Protokół Nr VII/07

P R O T O K O Ł  Nr VII/07

z VII Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 30 października 2007 r.

 

            Obrady VII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1325.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 11 radnych.

 

Radni obecni:

1/ Pan Jerzy Barańczuk              - Wyczółki,

2/ Pani Beata Dubińska               - Żerczyce,

3/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Nurzec Kolonia,

4/ Pan Michał Muszkatel             - Wólka Nurzecka,

5/ Pan Jarosław Nikiforuk            - Siemichocze,

6/ Pan Zbigniew Olesiński         - Nurzec-Stacja,

7/ Pan Jerzy Olesiuk                  - Tymianka,

8/ Pan Zenon Podbielski            - Nurzec-Stacja,

9/ Pan Jan Raczyński                 - Zalesie,

10/ Pani Antonina Rosa               - Nurzec-Stacja,

11/ Pan Roman Wudarski            - Nurzec-Stacja.

 

Radni nieobecni usprawiedliwieni:

 

1/ Pan Jerzy Fiedoruk                 - Klukowicze,

2/ Pan Michał Jadczuk                - Nurzec-Stacja,

3/ Pani Katarzyna Jezierska        - Nurzec-Stacja,

4/ Pan Wiktor Karpiuk                - Moszczona Pańska,

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

3/ Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Posterunku Policji w Nurcu-Stacji,

4/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

5/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom VII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

            Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka Wójta, Pana Antoniego Brzezińskiego Kierownika Posterunku Policji, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

            Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z VI sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z VI sesji Rady Gminy.

 

            Uwag do protokołu z VI sesji Rady Gminy nie w niesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania protokół z VI sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 11 głosami, w obecności 11 radnych.

 

Do punktu 2-go:

 

            W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – zapoznał z proponowanym porządkiem obrad VII sesji. Następnie zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad wniosku radnych dotyczącego zmniejszenia diet radnym, z przeznaczeniem oszczędności na pomoce naukowe dla szkół.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad rozpatrzenie dwóch projektów uchwał tj.:

- W sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010. Wyjaśnił, iż istnieje konieczność podjęcia tej uchwały na dzisiejszej sesji, gdyż powiat przygotowuje projekt budżetu na 2008 jak i zadania inwestycyjne na lata 2008-2010. Zgodnie z ustaleniami Zarządu Powiatu, aby mogły być wprowadzone do realizacji zadania inwestycyjne w zakresie drogownictwa, każda gmina musi partycypować w kosztach budowy.

- W sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Poinformował, że w dniu 22 października br. otrzymaliśmy wniosek od Gospodarstwa Pomocniczego przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych Eksploatacja Wodociągów o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków mamy termin do zatwierdzenia taryf 45 dni, jeśli w tym terminie nie zostanie zajęte stanowisko w tej sprawie to wnioskowane stawki obowiązują bez stanowiska rady. Nadmienił, iż proponowane stawki są dość wysokie w stosunku do roku poprzedniego, gdyż cena wzrasta o, około 30%, dlatego należałoby odmówić zatwierdzenia taryf w wnioskowanej wysokości.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Beata Dubińska – Radna, Żerczyce – zapytała, czy byłaby możliwość przekazania zaoszczędzonych środków, w związku ze zmniejszeniem diet dla radnych na pomoce naukowe dla szkół.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż jeśli Rada podejmie decyzję o obniżeniu diet dla radnych z przeznaczeniem na pomoce naukowe dla szkół, nie ma przeciwwskazań, aby w projektach budżetu uwzględnić zmniejszenie wydatków na diety radnych, zwiększyć wydatki dla szkół na zakup pomocy naukowych.

3/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zaproponował, aby wniosek dotyczący obniżenia diet dla radnych rozpatrywać na następnym posiedzeniu rady, gdyż w dzisiejszym posiedzeniu nie uczestniczy dość duża grupa radnych.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący obrad – zaproponował, aby przystąpić do głosowania nad zgłoszony wnioskami o wprowadzenie do porządku obrad podjęcie wnioskowanych uchwał.

 

4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował, aby przed przystąpieniem do głosowania przedstawić kalkulację dotyczącą oszczędności, jakie uzyskamy w związku z obniżeniem diet radnych.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący obrad – zaproponował, aby wniosek radnych wraz z kalkulacją był rozpatrywany przy rozpatrywaniu tej sprawy. Obecnie przyjmowane są tylko wnioski i o zmianę w zaproponowanym porządku obrad. W pierwszej kolejności poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktu: Rozpatrzenie wniosku radnych dotyczącego zmniejszenia diet radnym, z przeznaczeniem oszczędności na pomoce naukowe dla szkół

 

            W wyniku jawnego głosowania wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad rozpatrzenie wniosku o zmniejszenie diet radny, z przeznaczeniem oszczędności na pomoce naukowe dla szkół, został przyjęty 10 głosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 11 radnych.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy –zaproponował, aby przystąpić do głosowania nad przyjęciem kolejnego wniosku tj. podjecie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny. Wólka Nurzecka – stwierdził, iż modernizacja drogi Werpol – Wilanowo nie jest pilnym zadaniem dla naszej gminy. Uważa, że w pierwszej kolejności należy zakończyć modernizacje drogi Tymianka -Wólka Nurzecka, drogę do wsi Wyczółki, którymi kursuje nasz autobus szkolny. Koniecznym zadaniem jest budowa drogi we wsi Wólka Nurzecka, która jest trudna do przejścia nawet dla pieszych, dlatego należy w pierwszej kolejności wykonać te drogi.

 

            Pan Zenon Podbielski – poddał pod glosowanie kolejny wniosek tj. podjecie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010.

 

            W wyniku jawnego głosowania wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad punktu „Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010 został przyjęty 10 głosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 11 radnych.

 

            Nastepnie zaproponował, aby przystąpić do głosowania wniosku o wprowadzenie do porządku obrad punktu podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, że radnym nie została przedstawiona kalkulacja kosztów, lecz tylko wniosek, dlatego trudno jest podjąć decyzję odnośnie przyjęcia zaproponowanych stawek.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków mamy 45 dni licząc od dnia wpływu wniosku, na podjęcie decyzji. Nadmienił, iż obniżenie zaproponowanych stawek opłat jest możliwe tylko wówczas, gdy udowodnimy, że są niezgodności w przedstawionej kalkulacji. W dniu 24 października wystosowaliśmy pismo do Gospodarstwa Pomocniczego Eksploatacja Wodociągów o udzielenie wyjaśnień do przedstawionej kalkulacji. W związku z tym, że był bardzo krótki okres do dzisiejszej sesji zaprosiliśmy przedstawiciela zakładu na dzisiejszą sesję celem wyjaśnienia, niektórych niejasności. Nadmienił, iż wystosowane pismo nie wstrzymuje terminu zatwierdzenia wniosku.

 

3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, od jakiego czasu liczony jest termin 45 dni od daty podjęcia uchwały, czy od daty wpływu wniosku?

 

4/ Pan Jacek Sitarski – Radca Prawny –zapoznał z zapisem ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, który brzmi: „Rada Gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf w termin 45 dni od dnia złożenia wniosku. W związku z tym, że wniosek został złożony 22 października to termin na podjęcie uchwały upływa 6 grudnia.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad punktu „Podjecie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.”

 

            W wyniku jawnego głosowania wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad punktu „Podjecie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków został przyjęty jednogłośnie 11 głosami za w obecności 11 radnych.

 

            Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – zapoznał, ze zmienionym porządkiem obrad i poddał pod głosowanie zmieniony porządek obrad.

 

            W wyniku jawnego głosowania porządek obrad VII sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 11 głosami za w obecności 11 radnych. A brzmi on następująco:

 

      1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Gminy.

  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.
  3. Interpelacje i zapytania radnych.
  4. Podjęcie uchwał w sprawach:

           1/ Udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Siemiatyckiego.

2/ Zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

            3/ Ustalenia opłat za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe.

            4/ Stawek podatku od nieruchomości na 2008 r.

            5/ Stawek podatku od środków transportowych na 2008 r.

 

            6/ Powiadomienia Sekretarza i Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.

            7/ Rozpatrzenie wniosku o zmniejszenie diet radny, z przeznaczeniem oszczędności na pomoce naukowe dla szkół.

            8/ Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010

            9/ Podjecie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

  1. Rozpatrzenie skargi na działalność Wójta.
  2. Informacja z analizy oświadczeń majątkowych radnych i pracowników Urzędu Gminy.
  3. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  4. Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt. Nadmienił, iż zrealizowane zostały następujące zadania:

- Zakończono budowę drogi Augustynka-Nurczyk i dokonano odbioru tej inwestycji. Do realizacji tego zadania otrzymamy dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego około 60 tys. zł, a z naszego budżetu zostanie wydatkowane około 20 tys. zł.

- Mamy zapewnienie z Urzędu Marszałkowskiego, że otrzymamy dofinansowanie do budowy drogi w Tymiance w wysokości 60% kosztów inwestycji. Nadmienił, iż jeśli pozwolą warunki atmosferyczne to realizacja tego zadania nastąpi w roku bieżącym, a jeśli nie to przyznane środki będą możliwe do wykorzystania w roku następnym.

- Obecnie wspólnie z powiatem wykonywany jest chodnik przy ul. Tartacznej.

- Wykonano przepust na rzece „Pulwa” w Klukowiczach.

- wykonano remont pomieszczenia kuchennego w Gimnazjum. Na realizację tego zadania otrzymaliśmy dofinansowanie około 16 tys. zł. Realizacja tego zadania była konieczna z uwagi na zagrożenie zamknięcia kuchni ze względów sanitarnych.

- Wykonano pokrycie dachu w budynku przedszkola.

- Sprzedano 3 działki stanowiące mienie gminne, a 1 działka nie znalazła nabywcy.

- Nie dokonano sprzedaży drzew na terenie po byłej Jednostce Wojskowej, gdyż nabywca wyłoniony w przetargu zrezygnował, pomimo utraty wadium. Obecnie ogłoszono kolejny przetarg na wycięcie tych drzew.

- Ogłoszono przetarg na sprzedaż nieruchomości tj. po byłej kaflarni w Nurcu-Stacji, jedna nieruchomość w Nurcu i jedna w Anusinie. Apelował do radnych o rozpropagowanie przetargu w środowisku.

- W dalszym ciągu prowadzone są prace w zakresie egzekwowania realizacji umów zawartych z mieszkańcami na wykonanie przyłączy kanalizacyjnych. Podpisane zostały ugody i około 90% mieszkańców realizuje postanowienia umów. Część około 10% nie reaguje na upomnienia, co sprzyja powstawaniu niezadowolenia wśród tej grupy mieszkańców, która wywiązała się z zawartych umów.

/Informacja w załączeniu/. Zał. Nr 2.

 

            Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

Do punktu 4-go:

 

Interpelacje i zapytania radnych:

 

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, dlaczego wstrzymano wypłatę ekwiwalentu strażakom za udział w akcji gaśniczej. Poinformował, iż są wyjaśnienia, że pismo Izby Obrachunkowej nie daje podstawy do wstrzymania wypłaty.

 

2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poprosił o przedstawienie informacji na temat wydatków na remonty dróg w Zalesiu. Chaniach Chursach i Stołbcach.

Czy będą zatrudniane osoby w świetlicy w Szkole Podstawowej? Nadmienił, iż osoba zatrudniona w świetlicy szkolnej przeszła na emeryturę, a godziny z tego etatu są dzielone wśród pracowników zamiast zatrudnić młodą osobę chętną do podjęcia pracy.

 

3/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Radna, Nurzec Kolonia – zapytała, czy autobus szkolny będzie jeździł nowo wybudowaną drogą Nurczyk – Augustynka?

 

4/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy została zawarta nowa umowa na odbiór upadłych zwierząt. 

 

5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o zakończenie budowy drogi powiatowej Tymianka – Wólka Nurzecka.

Wnioskował o wyposażenie i remont świetlicy w Wólce Nurzeckiej.

 

6/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że wykonawca chodnika przy ul. Tartacznej wywozi gruz na wysypisko śmieci.

 

Do punktu 5-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Siemiatyckiego omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Siemiatyckiego przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3

 

            Uwag do projektu uchwały i opinii Komisji nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Siemiatyckiego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Siemiatyckiego została podjęta jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr VII/49/07 w załączeniu/ Zał. Nr 4.

 

Do p. punktu 2-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego zwiększane są środki finansowe w dziale drogownictwo do kwoty 131730 zł, czy zwiększenie następuje w związku z budową drogi w Tymiance? Nadmienił, iż droga miała być remontowana w ramach bieżącego utrzymania dróg.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż jest to zwiększenie wydatków w dziale transport. Wkład własny na budowę drogi w Tymiance przewidywany jest w kwocie 31 tys. zł.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 r. została podjęta jednogłośnie 11 glosami za, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr VII/50/07 w załączeniu/ Zał. Nr 6.

 

Do p. punktu 3-go:

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

            Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr VII/51/07 w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

Do p. punktu 4-go:

 .

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości na 2008 r. omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie stawek podatku od nieruchomości została podjęta 9 glosami za, 1 głosem przeciwnym i 1 głosem wstrzymującym, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr VII/52/07 w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

Do p. punktu 5-go:

 

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2008 r. omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2008 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2008 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski.

 

W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2008 r. została podjęta jednogłośnie 11 glosami za, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr VII/53/07 w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

Do p. punktu 6-go:

 

Projekty uchwał w sprawie powiadomienia Sekretarza i Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektów uchwał w sprawie powiadomienia Sekretarza i Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

            Projekt uchwały w sprawie powiadomienia Pana Krzysztofa Staniszewskiego Sekretarza Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie powiadomienia Pana Krzysztofa Staniszewskiego Sekretarza Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego została podjęta jednogłośnie 11 glosami za, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr VII/54/07 w załączeniu/ Zał. Nr 14.

 

            Projekt uchwały w sprawie powiadomienia Pani Marii Szatyłowicz Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie powiadomienia Pani Marii Szatyłowicz Skarbnika Gminy o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego została podjęta jednogłośnie 11 glosami za, w obecności 11 radnych.

/Uchwała Nr VII/55/07 w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

Do p. punktu 7-go:

 

Rozpatrzenie wniosku o zmniejszenie diet radnym, z przeznaczeniem oszczędności na pomoce naukowe dla szkół.

 

Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zaproponował, aby odstąpić od rozpatrywania wniosku na dzisiejszej sesji. Na następną sesję przygotować projekt uchwały w tej sprawie.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie wniosek Radnego Romana Wudarskiego, aby projekt uchwały przygotować na następną sesję, a na dzisiejszej sesji odstąpić od rozpatrywania wniosku w sprawie zmniejszenia diet radnym.

 

W wyniku jawnego głosowania wniosek Radnego Romana Wudarskiego, aby projekt uchwały przygotować na następną sesję, a na dzisiejszej sesji odstąpić od rozpatrywania wniosku w sprawie zmniejszenia diet radnym, został przyjęty jednogłośnie 11 głosami za, w obecności 11 radnych.

 

Do p. punktu 8-go:

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010 omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, co rozumiemy przez pojęcie przebudowa dróg powiatowych? Czy to będą drogi o nawierzchni asfaltowej?

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż planowana jest budowa dróg o nawierzchni asfaltowej, jeżeli pozyskane zostaną dotacje z funduszy unijnych.

 

3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż jeśli powiat nie otrzyma dotacji, to zostaną zamrożone nasze skromne środki budżetowe.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż zgodnie z ustaleniami Zarządu Powiatu, aby mogły być przyjęte do realizacji zadania w zakresie drogownictwa musi być zabezpieczony wkład własny gminy.

 

5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zgodnie z wyjaśnieniami Wójta, my musimy zaplanować udział własnym, aby mogły wejść do realizacji zadania na terenie naszej gminy.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – potwierdził, iż są ustalenia Zarządu Powiatu, że musi być udział gminy w realizacji zadań w zakresie drogownictwa.

 

7/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę, że powiat pomimo dofinansowania, ze strony gminy niewłaściwie realizuje zadania w zakresie drogownictwa. Jako przykład podał budowę drogi Tymianka – Wólka Nurzecka. Nadmienił, iż miała być wykonana nawierzchnia asfaltowa, a wykonano natrysk, który nie zdał egzaminu i droga jest trudno przejezdna.

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że planowane zadania w zakresie drogownictwa z dofinansowaniem gminy realizowane będą również z dofinansowaniem z funduszy unijnych. Nadmienił, iż korzystając z dofinansowania ze środków unijnych zadanie musi być wykonane właściwie, gdyż w przeciwnym razie nie zostanie udzielona dotacja z tych środków.

 

9/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby w uchwale umieścić zapis, że jeśli nie zostaną wykorzystane te środki do miesiąca września, to można będzie je przenieść na realizację innych zadań.

 

10/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w miesiącu wrześniu trudno będzie wykorzystać te środki finansowe na realizację innych zadań.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż niemożliwe jest wprowadzenie wnioskowanego zapisu o zmianie przeznaczenia tych środków, gdyż nabór wniosków o dofinansowanie może być w miesiącu grudniu i jeśli zmienimy przeznaczenie tych funduszy możemy utracić możliwość budowy drogi.

 

            Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010, a następnie poddał pod glosowanie.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na realizację zadania – Przebudowa dróg powiatowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja w latach 2008-2010 została podjęta jednogłośnie 10 głosami za, w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr VII/56/07 w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

Do p. punktu 9-go:

 

Podjecie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wnioskował o nie rozpatrywanie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, gdyż zostało wysłane pismo do zakładu usług o dodatkowe wyjaśnienie do zgłoszonego wniosku, na które z uwagi na krótki termin nie mamy odpowiedzi. Ponadto w dzisiejszej sesji nie może brać udziału przedstawić Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW.

 

W wyniku jawnego glosowania wniosek o nie rozpatrywanie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków został przyjęty jednogłośnie 10 głosami za w obecności 10 radnych.

 

Do punktu 6-go:

 

Skargi na działalność Wójta wniesioną przez PLUS Spółka Jawna Jan Jurkiewicz, Sławomir Gorustowicz w Białymstoku przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/Skarga w załączeniu/  Zał. Nr 17.

 

            Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie rozpatrzenia skargi przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, iż z wypowiedzi skarżącego, który jest jego kuzynem wie, iż niewłaściwie są przygotowywane i przeprowadzane przetargi. Nadmienił, iż skarżący w swojej ofercie daje najniższe ceny, lecz przegrywa przetarg z uwagi na uwzględnione do przetargu jako kryterium oceny ofert, czas dostawy.

 

2/ Pan Jerzy Prochowicz – Przewodniczący Rady Osiedla „Zielone” – poinformował, o stosowanym trybie zamówienia na dostawy oleju opałowego przez Wspólnotę Mieszkaniową Osiedla po Jednostce Wojskowej. Nadmienił, iż stosując każdorazowo negocjacje ceny nabywają olej opałowy ze znacznymi upustami.

 

3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy „PLUS” Spółka Jawna może wnosić skargę, skoro nie brała udziału w postępowaniu przetargowym.

 

4/ Pan Jacek Sitarski – Rad ca Prawny – wyjaśnił, iż Spółka Jawna „PLUS” wniosła skargę na działalność Wójta a nie skargę na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych, dlatego można było wnieść skargę.

 

5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż skarżący zapewniał, że składał ofertę na dostawy oleju opałowego do budynków gminnych.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zapoznał, z ofertami złożonymi w przetargu na dostawy oleju opałowego w sezonie grzewczym 2007/2008.

 

            Projekt uchwały w sprawie załatwienia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie załatwienia skargi na działalność Wójta Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłosnie 10 głosami za w obecności 10 radnych.

/Uchwała Nr VII/57/07 w załączeniu/   Zał. Nr 19.

Do punktu 7-go

Informacje z analizy oświadczeń majątkowych radnych i pracowników Urzędu Gminy, przekazanych przez Wojewodę Podlaskiego, Urząd Skarbowy, Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

Uwag do przedstawionych informacji nie wniesiono.

Informacje w załączeniu/ Zał. Nr 20.

Do punktu 8-go.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

1. Pan Jacek Sitarski – Radca Prawny – udzielił wyjaśnień na zapytanie dotyczące wstrzymania wypłaty wynagrodzenia strażakom za udział w akcji gaśniczej. Poinformował, iż zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawnymi nie ma możliwości wypłaty ekwiwalentu za udział w akcji strażakom ochotnikom. Nadmienił, iż jest inicjatywa Sejmu, aby rozwiązać ten problem.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że ma wyjaśnienie Ministerstwa, że należy się wypłata ekwiwalentu strażakom ochotnikom.

 

2/ Pan Jacek Sitarski – Radca Prawny – zapoznał z przepisami wynikającymi z ustawy, że ekwiwalent jest należny za utracone wynagrodzenie. W sytuacji, gdy nie ma utraty wynagrodzenia ekwiwalent jest nienależny.

 

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż do czasu zmiany przepisów wynagrodzenie za udział w akcji strażakom ochotnikom jest nienależny.

 

4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż zgodnie z ustawą i przepisami wykonawczymi wypłata wynagrodzenia strażakom za udział w akcji jest nienależna, jeśli nie przedstawią wniosku o utraconym wynagrodzeniu.

 

2. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek Pana Jana Raczyńskiego dotyczący przedstawienia informacji na temat wydatków na remonty dróg w Zalesiu. Chaniach-Chursach i Stołbcach. I tak na remont dróg łącznie z remontem przepustu na terenie wsi Zalesie wydatkowano 10.598 zł. Na terenie miejscowości Chanie-Chursy i miejscowości Stołbce wydatkowano kwotę 6.830 zł. Nadmienił, iż na terenie miejscowości Tymianka nie były wykonywane prace w zakresie drogownictwa, gdyż planowano występować do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie.

 

3. Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji – udzielił odpowiedzi na zapytania Radnego Jana Raczyńskiego tj.: Czy będą zatrudniane osoby w świetlicy w Szkole Podstawowej? Nadmienił, iż osoba zatrudniona w świetlicy szkolnej przeszła na emeryturę, a godziny z tego etatu są dzielone wśród pracowników zamiast zatrudnić młodą osobę chętną do podjęcia pracy. I tak: Nauczyciel przeszedł na emeryturę od 1 września br. Do ostatniej chwili nie było informacji czy osoba ta przejdzie na emeryturę. Z chwilą rozpoczęcia roku szkolnego zachodziła potrzeba zapewnienia opieki dla dzieci, dlatego zastosowano zatrudnienie w formie zastępstw było konieczne. Ponadto zastosowane zatrudnienie daje korzyści finansowe dla szkoły. Poinformował, również, że dotychczas nie zostały złożone podania zatrudnienie od osób bezrobotnych. Kończąc poinformował, o osiągnięciach szkoły w zakresie edukacyjnym, o czym świadczą wyniki egzaminów.

 

4. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Pani Lucyny Stanisławy Lickiewicz, czy autobus szkolny będzie jeździł nowo wybudowaną drogą Nurczyk – Augustynka? I tak: Zmiana trasy autobusu szkolnego w chwili obecnej jest niemożliwa z uwagi na konieczność wybudowania dalszego odcinka tej drogi.

 

5. Pan Eugeniusz Staniszewski – udzielił odpowiedzi na zapytanie Pana Jerzego Olesiuk czy została zawarta nowa umowa na odbiór upadłych zwierząt. Wyjaśnił, iż do końca grudnia 2007 r. obowiązuje dotychczasowa umowa zawarta z firmą Pani Jadwigi Flazińkiej.

 

6. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wnioski Pana Michała Muszkatel dotyczące zakończenia budowy drogi powiatowej Tymianka – Wólka Nurzecka, oraz wyposażenia i remontu świetlicy w Wólce Nurzeckiej. I tak: Zgodnie z zapewnieniami Starosty budowa drogi Tymianka-Wólka Nurzecka zostanie zakończona w ramach własnego budżetu powiatu. Stoliki do wyposażenia świetlicy w Wólce Nurzeckiej zostaną przekazane w 2008 r.

 

7. Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił wyjaśnień na zgłoszoną uwagę przez Pan Roman Wudarski dotyczącą wywozu gruzu przez wykonawcę chodnika przy ul. Tartacznej na wysypisko śmieci. Poinformował, że większość płytek chodnikowych jest przywieziona na plac przy Urzędzie Gminy, natomiast pozostałości zostały wywiezione na wysypisko.

 

Do punktu 9-go

 

Sprawy różne i wolne wnioski.

 

1.       Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Sołectwa Kolonia Klukowicze – wnioskowała modernizację drogi w Kolonii Klukowicze.

 

2.       Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż nie mamy środków finansowych na naprawę drogi w Koloni Klukowicze.

 

3.       Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Sołectwa Kolonia Klukowicze – stwierdziła, że przyjęta do realizacji budowa drogi Wilanowo – Werpol nie jest pilnym zadaniem. Uważa, że pilniejszym zadaniem jest modernizacja drogi w Kolonii Klukowicze.

 

4.       Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż przyjęta do realizacji droga Wilanowo – Werpol jest drogą powiatową i realizacja tego zadania będzie finansowana przez Powiat, my dofinansowujemy tylko 5%.

 

5.       Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że zadał pytanie odnośnie wykorzystania środków w dziele drogownictwo, gdyż jego zdaniem radni powinni być informowani na bieżąco, na jaką wartość i w jakiej miejscowości zostały wydatkowane środki finansowe oraz powinni sprawdzić, jaki jest efekt wykonanych prac, dlatego wnioskował o wyjazdowe posiedzenia. Odnośnie zatrudnienia w świetlicy szkolnej, chodziło o tworzenie nowych miejsc pracy dla młodych wykształconych ludzi, a nie dokładanie godzin nadliczbowych dla nauczycieli już zatrudnionych. Kończąc zwrócił uwagę, że ze względu na duże potrzeby w zakresie drogownictwa nie powinno być takiej sytuacji, że niewykorzystane środki finansowe w drogownictwie przechodzą do nadwyżki budżetowej i przeznaczane są na inne cele.

 

6.       Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż musi być zachowana rezerwa na realizację nieprzewidzianych zadań w zakresie bieżącego utrzymania dróg. Odnośnie organizacji posiedzeń wyjazdowych i sprawdzania wykonania zadań stwierdził, iż posiedzenia takie przyniosą więcej strat niż zysku. Osoby wykonujące zadania zwracają również uwagę na jakość wykonanych prac.

 

7.       Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała o wykorzystaniu środków finansowych w dziale drogownictwo. I tak: na dofinansowanie do budowy chodnika przy drodze powiatowej przeznaczono kwotę 21 415 zł. Na drogi gminne po zmianie mieliśmy przeznaczone 136065 zł i przeznaczono: na opracowanie dokumentacji na budowę dróg, które przyjęto do realizacji wydatkowano kwotę 47 580 zł. Na realizacje zadań bez drogi Augustynka – Nurczyk, na zakupach materiałów i wyposażenia tj. zakup znaków drogowych, paliwa do samochodów wykonujących zadanie w zakresie odśnieżania dróg, przewidziana była kwota 24 285 zl, wykorzystano kwotę 18000 zł. W zakupie usług pozostałych tj. żwirowanie, równanie, drobne naprawy, zakup rur do budowy mostku w Klukowiczach przewidziana była kwota 59 500 zł, pozostało do wykorzystania około 800 zł, a dzisiejszą uchwałą dokładamy 6895 zł. Nadmieniła, że w ostatnich latach nie było takiej sytuacji, aby z środki przewidziane na utrzymanie dróg były przenoszone na inne cele. Rezerwa musi być zachowana na nieprzewidziane wydatki w zakresie utrzymania dróg.

 

8.       Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jaką kwotę mamy do wykorzystania w zakresie utrzymania dróg gminnych.

 

9.       Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że pozostała do wykorzystania na zakupach materiałów i wyposażenia kwota około 6285 zł i na zakupie usług pozostałych kwota pozostała niewykorzystana kwota około 800 zł i w dniu dzisiejszym zwiększono o kwotę 6895 zł.

 

10.   Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapoznał z pismem Państwa Haliny i Zbigniewa Kosieradzkich, dotyczącym rozgraniczenia ich działek, przez które przebiega droga gminna.

/Pismo w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż sprawa ta jest znana. Na terenie gminy mamy bardzo dużo dróg, które nie są okazane w terenie. Uważa, że to mieszkańcy doprowadzili do takiego stanu rzeczy, że drogi nie biegną na właściwym miejscu. W sprawie tej niepokojącym jest fakt, że z Wydziału Geodezji mamy różne informacje. Na ostatnie nasze pismo otrzymaliśmy informację, że droga według poprzedniego stanu jest właściwa, obecnie istniejąca droga, w której ułożony został również wodociąg jest polem. Chcąc uporządkować tę sprawę musimy przeznaczyć środki finansowe na ten cel. Nadmienił, iż biorąc pod uwagę, że gmina jest osobą władającą a właścicielem jest Skarb Państwa to poszkodowany powinien rościć pretensje do Skarbu Państwa. Wystosowane zostały równie pisma do sąsiadów, gdyż jeden z nich posadził las. Chcąc uregulować tę sprawę należy wezwać wszystkich sąsiadów i na gruncie w porozumieniu z nimi ustalić sposób rozwiązania tego problemu.

 

2/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że gmina powinna wystąpić do geodezji o wyjaśnienie rozbieżności.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż mamy wyjaśnienie z Wydziału Geodezji, że aktualna jest droga w/g stanu pierwotnego.

 

4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby wystąpić o rozgraniczenie i załatwić ten problem.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż przystępując do rozwiązania tego problemu musimy ponieść koszty wytyczenia, a następnie koszty budowy drogi w nowych granicach. Zachodzi również konieczność wycięcia lasu. Kolejnym problemem jest fakt, że na części drogi pobudowana jest stodoła jednego z mieszkańców. Nadmienił, iż dla rozwiązania tego problemu należałoby brać pod uwagę ewentualność wykupienia części działki, na której znajduje się obecna droga.

 

 6/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o zajęcie stanowiska, w jaki sposób rozwiązać problem podnoszony w piśmie Państwa Kosieradzkich.

 

Po szczegółowym przeanalizowaniu ustalono, że Wójt podejmie stosowne zgodne z prawem poczynania i poinformuje zainteresowanych i Radę o sposobie załatwienia tej spraw.

 

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrad VII sesji Rady Gminy.

 

            Na tym protokół VII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja zakończono.

 

Protokołowała:                                                                Przewodniczący Rady                  

Eugenia Naumiuk                                                             Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: UG Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2008-01-02

Data modyfikacji: 2009-01-09

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2008-01-02