
- Odnośnie rozkopanych chodników w Nurcu-Stacji wyjaśnił, iż powiat ogłosił przetarg na ułożenie krawężnika, natomiast chodnik wykonywał powiat wspólnie z gminą. Wybrano tę metodę budowy chodnika z uwagi na oszczędności co pozwoliło na wybudowanie o 186 m więcej chodnika na ul,. Leśnej.
- Odnośnie przyłączenia wsi Zalesia do kanalizacji i oczyszczalni ścieków wyjaśnił, iż w planie wieloletnim było przewidzianych wiele zadań na realizację których nie mamy środków finansowych. Wyjaśnił, iż jeśli radni zadecydują uchwalając plan budżetu na 2010 rok, że będzie budowana kanalizacji do wsi Zalesie to będziemy realizować.
- Odnośnie kosztów związanych z budową boiska „Orlik” wyjaśnił, iż na poprzedniej sesji mówił o kwocie 988 000 zł a nie 900 000 zł. Budynek socjalny ma być wykonany w ramach inwestycji, natomiast o kolejności wykonania prac decyduje firma.
- Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – odnośnie kosztów budowy orlika nie pamięta końców, dlatego mówił o kwocie 900 000 zł.
Poprosił o udzielenie odpowiedzi, na zapytanie czy Urząd Gminy planuje opracowanie dokumentacji na budowę kanalizacji do wsi Zalesie.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy – wyjaśnił, iż nie przymierzał się do planu budżetu na 2010 rok i trudno jest przewidzieć, czy możliwości finansowe pozwolą na ujecie do planu i realizację zadania w zakresie opracowania dokumentacji na budowę kanalizacji we wsi Zalesie. Nadmienił, iż mamy wiele pilnych zadań do realizacji między innymi przyłączenia osiedla po jednostce wojskowej do kanalizacji, przebudowę ulic na nowym osiedlu i uporządkowanie stanu prawnego ul. Pogodnej.
- Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – ponowił pytanie czy planuje się opracowanie dokumentacji na budowę kanalizacji we wsi Zalesie.
- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż nie mamy jeszcze planu budżetu na 2010 rok, dlatego trudno jest wymagać od Wójta informacji czy będzie realizowane zadanie, na które nie zostały przewidziane środki finansowe.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt udzielił odpowiedzi na zapytania Radnego Olesińskiego. I tak: Wyjaśnił, iż jak dotychczas nie jesteśmy właścicielami drogi do Osiedla „Zielone”. Po przejęciu drogi będziemy mogli przymierzać się do opracowania dokumentacji i budowy przyłącza kanalizacyjnego. Nadmienił, iż zadanie to możliwe będzie do realizacji jeśli zostanie przyjęte przez radę w planie budżetu.
- Odnośnie studzienek burzowych podłączonych do kanalizacji poinformował, iż nie miał informacji o podłączeniu studzienek burzowych do kanalizacji.
Do punktu 8-go:
Sprawy różne i wolne wnioski:
1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o odkrzaczenie drogi Tymianka – Augustynka na łukach, gdyż zasłania widoczność.
2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy w ramach przebudowy ul. Zaolzie zostanie wykonany odcinek przy parkingu przy kościele.
3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż odcinek ten nie jest przewidziany w planie, a w związku z konfliktami mieszkańców nie może być odstępstwa od projektu technicznego.
4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż zadanie jest realizowane z własnych środków, co pozwana na dokonanie odstępstw od projektu.
5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż inwestycja musi być realizowana zgodnie z projektem technicznym.
6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż jest to teren parafialny, dlatego wnioskował o udzielenie dotacji dla parafii i wykonanie tego odcinka aby powiększyć parking.
7/ Pani Małgorza Kozulko – Sołtys Sołectwa Nurzec Wieś – zwróciła się z zapytaniem do Radnego Rady Powiatu, kiedy będzie budowana droga Żerczyce – Nurczyk.
8/ Pan Jan Markiewicz – Radny, Rady Powiatu – poinformował, że będziemy czynili starania aby w przyszłym roku opracować dokumentację na budowę drogi Żerczyce – Nurczyk.
9/ Pan Michał Muszkatel – Radny Wólka Nurzecka – wnioskował, aby przebudowę drogi Augustynka – Siemichocze – Tymianka – Wólka Nurzecka rozpoczynać od miejscowości Wólka Nurzecka.
Wnioskował również o wybudowanie dróg dojazdowych do pól w miejscowości Wólka Nurzecka, gdyż mieszkańcy nie mają możliwości dojechać do pól.
10/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż jeśli będzie przebudowywana droga Nurzec-Stacja – Augustynka – Siemichocze Wólka Nurzecka to zakończenie tej inwestycji powinno być w Wólce Nurzeckiej.
Odnośnie dróg dojazdowych do pól to trudno jest budować drogi skoro nie zostało zakończone scalenie.
11/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował o problemach związanych z zakończeniem scalenia gruntów we wsi Wólka Nurzecka. Wspomniał, iż budowa dróg nie była przewidziana w projekcie scalenia gruntów.
12/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż podczas zebrania z mieszkańcami starosta informował mieszkańców, że w ramach scalenia zostaną wykonane również drogi.
13/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż z uzyskanych informacji w Starostwie wynika, że nie były planowane środki finansowe na urządzenie dróg po scaleniu gruntów w miejscowości Wólka Nurzecka.
14/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał kiedy rozpocznie się żwirowanie dróg.
15/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy – wyjaśnił, iż w niedługim czasie będzie wożony żwir na drogi gminne, lecz nie będzie zbyt dużych ilości żwiru dla poszczególnych miejscowości.
16/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – ponowił wniosek, aby podjąć uchwałę o udzieleniu dotacji dla parafii z przeznaczeniem na budowę parkingu.
17/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż pokrycie odcinka drogi przy parkingu asfaltem spowoduje, że będą zastoiska wody. Uważa, że wystarczy dożwirowanie tego terenu.
18/ Pan Jacek Sitarski – Radca prawny – wyjaśnił, iż zgodnie z ustawą wniosek o podjęcie uchwały może złożyć grupa radnych. Radny samodzielnie nie może wnioskować o podjęcie uchwały.
19/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż na realizację zadań w parafii powinny być zbierane są pieniądze od wiernych, a nie z budżetu gminy.
20/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – stwierdził, iż Pani Kasia wystąpiła z wnioskiem na poprzedniej sesji o opracowanie dokumentacji na przebudowę dróg na osiedlu i wniosek został przyjęty.
31/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż był to wniosek intencyjny, a nie wniosek o podjecie uchwały.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady XX sesji Rady Gminy.
Na tym protokół XX sesji Rady Gminy zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Rady
Eugenia Naumiuk Zenon Podbielski
Metryka strony