Protokół Nr IV/07

  Nurzec-Stacja, dnia 16 marca 2007 r.

 P R O T O K O Ł   Nr IV/07
z IV Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 16 marca 2007 r.

 Obrady IV sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1450

 Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 15 radnych.

Radni obecni:
1/ Pan Jerzy Barańczuk              - Wyczółki,
2/ Pani Beata Dubińska               - Żerczyce,
3/ Pan Jerzy Fiedoruk                 - Klukowicze,
4/ Pan Michał Jadczuk                - Nurzec-Stacja,
5/ Pani Katarzyna Jezierska        - Nurzec-Stacja,
6/ Pan Wiktor Karpiuk                - Moszczona Pańska,
7/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,
8/ Pan Michał Muszkatel             - Wólka Nurzecka,
9/ Pan Jarosław Nikiforuk            - Siemichocze,
10/ Pan Zbigniew Olesiński         - Nurzec-Stacja,
11/ Pan Jerzy Olesiuk                  - Tymianka,
12/ Pan Zenon Podbielski            - Nurzec-Stacja,
13/ Pan Jan Raczyński                 - Zalesie,
14/ Pani Antonina Rosa               - Nurzec-Stacja,
15/ Pan Roman Wudarski            - Nurzec-Stacja.

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,
2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,
5/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,
6/ Sołtysi.
/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 Obradom IV sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

Do punktu 1-go

 Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.
 Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka Wójta, Pana Antoniego Brzezińskiego Kierownika Posterunku Policji, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.
 Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z III sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z III sesji Rady Gminy.

 Uwag do protokołu z III sesji Rady Gminy nie w niesiono.

 W wyniku jawnego głosowania protokół z III sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

Do punktu 2-go

W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski przedstawił porządek obrad, a następnie zapytał, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwał w sprawie powiadomienia Pani Marii Szatyłowicz – Skarbnika Gminy i Pana Krzysztofa Staniszewskiego Sekretarza Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.

Uwag do wniosku w sprawie zmian w porządku obrad nie wniesiono.

W wyniku jawnego głosowania wniosek Wójta Gminy w sprawie wprowadzenia zmian w porządku obrad został przyjęty jednogłośnie 15 głosami za.

Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie porządek posiedzenia wraz ze zmianą.

W wyniku jawnego głosowania porządek obrad wraz z zmianą został przyjęty jednogłośnie. A brzmi on następująco:

1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu III sesji Rady Gminy.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Gminny Program rozwiązywania problemów alkoholowych na 2007 rok.
6. Podjęcie uchwał w sprawach:
   1/ Wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o ustalenie jednej wspólnej nazwy Nurczyk dla dwóch miejscowości Nurczyk-Kolonia i Nurczyk.
   2/ Zmiany i nadania nowych nazw ulic w miejscowości Nurzec-Stacja.
   3/ Wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja.
   4/ Zobowiązania Wójta Gminy Nurzec-Stacja do realizacji inwestycji pn.:”Budowa zbiornika małej retencji we wsi Żerczyce”.
   5/ Wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na własność Gminy Nurzec-Stacja.
   6/ Powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
   7/ Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.
   8/ Zmiany w planie budżetu gminy na 2007 rok.
   9/ Ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
   10/ Powiadomienia Pani Marii Szatyłowicz i Pana Krzysztofa Staniszewskiego o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.
7. Informacja z przebiegu kampanii wyborczej sołtysów i rad sołeckich.
8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
9. Sprawy różne i wolne wnioski.

Do punktu 3-go

 Informację o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Piotr Jaszczuk - Wójt.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.
 Ponadto poinformował, o realizacji zadań rzeczowych i innych spraw organizacyjnych. I tak:
- złożony został wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie do budowy dróg Augustyna – Nurczyk i Tymianka do granicy wysypiska śmieci,
- złożono wniosek do Nadleśnictwa o uregulowanie stanu prawnego drogi do osiedla po Jednostce Wojskowej,
- rozstrzygnięty został przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej na budowę dróg zgodnie z planem na 2007 rok tj. w Werpolu, w Moszczonie Pańskiej, w Nurcu Stacji na ulice Zaolzie, Brzozowa, Wierzbowa. Do przetargu przystąpiło 4 wykonawców, wybrana została najtańsza oferta za kwotę około 50 tys. zł.. Nadmienił, iż w przetargu były również oferty, które opiewały na kwotę około 200 tys. zł.
- odmownie załatwiono wniosek o budowę chodnika we wsi Żerczyce,
- zamówiono kosze uliczne, które w niedługim czasie będą zamontowane w Nurcu-Stacji.
- ogłoszono konkurs na stanowisko księgowego. Do konkursu zgłosiło się 8 osób, w tym 4 osoby złożyło nieprawidłowo dokumenty. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu zawarto umowę o pracę z Panią Barbarą Laszuj, z którą zawarto umowę na okres 3 miesięcy.
- ogłoszono konkurs na stanowisko informatyka i pozyskiwanie funduszy unijnych, termin na składanie ofert upływa w dniu 19 marca 2007 r.
- w niedługim czasie zostanie ogłoszony konkurs na stanowisko Dyrektora GOUD. Przewidywany termin na składanie ofert planujemy na 20 kwietnia br.
- w niedługim czasie planowane jest utworzenie referatu rolnego, który będzie zajmował się pozyskiwaniem funduszy unijnych, wydawaniem decyzji itp.
- przekazana została świetlica przy remizie strażackiej do dyspozycji Rady Sołeckiej w Nurcu Stacji z przeznaczeniem na urządzenie siłowni,
- prowadzone są rozmowy z Zarządem SKR w zakresie nieodpłatnego przekazania pomieszczeń na potrzeby kancelarii i magazynów dla Urzędu Gminy,
- otrzymaliśmy ofertę na wymianę lamp oświetlenia ulicznego. W przedstawionej oferty wynika, że po wymianie lamp będziemy mieli oszczędności około 50% dotychczasowego kosztu oświetlania ulic. Koszt wymiany lampy wynosi około 550 zł. Oferent proponuje wykonanie wymiany lamp w formie kredytowej, który byłby spłacany w ramach oszczędności opłaty za oświetlanie ulic,
- wycięte zostały drzewa przy budynku po szkole podstawowej w Klukowiczach,  które rosły przy ścianie budynku, co powodowało zawilgocenie ściany budynku.
- nadmienił, iż w realizacji zadań występują trudności w związku z brakiem uregulowań prawnych na niektóre nieruchomości. Jako przykład podał nieruchomość świetlicy w Augustynie, gdzie mamy trudności z wycięciem topoli, które stanowią zagrożenie. Drogę we wsi Werpol, która w części jest usytuowana na gruntach Nadleśnictwa

 Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

Do punktu 4-go

Interpelacje i zapytania radnych:

1. Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie – zapytał, czy gmina planuje wykonanie przyłączenia wsi Zalesie i osiedla po Jednostce Wojskowej do kanalizacji i w jakim terminie.
Następnie zapytał, jaka jest możliwość przyśpieszenia wykonania instalacji umożliwiającej przyłączenie miejscowości Zalesie do Internetu.

2. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, jak są realizowane wpłaty mieszkańców za przyłączenie do kanalizacji.
Zapytał, gdzie się kończy granica drogi Nurzec-Stacja – Augustynka – Siemichocze – Klukowicze, ponieważ jak wynika z obserwacji w czasie tej zimy, utrzymanie tej drogi kończy się na skrzyżowaniu drogi do Borysowszczyzny.
Poinformował, że firmy świadczące usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych przy zawieraniu umów z mieszkańcami nie stosują uchwały Rady Gminy w sprawie określenia górnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych. Nadmienił, iż firma PUK w Hajnówce w umowach określa stawki za pojemnik 120 l w kwocie 5,20 zł, a MPO Białystok za taki sam pojemnik 5,00 zł. Uważa, że skoro jest uchwała Rady Gminy to stawki powinny być obowiązujące dla firm świadczących usługi na terenie gminy.

3. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak przedstawia się realizacja zadania w zakresie budowy chodnika w Nurcu-Stacji od kościoła w kierunku cmentarza, które było przyjęte przez Radę Gminy IV kadencji, z zabezpieczeniem środków finansowych na realizację tego zadania. W jakiej wysokości były przeznaczone środki finansowe na realizację tego zadania? Czy została opracowana dokumentacja? Czy w 2007 r. będzie budowany chodnik od kościoła do cmentarza w Nurcu-Stacji?

4. Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, kiedy będą równane drogi o nawierzchni żwirowanej, gdyż nawierzchnia budzi wiele uwag.

Do punktu 5-go

 Gminny program rozwiązywania problemów Alkoholowych na 2007 rok przedstawiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS.

 Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych na 2007 rok przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 D y s k u s j a:

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy w szkołach funkcjonują świetlice opiekuńczo wychowawcze.

2/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż świetlice szkolne są świetlicami opiekuńczo wychowawczymi. W poprzednim okresie były prowadzone również świetlice socjoterapeutyczne.

3/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę, że dofinansowuje się osoby nadużywające alkoholu, natomiast brak jest pomocy osobom biednym.

4/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – poinformowała, iż znana jest pracownikom sytuacja materialna osoby, o której radny mówi. Z przeprowadzonego wywiadu wynika, że osoba ma kuzynów, którym zamierza przekazać dom, dlatego obdarowani powinni zapewnić jej opiekę.

5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż nieruchomość nie została jeszcze przekazana.

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego zostały zaproponowane tak wysokie wynagrodzenie członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż zlikwidowany został punkt konsultacyjny dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin. W związku z tym zwiększony został zakres zadań dla Gminnej Komisji. Ponadto kontrole sklepów nie są przyjemnym zadaniem. Biorąc powyższe pod uwagę zaproponowano takie wynagrodzenie członkom komisji.

 Projekt uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego glosowania 14 głosami za i 1 głosem wstrzymującym Rada podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
/Uchwała Nr IV/22/07 w załączeniu/. Zał. Nr 4.

Do punktu 6-go:

Podjęcie uchwał w sprawach:

Do p. punktu 1-go:

    Projekt uchwały w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o ustalenie jednej wspólnej nazwy Nurczyk dla dwóch miejscowości Nurczyk-Kolonia i Nurczyk omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.

 Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o ustalenie jednej wspólnej nazwy Nurczyk dla dwóch miejscowości Nurczyk-Kolonia i Nurczyk przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 5.

 Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 Projekt uchwały w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o ustalenie jednej wspólnej nazwy Nurczyk dla dwóch miejscowości Nurczyk-Kolonia i Nurczyk przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z wnioskiem o ustalenie jednej wspólnej nazwy Nurczyk dla dwóch miejscowości Nurczyk-Kolonia i Nurczyk została podjęta 14 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/23/07 w załączeniu/. Zał. Nr 6.

Do p. punktu 2-go:

Projekt uchwały w sprawie zmiany i nadania nowych nazw ulic w miejscowości Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmiany i nadania nowych nazw ulic w miejscowości Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 7.

 W związku z wnioskiem Komisji Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie poszczególne zmiany w nazewnictwie ulic. I tak:

 W wyniku jawnego glosowania zmiana nazwy ulicy Okrężnej na nawą nazwę Jana Pawła II, za zmianą 0 głosów, 7 głosów przeciwnych i 8 głosów wstrzymujących w obecności 15 radnych zmiana nie została przyjęta.

 W wyniku jawnego glosowania za nadaniem nazwy ulicy Włoska 12 głosów za, 3 głosy wstrzymujące w obecności 15 radnych nazwa ulicy została przyjęta.

 W wyniku jawnego glosowania za nadaniem nazwy ulicy Księdza Jana Pawlonko, 12 głosów za, 3 głosy wstrzymujące w obecności 15 radnych nazwa ulicy została przyjęta.

 Projekt uchwały w sprawie zmiany i nadania nowych nazw ulic w miejscowości Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany i nadania nowych nazw ulic w miejscowości Nurzec-Stacja z wyłączeniem zmiany ulicy Okrężnej została podjęta 12 głosami za, przy 3 głosach wstrzymujących w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/24/07 w załączeniu/. Zał. Nr 8.

Do p. punktu 3-go:

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 9

 Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami, na stan 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/25/07 w załączeniu/. Zał. Nr 10.

Do p. punktu 4-go:

Projekt uchwały w sprawie zobowiązania Wójta Gminy Nurzec-Stacja do realizacji inwestycji pn.:”Budowa zbiornika małej retencji we wsi Żerczyce” omówił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zobowiązania Wójta Gminy Nurzec-Stacja do realizacji inwestycji pn.:”Budowa zbiornika małej retencji we wsi Żerczyce” przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 11.

 Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 Projekt uchwały w sprawie zobowiązania Wójta Gminy Nurzec-Stacja do realizacji inwestycji pn.:”Budowa zbiornika małej retencji we wsi Żerczyce” przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zobowiązania Wójta Gminy Nurzec-Stacja do realizacji inwestycji pn.:”Budowa zbiornika małej retencji we wsi Żerczyce” została podjęta jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/26/07 w załączeniu/. Zał. Nr 12.

Do p. punktu 5-go:

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na własność Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na własność Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 13.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na własność Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na własność Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 glosami w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/27/07 w załączeniu/. Zał. Nr 14.

Do p. punktu 6-go:

Projekt uchwały w sprawie powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego omówił Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 15.

 Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 Projekt uchwały w sprawie powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie powołania Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego została podjęta jednogłośnie 15 głosami w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/28/07 w załączeniu/. Zał. Nr 16.

Do p. punktu 7-go:

Projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja omówiła Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 17.

 Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 Projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/29/07 w załączeniu/. Zał. Nr 18.

Do p. punktu 8-go:
 
  Projekt uchwały w sprawie zmiany w planie budżetu gminy na 2007 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2007 rok przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 19.

 Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 Projekt uchwały w sprawie zmiany w planie budżetu gminy na 2007 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2007 r. została podjęta jednogłośnie 15 glosami za w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/30/07 w załączeniu/. Zał. Nr 20.

Do p. punktu 9-go:
  
Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 21.

D y s k u s j a:

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował, aby zwracać koszty podróży sołtysom, gdyż sołtysi przyjeżdżają po nakazy, kwitariusze, dlatego powinni otrzymywać zwrot kosztów podróży.

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami sołtysom może być dokonany zwrot kosztów podróży na podstawie biletów. Biorąc pod uwagę, że w większości sołtysi nie będą w stanie przedstawić biletów komunikacji publicznej zaproponowaliśmy w ramach rekompensaty podwyższenie diety.

3/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny i sołtys, Klukowicze - poinformował, iż często sołtys musi przyjechać do Urzędu Gminy, aby wyjaśnić nieprawidłowości w kwitariuszach, czy nakazach.

4/ Pan Roman Wudarski – Radny i Sołtys Nurzec-Stacja – potwierdził, iż często występują nieprawidłowości w kwitariuszach i nakazach, co zmusza sołtysa do kontaktu z Urzędem Gminy.

5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – stwierdził, iż dotychczas nie było sygnałów dotyczących zgłaszanych problemów. Skoro taka sytuacja występuje to proponował, aby zgłaszać nawet telefonicznie do Urzędu Gminy problemy i wówczas kwitariusze bądź poprawione nakazy zostaną dostarczone przez pracowników Urzędu Gminy.

 Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia zasad przysługiwania diet przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej została podjęta 14 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/31/07 w załączeniu/. Zał. Nr 22.

Do p. punktu 10-go:
 
Projekty uchwał w sprawie powiadomienia Pani Marii Szatyłowicz i Pana Krzysztofa Staniszewskiego o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego oraz ustawę o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 -1990 oraz treści tych dokumentów omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

D y s k u s j a:
1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, w jaki sposób mają być składane oświadczenia? Czy będą dostarczone druki?

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że odnośnie radnych został przekazany wykaz radnych do Wojewody Podlaskiego, który wezwie radnych do złożenia oświadczenia i przekaże druki.

 Projekt uchwały w sprawie powiadomienia Pani Marii Szatyłowicz obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie powiadomienia Pani Marii Szatyłowicz o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego została podjęta jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr IV/32/07 w załączeniu/. Zał. Nr 23.

 Projekt uchwały w sprawie powiadomienia Pana Krzysztofa Staniszewskiego o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie powiadomienia Pana Krzysztofa Staniszewskiego o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego została podjęta jednogłośnie 15 głosami za w obecności 15 radnych.
/Uchwała Nr IV/33/07 w załączeniu/. Zał. Nr 24.

Do punktu 7-go:

Informację z przebiegu kampanii wyborczej sołtysów i rad sołeckich przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.
/Informacja w załączeniu/. Zał. Nr 25.

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – proponował, aby do statutów sołectw wprowadzić zapis, że na zebraniu wyborczym ma być urna, kotara, aby można było zachować tajność głosowania, nie może być takiej sytuacji, aby zabrakło kart do głosowania.

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – proponował, aby na zebraniu były listy, na których każda osoba samodzielnie wpisywałaby swoje imię i nazwisko. Nadmienił, iż korzystanie z przygotowanych list utrudniało znalezienia poszczególnych nazwisk. Odnośnie urn i parawanów do zachowania tajności stwierdził, iż są to sprawy techniczne, na które w przyszłości należy zwracać uwagę, chociaż brak tych urządzeń nie sprawiało większego problemu.

3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja –.stwierdził, iż obecny zapis w statucie, że każdy głosujący na karcie do głosowania wpisuje nazwisko i imię kandydata, na którego oddaje głos jest utrudnieniem dla niektórych osób. Proponował, aby wprowadzić zmiany do statutu polegające na zmianie zasad przygotowania kart, w ten sposób, że karty przygotuje komisja a głosujący postawi znak ‘x’ przy nazwisku kandydata, na którego oddaje głos.

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż opracowując statut braliśmy pod uwagę zgłaszane problemy w poprzednich wyborach. Odnośnie list osób uprawnionych do udziału w zebraniu wprowadziliśmy ten zapis i dokonaliśmy wydruku list z programu w związku z uwagami dotyczącymi udziału w zebraniu osób nieuprawnionych.
Odnośnie zapisu dotyczącego przygotowania kart do glosowania wyjaśnił, iż wprowadzając ten zapis kierowano się tym, że komisja przygotowując karty na zebraniu może popełnić błąd w pisowni nazwiska. Każda osoba pisze różnie i może być taka sytuacja, że nazwisko może być nieczytelne. Skoro jest propozycja radnych, aby zmienić te zapisy to możemy wprowadzić po konsultacji z mieszkańcami zmianę zapisów w statucie.

5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poparł wniosek dotyczący zmiany zasad przygotowywania kart do glosowania. Nadmienił, iż wiele osób uczestniczących w zebraniu ma problemy z wpisaniem nazwiska kandydata.

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż uczestnicząc w zebraniach dostrzegł również problemy, które wymagają zmian w statutach sołectw. Między inny sposób powiadomienia o zebraniu, gdzie w statucie jest zapis: „w sposób zwyczajowo przyjęty”. Po zebraniu niektóre osoby stwierdzały, że nie wiedziały o zebraniu. Zapewnił, iż do następnych wyborów zostaną wprowadzone zmiany w statucie i zgłaszane nieprawidłowości zostaną wyeliminowane. Kończąc zwrócił się do radnych, aby zgłaszali swoje propozycje zmian do statutów sołectw.

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – powtórzył swój wniosek, aby na zebraniu wyborczym sołtysa i rad sołeckich była urna, parawany umożliwiające zachowanie tajności głosowania, karty do głosowania powinna przygotować komisja skrutacyjna. Ponadto komisja skrutacyjna na podstawie listy obecności powinna kolejno wręczać karty do glosowania, a osoba głosująca udając się za parawan mogłaby wówczas prawidłowo zagłosować.

7/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, w jaki sposób widzą wnioskodawcy możliwość przygotowania kart przez komisję, skoro kandydaci są zgłaszani na zebraniu.

8/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż w poprzednich wyborach karty były przygotowywane przez komisje skrutacyjną w trakcie zebrania. Po zgłoszeniu kandydatów Komisja skrutacyjna wpisywała nazwiska kandydatów na przygotowanych kartach do głosowania a głosujący wpisywał tylko znak „x” obok nazwiska kandydata, na którego głosował.

9/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował, aby w sołectwach prowadzona była księga mienia sołeckiego, która byłaby przekazywana po wyborach do Urzędu Gminy, za pośrednictwem, którego przekazywana byłaby kolejnym sołtysom.

Do punktu 8-go:

 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:

1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na niektóre zapytania. I tak:
- odnośnie przyłączenia wsi Zalesie i osiedla po Jednostce Wojskowej do kanalizacji sanitarnej wyjaśnił, iż realizacja tego zadania nie została przyjęta do planu na 2007 rok. W planie rozwoju lokalnego zadanie te jest ujęta na rok 2010. Nadmienił, iż jeśli byłaby możliwość pozyskania dodatkowych środków moglibyśmy te zadanie planować do wykonania w okresie wcześniejszym, jednak na dzień dzisiejszy nie mamy informacji o możliwości pozyskania dodatkowych środków.

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – podziękował, za udzieloną odpowiedź, uznając za wyczerpującą.

2. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie dotyczące stworzenia możliwości przyłączenia do Internetu dla mieszkańców wsi Zalesie. I tak:
W zakresie rozbudowy sieci internetowej mamy kilka ofert w formie projektowania. Jedna z nich to oferta Telekomunikacji Polskiej polegająca na tym, że 50% kosztów pokryje Telekomunikacja a 50% powinny pokryć samorządy z tym, że na realizację tego zadania możemy pozyskać fundusze unijne w wysokości 85%, wówczas z budżetu gminy dofinansowalibyśmy około 250 tys. zł, gdyż całkowity koszt inwestycji wynosi około 3 mln zł. Nadmienił, iż w związku z korzystaniem z dofinansowania z funduszy unijnych, inwestycja ta byłaby własnością gminy i byłaby dzierżawiona przez okres 5 lat przez Telekomunikację.
Kolejną propozycją jest założenie Internetu drogą radiową. W sprawie tej mamy spotkanie w poniedziałek w Drohiczynie. Z wstępnego rozpoznania wynika, że oferta ta zawiera korzystniejsze warunki, jednak nie mamy pewności, co do jakości odbioru. Oferent zapewnia, że jakość świadczonej usługi jest porównywalna do usługi poprzez światłowody, chociaż osoby korzystające z tej usługi wyrażają opinię, że jakość tej usługi jest nieco gorsza. Odnośnie czasu realizacji tego zadania poinformował, że nie nastąpiłoby to w roku 2007, gdyż nie mamy na ten cel środków finansowych. Przyjmując drugą ofertę tj. założenie Internetu drogą radiową być może możliwym było do zrealizowania w 2008 roku. Zapewnił, iż rozumiejąc potrzeby społeczeństwa w zakresie dostępu do Internetu będą czynione starania, aby ten problem rozwiązać.

Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – podziękował, za udzieloną odpowiedź, uznając za wyczerpującą.

3. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zgłoszone zapytanie dotyczące realizacji opłat za przyłączenie do kanalizacji. I tak: Na dzień 16 marca br. zaległość z tytułu opłaty za przyłączenie do kanalizacji wynosi 121 tys. zł. Wysłaliśmy 154 upomnień, do wszystkich osób, które nie w całości wnieśli opłaty. Do dnia dzisiejszego podpisano 27 porozumień, w których mieszkańcy zobowiązali się, że będą wnosić opłaty w ratach, jest to kwota 21600 zł, z czego do dnia dzisiejszego wpłacono 3500 zł. Do osób, które nie podpiszą porozumień w miesiącu kwietniu zostaną wysłane upomnienia za pośrednictwem poczty i wówczas w porozumieniu z radcą prawnym będziemy szukać rozwiązań do dalszego egzekwowania tych należności.

4. Zapytanie dotyczące granicy drogi powiatowej Nurzec-Stacja – Augustyna – Klukowicze:

1/ Pan. Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – uzupełnił swoje zapytanie. Od wielu lat zgłaszany jest problem wynikający z odśnieżania i utrzymania tej drogi. W roku bieżącym po opadach śniegu droga również była ośnieżona tylko na odcinku od Nurca-Stacja do skrzyżowania z drogą do Borysowszczyzny. Nadmienił, iż tylko dzięki zaangażowaniu gminy mieszkańcy z kierunku Klukowicze mają przejazd tą drogą. Na poprzedniej sesji były zgłaszane uwagi do Starosty i Dyrektora Zarządu Dróg, na które była odpowiedź, że droga będzie utrzymana w miarę możliwości. Obecnie w dalszym ciągu droga ta nie jest właściwie utrzymana.

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż nie potrafi na te pytanie odpowiedzieć, gdyż jest to zadanie powiatu. Pan Starosta przeprosił, że nie może uczestniczyć w naszej sesji.

5. Zapytanie dotyczące realizacji uchwały w sprawie określenia górnych stawek za odbiór odpadów komunalnych:

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż w uchwale naszej została określona stawka za odbiór odpadów komunalnych. Firmy odbierające odpady komunalne zawierając umowy z mieszkańcami, określili stawki łącznie z dzierżawą pojemników. Poinformował, że do Urzędu Gminy wpłynęły informacje od firm świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych. Z przedstawionej informacji wynika, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Hajnówce zawarło 358 umów, Spółdzielnia Kółek Rolniczych w Nurcu-Stacji zawarła 70 umów, brak jest informacji odnośnie zawartych umów w Przedsiębiorstwem MPO Wyszki, jednak przewidujemy, że zawarli oni około 200-300 umów.

2/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zwrócił uwagę na niewłaściwe postępowanie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Hajnówce, polegające na tym, że firma ta zwróciła się do Sołtysów sporządzenie listy gospodarstw, które są zainteresowane zawarciem na odbiór odpadów. Następnie rozwożone były pojemniki i umowy. Z uwagi na nieobecność właścicieli nieruchomości, zwracano się o podpisanie umowy do sąsiadów, tłumacząc tym, że dana osoba jest wpisana na liście. Uważa, że takie postępowanie jest niewłaściwe, gdyż mieszkańcy nie mieli możliwości zapoznania się z umową. Nadmienił, że w tej sprawie interweniował w tym przedsiębiorstwie i umowa została zerwana. Następnie poinformował, o warunkach umowy zawieranych z MPO Wyszki. Nadmienił, iż przedstawiciele firmy twierdzą, że za dzierżawę pojemników nie pobierają opłat. Proponowana stawka 5 zł za odbiór odpadów w pojemniki 120 litrów nie jest zgodna z naszą uchwałą. W związku z tym wnioskował o wystąpienie do firm świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów zakresie przedstawienie kalkulacji.
3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż widział wzór umowy z PUK w Hajnówce, w której było zapisane, że za odbiór odpadów, składowisko i dzierżawę pojemnika opłata wynosi 5,20 zł.

4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że zwracał się z zapytaniem do przedstawiciela MPO jak mają się ich stawki do naszej uchwały, w której określona jest stawka 20 zł za m³. Przedstawiciele tej firmy nie potrafili przedstawić swojej kalkulacji. Nadmienił, iż w trakcie sesji, gdy była podejmowana uchwała w sprawie górnych stawek opłat za odbiór nieczystości zwracał się z zapytaniem do przedstawiciela MPO, który wyjaśnił, iż za stawkę 20 zł za m³ nie będą w stanie świadczyć usług. Następnie zapytał, czy jest prawdą, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Hajnówce, w decyzji ma określone, że odpady wywozi na swoje wysypisko w Hajnówce.

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że firma MPO Wyszki i PUK w Hajnówce złożyli wniosek o wydanie pozwolenia na świadczenie usług w zakresie wywozu odpadów komunalnych. W związku z tym, że nasze wysypisko może być eksploatowane tylko do 2009 roku, nie można było wydać pozwolenia na okres 10 lat, dlatego zwróciliśmy się do tych firm o przedstawienie umów zawartych ze składowiskiem bądź wysypiskiem do składowania odpadów po 2009 r. Do roku 2009 mogą oni składować odpady na naszym wysypisku. Firmy te przedstawiły nam takie umowy. Nadmienił, iż jeśli będą oni wozić odpady na wysypiska poza teren naszej gminy to nie stanowi problemu dla naszej gminy. Zapewnił, iż firmy te nie mogą składować odpadów na wysypiskach tzw. wiejskich, gdyż wysypiska te w niedługim czasie zostaną zamknięte. Można będzie na nich składować tylko gruz, lecz nie mogą być tam składowane śmieci. Poinformował, iż wchodząc do Unii Europejskiej zostało podpisane porozumienie, że na razie płacimy 100% kwot ponoszonych na ochronę środowiska, w roku 2008 będziemy płacić 200%, a w roku 2009 kara za zatruwanie środowiska będzie wynosić 500%. Są to kary, które będą nakładane na samorządy, które nie mają składowisk śmieci, oczyszczalni. Kończąc poinformował, że dysponuje wykazami mieszkańców, z którymi zostały zawarte umowy na wywóz nieczystości, jeśli ten wykaż został sporządzony w oparciu o zestawienia sołtysów to zostanie on zweryfikowany.

6/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzny – poinformował, że na spotkaniu w Borysowszczyźnie obie firmy przedstawiły swoje oferty, jednak trudno jest się zdecydować, którą firmę wybrać. Nadmienił, iż na spotkaniu przedstawiciele obu firm zapewniali, że będą wywozić odpady komunalne na swoje składowiska. Obecnie Pan Wójt informuje, że do 2009 roku będą oni składowali odpady na naszym wysypisku. Świadczy to o niewłaściwym informowaniu społeczeństwa. Uważa, że należałoby poczekać na ofertę SKR.

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że otrzymał informację od Prezesa Spółdzielni Kółek Rolniczych w Nurcu-Stacji, że będą odbierali odpady komunalne od mieszkańców i zaopatrywali w pojemniki 120 litrowe. Kończąc przypomniał, że przedstawiciele Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych w Hajnówce zapewniali, że w każdej miejscowości zostaną ustawione pojemniki na szkło i plastyk.

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż firmy świadczące usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców muszą mieć dokument potwierdzający przekazanie tych odpadów na składowisko. Nasze wysypisko nie jest nadzorowane i dokument potwierdzający przekazanie tych odpadów nie będzie wydawany, dlatego firmy te będą zainteresowane przekazaniem odpadów na składowiska, w których otrzymają taki dokument. Możliwe, że jeśli będą odbierali większą ilość odpadów to częściowo będą zostawiali na naszym wysypisku.

9/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzny – poinformował, że w umowie jest zapis, iż warunkiem podniesienia stawki opłaty za odbiór odpadów komunalnych jest podwyższenie opłaty za odbiór odpadów na składowiskach.

10/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż nie może być takiej sytuacji, że jest uchwała Rady Gminy w sprawie górnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych firmy stosują swoje stawki. Zaproponował, aby przeanalizować ten problem i wprowadzić zmiany do uchwały, ewentualnie zobowiązać firmy świadczące usługi do stosowania stawek określonych w uchwale.

11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił Sekretarza Gminy Pana Krzysztofa Staniszewskiego o wyjaśnienie w zakresie rozwiązania problemu dotyczącego stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych..

12/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że ustalone przez Radę Gminy górne stawki opłat za odbiór odpadów komunalnych stanowią przepisy prawa, które powinny być realizowane przez poszczególne firmy. W sytuacji, jeśli stawki są stosowane nie zgodnie z uchwałą tzn., że firmy podpisujące umowy z mieszkańcami łamią prawo. Nadmienił, iż jeśli stawki są zbyt niskie, wówczas przedstawiciele firm powinny wystąpić do Rady Gminy o zmianę stawek, w oparciu o przedstawioną kalkulację.

13/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zaproponował, aby wystąpić do firm świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych i nieczystości płynnych o przedstawienie kalkulacji kosztów, gdyż nie może być takiej sytuacji, że firmy będą ustalali stawki zbyt wysokie.

14/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zgłosił wniosek formalny, aby wystąpić do firm świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów o wyjaśnienie, dlaczego nie stosują się do uchwały Rady Gminy w sprawie określenia górnych stawek za odbiór odpadów komunalnych i nieczystości płynnych.

15/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poparł wniosek formalny Radnego Raczyńskiego proponując zmianę treści wniosku, aby zaprosić na najbliższą sesję przedstawicieli firm świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych, celem wyjaśnienia przyczyn nie stosowania uchwały Rady Gminy w sprawie górnych stawek opłat za świadczone usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych i nieczystości płynnych.

16/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zgłosił wniosek formalny o zamknięcie dyskusji.

 Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski formalne. W pierwszej kolejności poddał pod głosowanie wniosek Radnego Jerzego Olesiuk dotyczący zaproszenia na sesję przedstawicieli firm świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych.

 W wyniku jawnego głosowania Rada jednogłośnie 14 głosami za przyjęła wniosek formalny Radnego Jerzego Olesiuk dotyczący zaproszenia na najbliższą sesję przedstawicieli firm świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych, celem wyjaśnienia przyczyn nie stosowania uchwały Rady Gminy w sprawie górnych stawek opłat za świadczone usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych i nieczystości płynnych.

 Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek formalny Radnego Jerzego Fiedoruk dotyczący zamknięcia dyskusji.

 W wyniku jawnego głosowania wniosek formalny Radnego Jerzego Fiedoruka o zamknięcie dyskusji w temacie świadczenia usług w zakresie odbioru odpadów komunalnych został przyjęty 13 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym.

6. Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – udzieliła odpowiedzi na zapytanie Radnego Zbigniewa Olesińskiego dotyczące budowy chodnika w Nurcu-Stacji od kościoła w kierunku cmentarza. I tak: W roku 2005 została opracowana dokumentacja techniczna na budowę chodnika na ul. Okrężnej w Nurcu-Stacji za kwotę 4000 zł, która została zaksięgowana na inwestycjach rozpoczętych. W roku ubiegłym pojawiła się możliwość uzyskania środków z kontraktu wojewódzkiego, w związku z tym 17 marca 2006 r. wprowadzono tę inwestycję do budżetu. Wkład własny na realizację tej inwestycji miał wynosić 7000 zł, pozostała kwota 53000 zł miała pochodzić z kontraktu wojewódzkiego. W związku z negatywną decyzją w zakresie dofinansowania tej naszej inwestycji, w dniu 25 października 2006 r. kwota 7000 zł przewidziana jako udział własny, została rozdysponowana na bieżące utrzymanie dróg.

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż z odpowiedzi Pani Skarbnik wynika, że w 2007 r. nie będzie realizowane zadanie w zakresie budowy chodnika.

2/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy – poinformowała, że planie budżetu na 2007 nie została uwzględniona inwestycja w zakresie budowy chodnika w Nurcu-Stacji przy ul. Okrężnej. Nadmieniła, iż przystępując do projektowania inwestycji w zakresie budowy ulicy Zaolzie inwestycje te zostaną połączone jako jedno zadanie.

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się do Radnego Olesińskiego z wyjaśnieniem, iż nie można mówić o braku realizacji inwestycji w zakresie budowy chodnika, gdyż może ona być realizowana jako jedno zadanie w zakresie budowy dróg, jeśli będzie możliwość wystąpienia o dofinansowanie.

7. Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Jerzego Barańczuka dotyczące równania dróg. I tak: Równanie dróg w dniu dzisiejszym zostało rozpoczęte.

1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy realizowane są postulaty dotyczące przekazania równiarki do dyspozycji sołtysa i mieszkańców.

2/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż równiarka nie jest przekazywana do dyspozycji sołtysów, gdyż w jednej miejscowości zostaną wykorzystane wszystkie środki finansowe a w innej nie będą zrealizowane najpilniejsze zadania.

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - zaproponował, aby w ramach posiadanych środków ustalić ile godzin może pracować równiarka w danej miejscowości i niech sołtysi z mieszkańcami zadecydują, które zadania będą realizowane.

4/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż przekazując równiarkę do dyspozycji mieszkańców zostaną wyrównane drogi, zagumienne a podstawowe drogi nie zostaną wyrównane.

5/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby przekazać równiarkę do dyspozycji sołectw informując o tym, iż jeśli wykorzystają sprzęt do równania dróg zagumiennych nie otrzymają dodatkowo sprzętu do równania dróg podstawowych.

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – proponował, aby na trzy dni wcześniej powiadomić radnego i sołtysa o terminie skierowania równiarki do równania dróg. Radny wraz z sołtysem zorganizują spotkanie Rady Sołeckiej i wspólnie ustalą, które zadanie w zakresie równania dróg będzie realizowane.

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się do Wójta, aby realizując zadanie w zakresie równania dróg, uwzględnić sugestie radnego Raczyńskiego, aby mieszkańcy decydowali, które drogi maja być równane.

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż trudno jest realizować zadanie w zakresie równania dróg przyjmując sugestie radnych, gdyż w pierwszej kolejności mają być równane drogi, którymi dowozimy dzieci szkolne

9/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – stwierdził, iż Pan Staniszewski jest długoletnim pracownikiem i doskonale zna wszystkie drogi, dlatego on powinien nadzorować realizację zadania w zakresie równania dróg.

10/ Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – stwierdził, iż na terenie gminy mamy bardzo dużo dróg i trudno je właściwie utrzymać wynajmując sprzęt do równania dróg. Proponował, aby szukać możliwości pozyskania środków na zakup ciągnika, który by pracował przy równaniu dróg.

Do punktu 9-go:

Sprawy różne:

1. Sprawy dotyczące ładu i porządku na terenie gminy:

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby Wójt wspólnie z Kierownikiem Komisariatu Policji zorganizowali kontrole posesji, w zakresie porządku.

2/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o przeprowadzenie kontroli w zakresie wałęsających się psów.

3/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby poczynić starania w zakresie ustalenia sprawców, którzy niszczą alarmy przy studzienkach, znaki drogowe. Proponował, aby rozważyć możliwość pobrania odcisków palców, aby ustalić sprawców.

4/ Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Posterunku Policji – udzielił odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania dotyczące ładu i porządku na terenie gminy. I tak:
- odnośnie wspólnych kontroli w zakresie ładu i porządku na posesjach mogą być takowe zorganizowane w porozumieniu w Wójtem,
- odnośnie wałęsających się psów poinformował, iż jeżeli będą sygnały od mieszkańców i ustalony zostanie właściciel psa może być skierowany wniosek do Sądu Grodzkiego.
- Odnośnie niszczenia znaków drogowych, sygnalizacji przy studzienkach, postępowanie dochodzeniowe w zakresie tych czynów może być prowadzone tylko na wniosek. Nadmienił, iż bardzo trudno ustalić sprawcę niszczenia mienia, funkcjonariuszom policji, gdyż widząc radiowóz sprawcy zaprzestają dewastacji. Biorąc powyższe pod uwagę apelował o współpracę mieszkańców z policją.

5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał czy pracownicy Urzędu Gminy lub firmy prowadzącej eksploatację wodociągów zgłaszali wnioski dotyczące niszczenia urządzeń wodociągowych.

6/ Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Posterunku Policji – poinformował, iż nie pamięta, aby był składany wniosek przez Urząd Gminy wniosek o ustalenie sprawców niszczących urządzenia kanalizacyjne.

7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż na terenie gminy nie ma psów bezpańskich. Przypomniał, iż na terenie gminy było ogłoszone wyłapywanie psów wówczas nie było psów bezpańskich.

2. Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, o osiągnięciach uczniów gimnazjum. W wyniku konkursu są laureaci: z języka polskiego, przygotowywała Pani Ludwiczuk. Laureatów konkursu z historii przygotowywał Pan Samosiuk, a laureatów z matematyki przygotowywała Pani Dubińska. Biorąc pod uwagę efekty pracy, apelował o pomoc finansową dla szkół.

3. Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – podziękował za odśnieżanie drogi na osiedlu po byłej jednostce wojskowej. Nadmienił, iż poprzednio odśnieżano wozem strażackim i nie było dobrych efektów tej pracy. Obecnie odśnieża SKR ciągnikiem i efekty są bardzo dobre.

4. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował, aby szukać do pozyskania nieruchomości z przeznaczeniem na kopalnie żwiru.
Ustawić 2 znaki drogowe „uwaga zwierzęta”, we wsi Zalesie, gdyż nawierzchnia drogi uległa poprawie i może dojść do kolizji.
 
 Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w terenie zabudowanym nie ma potrzeby ustawiania znaków drogowych ‘Uwaga zwierzęta”, gdyż wiadomym jest, że na tym terenie można spotkać się z różnymi przeszkodami.
Odnośnie pozyskania terenu z przeznaczeniem na żwirownię wyjaśnił, iż na prowadzenie żwirowni potrzebna jest koncesja.

 Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował, aby zakupić i ustawić znak ‘Uwaga zwierzęta” przy wyjeździe, ze wsi Zalesie, gdyż na drodze tej nie ma widoczności.

 Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż skoro na tym skrzyżowaniu dróg brak jest widoczności to ten jeden znak może być zakupiony i ustawiony, natomiast przy innych drogach w terenie zabudowanym niecelowym jest ustawianie znaków „Uwaga zwierzęta”.

5. Pan Roman Wudarski – wnioskował o zakupienie tablic z nazwami ulic w Nurcu-Stacji.

6. Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o ustawienie znaku zakaz wjazdu pojazdów o dużej ładowności na drogę w Augustynce od skrzyżowania w kierunku sadu, gdyż nawierzchnia drogi ulega zniszczeniu.

 Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż nie celowym jest ustawiać znaki zakazu dla pojazdów o dużej ładowności. Kierowcy twierdzą, iż oni płacą podatek i mogą jeździć po wszystkich drogach.

 Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – poinformował, iż na terenie Gminy Mielnik we wsi Maćkowicze jest ustawiony znak zakazu wjazdu dla pojazdów ciężarowych.

7. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował, aby Urząd Gminy ewentualnie wodociągi, jeśli dojdzie do dewastacji znaków lub sygnalizacji kanalizacyjnej zgłosili wniosek o ściganie przestępców do Komisariatu Policji.

 Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor urzędu Gminy – poinformował, iż były składane wnioski w zakresie niszczenia znaków do Komisariatu Policji przez Panią Trzeciak i umorzono postępowanie w związku z brakiem sprawców.

 Pan Jan Raczyński – wycofał wniosek o złożenie wniosku do Komisariatu Policji o ustalenie sprawców niszczenia znaków, gdyż był składany wniosek.

8. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż Starosta prosi o ustalenie zadań priorytetowych do realizacji w zakresie drogownictwa oraz możliwości dofinansowania tych zadań przez gminę. Poprosił o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

 Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, że Starostwo w dalszym ciągu planuje zadania do realizacji w zakresie drogownictwa, tylko na terenie gminy Perlejewo itp. Na terenie naszej gminy zadania nie są planowane.

 Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poparł stwierdzenie Radnego Olesiuka dotyczące budowy dróg powiatowych.

  Na tym obrady IV sesji zakończono.

Protokołowała:                                                                          Przewodniczący Rady

E. Naumiuk                                                                                   Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2007-06-08

Data modyfikacji: 2007-06-08

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2007-06-08