Protokół Nr V/07

P R O T O K O Ł  Nr V/07

z V Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 19 kwietnia 2007 r.

 

                Obrady V sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

                Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1350.

 

                Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 15 radnych.

 

Radni obecni:

1/ Pan Jerzy Barańczuk              - Wyczółki,

2/ Pani Beata Dubińska               - Żerczyce,

3/ Pan Jerzy Fiedoruk                 - Klukowicze,

4/ Pan Michał Jadczuk                - Nurzec-Stacja,

5/ Pani Katarzyna Jezierska        - Nurzec-Stacja,

6/ Pan Wiktor Karpiuk                - Moszczona Pańska,

7/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Nurzec Kolonia,

8/ Pan Michał Muszkatel             - Wólka Nurzecka,

9/ Pan Jarosław Nikiforuk            - Siemichocze,

10/ Pan Zbigniew Olesiński         - Nurzec-Stacja,

11/ Pan Jerzy Olesiuk                  - Tymianka,

12/ Pan Zenon Podbielski            - Nurzec-Stacja,

13/ Pan Jan Raczyński                 - Zalesie,

14/ Pani Antonina Rosa               - Nurzec-Stacja,

15/ Pan Roman Wudarski            - Nurzec-Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt,

2/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy,

3/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

4/ Sołtysi.

5/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H. „MPO” Sp. Z o.o. Białystok.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

                Obradom V sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

                Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

                Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka Wójta, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

                Po otwarciu obrad poinformował, że protokół z IV sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z IV sesji Rady Gminy.

 

                Uwag do protokołu z IV sesji Rady Gminy nie w niesiono.

 

                W wyniku jawnego głosowania protokół z IV sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

 

Do punktu 2-go:

 

                W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski - zapoznał w proponowanym porządkiem obrad V sesji. Następnie zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

1/ Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja - wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad punktu wybór drugiego zastępcy przewodniczącego rady gminy. Poinformował, że na posiedzeniu komisji wniosek został głoszony i nie został ujęty do porządku obrad.

 

2/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, iż wniosek o wybór drugiego zastępcy przewodniczącego jest w jego posiadania. Wyjaśnił, iż uważał, że zostanie on rozpatrzony w sprawach różnych. W związku z wnioskiem Radnego Romana Wudarskiego, poddał pod głosowanie wniosek dotyczący wprowadzenia do porządku obrad punktu: wybór drugiego zastępcy przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja.

 

                W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem dotyczącym wprowadzenia do porządku obrad punktu: wybór drugiego zastępcy przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja glosowało 7 radnych, 8 było przeciwnych, na ogólny stan radnych 15. Wobec powyższego wniosek o wprowadzenie punktu: wybór drugiego zastępcy przewodniczącego Rady Gminy Nurzec-Stacja nie został przyjęty.

 

                W wyniku jawnego głosowania porządek obrad V sesji Rady Gminy został przyjęty 9 głosami za, 6 glosami przeciw, w obecności 15 radnych. A brzmi on następująco:

1.       Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu IV sesji Rady Gminy.

2.       Przyjęcie porządku obrad.

3.       Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.

4.       Interpelacje i zapytania radnych.

5.       Informacja o dokonanych umorzeniach oraz udzielonych ulgach za 2006 rok na podstawie uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja Nr XXVI/151/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r..

6.       Sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2006 rok.

7.       Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy i zadań rzeczowych za 2006 r.                            - Absolutorium Wójtowi Gminy.

8.        Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Zmiany w planie budżetu gminy na 2007 rok.

2/ Ustalenia opłat, za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe.

3/ Ustalenia opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej.

4/ Zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec-Stacja.

5/ Wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja.

9.       Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

10.     Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk - Wójt. Ponadto poinformował, że ze względów formalno prawnych nie został przyjęty do realizacji nasz wniosek w sprawie połączenia miejscowości Nurczyk i Nurczyk Kolonia, dlatego w przyszłym roku będziemy przedstawiali kolejny projekt uchwały w tej sprawie. Następnie poinformował, że Agencja Rynku Rolnego w Suwałkach udzieliła odpowiedzi na nasz wniosek w sprawie przekazania nam nieruchomości położonych na terenie wsi Żerczyce. W związku z naszym wnioskiem wstrzymana została sprzedaż wnioskowanych przez nas nieruchomości, jednak mogą one być przekazane po przystąpieniu do realizacji planowanej przez nas inwestycji w zakresie budowy zbiornika małej retencji.

/Informacja w załączeniu/. Zał. Nr 2.

 

                Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

 

Do punktu 4-go:

 

Interpelacje i zapytania radnych:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Nurzec-Stacja - przypomniał, iż na posiedzeniu komisji w miesiącu grudniu wnioskował, aby przesunąć część środków na kulturę i sport z przeznaczeniem na remont klubu przy boisku sportowym. Wyjaśniła wówczas Pani Skarbnik i Przewodniczący Rady, że Pani Kierownik GOUK złożyła wniosek o dotacje w kwocie 12 tys. zł. Obecnie dowiaduję się od Pana Sekretarza, że dotacji nie otrzymamy. Biorąc pod uwagę, że jest to nasze mienie gminne nie możemy dopuścić do niszczenia tego obiektu. Nadmienił, iż zniszczone zostały kosze do gry w koszykówkę, skradziono bramę wjazdową, zniszczony został budynek szatni. Obecnie młodzież jeździ po boisku samochodami i niszczy sprzęt sportowy znajdujący się na boisku. Kiedy zostaną rozpoczęte prace związane z remontem budynku, koszy i tablic do koszykówki?

 

2/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zapytał, kiedy zostaną usunięte gałęzie z rowów przy drogach.

Następnie zapytał, kiedy zostaną uzupełnione żarówki w oświetleniu ulicznym, w miejscowości Zalesie.

 

3/ Pan Michał Jadczuk - Radny, Nurzec-Stacja - zapytał, jaka jest możliwość zgłoszenia szkód wyrządzonych przez żubry?

 

Do punktu 5-go:

 

Informację o dokonanych umorzeniach oraz udzielonych ulgach za 2006 rok na podstawie uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja Nr XXVI/151/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r. przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy.

/Informacja w załączeniu/. Zał. Nr 3.

 

                Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej w sprawie informacji o dokonanych umorzeniach oraz udzielonych ulgach za 2006 rok na podstawie uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja Nr XXVI/151/06 z dnia 31 sierpnia 2006 r przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia w załączeniu/. Zał. Nr 4.

 

                Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

 

Do punktu 6-go:

 

Sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2006 rok przedstawiła Pani Bożena Szyszko - Kierownik GOPS.

/Sprawozdanie w załączeniu/. Zał. Nr 5.

 

                Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do sprawozdania z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2006 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia w załączeniu/ Zał. Nr 6.

 

                Uwag do sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2006 rok nie wniesiono.

 

Do punktu 7-go:

 

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy i zadań rzeczowych za 2006 r. przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy.

/Sprawozdanie w załączeniu/. Zał. Nr 7.

 

                Opinię Komisji Rewizyjnej do sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 r. oraz wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 8.

 

Uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku do sprawozdania z wykonania budżetu gminy oraz wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

/Uchwała w załączeniu/. Zał. Nr 9.

 

                Uwag do przedstawionego sprawozdania i opinii komisji nie wniesiono.

 

                W wyniku jawnego glosowania Rada jednogłośnie 15 glosami za przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

 

                Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

 

                W wyniku jawnego głosowania Rada jednogłośnie, 15 głosami za, w obecności 15 radnych, podjęła uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

/Uchwała Nr V/34/07 w załączeniu/ Zał. Nr 10.

                     

Do punktu 8-go:

 

 Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany w planie budżetu gminy na 2007 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmiany w planie budżetu gminy na 2007 rok przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zabierając głos w dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy zapytał, czy planowane zwiększenie wydatków o 20 tys. zł w Gimnazjum jest konieczne w związku z ubieganiem się o dotacje do remontu kuchni? Następnie zapytał, co będzie z tymi środkami finansowymi, jeśli nie otrzymamy dotacji na remont?

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że wykonanie remontu kuchni w Gimnazjum jest bardzo pilnym zadaniem. Biorąc pod uwagę, że pojawiła się możliwość pozyskania dotacji w wysokości 50% z Ministerstwa Edukacji Narodowej podjęta została decyzja, że będziemy składali wniosek, dlatego koniecznym jest zabezpieczenie środków własnych na ten cel. W sytuacji, jeśli nie otrzymamy dotacji, z Ministerstwa Edukacji Narodowej, to być może pojawi się możliwość pozyskania dotacji z innych funduszy, dlatego chcielibyśmy, aby kwota ta stanowiła zabezpieczenie wkładu własnego. Nadmieniła, że w sytuacji, jeśli nie pozyskamy dotacji trudno jest przewidzieć, czy środki te będą wykorzystane, gdyż za 50 tys. zł nie zdołamy wykonać remontu. Ponadto trudno jest przewidzieć, czy nie zajdzie konieczność wykonania remontu kuchni w ramach własnego budżetu.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, że podjęliśmy decyzję, że jeśli otrzymamy dotację w wysokości 50% z Ministerstwa Edukacji Narodowej to będziemy wykonywali remont kuchni w Gimnazjum. Nadmienił, iż decyzja ta pokierowane jest tym, że nie mamy pewności, czy otrzymamy dofinansowanie z funduszy unijnych, z których dofinansowanie możliwe jest w wysokości 80%.

 

                Projekt uchwały w sprawie zmiany w planie budżetu gminy na 2007 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

 

                W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok została podjęta 12 głosami za, 3 głosami wstrzymującymi w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr V/35/07 w załączeniu/. Zał. Nr 12.

 

Do p. punktu 2-go:

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat, za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe omówiła Pani Olga Naumnik - prowadząca sprawy oświaty.

/projekt uchwały w załączeniu/. Zał. Nr 13.

 

                Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia opłat, za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 14.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Beata Dubińska - Z-ca Przewodniczącego Rady Gminy - zapytała Panią Elżbietę Mazurek - Dyrektor Przedszkola, jakie jest jej stanowisko odnośnie proponowanej stawki 70 zł opłaty za przedszkole.

 

2/ Pani Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola - stwierdziła, iż celowym jest podwyższenie stawki opłat za korzystanie dzieci z przedszkola, a proponowana stawka 70 zł nie jest zbyt wygórowana. Wnioskowała o wprowadzenie zapisu dotyczącego wnoszenia opłaty w wysokości 50% przez dzieci klas zerowych, dowożonych do przedszkola, których wydłużony czas pobytu jest wymuszony z uwagi na dowożenie. Ponadto większość dzieci dowożonych pochodzi z rodzin, w których jest trudna sytuacja finansowa. Wprowadzając pełną odpłatność, dzieci te zrezygnują z wyżywienia i wówczas nie będą wnosić opłaty, a to będzie ze szkodą dla dziecka. Nadmieniła, że w poprzedniej uchwale, był taki zapis.

 

3/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - zapytał, czy Pani Dyrektor uczestniczyła w posiedzeniach komisji? Czy była zapraszana na posiedzenie komisji?

 

4/ Pani Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola - poinformowała, że nie uczestniczyła w posiedzeniach komisji, gdyż nie była zapraszana.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - zwrócił się do inspektora ds. obsługi rady gminy, aby o posiedzeniach komisji i rady informować wszystkie zainteresowane osoby.

 

6/ Pani Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola - zwróciła uwagę, że w projekcie uchwały błędnie wpisano nazwę „przedszkole samorządowe”, a powinno być „przedszkole gminne”. Wnioskowała, aby częściej zmieniać wysokość opłaty za przedszkole, wówczas nie będzie zbyt dużej podwyżki opłaty, co łatwiej będzie przyjmowane przez zainteresowane osoby.

 

7/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - stwierdził, iż należałoby przyjąć proponowany zapis przez Wójta, tj. „8% najniższego wynagrodzenia”.

 

8/ Pani Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola - poinformowała, że jej zdaniem lepiej jest ustalić odpłatność za przedszkole kwotowo i częściej zmieniać.

 

9/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - poprosił Panią Dyrektor o wyjaśnienie wniosku dotyczącego ustalenia opłaty za przedszkole dla dzieci dojeżdżających. Czyli zgodnie z wnioskiem Dyrektora dzieci dojeżdżające płaciłyby 35 zł, jeśli stawka opłaty za przedszkole wynosiłaby 70 zł.

 

10/ Pani Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola - wyjaśniła, że zgodnie z jej wnioskiem opłaty kształtowały się w takich wysokościach.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż koszty utrzymania przedszkola są bardzo wysokie, dlatego celowym byłoby podwyższenie opłaty stałej za korzystanie dzieci z przedszkola.

 

12/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - stwierdził, iż w dzisiejszej sesji nie uczestniczy prawnik, który by wyjaśnił zgłoszone uwagi do projektu uchwały tj. nazwa przedszkola, zróżnicowanie stawek opłaty.

 

13/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż projekt uchwały był przedkładany do sprawdzenia radcy prawnemu, który nie wniósł uwag do tego projektu uchwały.

 

14/ Pani Olga Naumnik - prowadząca sprawy oświaty - poinformowała, że zapis samorządowe, można zmienić na gminne.

 

15/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zaproponował, aby opłatę za przedszkole dla dzieci dowożonych ustalić proporcjonalnie do ilości godzin przebywania w przedszkolu. Ustalenie proporcjonalnie opłaty będzie rekompensatą dla gminy i zmniejszy obciążenie dla rodziców dzieci.

 

16/ Pani Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola - poinformowała, że zgodnie z przepisami, dzieci z klasy zerowej, które przebywają w przedszkolu do pięciu godzin nie wnoszą opłaty.

 

17/ Pani Katarzyna Jezierska - Radna, Nurzec-Stacja - zaproponowała, aby podwyższyć opłatę za przedszkole dla dzieci z grupy przedszkolnej, a dzieciom z klasy zerowej zastosować 50% stawkę.

 

18/ Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja - zaproponował, aby wprowadzić zapis, że opłata stała od dzieci przebywających w przedszkolu powyżej 5 godzin dziennie, wynosiła  35 zł. Wprowadzając ten zapis opłata wzrośnie tylko o 5 zł miesięcznie, co nie będzie zbyt dużym obciążeniem dla rodziców.

 

19/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - zapytał, czy jest możliwość określenia kosztów utrzymania przedszkola w przeliczeniu na jedno dziecko.

 

20/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poprosił o udzielenie odpowiedzi przez Panią dyrektor odnośnie kosztów utrzymania przedszkola w przeliczeniu na jedno dziecko.

 

21/ Pani Elżbieta Mazurek - Dyrektor Przedszkola - poinformowała, że nie ma informacji odnośnie kosztów utrzymania przedszkola w przeliczeniu na jedno dziecko.

 

22/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - zapewnił, iż na najbliższą sesję przygotuje szczegółową informację w zakresie kosztów utrzymaniu przedszkola z uwzględnieniem kosztów w przeliczeniu na jedno dziecko.

 

23/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - w związku z wniesionymi uwagami, wnioskował o odrzucenie uchwały w sprawie ustalenia opłat, za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe, a rozpatrzenie na kolejnej sesji.

 

24/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - w związku z wysokimi kosztami utrzymania przedszkola wnioskował o podjęcie uchwały w wersji przedstawionej pod obrady rady.

 

                Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski - poddał pod głosowanie wniosek Radnego Jerzego Olesiuka o odrzucenie uchwały w sprawie ustalenia opłat, za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe, a rozpatrzenie na następnej sesji po wyjaśnieniu zgłoszonych uwag do projektu uchwały.

 

                W wyniku jawnego glosowania Rada jednogłośnie 15 głosami za przyjęła wniosek Radnego Jerzego Olesiuka o odrzucenie uchwały w sprawie ustalenia opłat, za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe, a rozpatrzenie na kolejnej sesji.

 

Do p. punktu 3-go:

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej omówił Pan Piotr Jaszczuk - Wójt.

 

                Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 15.

 

                Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

                Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

 

                W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej została podjęta jednogłośnie 15 głosami za.

/Uchwała Nr V/36/07 w załączeniu/. Zał. Nr 16.

 

Do p. punktu 4-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz - Referent Urzędu Gminy.

 

 Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 17.

 

                Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

                Projekt uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

 

                W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami za.

/Uchwała Nr V/37/07 w załączeniu/. Zał. Nr 18.

 

Do p. punktu 5-go:

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz - Referent Urzędu Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/. Zał. Nr 19.

 

                Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

                Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

 

                W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr V/38/07 w załączeniu/. Zał. Nr 20.

 

Do punktu 9-go:

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:

 

1.       Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - udzielił odpowiedzi na zgłoszone zapytania radnych. I tak:

 

-          Odnośnie remontu budynku przy boisku sportowym poinformował, iż z kwoty 20000 zł, która zaplanowana została na działalność klubu sportowego, wygospodarowano kwotę około 4000 zł, na remont budynku. Zakupiona została blacha i w najbliższym czasie zostanie wykonany remont dachu. Odnośnie dewastowania obiektu sportowego proponował, aby problemu tego nie załatwiać we własnym zakresie, lecz powiadomić Wójta, który powiadomi Policję. Poinformował również, że budżet gminy jest skromny. Biorąc pod uwagę konieczność wykonania wielu prac remontowych przy boisku sportowym wystąpiliśmy z wnioskiem o dofinansowanie. Otrzymaliśmy odpowiedź na nasz wniosek negatywną, dlatego musimy szukać możliwości wykonania tych prac w ramach własnego budżetu.

 

-          Odnośnie usunięcia gałęzi z rowów, przy drodze Sokóle - Zalesie, jest to zaniedbanie, które zostanie usunięte w najbliższym czasie.

 

-          Odnośnie szkód wyrządzonych przez żubry, odszkodowanie wypłacane jest przez Wojewodę na wniosek osoby poszkodowanej.

 

-          Odnośnie wymiany żarówek oświetlenia ulicznego poinformował, że wymieniane są one, jeżeli 10% żarówek jest nieświecących, bądź dwie kolejne lampy nie świecą. Nadmienił, iż kolejnym problemem w oświetleniu ulic jest uszkodzenie lamp, co powoduje uszkadzanie żarówek. Wymiana lamp oświetleniowych należy do kompetencji gminy. Koszt wymiany lampy wynosi 550 zł.. W obecnym budżecie gminy, nie mamy możliwości wygospodarowania środków finansowych na wymianę lamp oświetlenia ulicznego, gdyż w dalszym ciągu spłacamy kredyt, co jest dużym obciążeniem dla naszego budżetu.

 

Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - poinformował, iż we wsi Zalesie nie świeci około 50% żarówek i nie są wymieniane żarówki.

 

Pani Anna Romaniuk - Sołtys wsi Zalesie - poinformowała, że we wsi Zalesie na 20 żarówek nie świeci 8. Nadmieniła, że w jej obecności Pan Eugeniusz Staniszewski inspektor Urzędu Gminy interweniował w Zakładzie Energetycznym, lecz nie jest te zadanie zrealizowane.

 

Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż współpracując z Zakładem Energetycznym mamy wiele problemów. Jako przykład podał zmianę czasu oświetlania ulic, jeżeli rozbieżność wynosi mniej niż 30 minut, nie może być dokonana zmiana ustawienia zegarów. Nadmienił, iż lepiej układa się współpraca z Rejonem Energetycznym w Kleszczelach, natomiast z Siemiatyckim ma wiele uwag.

 

Do punktu 10-go

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

1.       Sprawa umów z firmami świadczącymi usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych:

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - zapytał, czy zapisana w umowie kwota 5 zł brutto za pojemnik 120 litrów, zwiera również opłatę za dzierżawę pojemników, czy to są tylko koszty wywozu odpadów.

 

2/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - wyjaśniła, iż kwota 5 zł brutto od pojemnika 120 l., jest opłatą za wywóz odpadów komunalnych. Za dzierżawę pojemników opłaty nie są pobierane.

 

3/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - zapytał, czy firmę obowiązuje uchwała Rady Gminy Nurzec-Stacja w sprawie górnych stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych i nieczystości płynnych. Nadmienił, iż zgodnie z uchwałą Rady stawka za odbiór odpadów komunalnych wynosi 20 zł za m 3, a firma podpisując umowy z mieszkańcami ustala stawkę 5 zł za 0,12 m3, co daje kwotę 40 zł za m3. Czy firma może ustalać własne stawki?

4/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - poinformował, że gmina ustaliła stawki w oparciu o kalkulacje przedstawione przez firmy usługowe. Ustalając górne stawki opłat nie została ustalona stawka za odbiór odpadów w małych pojemnikach. Koszt wywozu odpadów komunalnych z małych pojemników jest wyższy, aniżeli z dużych. W sytuacji, jeśli w uchwale nie ma określonych stawek minimalnych tj. od małych pojemników, firma określiła własne stawki.

 

5/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - stwierdził, iż skoro Rada Gminy ma za zadanie określanie górnych stawek opłat za wywóz nieczystości, to powinny być te stawki stosowane. Zapytał, czy na terenie innych gmin stosowane są stawki określone przez Radę Gminy? Następnie zapytał, czy przy zawieraniu umów na odbiór nieczystości płynnych będą stosowane stawki ustalone przez Radę Gminy, czy będą ustalane własne stawki przez firmę.

 

6/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - wyjaśnił, iż firma powinna stosować stawki określone przez Radę Gminy. W uchwale nie została określona stawka za odbiór nieczystości z małych pojemników, dlatego firma musiała określić własne stawki.

 

7/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - poinformował, iż Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Hajnówce obiecało, że zostaną ustawione pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Dotychczas pojemniki nie zostały ustawione. W związku z tym, że w dzisiejszej sesji nie uczestniczy przedstawiciel tej firmy zapytał, kto ma wystąpić do firmy o ustawienie pojemników do zbiórki selektywnej odpadów Urząd Gminy, czy Rada Sołecka.

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż umowy na odbiór odpadów komunalnych były zawierane z mieszkańcami i mieszkańcom obiecano, że ustawione zostaną zbiorniki do selektywnej zbiórki odpadów. W związku z powyższym zaproponował, aby Rada Sołecka wystąpiła o ustawienie zbiorników.

 

9/ Pan Michał Muszkatel - Radny, Wólka Nurzecka - wnioskował o rozwiązanie problemu związanego z wnoszeniem opłat za odbiór odpadów komunalnych. Poinformował, że wartość faktury jest 5 zł, a opłata za przekazanie pieniędzy wynosi 2,50 zł.

 

10/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - wyjaśnił, iż rozumie niezadowolenie mieszkańców, w zakresie dodatkowych opłat za opłacenie faktury, dlatego zawarta zostanie umowa z Bankiem Spółdzielczym na zwolnienie z opłat. Ponadto zostaną zawarte umowy z sołtysami w zakresie przyjmowania należności za wywóz odpadów komunalnych.

 

11/ Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - poprosił o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące stosowanej stawki za odbiór nieczystości płynnych. Nadmienił, iż zgodnie z uchwałą stawka za odbiór nieczystości płynnych wynosi 15 zł za m3, w jakiej wysokości będzie stosowana stawka przez P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku.

 

12/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - wyjaśnił, iż stawka 15 zł za m3, nieczystości płynnych nie zostanie przekroczona. Natomiast zastosowana stawka 5 zł za pojemnik 120 l jest minimalną stawką, jaka była możliwa do zastosowania.

 

13/ Pan Michał Muszkatel - Radny, Wólka Nurzecka - zapytał, czy przy odbiorze nieczystości płynnych firma będzie pobierała opłatę za ilość nieczystości odebranych, czy za pojemność zbiornika, do którego nieczystości będą odbierane.

 

14/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - poinformował, że przy odbiorze nieczystości płynnych nie będzie pobierana opłata za pojemność zbiornika, do którego nieczystości będą odbierane, lecz za ilości odebranych ścieków.

 

15/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zapytał, czy może być świadczona usługa w zakresie odbioru nieczystości płynnych, jeżeli dane gospodarstwo nie ma podpisanej umowy na świadczenie usługi na odbiór odpadów komunalnych.

 

16/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - wyjaśnił, iż usługi w zakresie odbioru nieczystości płynnych świadczone są na podstawie zgłoszenia telefonicznego, bez względu na podpisanie umowy na odbiór odpadów komunalnych.

 

17/ Pani Agnieszka Dmitruk - mieszkaniec gminy - zapytała, czy jest możliwość uzyskania worków do selektywnej zbiórki odpadów: szkło, metal, plastyk.

 

18/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - poinformował, iż jest możliwość odbioru odpadów selektywnych na podstawie zgłoszenia do firmy lub do Wójta. Nadmienił, iż za dostarczone odpady selektywne jest możliwość zapłaty.

 

19/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - zapytał, czy została zakończona akcja podpisywania umów z mieszkańcami na terenie Nurca-Stacji, na odbiór odpadów komunalnych? Czy obecnie w dalszym ciągu można zawierać umowy?

 

20/ Pan Grzegorz Kalupa - P.U.H.”MPO” Sp. z o.o. w Białymstoku - poinformował, iż umowy na odbiór odpadów komunalnych mogą być zawierane w każdym czasie, po zgłoszeniu telefonicznym przyjedzie przedstawiciel firmy i podpisze umowę.

 

2.       Pani Agnieszka Dmitruk - mieszkaniec Gminy Nurzec-Stacja - wnioskowała o wprowadzenie zakazu wstępu na teren szkoły, dla osób postronnych. Wchodzenie na teren szkoły osób postronnych nasuwa podejrzenie, że mogą być wnoszone narkotyki. Proponowała, aby zamknąć bramkę wejściową od ul. Żerczyckiej.

Następnie zwróciła uwagę, że niepokojącym jest przebywanie w godzinach nocnych dzieci na ulicach. Proponowała, aby wprowadzić zakaz poruszania się dzieci w wieku do 16 lat po godzinie 20-tej. Natomiast młodzieży od 16 do 18 lat po godzinie 21-szej.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż nie jest zwolennikiem przechodzenia przez plac szkolny osób postronnych. Zamknięcie wejścia od ulicy Żerczyckiej wymaga jednak przemyślenia, gdyż dzieci kończą naukę w różnych godzinach. Ponadto mieszkańcy, są przyzwyczajeni do skrótów. Nadmienił, iż dobrym rozwiązaniem byłoby połączenie ulicy Szkolnej i Żerczyckiej wzdłuż placu szkolnego, jednak nie jesteśmy właścicielami tego gruntu. Zapewnił, iż rozważy ewentualność zamknięcia wejścia od ulicy Żerczyckiej.

Odnośnie poruszania się dzieci po ulicach w godzinach wieczornych i nocnych, jest dużym problemem, gdyż niszczone są znaki, kosze, malowane budynki, jednak problem ten trudno jest rozwiązać. Uważa, że wychodzenie dzieci należy do rodziców. Poinformował, że przeprowadzi rozmowę z Kierownikiem Posterunku Policji, aby funkcjonariusze Policji zwrócili uwagę, na przebywanie dzieci w godzinach nocnych na ulicach,

 

2/ Pani Agnieszka Dmitruk - mieszkaniec Gminy Nurzec-Stacja - zaproponowała, aby dyrektorzy szkół zorganizowali spotkanie z rodzicami w czasie, których należy powołać rady rodziców. Zadaniem Rady rodziców byłoby nadzorowanie dzieci. Nadmieniła, iż w Gminie Mielnik takie rozwiązania zostały wprowadzone.

 

3.       Pani Katarzyna Jezierska - Radna, Nurzec-Stacja - zapytała, jaka jest różnica poprzednich kosztów i obecnych w zakresie wynajmu autobusu, dla dzieci na wyjazdy na zawody, wycieczki itp.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż w poprzednim okresie również obciążano szkoły za wyjazdy dzieci na zawody itp., każdorazowo liczone były koszty paliwa, godziny pracy kierowców. Obecnie, aby uniknąć każdorazowej kalkulacji ustaliliśmy 2,50 zł za km, jest to podobna stawka, uwzględniająca koszt paliwa, wynagrodzenia kierowców, ubezpieczenia. Nadmienił, iż ustalona stawka jest porównywalna z stawką, jaka jest stosowana w Gminie Mielnik, PKS. Natomiast koszt wyjazdu samochodem „BUS” został ustalony na 10,10 zł. Poinformował, że jest bardzo dużo wyjazdów, a z tym wiążą się koszty.

 

2/ Pani Katarzyna Jezierska - Radna, Nurzec-Stacja - poinformowała, że już w roku ubiegłym były ograniczenia z uwagi na koszty. Obecnie nauczyciele są bardzo zasmuceni, że nasze dzieci mieszkające na wsi, nie mają możliwości skorzystania z wyjazdu, gdyż są to bardzo wysokie koszty.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż koszt związany z wyjazdem autobus w poprzednim okresie i obecnie jest w tej samej wysokości. W poprzednim okresie nie był znany koszt przed wyjazdem, natomiast obecnie każdy dyrektor jest zorientowany, jaki będzie koszt danego wyjazdu. Proponował, aby dla zmniejszenia kosztów dyrektorzy szkół weszli w kontakt z dyrektorem szkoły w Milejczycach i zamiast jeździć każda szkoła samodzielnie organizowali wspólny wyjazd np. na zawody obniżyłoby to koszty dla każdej placówki. Nadmienił, iż w związku z wyjazdami są dodatkowe utrudnienia w dowożeniu dzieci, wówczas dzieci wracają później do domu, gdyż autobus wyjechał na zawody sportowe.

 

4/ Pani Katarzyna Jezierska - Radna, Nurzec-Stacja - zapytała, czy nie byłoby możliwości obniżenia kosztów, chociaż na zawody sportowe.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, że nie ma możliwości obniżenia stawki opłaty za wyjazd autobusu, gdyż autobus na 100 km spala 25 l oleju napędowego. Biorąc pod uwagę, że do Białegostoku jest 100 km to koszt oleju opałowego wynosi około 200 zł plus wynagrodzenie kierowcy i amortyzacja autobusu, daje ustalony koszt.

 

6/ Pani Katarzyna Jezierska - Radna, Nurzec-Stacja - stwierdziła, iż kierowca i tak jest zatrudniony, dlatego nie powinno być kosztów.

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż w sytuacji jeśli są wyjazdy dodatkowe kierowcom musimy płacić godziny nadliczbowe.

 

8/ Pani Katarzyna Jezierska - Radna, Nurzec-Stacja - stwierdziła, że skoro są tak wysokie koszty to może należałoby rozważyć powierzenie dowożenia dzieci dla PKS.

 

4.       Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja - zapytał, na jakim etapie są uzgodnienia z firmą wykonującą remont dachu w remizie strażackiej. Czy firma wykona remont dachu w ramach reklamacji?.

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż w Remizie Strażackiej w Nurcu-Stacji niewłaściwie wykonany został remont dachu w związku, z czym nastąpił zaciek na ścianie. Biorąc pod uwagę, że remont dachu był wykonywany 3 lata temu, skontaktował się z przedstawicielem firmy wykonującej remont dachu, który obiecał, że w tym tygodniu naprawi zgłoszone usterki. Nadmienił, iż wnosząc o naprawę dachu wnioskował również o remont uszkodzonej ściany.

 

5.       Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - wnioskował, aby przewodniczący komisji zapraszali na posiedzenia pracowników tj. dyrektorów szkół i przedszkola, aby nie dochodziło do takiej sytuacji, że dyrektor nie wiedział o rozpatrywaniu zagadnienia dotyczącego jego kompetencji.

 

1/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - wyjaśnił, iż na posiedzenia komisji zaproszenia dla członków komisji przekazuje przewodniczący. Natomiast pracowników zaprasza Wójt, gdyż on decyduje, którzy pracownicy mają uczestniczyć w posiedzeniu.

 

6.       Pan Jerzy Olesiuk - Radny, Tymianka - wnioskował, aby wystąpić do powiatu o naprawienie poboczy na drodze Nurzec-Stacja - Siemichocze - Klukowicze, gdyż przy wymijaniu zniszczone pobocze zagraża bezpieczeństwu.

Następnie nawiązał do wniosku Pani Agnieszki Dmitruk dotyczącego przebywania na ulicach w godzinach nocnych młodzieży i dzieci, niszczenia znaków. Wnioskował, aby funkcjonariusze policji w ramach patroli przeprowadzali rozmowy z młodzieżą i sprawdzali tożsamość danej osoby.

 

7.       Pan Zbigniew Olesiński - Radny, Nurzec-Stacja - zapytał, czyją własnością jest teren po byłym tartaku, od ul. Okrężnej do ul. Tartacznej.

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż teren od ulicy Tartacznej jest własnością Skarbu Państwa, przekazaną w użytkowanie wieczyste dla Spółki ASPWOOD POLAND. Biorąc pod uwagę, że teren ten nie jest zabezpieczony, wystąpiono do Starosty o zabezpieczenie tego terenu. Odnośnie działki przylegającej do ulicy Okrężnej poinformował, iż jest to nieruchomość osoby prywatnej.

 

2/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, że nieruchomość przy ul. Okrężnej, była własnością Skarbu Państwa, a nabyła ją osoba prywatna w zamian za mienie przesiedleńcze.

 

8.       Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, o realizacji zadań, które nie zostały uwzględnione w informacji o realizacji uchwał i zadań w okresie międzysesjami. I tak:

- podłączony został agregat prądotwórczy do hydroforni, w Tymiance, natomiast agregat w hydroforni w Nurcu-Stacji, został podłączony, lecz jego uruchomienie musi odbyć się komisyjnie w obecności przedstawicieli producenta.

- odnośnie wpłat za przyłączenie do kanalizacji poinformował, że podpisało porozumienie 37 osób, część osób nie podpisało porozumienia, jednak rozpoczęło wnoszenie wpłat, natomiast około 100 osób nie podpisało porozumienia i nie zareagowało na nasze pisma, w zakresie wnoszenia wpłat. W stosunku do tych osób rozpoczniemy kolejny etap dotyczący egzekwowania należności, tj. będą przygotowywane wnioski do Sądu. Kosztami związanymi z zastępstwem procesowym, które mogą wynosić 600 zł, będą obciążone poszczególne osoby. Może dojść do tego, że Sąd powoła biegłego do ustalenia kosztów kanału. Rozumiem, że jest to sprawa nieprzyjemna jednak musi być ona zakończona. Zwrócił się do radnych o przekazanie tej informacji mieszkańcom, aby nie było zaskoczeniem, że takie działania zostały podjęte.

- następnie poinformował, że około 2 miesięcy temu złożony został wniosek do Agencji Mienia Wojskowego o przekazanie na rzecz gminy, tzw.„emek”, z przeznaczeniem na lokale zastępcze dla mieszkańców baraków. W dniu wczorajszym przeprowadził rozmowę w Agencji Mienia Wojskowego w Warszawie w trakcie, której poinformowano, iż są osoby chętne do nabycia tych lokali, dlatego nie zostaną one przekazane gminie nieodpłatnie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Agencja musi dbać o swój interes i jeżeli są nabywcy nie mogą być przekazywane nieruchomości nieodpłatnie na rzecz gminy. Nadmienił, iż Pani, z którą prowadził rozmowę obiecała, że 6 lub 7 maja br. komisyjnie dokonają przeglądu tego budynku i jeśli okaże się budynek ten jest w złym stanie, to zostanie rozpatrzona sprawa przekazania tego budynku, lecz w chwili obecnej pozytywna decyzja odnośnie przekazania nie może być podjęta.

- kończąc zwrócił się do radnych o wypowiedzenie się w sprawie przejęcia klubu po Jednostce Wojskowej, o czym szczegółowo informował na posiedzeniu komisji. Czy mamy czynić starania odnośnie przejęcia tego budynku?

 

1/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zapytał, na jaki cel zostaną przeznaczone środki finansowe pozyskane z wpłat od mieszkańców, którzy podpisali umowy na przyłączenie do kanalizacji. Uważa, że jeśli mieszkańcy będą znali cel, na jaki będą te środki przeznaczone to bardziej zmobilizuje ich do realizowania wpłat.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż jeśli zostaną wpłacone przez mieszkańców należności za przyłączenie do kanalizacji, wpłyną one na dochody gminy, a o ich przeznaczeniu będzie decydowała Rada Gminy nie Wójt. Nadmienił, iż związku z budową kanalizacji gmina posiada zadłużenie, które należy spłacać i w roku bieżącym 500 tys. zł. Przyjęliśmy w planie budżetu realizację zadania w zakresie budowy wodociągu i gdyby doszło do realizacji tego zadania musielibyśmy zaciągnąć kolejny kredyt jako udział własny. Poinformował przy tym, że w roku bieżącym trudno będzie pozyskać fundusze pomocowe, gdyż, jeśli zostaną one uruchomione to dopiero w miesiącu październiku, wówczas realizacja tego zadania byłaby w przyszłym roku.

 

3/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zabierając głos w sprawie przejęcia na własność gminy budynku klubu po Jednostce Wojskowej zaproponował, aby radnym umożliwić na następnym posiedzeniu komisji, zapoznanie się ze stanem technicznym tego budynku. Pozwoli to na zorientowanie się odnośnie kosztów związanych z remontem. Uważa, że taki budynek na pewno potrzebny do prowadzenia działalność kulturalnej w gminie.

 

9.       Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - zapoznał z wnioskiem grupy radnych dotyczącym wyboru drugiego zastępcy przewodniczącego Rady Gminy, na wniosku podpisało się 10 radnych. Poinformował, że wniosek dzisiaj przyjmiemy, lecz wyboru dokonamy na następnej sesji.

/Wniosek w załączeniu/. Zał. Nr 21.

 

1/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - stwierdził, iż zgodnie z art. 20 ustawy o samorządzie gminnym na wniosek wójta przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wpłynął on przynajmniej siedem dni przed sesją. Biorąc pod uwagę, że wniosek złożony został na posiedzeniu komisji w dniu 29 marca br., i wnioskowano do Wójta o przygotowanie projektu uchwały w tej sprawie, dlatego uważa, że punkt ten powinien być obligatoryjnie wprowadzony do porządku obrad.

 

2/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - stwierdził, iż wniosek złożono do Przewodniczącego Rady, a nie do Wójta, dlatego Wójt nie miał obowiązku przygotowania projektu uchwały. W sytuacji, jeśli Rada Gminy przyjmie wniosek to na najbliższej sesji dokonamy wyboru drugiego zastępcy przewodniczącego rady.

 

3/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - stwierdził, iż punkt w sprawie wyboru drugiego zastępcy przewodniczącego rady powinien być wprowadzony do rozpatrzenia na dzisiejszej sesji, gdyż został przyjęty wniosek przez komisję.

 

4/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, iż uważał, że wniosek ten może być rozpatrzony w sprawach różnych bez wprowadzania dodatkowego punktu. Kończąc stwierdził, iż w dzisiejszej sesji nie uczestniczy radca prawny, ani sekretarz gminy, dlatego nie ma możliwości uzyskania opinii w spornej sprawie. Zwrócił się z zapytaniem do Wójta, czy zajmie stanowisko w tej spornej sprawie.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż wniosek dotyczy wyboru drugiego zastępcy przewodniczącego rady. Uważa, że wniosek ten należy do kompetencji rady i rada powinna zająć stanowisko, czy dokona wyboru zastępcy przewodniczącego rady. Nadmienił, iż projekt uchwały został przygotowany.

 

6/ Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja - stwierdził, iż wniosek był rozpatrywany na posiedzeniu komisji i wydano opinię. Wówczas na zapytanie członków komisji sekretarz odpowiedział, iż projekt uchwały będzie przygotowany.

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż projekt uchwały został przygotowany, następnie udostępnił przygotowany projekt uchwały.

 

8/ Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja - stwierdził, iż skoro został przygotowany projekt uchwały to znaczy, że nie został przekazany przewodniczącemu rady do ujęcia do porządku obrad.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż przygotowanie projektu uchwały należy do naszych kompetencji i projekt został przygotowany. Następnie zapoznał z ustaleniami na posiedzeniu komisji, zapoznając z treścią protokołu w części dotyczącej rozpatrzenia wniosku o wybór drugiego zastępcy przewodniczącego rady.

 

10/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, iż zgodnie z wyjaśnieniami sekretarza gminy wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktu wybór drugiego zastępcy przewodniczącego rady został zgłoszony, lecz nie został przyjęty przez radę. Biorąc pod uwagę, że mamy ten wniosek na piśmie zapoznałem z nim radę i proszę o rozpatrzenie tego wniosku.

 

11/ Pan Jan Raczyński - Radny, Zalesie - zapytał, dlaczego nie został wprowadzony do porządku obrad wybór drugiego zastępcy przewodniczącego rady skoro jest przygotowany projekt uchwały.

 

12/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, iż zgodnie z wyjaśnieniami Sekretarza powinien być przyjęty przez Radę wniosek o wybór drugiego zastępcy przewodniczącego rady.

 

13/ Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja - stwierdził, iż przewodniczący rady wprowadził radnych w błąd informując, że rozpatrzenie wniosku przewidywał w sprawach różnych.

 

14/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - zaproponował, iż na dzisiejszej sesji, Rada Gminy przyjmie wniosek o dokonanie wyboru drugiego zastępcy przewodniczącego rady a na następnej sesji dokonana wyboru, jeśli wniosek zostanie przyjęty. Nadmienił, że z wypowiedzi radnych wynika, że on neguje wybór drugiego zastępcy, dlatego wyjaśnił, iż zależy mu tylko na prawidłowym załatwieniu wniosku zgodnie z obowiązującym prawem.

 

                Następnie Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie wniosek w sprawie wyboru na kolejnej sesji drugiego zastępcy przewodniczącego Rady Gminy.

 

                W wyniku jawnego glosowania 12 glosami za i 2 głosami wstrzymującymi wniosek w sprawie wyboru drugiego zastępcy przewodniczącego rady gminy na następnej sesji został przyjęty.

 

10.    Pan Artur Trochimiak - Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna - zapytał, czy w Urzędzie Gminy zatrudniony jest radca prawny.

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, że radca prawny jest zatrudniony, lecz w dniu dzisiejszym nie mógł uczestniczyć z uwagi na udział w rozprawie w sądzie. Nadmienił, iż przed zawarciem umowy z radcą prawnym informował, że w pierwszej kolejności będą obsługiwane sesje Rady Powiatu, gdyż jest on zatrudniony w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach.

 

                W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrad V sesji Rady Gminy.

                Na tym protokół V sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja zakończono.

 

Protokołowała:                                                                                            Przewodniczący Rady

Eugenia Naumiuk                                                                                                        Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2007-06-08

Data modyfikacji: 2007-06-08

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2007-06-08