Protokół Nr XII/08
P R O T O K O Ł Nr XII/08
z XII Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 23 maja 2008 r.
Obrady XII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.
Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1220.
Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 14 radnych.
Radni obecni:
1/ Pan Jerzy Barańczuk - Wyczółki,
2/ Pani Beata Dubińska - Żerczyce,
3/ Pan Jerzy Fiedoruk - Klukowicze,
4/ Pan Michał Jadczuk - Nurzec-Stacja,
5/ Pani Katarzyna Jezierska - Nurzec-Stacja,
6/ Pan Wiktor Karpiuk - Moszczona Pańska,
7/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,
8/ Pan Michał Muszkatel - Wólka Nurzecka,
9/ Pan Jarosław Nikiforuk - Siemichocze,
10/ Pan Zbigniew Olesiński - Nurzec-Stacja,
11/ Pan Zenon Podbielski - Nurzec-Stacja,
12/ Pan Jan Raczyński - Zalesie,
13/ Pani Antonina Rosa - Nurzec-Stacja,
14/ Pan Roman Wudarski - Nurzec-Stacja.
Radni nieobecni usprawiedliwieni:
1/ Pan Jerzy Olesiuk - Tymianka.
Spoza Rady w sesji udział wzięli:
1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,
3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,
5 Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,
6/ Sołtysi.
/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.
Obradom XII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Do punktu 1-go
Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.
Następnie powitał Radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka - Wójta, Panią Marię Szatyłowicz – Skarbnika Gminy, Pana Krzysztofa Staniszewskiego – Sekretarza Gminy, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.
Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z XI sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z XI sesji Rady Gminy.
Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż niewłaściwie zapisano w protokole z XI sesji jego wypowiedź dotyczącą zaorywania drogi zagumiennej przez Pana Zasieńczuka. W zgłaszanym zapytaniu chodziło o zalewanie gnojowicą drogi zagumiennej, oraz zaorywanie innej drogi.
Innych uwag do protokołu nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania protokół z XI sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja wraz z zgłoszoną poprawką został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.
Do punktu 2-go:
W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – zapoznał z proponowanym porządkiem obrad XII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja.
Uwag do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania porządek obrad XII sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych. A brzmi on następująco:
1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Gminy.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Podjęcie uchwał w sprawach:
1/ Udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania remont chodnika w miejscowości Nurzec-Stacja.
2/ Zmiany w planie budżetu gminy na 2008 rok.
3/ Ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka.
4/ O zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
6. Rozpatrzenie skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja.
7. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
8. Sprawy różne i wolne wnioski
Do punktu 3-go
Informację o realizacji uchwał Rady Gminy i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt.
/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.
Następnie poinformował o realizacji zadań. I tak: Złożyliśmy do Urzędu Marszałkowskiego wnioski o dofinansowanie do budowy dróg, jako jeden projekt na wszystkie przewidziane do budowy drogi tj. ul. Zaolzie, Brzozowa, Wierzbowa, droga w Moszczonie Pańskiej, Werpolu, Syczach i Wakułowiczach. Na dzień dzisiejszy nie mamy informacji, kiedy wnioski zostaną rozpatrzone. Nadmienił, iż Marszałek zapewniał, że zrobi wszystko, aby jak najszybciej wnioski zostały rozpatrzone, jednak nie został określony dokładny termin. Prawdopodobnie rozpatrzenie wniosków nastąpi w miesiącu wrześniu, co utrudni realizację zadań w bieżącym roku.
- Następnie poinformował, o problemach związanych z planowaną budową składowiska śmieci, którego budowa była planowana na trenie Gminy Bielsk Podlaski. Poinformował, że już na etapie projektowania, mieszkańcy okolicznych miejscowości wnieśli sprzeciw. Rozpatrywana jest ten ewentualność innej lokalizacji, jednak nie wiemy, czy inna lokalizacja składowiska śmieci zostanie zaakceptowana przez mieszkańców przyległych miejscowości. Biorąc pod uwagę, że nasze składowisko śmieci ma pozwolenie tylko do 2009 roku trudno jest przewidzieć jak ten problem będziemy rozwiązywać. W podobnej sytuacji jest większość gmin. Na terenie powiatu problem ten ma rozwiązany tylko Gmina Drohiczyn.
- Dotychczas nie zostały jeszcze ogłoszone zasady naboru wniosków na dofinansowanie do budowy wodociągów i kanalizacji.
- Trwają prace w zakresie równania dróg gminnych, które wolnym krokiem zmierzają ku końcowi. Warunki atmosferyczne i awarie równarki sprawiły, że do niektórych miejscowości równarka jeszcze nie dotarła.
- OSP Siemichocze otrzymała 5000 zł na remont Remizy Strażackiej w Siemichoczach, dlatego w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. przewidujemy zmiany w budżecie polegające na zabezpieczeniu środków na pokrycie dachu w budynku remizy.
- W dniu 18 czerwca 2008 r. na terenie naszej gminy będą przebywać przedstawiciele PPWOW i Banku Światowego celem inauguracji programu, który będzie realizowany na terenie gminy w latach 2008-2009. Na realizację tego programu otrzymaliśmy prawie 240 tys. zł. W niedługim czasie będą widoczne efekty działań z wykorzystaniem tych środków.
- Otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 15 tys. zł na wyposażenie sal kumputerowych w szkole.
- Komisja dokonano przydziału stypendium dla uczniów na rok szkolny 2007/2008, rozdysponowując kwotę 75 tys. zł.
- W zakresie wymiany dowodów osobistych na dzień dzisiejszy nie wykonało tego obowiązku 70 osób w tym 35 osób to osoby przebywające za granicą kraju.
- Na dzień 28 maja br. planowany jest strajk nauczycieli. Uważa, że Dyrektorzy w tym dniu zapewnią opiekę dla uczniów, w tym dniu.
- Poddał pod rozwagę radnych, czy w tym roku nie przystąpić do realizacji zadania w zakresie przeprowadzenia inwentaryzacji azbestu i opracowania programu usuwania azbestu, są to niezbędne działania, aby mieszkańcy mogli skorzystać z programów pomocowych na realizację zadania w zakresie usuwania azbestu. Przewidywany koszt przeprowadzenia inwentaryzacji azbestu wyniósłby około 15-18 tys. zł, a przewidywany koszt opracowania programu usuwania azbestu byłby około 10 tys. zł.
- Zatrudniamy dodatkowo trzech pracowników do robót publicznych, którzy opłacani są z Biura pracy. Pracownicy ci będą pracowali przy odkrzaczaniu poboczy dróg.
Do punktu 4-go
Interpelacje i zapytania radnych.
1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, w jaki sposób zostaną usunięte wyrwy /dziury/ pomiędzy nawierzchnią ulicy a nowo wybudowanym chodnikiem, masą bitumiczną, czy żwirem. Kiedy nastąpi uzupełnienie powstałych zadoleń, gdyż zagrażają one bezpieczeństwu?
2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zgłosił następujące zapytania:
- Czy załatwiono ostatecznie sprawę Pana Kosieradzkiego?
- Czy wiadomym jest, kiedy zostanie ustawiony znak informacyjny „do wsi Zalesie „ oraz znak „uwaga zwierzęta” we wsi Sycze?
- Kto wnioskował o remont, zmianę pokrycia dachu na budynku Remizy Strażackiej w Siemichoczach?
- Czy na działki przeznaczone do sprzedaży w miejscowościach Siemichocze, Moszczona Pańska, Klukowicze, ustalona została wartość i czy gmina ma już potencjalnych kupców? Szczególnie chodzi o żwirownię na terenie wsi Moszczona Pańska.
- Na posiedzeniu komisji było wyjaśnione, że podwyżki wynagrodzeń były ujęte w budżecie gminy na 2008 r. Nadmienił, iż dokonał sprawdzenia budżetu i z zapisów w budżecie nie wynikają podwyżki wynagrodzeń.
- W poprzednim okresie były zbierane w Urzędzie Gminy ilości azbestu w poszczególnych gospodarstwach. Czy w gminie są dokumenty dotyczące zgłoszenia ilości azbestu przez poszczególnych mieszkańców, gdyż obecnie nie każdy mieszkaniec pamięta jakie ilości były zgłaszane?
Do punktu 5-go
Podjęcie uchwał w sprawach:
Do p. punktu 1-go:
Projekt uchwały w sprawie udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania remont chodnika w miejscowości Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania remont chodnika w miejscowości Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3.
Projekt uchwały w sprawie udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania remont chodnika w miejscowości Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Wobec powyższego Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania remont chodnika w miejscowości Nurzec-Stacja
W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania remont chodnika w miejscowości Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XII/80/08 w załączeniu/ Zał. Nr 4.
Do p. punktu 2-go:
Projekt uchwały w sprawie zmiany w planie budżetu gminy na 2008 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zabierając głos w dyskusji nad projektem uchwały wnioskował, aby w ramach zmniejszanych wydatków w dziale 710, zmniejszyć o 8 tys. zł, kwotę wydatków przewidzianych na remont dachu w remizie strażackiej w Siemichoczach a przeznaczyć je na zakup tabliczek i oznakowanie ulic w Nurcu-Stacji.
2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie możemy zmniejszyć wydatków przewidzianych na remont dachu, gdyż określona została wartość zamówienia na podstawie wartości kosztorysowej. Rozpoczynając procedurę przetargową musimy mieć zabezpieczone środki finansowe.
3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy Pan Raczyński podtrzymuje dalej swój wniosek odnośnie zmniejszenia środków na remont dachu.
4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż skoro Wójt nie wskazuje innych środków na realizację zadania w zakresie oznakowania ulic w Nurcu-Stacji to podtrzymuje swój wniosek o zmniejszenie wydatków na remont dachu. Uważa, że skoro można wygospodarować środki na pokrycie dachu i inne zadania to również powinna być możliwość wygospodarowania środków na oznakowanie ulic.
5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż prowadzone są działania w zakresie oznakowania ulic. Odbyło się spotkanie z osobą, która wykonuje tabliczki. Koszt tabliczki na słupku określił na 50 zł, natomiast tabliczki, która by była zamontowana na budynku wyniósłby 25 zł bez montowania. Biorąc pod uwagę, że tabliczki na słupku narażone są na niszczenie, chcemy przeprowadzić rozmowę z mieszkańcami, aby wyrazili zgodę na umieszczenie tabliczek na ich budynkach. Wystąpiliśmy również do innego wykonawcy w Bielsku Podlaskim o przedstawienie jego oferty. Z chwilą zebrania i przeanalizowania ofert zostanie wybrana oferta i przystąpimy do realizacji tego zadania w ramach środków, które mamy w dziale gospodarka komunalna.
6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – podziękował za przedstawioną przez Wójta informację dotyczącą prowadzonych działań w zakresie oznakowania ulic i wycofał wniosek dotyczący zmniejszenie wydatków na remont dachu.
7/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o nieuwzględnianie ulicy Świerczewskiego do oznakowania, gdyż mieszkańcy tej ulicy maja już zakupione tabliczki.
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Wobec powyższego Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok.
W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XII/81/08 w załączeniu/ Zał. Nr 6
Do p. punktu 3-go:
Przystępując do omawiania projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta, Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy poprosił o udzielenie wyjaśnień na zapytanie Radnego Raczyńskiego, dotyczące środków finansowych na podwyżkę wynagrodzeń.
Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że planując budżet zakładamy wzrost wynagrodzeń 5%. Z wyjątkiem roku 2007 Minister wydaje rozporządzenie odnośnie wzrostu wynagrodzeń wójtów, burmistrzów. My planując budżet zakładamy stosowny wzrost wynagrodzeń, gdyż Wójt ma najniższe stawki wynagrodzenia, a musimy zapewnić wynagrodzenie zgodne w rozporządzeniem.
Projekt uchwały w sprawie ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Poinformował, że dotychczasowe wynagrodzenie Wójta jest niższe, aniżeli określone zostały stawki w Rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych, dlatego zachodzi konieczność ustalenia wynagrodzenia Wójtowi w oparciu o określone w rozporządzeniu stawki. Zgodnie w opinią komisji wpisane zostały do projektu uchwały minimalne stawki określone w tabelach wynagrodzeń.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7.
D y s k u s j a:
1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poprosił o wyjaśnienie zasad planowania wynagrodzeń pracowniczych. W stosunku do jakiego wykonania zwiększa się o 5% plan wydatków na wynagrodzenia.
2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że opracowując projekt budżetu gmina na dany rok bierze się pod uwagę dotychczasowe wynagrodzenia, planowane odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe zwiększając o 5%.
3/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał jaki jest wzrost procentowy wynagrodzenia wójta w stosunku do roku poprzedniego.
4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że nie dokonywała wyliczeń wzrostu procentowego wynagrodzenia wójta, przepuszcza, że wzrost wynagrodzenie wyniesie około 20%.
Projekt uchwały w sprawie ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Wobec powyższego Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenie wynagrodzenia Wójta Gminy Nurzec-Stacja Piotra Jaszczuka została podjęta 11 głosami za, 3 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XII/82/08 w załączeniu/ Zał. Nr 8
Do p. punktu 4-go:
Projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.
Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały o zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Wobec powyższego Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
W wyniku jawnego głosowania uchwała o zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XII/83/08 w załączeniu/ Zał. Nr 10
Do punktu 6-go
Skargę na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja przekazaną przez Urząd Wojewódzki w Białymstoku wniesioną przez Panią Irenę Kaczmarczyk przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
/Skarga w załączeniu/ Zał. Nr 11.
Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w sprawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego dotyczącego skargi Pani Ireny Kaczmarczyk na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 12.
Radni nie zabrali głosu w dyskusji.
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Wobec powyższego Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja.
Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie - zapytał, który projekt uchwały jest poddawany pod glosowanie, gdyż było dwa projekty.
Eugenia Naumiuk – Inspektor d/s obsługi rady gminy – poinformowała, że przekazany wraz z zawiadomieniami o posiedzeniach komisji i sesji pierwszy projekt uchwały nie określał czy skarga jest zasadna, czy bezzasadna. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego przez Komisję Rewizyjną został przygotowany projekt uchwały określający załatwienia skargi wraz z uzasadnieniem.
W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja została podjęta 11 głosami za, 3 glosami przeciw, w obecności 14 radnych.
/Uchwała Nr XII/84/08 w załączeniu/ Zał. Nr 13
Do punktu 7-go:
Odpowiedzi na zgłoszone zapytania radnych udzielił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy. I tak:
- na zapytanie Radnego Olesińskiego dotyczące sposobu naprawienia zadoleń między chodnikiem a nawierzchnią ulicy Okrężnej wyjaśnił, iż zadolenia zostaną uzupełnione grysem i tak ma to pozostać. Tak było przewidziane w projekcie budowlanym i specyfikacji przetargowej. Nadmienił, iż w projekcie budowlanym nie było przewidziane asfaltowanie tej ulicy.
- odnośnie zapytania Radnego Jana Raczyńskiego dotyczącego załatwienia sprawy Pana Kosieradzkiego wyjaśnił, iż sprawa nie została zakończona. Wysłane zostało pismo do Pana Kosieradzkiego zawiadamiające o wydłużeniu terminu załatwienia sprawy ze względu na powstałe komplikacje w rozwiązaniu tego problemu. Nadmienił, iż nie możemy pozyskać geodety, który podjąłby się ponownego wytyczenia granic działki, gdyż Pan Kosieradzki wniósł zastrzeżenia do prac geodezyjnych geodety. Obecnie należałoby ponownie wznowić granice działek, a żaden z geodetów, z którymi były prowadzone rozmowy nie chce przyjąć do realizacji tego zlecenia. Prowadzone są rozmowy z geodetami z Bielska Podlaskiego i Białegostoku, którzy określają koszt realizacji tego zadania w wysokości około 4000 do 5000 zł. Biorąc pod uwagę, że są to dość znaczące koszty a jeśli okazałoby się, że jest słuszność gminy, to należałoby podjąć decyzję o wspólnym finansowaniu tego zadania. Przewiduje, że w najbliższym czasie, jeśli któryś uprawniony geodeta przyjmie do realizacji nasze zlecenie nastąpi ponowne okazanie działek.
- odnośnie zapytania dotyczącego ustawienia drogowskazu „do wsi Zalesie” poinformował, że zgłaszane wnioski odnośnie oznakowania dróg zostały przekazanego do Wojewódzkiego Zarządu Dróg i na nasz wniosek dokonano komisyjnego sprawdzenia. Otrzymaliśmy już odpowiedź, że znak „do wsi Zalesie” zostanie ustawiony przy wskazanej przez Radnego drodze. Nadmienił, iż do wsi Zalesia z drogą wojewódzką łączy się jeszcze kilka dróg. Z wyjaśnień przedstawicieli dróg wojewódzkich wynika, że znakowanie dojazdów do danej miejscowości wszystkimi droga, będzie utrudniał dojazd do miejscowości dla ludzi przyjeżdżających z zewnątrz, gdyż będzie kierował na drogę o gorszej nawierzchni. Odnośnie ustawienia znaku „uwaga zwierzęta”, w Syczach nie wiemy, jaka zapadnie decyzja.
- Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż w Zarządzie Dróg Wojewódzkich po to są powołane komisje, aby wykonywać monity mieszkańców.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poprosił ponownie o określenie wszystkich potrzeb w zakresie znakowania dróg, gdyż trudno jest, co kilka dni przekazywać wnioski, gdyż przed realizacją wniosku musi być powołana komisja, która musi dokonać sprawdzenia w terenie. Nadmienił, iż w sprawie znakowania dróg wojewódzkich w roku bieżącym odbyły się już trzy spotkania.
- odnośnie przeznaczenia do sprzedaży działek poinformował, że w roku bieżącym nie były jeszcze sprzedawane działki. Dokonano wyceny 12 działek, które zamierzamy sprzedać. Działki przygotowywane są do sprzedaży na podstawie wniosków osób, które są zainteresowane kupnem tych nieruchomości. Nadmienił, iż około 28 maja zostanie ogłoszony wykaz działek przeznaczonych do sprzedaży. Po sześciu tygodniach od dnia głoszenia wykazu działek przeznaczonych do sprzedaży zostanie ogłoszony przetarg na sprzedaż działek.
- odnośnie inwentaryzacji eternitu wyjaśnił, iż inwentaryzacja nie została przeprowadzona, był dokonany tylko spis eternitu, który jest w posiadaniu Urzędu Gminy, lecz nie posiada on mocy prawnej. Zgodnie z ustawą, inwentaryzacji azbestu może dokonać firma lub osoba, która ma uprawnienia do wykonania tego zadania. Nadmienił, iż aby móc składać wnioski o zwrot kosztów, gmina musimy posiadać inwentaryzację azbestu i plan zagospodarowania /utylizacji/ azbestu.
- odnośnie przyjęcia do realizacji zadania w zakresie zmiany pokrycia dachu na budynku OSP w Siemichoczach wyjaśnił, iż OSP Siemichocze została wpisana do Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego, co podniosło rangę jednostki. Biorąc pod uwagę, że stan techniczny budynku a w szczególności dachu wymaga remontu OSP wystąpiła do Zarządu Wojewódzkiego o dofinansowanie realizacji tego zadania. Otrzymała środki finansowe w kwocie 5000 zł. Przyznane środki finansowe nie pokryją całości kosztów remontu, gdyż remontu wymaga dach na całym budynku. Biorąc pod uwagę, że w budynku tym mieści się również świetlica wiejska, proponujemy zwiększenie wydatków na realizację tego zadania, aby dach został naprawiony na całym budynku
Do punktu 8-go:
Sprawy różne i wolne wnioski:
1/ Pan Zbigniew Kosieradzki – mieszkaniec Siemiatycz – zabrał głos w sprawie wytyczenia jego działki położonej na terenie wsi Zalesie. Zapytał, czy Pan Wójt jest w posiadaniu mapy, na której zaznaczona jest droga, wytyczana przez geodetę Pana Malewskiego.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż był obecny przy okazaniu znaków granicznych i widział granice działki okazane przez geodetę Pana Malewskiego. Natomiast mapy nie widział.
- Pan Zbigniew Kosieradzki – mieszkaniec Siemiatycz – poinformował, iż na podstawie mapy droga została wytyczona przez jego działkę, dlatego nie zgadza się z tym okazaniem i nie wyraża zgody na partycypację w kosztach ponownego wytyczenia.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż okazanie granic działek odbyło się w obecności Pana Kosieradzkiego oraz Wójta i pracowników Urzędu Gminy. Zaproponował, aby zainteresowany, skoro podważa ustalenia tego geodety wskazał geodetę, który okaże właściwie granice działek.
- Pan Zbigniew Kosieradzki – mieszkaniec Siemiatycz – poinformował, że skoro było wytyczenie drogi i on jako strona postępowania wnosi zastrzeżenie uzasadnione, wówczas należy przeprowadzić postępowanie rozgraniczeniowe, które prowadzi osoba zlecająca w tym przypadku gmina.
- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy –zamknął dyskusję w tej sprawie okazania granic drogi, gdyż należy ona do kompetencji Wójta Gminy, a nie Rady.
2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, na jaki cel gmina planuje przeznaczyć środki finansowe uzyskane, ze sprzedaży działek.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż środki ze sprzedaży działek wpłyną do budżetu gminy i rada będzie decydowała o ich wykorzystaniu.
3/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa, Borysowszczyzna – zapytał, czy przy sprzedaży działek pobierane są zaliczki na szacunek działek od osób składających wnioski o kupno. Następnie zwrócił uwagę, na zbyt duże różnice w wycenie nieruchomości. Jako przykład podał nieruchomość we wsi Borysowszczyzna, która została wyceniona na 6000 zł, a jest ona położona w bardzo dobrym miejscu z dostępem do drogi o nawierzchni asfaltowej.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wyceny nieruchomości dokonuje rzeczoznawca, który ma uprawnienia.
Odnośnie pobierania zaliczek na szacunek nieruchomości wyjaśnił, iż nie możemy pobierać zaliczek, gdyż sprzedaż następuje w drodze przetargu i każda osoba może przystąpić do przetargu.
4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy czynione były starania odnośnie uzyskania koncesji na prowadzenie żwirowni przez gminę. Uważa, że uzyskanie koncesji na wydobycie żwiru ułatwi realizację zadań w zakresie drogownictwa.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż Urząd Gminy nie może uzyskać koncesji na wydobywanie żwiru. Nadmienił, iż do prowadzenia takiej działalności należałoby powołać Zakład Gospodarki Komunalnej. Koszt uzyskania koncesji przez zakład komunalny wyniósłby około 50 do 100 tys. zł. Uważa, że jeśli by na terenie gminy nabyła żwirownię osoba fizyczna i uruchomiła żwirownię byłoby to korzystne dla gminy. Nadzień dzisiejszy jest osoba zainteresowana kupnem i prowadzeniem żwirowni.
5/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zapytał, kto ustalił, że eternit jest rakotwórczy. Stwierdził, przy tym, że na terenie wielu państwa budynki są kryte eternitem i nikt nie mówi o jego szkodliwości.
- Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż jest ustawa o uznaniu azbestu za środek rakotwórczy.
6/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – wnioskowała o zainstalowanie lampy oświetlenia ulicznego przy Remizie Strażackiej w Nurcu-Stacji.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż znany jest problem zainstalowania lampy oświetlenia ulicznego przy Remizie Strażackiej, zapewnił, iż w niedługim czasie problem ten zostanie rozwiązany.
7/ Pan Jerzy Pytel – Sołtys Sołectwa Wólka Nurzecka – poinformował, że po wybudowaniu nadajnika telefonii cyfrowej w Klukowiczach nastąpiło zmniejszenie zasięgu telefonów komórkowych.
- Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nadajnik telefonii cyfrowej w Klukowiczach nie został jeszcze uruchomiony.
8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że ZHP zwraca się ponownie z prośbą o przekazanie im części budynku w Moszczonie Pańskiej na działalność związku. Nadmienił, iż przy naszej szkole powstała również drużyna ZHP. Poprosił o wyrażenie opinii odnośnie udostępnienia budynku w Moszczonie Pańskiej dla ZHP.
- Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie – zapytał, jaka jest opinia mieszkańców sołectwa Moszczona Pańska.
- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż mieszkańcy wyrażają zgodę na udostępnienie budynku w Moszczonie Pańskiej dla ZHP.
.
W wynika jawnego głosowania 12 glosami za, 2 wstrzymującymi pozytywnie zaopiniowano wniosek o udostępnienie budynku gminy w Moszczonie Pańskiej dla ZHP.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady XII sesji Rady Gminy w Nurcu-Stacji.
Na tym protokół XII sesji Rady Gminy zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Rady
Eugenia Naumiuk Zenon Podbielski
Metryka strony