Protokół Nr XIX/09

P R O T O K O Ł  Nr  XIX/09

z XIX Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 23 czerwca  2009 r.

 

            Obrady XIX sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1310.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 14 radnych.

 

Radni obecni:

1/ Pan Jerzy Barańczuk                - Wyczółki,

2/ Pani Beata Dubińska                - Żerczyce,

3/ Pan Jerzy Fiedoruk                  - Klukowicze,

4/ Pan Michał Jadczuk                  - Nurzec-Stacja,

5/ Pani Katarzyna Jezierska          - Nurzec-Stacja,

6/ Pan Wiktor Karpiuk                - Moszczona Pańska,

7/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,

8/ Pan Michał Muszkatel             - Wólka Nurzecka,

9/ Pan Jarosław Nikiforuk           - Siemichocze,

10/ Pan Zbigniew Olesiński          - Nurzec-Stacja,

11/ Pan Jerzy Olesiuk                    - Tymianka,

12/ Pan Zenon Podbielski              - Nurzec-Stacja,

13/ Pan Jan Raczyński                 - Zalesie,

14/ Pani Antonina Rosa               - Nurzec-Stacja.

 

Radni nieobecni:

1/ Pan Roman Wudarski            - Nurzec-Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

5 Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

6/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom XIX sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

            Następnie powitał Radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka - Wójta, Panią Marię Szatyłowicz – Skarbnika Gminy, Pana Krzysztofa Staniszewskiego – Sekretarza Gminy, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

            Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z XVIII sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z XVIII sesji Rady Gminy.

 

            Uwag do protokołu z XVIII sesji Rady Gminy nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania protokół z XVIII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych.

 

Do punktu 2-go:

 

            W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski, zapoznał w proponowanym porządkiem obrad XIX sesji. Następnie zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk –Wójt – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad podjęcie dwóch uchwał tj. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, w związku z przystąpieniem do realizacji inwestycji oraz uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja za lata 2007-2008, gdyż ta uchwała do 30 czerwca ma trafić do Zarządu Powiatu, w miesiącu lipcu musi być przekazana do Urzędu Marszałkowskiego, który opracowuje plan gospodarki odpadami dla całego województwa Podlaskiego.

 

2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego nie przekazano Radnym sprawozdania z realizacji programu gospodarki odpadami.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w dniu wczorajszym otrzymaliśmy pismo, w którym zobowiązano nas do przedstawienia sprawozdania z realizacji programu gospodarki odpadami za lata 2007-2008. Nadmienił, iż sprawozdanie te jest podsumowanie sprawozdań, które składane są corocznie do Urzędu Ochrony Środowiska i do Urzędu Marszałkowskiego. Biorąc pod uwagę, że następna sesja planowana jest w miesiącu sierpniu prosił o przyjęcie wnioskowanego sprawozdania. Skoro jest taka potrzeba zostanie ono z kserowane i przekazane radnym w trakcie sesji.

 

            W związku z brakiem uwag Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z wnioskowanymi zmianami.

 

            W wyniku jawnego głosowania porządek obrad XIX sesji Rady Gminy wraz ze zmianami został przyjęty 12 głosami za, 1 głosem wstrzymującym w obecności 13 radnych. A brzmi on następująco:

1.       Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z XVIII sesji Rady Gminy.

2.       Przyjęcie porządku obrad.

3.       Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4.       Interpelacje i zapytania radnych.

5.       Podjęcie uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2009 r.

6.       Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

7.       Podjecie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja.

8.       Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

9.       Sprawy różne i wolne wnioski.

Do punktu 3-go

 

Informację o realizacji uchwał Rady Gminy i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.

Następnie poinformował o realizacji zadań. Rozstrzygnięto przetarg na asfaltowanie dróg gminnych. Do przetargu przystąpił PDM Siemiatycze i Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe MAKSBUD w Bielsku Podlaskim. Najkorzystniejszą ofertę cenową przedstawiło Przedsiębiorstwo MAKSBUD w Bielsku Podlaskim za cenę 1 492 000 zł. W niedługim czasie zostanie podpisana umowa. W ramach tej inwestycji będą wykonywane następujące odcinki dróg: droga w Moszczonie Pańskiej od drogi wojewódzkiej na długości 50 m, w Werpolu od skrzyżowania drogi powiatowej do bruku na odcinku 560 m, w Nurcu-Stacji przebudowane będą ulice Wierzbowa i Brzozowa na odcinku 367 m, Zaolzie i część ul. Okrężnej na odcinku 1272 m, co daje prawie 3 km dróg. Na pozostałe drogi ujmowane do pierwotnego projektu przymierzamy się złożyć wniosek do programu, na który nabór wniosków przewidziany jest do 30 sierpnia br, z terminem realizacji 2010 roku. Ma nadzieję, że wniosek zostanie pozytywnie załatwiony i zakończymy zaplanowane inwestycje w 2010 r.

Wyłoniono wykonawcę na budowę boiska sportowego „Orlik”. Do przetargu złożone zostały trzy oferty. Wybrano oferenta City Play Sp. z o.o. Warszawa, który przedstawił najniższą cenę 988 200 zł. Zgodnie z treścią umowy, która będzie niedługo zawarta termin realizacji zadania przewidziany jest do 30 września br.

Wyłoniono wykonawcę na przykrycie i oszalowanie budynku świetlicy w Augustynce. Koszt tego zadania przewidziany jest na kwotę 25 495 zł. Podziękował Radnemu Panu Michałowi Jadczukowi i Pani Bożenie Stasiuk Sołtysowi sołectwa Augustynka za zorganizowanie i uporządkowanie posesji świetlicy. Nadmienił, iż jest przekonany, że wspólnymi siłami uda się przeprowadzić remont świetlicy.

Wyłoniono firmę „Fargo Dach” Sp.j. Kleosin, która będzie dokonywała odbioru eternitu do utylizacji. Eternit będzie odbierany z posesji osób, które złożyły wnioski do planu. Na realizację tego zadania przewidziana jest kwota 44 000 zł.

Ogłoszono przetarg na budowę zbiornika wodnego w miejscowości Chanie-Chursy. W bieżącym roku jest to jedynie pierwszy etap realizacji zadania. Są tylko prace przygotowawcze, jednocześnie po wyłonieniu wykonawcy rozpoczniemy dożwirowywanie dróg gminnych, a potrzeby w tym zakresie są bardzo duże.

W związku z przedłużającą się procedurą przyjęcia na własność ulicy Okrężnej podjęta została decyzja o podpisaniu z Nadleśnictwem umowy na wydzierżawienie i ponoszenie opłaty tymczasowej do czasu przejęcia drogi. Nadmienił, iż podejmując decyzję o wydzierżawieniu tej drogi kierowano się tym, że nie mamy pewności, kiedy droga zostanie przejęta na własność gminy, a dalsze opóźnianie inwestycji w zakresie budowy przyłącza do wodociągu spowoduje, iż zadanie nie zostanie wykonane w bieżącym roku. Brak dokumentu stwierdzającego prawo dysponowania nieruchomością, uniemożliwia uzyskanie zezwolenia na budowę i wykonanie innych prac związanych z realizacją zadania.

W związku z licznymi wnioskami radnych dotyczącymi zmiany kursowania autobusu szkolnego w miejscowości Augustynka zachodzi konieczność naprawy drogi. Po okazaniu granic tej drogi okazała się, że obecnie przebiega ona na gruntach prywatnych i zachodzi konieczność jej przebudowy łącznie z wybudowaniem zjazdów do poszczególnych posesji. Koszt przebudowy tej drogi przekracza nasze możliwości finansowe. Wystąpiliśmy do Urzędu Marszałkowskiego o zaliczenie tej drogi do dróg dojazdowych do pół. Przeprowadzono rozmowy w Urzędem Marszałkowskim i uzyskano wstępne zapewnienie, że uzyskamy dofinansowanie do przebudowy tej drogi.

Do 30 czerwca br przyjmowane są wnioski na dofinansowanie do przebudowy hydroforni w Nurcu-Stacji i doprowadzenia wody do miejscowości Borysowszczyzna, Zabłocie, Sokóle. Urząd Marszałkowski ma termin na rozpatrzenie wniosku 3 miesiące od dnia jego złożenia. Nadmienił, iż jeśli wniosek zostanie pozytywnie załatwiony to realizacja inwestycji nastąpi w 2010 roku. Wspomniał, iż przewidziano również budowę oczyszczalni przydomowej przy świetlicy w Zabłociu, co pozwoli uzyskać dodatkowe punktu do oceny wniosku. W przypadku pozytywnego załatwienia wniosku przewidywane jest dofinansowanie 75% wartości inwestycji minus podatek VAT. Przyłącza będą wykonywane na koszt osób zainteresowanych.

Do końca czerwca zostanie rozstrzygnięty przetarg na przebudowę chodnika przy drodze powiatowej w miejscowości Nurzec-Stacja, jest to odcinek 750 m.

Rozstrzygnięty został przetarg na przebudowę dróg powiatowych jest to Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe MAKSBUD w Bielsku Podlaskim będzie rozpoczynała prace na drogach Żerczyce-Zabłocie odcinek 2,20 km i Siemiatycze – Grabarka odcinek 2,60 km.

Kończą się prace związane z opracowaniem dokumentacji na przebudowę drogi Augustynka – Siemichocze - Tymianka – Wólka Nurzecka. Na ten ciąg drogowy Starostwo Powiatowe chce złożyć wniosek o dofinansowanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 tzw. „Schetynówek”, termin złożenia wniosku jest do 30 sierpnia br. Realizacja tej inwestycji byłaby w 2010 roku.

W okresie między sesjami zostały sprzedane dwie działki na terenie Siemichocz działka o powierzchni 0.65 ha za kwotę 10 000 zł oraz działka na Borysowszczyźnie o powierzchni 0,51 ha za kwotę 4 910 zł.

Trwają ciągle postępowania sądowe w stosunku do osób, które nie realizują umów za przyłączenie do kanalizacji sanitarnej.

Trwają prace związane z likwidacją składowisk śmieci, zamknięto składowiska w Zabłociu, Zalesiu, Werpolu, chociaż nasze prace nie przynoszą pożądanych efektów, gdyż mieszkańcy składują śmieci kilkanaście metrów dalej.

Kończąc podziękował sołtysom, radnym za organizację festynów w Nurcu, Moszczonie Pańskiej.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego przy budowie drogi Żerczyce – Zabłocie został zmniejszony odcinek do 2,20 km skoro było wcześniej planowane 3 km.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż dokumentacja jest opracowana dokumentacja na cały odcinek drogi. Zadanie w zakresie przebudowy drogi, do Zabłocia zostało dołączone do innego zadania, co przekraczało wartość inwestycji 10 000 000 zł i musiał być zmniejszony podcinek drogi. Wstępnie Starosta obiecał, iż jeśli pozwolą środki finansowe zakres prac zostanie zwiększony i zadanie będzie realizowane z własnych środków. Okazało się, że nie będzie możliwości wygospodarowania dodatkowych środków własnych.

 

Do punktu 4-go

 

Interpelacje i zapytania radnych.

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, dlaczego Wójt wprowadza w błąd mieszkańców informując na zebraniu w dniu 19.06. br., że będzie wykonywane tylko przyłączenie Osiedla „Zielone” do wodociągu a do kanalizacji nie. Uważa, że skoro w miesiącu lutym przewidywany był kredyt w większej kwocie a obecnie planuje się zmniejszenie kredytu to należy zaciągnąć większą kwotę kredytu i wykonać przyłączenie osiedla również do kanalizacji, gdyż są zalecenia wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

 

2/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o naprawienie dróg po scaleniu oraz drogi Jancewicze – Wólka Nurzecka i drogę Nurzec – Wólka Nurzecka, gdyż są one bardzo zniszczone.

 

3/ Pan Michał Jadczuk - Radny, Nurzec-Stacja – czy jest planowane równanie dróg, które nie zostały wyrównane z uwagi na warunki atmosferyczne.

 

4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy podjęto działania w zakresie przejęcie działek od Agencji Skarbu Państwa z przeznaczeniem na budowę zbiornika retencyjnego o przekazanie, których występowano w poprzednim okresie. Następnie poprosił o wyjaśnienie, dlaczego został zmieniony zapis, który poprzednio brzmiał budowa zbiornika retencyjnego a obecnie jest budowa zbiornika do gromadzenia wody. W poprzednim okresie mówiono o budowie zbiornika, w Żerczycach a obecnie jest zapisane, że zbiornik ma być budowany w Chaniach Chursach. Jakie jest przeznaczenie zbiornika? Radni glosowali za zbiornikiem rekreacyjno wypoczynkowym, a nie zbiornikiem do gromadzenia wody.

Kiedy zostaną wyrównane drogi na terenie miejscowości Sycze i Zalesie? Z wyjaśnień Wójta wynikało, że drogi zostaną wyrównane, jeśli pozwolą warunki atmosferyczne. W okresie tym były różne warunki atmosferyczne a drogi dotychczas nie zostały wyrównane. Nadmienił, iż droga Zalesie w kierunku Siemiatycz jest trudno przejezdna a on sam jak i inni mieszkańcy niszczą samochody korzystając z tej drogi.

Kiedy zostanie usunięte zadolenie i kałuża po gnojowicy na drodze zagumiennej w Zalesiu?

Kto jest prawnym właścicielem dziełek w Zalesiu (żwirownia, piaskownia). Prosił o udzielenie odpowiedzi na piśmie, gdyż starostwo, gmina wszyscy odpowiadają na pisma zbywająco.

Czy osoby zatrudnione w gospodarce komunalnej Urzędu Gminy zostaną skierowane do pracy na rzecz wsi Zalesie?

 

Do punktu 5-go

     

      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy. Poprosiła, o naniesienie do przedłożonego projektu uchwały zmian, które wynikły po przekazania projektu uchwały.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, dlaczego zwiększono wydatki inwestycyjne na rozbudowę wodociągu, modernizację stacji uzdatniania wody w Nurcu-Stacji i budowę przydomowej oczyszczalni ścieków, w Zabłociu. Nadmienił, iż w miesiącu lutym na realizację tego zadania planowana była kwota 3 322 000 zł, a obecnie przewidziana jest kwota 4 419 000 zł. Zrozumiałym jest, że następuje wzrost cen, lecz od miesiąca lutego do czerwca jest to bardzo duży wzrost. Czy na tak wysoki koszt inwestycji ma wpływ budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w Zabłociu?

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż dokumentacja na realizację tego zadania była opracowana znacznie wcześniej i nie była aktualizowana. Ponadto nastąpiła zmiana stawki VAT z 7% na 22%. W związku, planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie wartość inwestycji została przekosztorysowana. Na wzrost kosztów inwestycji nie miała znaczącego wpływu budowa oczyszczalni przydomowej w Zabłociu.

 

3/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, o jakie zadania został zmniejszony zakres prac inwestycyjnych w związku z realizacją inwestycji z własnych środków budżetowych.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na poprzedniej sesji rozmawialiśmy, które odcinki dróg nie będą realizowane.

 

5/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił o poinformowanie, które odcinki dróg nie będą realizowane w Nurcu-Stacji.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w Nurcu-Stacji nie będzie realizowany tzw. deptak.

 

7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego zmniejsza się zakres prac w zakresie drogownictwa w miejscowości Sycze – Wakułowicze a dodatkowo planuje się środki finansowe w kwocie 121 000 zł na budowę drogi w miejscowości Augustynka. Dlaczego gmina nie pozyskuje środków z zewnątrz a realizuje zadania tylko z własnych środków?

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – przypomniał, iż radni niejednokrotnie wnioskowali o zmianę kursu autobusu szkolnego. Zmiana kursu autobusu wymaga naprawy części drogi. Przystępując do naprawy tego odcinka drogi okazało się, że droga nie jest usytuowana we właściwym miejscu. Obecnie musimy zmienić usytuowanie drogi na odcinku około 1200 m a koszt tego zadania wyniesie około 300 000 zł. W związku z tym wystąpiliśmy do Urzędu Marszałkowskiego o zaliczenie tej drogi do kategorii dróg dojazdowych do pól i udzielenie dofinansowania do realizacji tego zadania. Mamy wstępne zapewnienia, że uzyskamy dofinansowanie około 60 000 zł – 70 000 zł. Liczymy, że Urząd Marszałkowski podejmie szybko decyzję i przystąpimy do realizacji tego zadania.

 

9/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jaki odcinek drogi w Augustynce planowany jest do wykonana? Czy od kapliczki do Cieśluków?

Którędy będzie wykonane przyłącze wodociągu do „jednostki wojskowej”? Gdzie jest ulica Nowa w Nurcu-Stacji?

 

10/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż przyłącze wodociągu do osiedla po jednostce wojskowej będzie wykonane od remizy strażackiej wzdłuż ul. Okrężnej tuż przy budynkach po OTL. Wykonując przyłącze tę trasą uporządkowana zostanie sprawa przyłączenia budynków po OTL.

 

11/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jaki odcinek chodnika ma być budowany przy ul. Szkolnej skoro jest zapis, że budowa parkingu wraz z chodnikiem.

 

12/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na budowę chodnika i parkingu przy ul. Szkolnej była podejmowana uchwała. Budowa parkingu jest nie możliwa bez budowy chodnika. Z uwagi na brak środków, inwestycja ta nie będzie realizowana w 2009 r. 

 

13/ Pan Michał Jadczuk – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że droga w Augustynce ma takie podłoże, że tylko przy właściwym wykonania możemy uzyskać właściwy efekt.

 

14/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w miesiącu lutym nie wykazywano nadwyżki budżetowej a obecnie mówimy, że mamy nadwyżkę budżetową.

 

15/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż jeśli mamy dochody na realizację planowanych zadań to nie wykazujemy nadwyżki budżetowej. Nadmieniła, że w bieżącym roku po raz pierwszy mamy nadwyżkę w kwocie 946 916 zł, która jest wykazana w tabeli z wykonania budżetu za 2008 r. Kończąc poprosiła o zmianę numeracji w załączniku nr 4, gdyż powtórzony został nr 3.

.

      Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

      W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok została podjęta 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr XIX/117/09 w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 

Do punktu 6-go

 

      Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

      Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy. W związku z brakiem uwag do projektu uchwały, poddał go pod głosowanie.

 

      W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego została podjęta 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr XIX/118/09 w załączeniu/ Zał. Nr 4.

 

Do punktu 7-go

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jakie działania są prowadzone w stosunku do osób, które nie podpisały umowy na odbiór śmieci.

 

2/ Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – wyjaśniła, że w stosunku do osób, które nie podpisały umowy na odbiór śmieci prowadzone są interwencje. Występujemy z pismami zobowiązującymi do podpisania umów na odbiór śmieci.

 

3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jakie plany ma gmina w zakresie składowania odpadów stałych i ciekłych po zamknięciu w 2009 r. składowiska śmieci w Żerczycach.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – problem związany ze składowaniem odpadów istnieje na terenie całego kraju i w poszczególnych samorządach z naszego powiatu. W ramach Stowarzyszenia Gmin Wiejskich zwróciliśmy się do Ministra Ochrony Środowiska o przesunięcie terminu obowiązywania ustawy do 2010 lub do czasu powstania składowiska śmieci, które miało powstać na terenie Gminy Bielsk Podlaski. Składowisko te miało służyć dla trzech powiatów tj. Siemiatyckiego, Hajnowskiego i Bielska Podlaskiego. W momencie, gdy przystąpiono do pozyskania terenu, grupa mieszkańców wniosła protest przeciwko budowie składowiska. Obecnie trudno jest przewidzieć, czy składowisko powstanie. Nadmienił, iż w sytuacji, jeśli Minister nie wyrazi zgody na przedłużenie terminu funkcjonowania naszego składowiska zmuszeni będziemy wozić odpady do odległych miejscowości, gdyż na terenie naszego województwa nie ma składowisk, które by przyjmowały odpady. Istnieje obawa, że mieszkańcy będą zmuszeni płacić wyższe opłaty za odbiór odpadów, a niepokojącym jest fakt, że wielu mieszkańców zrezygnuje z koszy. W związku z zaistniałym problemem prowadzimy rozmowy z Gminą Hajnówka, która ma zezwolenie do 2011 roku.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy. W związku z brakiem uwag do projektu uchwały Przewodniczący poddał go pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja została podjęta 13 głosami za, 1 głosem przeciwnym w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr XIX/119/09 w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

Do punktu 8-go

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. I tak:

 

1/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – udzieliła odpowiedzi na zapytanie Radnego Zbigniewa Olesińskiego dotyczące planowanej kwoty kredytu. I tak: Planując budżet, na 2009 rok nie mogliśmy wprowadzić ani nadwyżki budżetowej, ani wolnych środków z uwagi na fakt, że rok budżetowy był jeszcze niezamknięty. W związku z tym, aby dopiąć wydatki z dochodami musieliśmy planować pokrycie wydatków kredytem. Biorąc pod uwagę, że w przyszłym roku planowane są również inwestycje, na realizację, których najprawdopodobniej musimy zaciągnąć kredyt, dlatego nie możemy zaciągać zbyt wysokich kredytów, gdyż je musimy spłacić.

 

- Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zgodnie z planem dochody wzrastają, co pozwoli na realizację dodatkowych zadań.

 

- Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż miesiącu maju wypłaciliśmy 134 000 zł zwrotu podatku akcyzowego. Wzrosły o tę kwotę dochody, ale i wzrosły wydatki. Nadmieniła, że aby ustalić wzrost dochodów musimy również szczegółowo analizować wydatki. Po szczegółowym przeanalizowaniu należy stwierdzić, iż nasze wydatki nie wzrastają, aż tak, żeby można było planować dodatkowe inwestycje.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że w dniu jutrzejszym planuje się podpisanie z Nadleśnictwem umowy użyczenia części drogi na ułożenie wodociągu. Podpisanie tej umowy umożliwi rozpoczęcie prac związanych z budową wodociągu, gdyż bez tego dokumentu nie możemy przystąpić do realizacji zadania. Następnie wyjaśnił, iż wykonanie przyłączenia do kanalizacji jest niemożliwe z uwagi na brak własności terenu, na którym przebiegałaby kanał. Uniemożliwia to uzyskanie decyzji środowiskowych i innych niezbędnych do uzyskania zezwolenia na budowę. Nadmienił, iż trudno byłoby przyjąć pierwotną propozycję Nadleśniczego, z której wynikało, że mamy wnieść opłatę około 200 000 zł za ułożenie kanału sanitarnego. Liczymy, że do końca roku uda się dokonać zamiany ul. Okrężnej na działkę leśną, którą zaproponowaliśmy. Zaproponował, aby biorąc pod uwagę, że kanał sanitarny jest tuż przy osiedlu po jednostce wojskowej, wspólnota mieszkaniowa w porozumieniu z Agencją Mieszkaniową opracowała dokumentacje i wykonała przyłącze do kanalizacji. Wielu mieszkańców będzie przyłączało się do kanalizacji we własnym zakresie i będzie ponosiło koszty przyłączenia. Problem związany z niewłaściwym odprowadzeniem ścieków z osiedla istnieje od dawna. Po przejęciu ulicy Okrężnej na własność gminy może być rozpatrywana sprawa wykonania przyłączenia osiedla do kanalizacji.

 

- Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił o wyjaśnienie, co mają zrobić mieszkańcy osiedla ze ściekami, skoro oczyszczalnia nie jest w stanie przyjąć większej ilości ścieków.

 

- Pan Piotra Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż niewielkie ilości ścieków można przekazać do oczyszczalni.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby wybudować oczyszczalnię przydomową na pierwszym zbiorniku.

 

- Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja - wyjaśnił, iż zbiornik nie jest usytuowany na terenie wspólnoty mieszkaniowej, lecz jest własnością Agencji Mienia Wojskowego w Olsztynie.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – przypomniał, iż w okresie, gdy była budowana kanalizacja i oczyszczalnia ścieków proponowano władzom wojskowym współfinansowanie przyłączenia. Wówczas władze wojskowe nie wyraziły zgody na współfinansowanie tej inwestycji.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Michała Muszkatel dotyczące budowy dróg po scaleniu w Wólce Nurzeckiej. I tak: Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy decyzji o zakończeniu scalenia, dlatego nie możemy prowadzić inwestycji w zakresie budowy dróg. Z informacji, które uzyskaliśmy zakończenie scalenia przewidziane jest na dzień 26 czerwca br., chociaż niepokojącym jest fakt, że termin zakończenia scalenia jest ciągle przesuwany.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, że w trakcie zebrania mieszkańcy zostali poinformowani o zakończeniu scalenia. Po tym zebraniu wydawane są zezwolenia na wycinkę drzew, a obecnie mówi się, że scalenie nie zostało zakończone.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że odnośnie zakończenia scalenia w Wólce Nurzeckiej przeprowadził dwa tygodnie temu rozmowę z Panem Romanem Łopaciukiem Naczelnikiem Wydziału Geodezji, który oświadczył, iż scalenie nie zostało zakończone.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, iż drogi na terenie wsi Wólka Nurzecka są bardzo zniszczone. Podczas transportu żwiru zawalone zostały przepusty i obecnie rolnicy nie mogą dojechać do pól i łąk.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż scalenie kończy się wydaniem decyzji o zakończeniu scalenia. Dotychczas decyzja takowa nie została wydana.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytania dotyczące równania dróg. Poinformował, że otrzymaliśmy równarkę do równania dróg na terenie naszej gminy, która po przepracowaniu dwóch dni, na terenie miejscowości Wyczółki i Klukowicze musiała przerwać prace z uwagi na opady deszczu. Równarka została zaparkowana na jednej z posesji na terenie Klukowicz, lecz opady deszczu nie pozwoliły kontynuować prace i po dziesięciu dniach została zabrana do jednostki macierzystej, którą jest PDM Siemiatycze. Nadmienił, iż po nastaniu właściwych warunków atmosferycznych będziemy monitowali o wznowienie prac w zakresie równania dróg. Obecnie podczas opadów deszczu równanie dróg jest niecelowe.

 

- Pan Jan Raczyński- Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego nie wykonywano równania dróg w okresie wiosennym, gdy były sprzyjające warunki atmosferyczne.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt –wyjaśnił, że mieliśmy problemy z pozyskaniem równarki, o czym informował na poprzedniej sesji. PDM miał inny zakres prac i nie było możliwości pozyskania równarki.

 

- Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy na terenie Powiatu Siemiatyckiego nie ma innych firm, które mają równarki.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na terenie Powiatu Siemiatyckiego występują opady deszczu i nie możliwości równania dróg.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy na wyłonienie wykonawcy do równania dróg mamy obowiązek ogłaszania przetargów.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wykonawcę do równania dróg wyłaniamy w ramach przetargu.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż zbiornik retencyjny jest budowany zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami tj. w tym miejscu, gdzie oglądaliśmy w czasie posiedzenia wyjazdowego komisji.

 

- Pan Jan Raczyński- Radny, Zalesie – stwierdził, iż poprzednio był zapis Żerczyce, a obecnie Chanie Chursy. Czy występowano do Agencji Skarbu Państwa o przekazanie działek

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż jest to te same miejsce. Odnośnie pozyskania działek, możemy występować wówczas, gdy będziemy budowali zbiornik o dużo większej powierzchni. Obecnie mamy pozwolenie na budowę zbiornika tylko na tym terenie, który oglądaliśmy podczas posiedzenia wyjazdowego komisji, dlatego nie możemy występować o przekazanie działek od Agencji.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy - wyjaśnił, iż zgodnie z pismem Agencji działki te nie będą sprzedawane bez wiedzy gminy, lecz sprzedaż w ramach pierwokupu może być dokonana, jeśli będą inwestycje na tym terenie.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Raczyńskiego dotyczące naprawienia drogi zagumiennej w Zalesiu a w szczególności kałuż przy posesji Zasieńczuka. Wyjaśnił, iż opady deszczu powodują zastoiska wody szczególnie w miejscach zadolonych.

 

- Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – zapytał, czy w tym roku będzie dowieziony żwir na drogę zagumienną, gdyż dotychczas pomimo obietnic nic nie zostało zrobione?

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że w dniu 2 lipca ma odbyć się przetarg na wykonanie zbiornika. Firma ta ma część tego urobku dowieźć na drogi gminne. W tym momencie zostanie dowieziony żwir na drogę w Zalesiu.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na zapytanie dotyczące działek wiejskich była udzielana odpowiedź kilkakrotnie ustnie i pisemnie. Wyjaśnień udzielał również Wydział Geodezji w Siemiatyczach. Skoro te wyjaśnienia nie są wystarczające to my nie mamy możliwości innych wyjaśnień w tej sprawie.

 

- Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – uważa, że skoro gmina jest władającym tych działek to powinna wiedzieć, kto jest właścicielem tych działek.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż Radny doskonale wie, kto jest właścicielem tych gruntów, gdyż posiada taką informację. Skoro mieszkańcy, podczas scalenia zrzekli się z części swoich gruntów na rzecz wydzielonych działek to mieszkańcy są właścicielami.

 

7/ Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na zapytanie dotyczące oczyszczenia poboczy drogi we wsi Zalesie. Wyjaśnił, iż obecnie mamy pilne zadania inne i jeśli będą wolne moce przerobowe to wówczas zostaną wykonane prace we wsi Zalesie.

 

- Pan Jan Raczyński- Radny Zalesie – stwierdził, iż w poprzednim okresie było zatrudnionych dwóch pracowników i były wykonane prace na terenie Nurca Stacji. Obecnie mamy zwiększone zatrudnienie i w dalszym ciągu nie ma możliwości wykonania prac porządkowych na terenie innych miejscowości.

 

- Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy - poinformował, iż na terenie gminy mamy 23 sołectwa i zakładając, że jeden dzień w miesiącu pracownicy będą pracowali na rzecz poszczególnych miejscowości to zabraknie dni. Ponadto jeden z pracowników, który jest zatrudniony na stale uległ wypadkowi podczas zawieszania flag w miesiącu kwietniu i przebywał na zwolnieniu. Osobom skierowanym z biura pracy nie wszystkie zadania można powierzyć do wykonania, dlatego trudno jest wykonać prace porządkowe na terenie wsi Zalesie.

 

Do punktu 9-go

 

 Sprawy różne i wolne wnioski.

 

1/ Pan Artur Trochimiak - Sołtys wsi Borysowszczyzna – zapytał, w których wsiach w tym roku nie były równane drogi.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że wszystkie drogi o nawierzchni nieutwardzonej są zniszczone i wymagają równania.

 

- Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, że we wsi Borysowszczyzna podczas transportu słupów zostały zniszczone drogi i obecnie są bardzo zniszczone. W dwóch miejscach została przekopana droga. Wnioskowano o naprawę tych dróg i nic nie zostało zrobione. W Wólce zostały połamane przepusty. Brak jest zainteresowania ze strony gminy tymi problemami.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż z wypowiedzi sołtysa wynika, że nic nie jest robione. Poinformował, że nie zgadza się z taką opinią, gdyż robimy dość dużo. Obraz Nurca ciągle się zmienia.

 

- Pan Artur Trochimiak – Sołtys Borysowszczyzna – stwierdził, że we wsi Borysowszczyzna nie została naprawiona droga w dwóch miejscach, którą zniszczyła firma ustawiająca znaki, nie zostały wyrównane drogi.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż dość dużo mówione było na temat równania dróg, dlatego nie ma innych argumentów w tej sprawie.

 

- Pan Artur Trochimiak – Sołtys wsi Borysowszczyzna - czy jest plan żwirowania dróg, do której wsi w pierwszej kolejności będzie wożony żwir?

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że nie mamy planu żwirowania dróg, z określeniem, która miejscowość, w jakiej kolejności otrzyma żwir.

 

2/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, czy koszt wykonania przyłącza do Jednostki Wojskowej będzie pokryty z budżetu gminy, czy mieszkańcy będą wnosić opłaty.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że gmina nie wykonuje przyłączy. Wykonywany jest kanał główny, a przyłącze wykonują mieszkańcy na własny koszt.

 

3/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, dlaczego nie są odbierane odpady z koszy do selektywnej zbiórki.

 

- Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów zostały ustawione w miesiącu styczniu i nie było zbyt dużego zainteresowania gromadzeniem odpadów do tych pojemników. Obecnie zwiększyło się zainteresowanie selektywną zbiórką odpadów, dlatego zamówiono dwa dodatkowe pojemniki do Nurca Stacji, tj. na ul. Kolejową i Nową. Odbiór odpadów z tych pojemników następuje raz w miesiącu.

 

4/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał, czy byłaby możliwość odkrzaczenia poboczy drogi, przed rozpoczęciem dożwirowania.

 

- Pan Krzysztof Popławski – inspektor Urzędu Gminy – jeżeli zajdzie potrzeba odkrzaczenia zostanie wykonane.

 

5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż osoby, które nie posiadają koszy wyrzucają śmieci do pojemników do selektywnej zbiórki.

 

6/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – zgłosiła wniosek o wykonanie dokumentacji na przebudowę dróg na osiedlu w Nurcu-Stacji.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż jest potrzeba budowy dróg. W przyszłym roku nie będziemy mieli przygotowanej dokumentacji na budowę dróg. Możemy rozważać opracowanie dokumentacji jednak trudno jest określić, czy będziemy mieli środki finansowe na ten cel. Istotną sprawą jest uporządkowanie stanu prawnego ulicy Pogodnej.

 

- Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż na osiedlu są duże spadki i w pierwszej kolejności należałoby opracować dokumentację burzową.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w ramach projektowania budowy dróg na osiedlu będzie uwzględniona również kanalizacja burzowa.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż Radna Jezierska postawiła wniosek o opracowanie projektu a nie budowy dróg. Wykonanie burzówki przed wybudowaniem dróg doprowadzi do zamulenia kanału.

 

7/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował, aby wystąpić do Starostwa o przedłużenie modernizacji drogi we wsi Wólka Nurzecka.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że zakończone są prace geodezyjne i projektowe w zakresie przebudowy drogi do Wólki Nurzeckiej.

 

8/ Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – wnioskował o wykonanie remontu świetlicy w Siemichoczach w ramach reklamacji, gdyż pomimo naprawy w dalszym ciągu są przecieki.

 

- Pan Anatol Wiktoruk – Sołtys Sołectwa Siemichocze – stwierdził, iż w dniu dzisiejszym stwierdził, iż w dalszym ciągu są przecieki.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod glosowanie wniosek Radnej Katarzyny Jezierskiej dotyczący opracowania dokumentacji na przebudowę dróg na nowym osiedlu w Nurcu-Stacji.

 

            Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – stwierdził, iż przed przystąpieniem do głosowania należy określić, z jakich środków będzie to zadanie realizowane.

 

            Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż w ramach rezerwy Wójta nie będzie w stanie opracować dokumentacji na modernizację dróg na osiedlu.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby przegłosować wniosek intencyjny, jeżeli będą możliwości finansowe opracować dokumentację na budowę dróg i kanalizacji na osiedlu.

 

            W wyniku jawnego glosowania 11 glosami za, 3 głosami wstrzymujący przyjęty został wniosek intencyjny dotyczący opracowania dokumentacji na budowę dróg i kanalizacji burzowej na nowym osiedlu, jeśli będą możliwości finansowe, bez zobowiązania Wójta do realizacji tego zadania.

 

9/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, jak będzie z realizacją zadań, na które mamy projekty tj. w Werpolu.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż zadanie zostało podzielone i na drogi, które nie są realizowane będzie złozony wniosek o dofinansowanie w ramach tzw. Schetynówek.

 

10/ Pani Anna Romaniuk – Sołtys Sołectwa Zalesie – podziękowała, Wójtowi za obkoszenie dróg, które wnioskowała w piątek.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady XIX sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół XIX sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                                            Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                             Zenon Podbielski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2009-11-04

Data modyfikacji: 2009-11-04

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2009-11-04