Protokół Nr VIII/11

P R O T O K O Ł  Nr VIII/11

z VIII Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 9 listopada 2011 r.

 

            Obrady VIII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1520.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 14 radnych.

 

Radni obecni:

 

1.      Jezierska Katarzyna                   - Nurzec-Stacja             

2.  Rosa Antonina                           - Nurzec-Stacja   

3.  Olesiński Zbigniew                    - Nurzec-Stacja 

4.  Podbielski Zenon                        - Nurzec-Stacja

5.  Szpański Jan                              -  Nurzec-Stacja

6. Nalewajek Piotr                          - Nurzec-Stacja

7. Grzyb Kamil                              - Zalesie     

8. Pachwicewicz Aleksander         -  Żerczyce          

9. Kozulko Małgorzata                    Nurzec  

10. Olesiuk Jerzy                             - Tymianka 

11 Muszkatel Michał                      - Wólka Nurzecka  

12. Barańczuk Jerzy                        - Wyczółki              

13.  Miler-Wawrzyniak Magdalena  - Nurzec-Stacja        

14. Karpiuk Wiktor                         - Moszczona Pańska

 

Radni nieobecni:

 

1. Nikiforuk Jarosław                    - Siemichocze          

       

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/  Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pan Jan Markiewicz – Radny Rady Powiatu Siemiatyckiego,

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

5/ Pan Jan Samojluk – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Siemiatyczach,

6/ Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów w Białymstoku

7/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

8/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom VIII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja oraz wszystkich obecnych.

 

            Przewodniczący obrad poinformował, że protokół z VII sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z VII sesji Rady Gminy.

 

            Uwag do protokołu z VII sesji Rady Gminy nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania protokół z VII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

 

Do punktu 2-go

           

Przystępując do realizacji punktu przyjęcie porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poinformował, że w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele Podlaskich Wodociągów wraz z Dyrektorem Panem Tadeuszem Kłoskiem oraz Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Siemiatyczach Pan Jan Samojluk. W związku z tym, że uczestniczą przedstawiciele Podlaskich Wodociągów zaproponował, aby przesuną w punkcie 5, podpunkt 5 jako podpunkt 1,a dalsze podpunkty przesunąć jako kolejne.

 

            Uwag do zgłoszonego wniosku w sprawie wprowadzenia zmian w porządku obrad nie wniesiono.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił proponowany porządek obrad wraz ze zmianami.

 

Uwag do proponowanego porządku obrad wraz ze zmianą nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego glosowania porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych. A brzmi on następująco:

1.Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Gminy.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4. Interpelacje i zapytania radnych.

5.Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

2/ Stawek podatku od nieruchomości.

3/ Stawek podatku od środków transportowych w roku 2012.

4/ Określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

5/ zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji.

6/ zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej.

7/ Przyjęcie na rok 2012 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

8/ Ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania.

9/ Zmiany w budżecie gminy na 2011 rok.

10/ Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020.

6.Informacje z analizy oświadczeń majątkowych radnych i zobowiązanych do złożenia oświadczeń pracowników Urzędu Gminy dokonanej przez Przewodniczącego Rady Gminy, Wójta, Wojewodę Podlaskiego i Urząd Skarbowy.

7.Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za okres roku szkolnego 2010/2011.

8.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

9. Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Po przyjęciu porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski udzielił głosu Dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg Panu Janowi Samojlukowi. Jednocześnie poinformował radnych, że mogą zgłaszać zapytania do Dyrektora PZD.

 

            Pan Jan Samojluk – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Siemiatyczach – poinformował, że PZD obsługuje na terenie całego powiatu około 612 km dróg. W roku bieżącym jedna droga na terenie Gminy Ostrożany zmieniła kategorię z drogi powiatowej na drogę gminną. Na terenie Gminy Nurzec-Stacja jest ponad 80 km dróg powiatowych z tego 27 km jest o nawierzchni żwirowej, 7 km o nawierzchni brukowcowej, 44 km o nawierzchni bitumicznej i 6 km o nawierzchni gruntowej. W ostatnim okresie na terenie gminy była przebudowana droga Tymianka – Siemichocze. W roku bieżącym zostały oczyszczone pobocza dwóch dróg powiatowych tj. Nurzec-Stacja – Radziwiłówka i droga Siemichocze – Wilanowo. Dokonano drobnych napraw dróg (tzw. łatanie dziur). Prace były wykonywane w dwóch etapach tj. masą na gorąco i masą na zimno. W trakcie opracowania jest dokumentacja na przebudowę drogi Żerczyce – Nurczyk – Nurzec do pasa kolejowego. Łączna długość tego odcinka drogi jest ponad 5 km, a termin zakończenia prac projektowych przewidziany jest na miesiąc grudzień br. Pomimo pewnych utrudnień związanych z brakiem uregulowania i brakiem poprawnej dokumentacji w geodezji, gdyż nakładają się trzy obręby i jest niedokładność map, liczymy, że prace projektowe zostaną wykonane w terminie.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zapytał, kiedy zostanie dokończona budowa drogi do Wólki Nurzeckiej.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – wyjaśnił, iż jest do pytanie do Zarządu Powiatu, gdyż program inwestycyjny ustala Rada Powiatu. Poinformował, iż realizacja zadań inwestycyjnych uzależniona jest również od możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Możliwości pozyskania środków finansowych są coraz trudniejsze, gdyż wyczerpały się pieniądze z RPO, pozostały tylko schetynówki a korzystając z tego programu musimy zapewnić 70% własnych środków, a dofinansowanie wynosi 30% nie więcej niż 1 mln zł.

 

- Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – zapytała, kiedy zostanie naprawiona droga Nurzec-Stacja – Augustynka. Na drodze tej są liczne dziury, a jazda na niej to slalom. Była obiecana naprawa, ale rezultatów nie ma.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor PZD w Siemiatyczach - poinformował, iż remonty dróg prowadzone są na poziomie, na jaki pozwalają przyznane środki finansowe. Ceny masy przedstawiają się następująco: 1 tona masy na gorąco kosztuje około 300, a tona masy na zimno około 650 zł. Przyznane środki finansowe pozwoliły w bieżącym roku na zakup 375 ton masy na gorąco i 150 ton masy na zimno, która jest wykorzystywana do naprawy ubytków na drodze. Ponadto na terenie powiatu jest ponad 35 km dróg o nawierzchni gruntowej, które w okresie wiosennym i jesiennym są nieprzejezdne i tam musimy w pierwszej kolejności dożwirować i wyprofilować. Stan dróg o nawierzchni bitumicznej wybudowany w ostatnich pięciu latach jest dobry, natomiast drogi, które były budowane w latach poprzednich są o innej grubości i obecne nie są one dostosowane do istniejącego obciążenia.

 

- Pan Jerzy Pytel – Sołtys sołectwa Wólka Nurzecka – zapytał, czy byłaby możliwość odkrzaczenia drogi Wólka Nurzecka – Tymianka i naprawienie poprzez dożwirowanie i odkrzaczenie drogi Wólka Nurzecka – Rogacze?

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor PZD w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż odkrzaczanie dróg wykonuje firma zewnętrzna za pozyskany materiał z poboczy dróg i rowów. Zarząd dróg nie ma wpływu, kiedy zgłosi się wykonawca i wykonana odkrzaczenie drogi. W roku bieżącym na terenie Gminy Nurzec-Stacja zostały oczyszczone dwie drogi przez firmę Pana Rybaka. W rozmowie oświadczył, że po zakończeniu prac związanych z odkrzaczeniem drogi Siemichocze – Wilanowo, w miesiącu grudniu przystąpi do oczyszczenia drogi Grabarka – Sokóle. Odkrzaczanie dróg na terenie innych gmin odbywa się podobnie. Dotychczas odkrzaczaniem dróg zajmowała się firma Pana Rybaka, która obsługuje teren powiatu bielskiego, hajnowskiego i naszego.. W ostatnim okresie powstało dwie nowe firmy w Czarnej Wielkiej i Wiercieniu. Firmy te wykonują zadania na drogach w pobliżu swojej siedziby. Po zakończeniu prac na tym terenie będą wykonywać prace na terenie innych gmin.

 

- Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, jakie są szanse na zakończenie budowy drogi Żerczyce – Żurobice? Droga ta została wybudowana na odcinku od Żerczyc w kierunku Zabłocia, pozostał do wybudowania niewielki odcinek na terenie naszej gminy i odcinek drogi na terenie gminy Dziadkowice. Ruch na tej drodze jest dość duży, a po wybudowaniu drogi jeszcze by się zwiększył.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor PZD w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż szanse na zakończenie budowy drogi Zabłocie – Żurobice będą wówczas, jeśli pojawią się środki finansowe. Dokumentacja jest na odcinek do Zabłocia, natomiast na dalszy odcinek brak jest dokumentacji. Dokumentacja ma też swoją ważność. Wykonanie jej na cały odcinek, licząc się z brakiem środków na wykonanie drogi w najbliższych latach, byłoby niepotrzebnym poniesieniem kosztów.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny Wólka Nurzecka – poinformował, iż w dniu wczorajszym były osoby zainteresowane wycięciem drzew przy drodze Tymianka – Wólka Nurzecka, a Pan Dyrektor mówi o braku zainteresowania wycięciem drzew.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor PZD w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż skoro są osoby zainteresowane oczyszczeniem poboczy drogi to należy ich skierować do PZD. Przekazywanie poboczy dróg do oczyszczenia następuje po poinstruowaniu jak mają być wykonane prace i podpisaniu umowy na wykonanie. Nadmienił, iż bez pozwolenia na wycinkę mogą być wycinane tylko drzewa do 10 lat, i na wycinkę takich drzew wydawana jest zgoda na usunięcie. Osoby, które zgłaszają się, gdy dowiedzą się, że nie mogą usunąć dużych drzew rezygnują z wykonania prac.

 

- Pan Włodzimierz Bondarenko – Sołtys sołectwa Werpol – poinformował, że w miejscowości Werpol jest km drogi powiatowej, która jest trudno przejezdna. Wnioskował o wyżwirowanie tej drogi. Następnie zwrócił uwagę, że przy drodze tej zostały usunięte drzewa duże.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor PZD w Siemiatyczach – poinformował, że wycięcie dużych drzew przy drodze jest czynem karalnym. Odnośnie budowy drogi we wsi Werpol wyjaśnił, iż w miejscowości Werpol została wybudowana droga o nawierzchni bitumicznej i jest możliwość dojazdu tą drogą. Na wykonanie drogi o nawierzchni żwirowanej również jest potrzebna dokumentacja techniczna. Nawierzchni drogi, żeby była ona stabilna potrzeba sporo materiału, a z tym wiążą się koszty. W sytuacji, jeśli nie ma środków finansowych trudno jest zrealizować zadania.

 

- Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, kiedy będzie wykonana naprawa drogi Klukowicze – Wyczółki.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor PZD w Siemiatyczach – wyjaśnił, iż zapytanie związane z naprawą drogi Klukowicze – Wyczółki należy skierować do Rady Powiatu, ponieważ zarząd dróg jest tylko wykonawcą, a środki na realizację zadań zapewnia Zarząd i Rada Powiatu. Zaproponował, aby sporządzić listę potrzeb i zostaną one przekazane do Zarządu Powiatu.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż na poprzedniej sesji był obecny Radny Rady Powiatu, który jest jednocześnie członkiem Zarządu i on przekaże nasze potrzeby Radzie Powiatu. Tak jak mówi Dyrektor Zarządu Dróg, jeśli będzie miał zlecenie to będzie wykonywał. Z posiadanych informacji wiemy, że do 2014 r. nie ma pieniędzy na przebudowę dróg, gdyż fundusze zostały już wykorzystane. Trzeba czekać na nowy unijny budżet i wówczas można będzie realizować kolejne zadania. Opracowywany jest projekt na przebudowę drogi Żerczyce – Nurzec i jeśli pojawią się środki finansowe będzie te zadanie realizowane. Obecnie możemy wnioskować o odkrzaczenie dróg, dożwirowanie na małych odcinkach, wyrównanie i to jest realne, natomiast budowa dróg jest nierealna.

 

- Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – w wypowiedziach swoich chcemy tylko przypomnieć o naszych problemach.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy –wyjaśnił, iż aby problemy nasze były realizowane musimy przypominać dla osób bardziej decyzyjnych. W związku z tym zaprosimy jeszcze Pana Starostę, aby bardziej pamiętał o naszych problemach. Będziemy przypominać również radnemu rady powiatu.

 

- Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – poinformował, że droga od skrzyżowania dróg Nurzec-Siemiatycze z drogą w kierunku Tołwina jest wybudowana przez Gminę Nurzec-Stacja na odcinku 2 km. Dalszy odcinek jest trudno przejezdny. Wnioskował o naprawienie dalszego odcinka drogi poprzez orowowanie, gdyż brak odpływu wody doprowadza do powstania błota.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – wyjaśnił, iż przystępując do wykonania prac związanych z orowowaniem drogi musimy wykonać dokumentację techniczną jak i uzyskać zezwolenie. Na odcinku, który jest najbardziej nieprzejezdny zostanie jeszcze w tym roku dożwirowana, są na ten cel zagwarantowane środki finansowe.

 

- Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił się do przewodniczącego Rady Gminy, aby nie był adwokatem Pana Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg. Korzystając z obecności Pana Dyrektora radni chcą przekazać swoje problemy i usłyszeć zapewnienia jak ich problemy zostaną załatwione.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż nie jest adwokatem Pana Dyrektora, lecz jest zorientowany, że starostwo nie posiada środków finansowych na realizację wnioskowanych zadań. Wypowiedzią swoją chce tylko wyjaśnić radnym, aby nie rozbić złudnych nadziei. Nadmienił, iż na dzisiejsze posiedzenia zapraszał również Pana Starostę, który z uwagi na ważne spotkanie w województwie nie mógł uczestniczyć w dzisiejszej sesji. Pan Starosta wyjaśniłby nam bardziej sprawy związane z finansowaniem budowy dróg, natomiast Pan Dyrektor może tylko powiedzieć, jakimi środkami dysponuje i na jakie zadania.

 

- Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – podziękowała Dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg za oczyszczenie poboczy drogi w Augustynce. Poinformowała, że po wykonaniu tych prac droga stała się bardziej bezpieczna.

 

- Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – poinformował, iż na drodze między Klukowiczami a Wyczółkami jest asfalt. W asfalcie tym powstało bardzo dużo wyrw. W odpowiedzi na wniosek zapewniano, że wyrwy zostaną naprawione masa bitumiczną na zimno, następnie mówiono, że masą na gorąco, a końcowo uzupełniono wyrwy kruszywem ze starego asfaltu, który nie zdaje egzaminu.

 

- Pan Jan Samojluk – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – wyjaśnił, iż o sposobie remontu drogi decyduje Zarząd Dróg. Na wykonanie remontu dróg powiatowych było zakupione 370 ton masy bitumicznej. Masą na gorąco zostały naprawione te odcinki dróg, które stwarzają w ocenie majstrów obwodów drogowych, największe zagrożenie dla bezpieczeństwa. Masy tej nie wystarczyło do naprawy wszystkich ubytków, dlatego część została naprawiona masą, która była w dyspozycji. Do naprawy odcinka drogi Klukowicze – Wyczółki użyto desfruktu, który został pozyskany z naprawy drogi Klukowicze-Tokary. Jest to materiał lepszy od inne kruszywa, ponieważ w okresie letnim staje się on plastyczny i jest właściwy do naprawy drogi.

 

Do punktu 3-go:

 

            Informację o realizacji uchwał i zadań gminy w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy.

/Informacja o realizacji uchwał w załączeniu/ Zał. Nr 2.

Następnie poinformował o realizacji zadań w okresie między sesjami tj. od 7 września do 9 listopada br. I tak:

- Otrzymaliśmy wsparcie finansowe na przebudowę dróg gminnych tj. ul. Młyńska, Pogodna, Wodociągowa, Kasztanowa, Lipowa w kwocie 1 mln zł. Do realizacji tego zadania z budżetu gminy musimy dołożyć około 2 900 000 zł, jest to bardzo poważna inwestycja, długo oczekiwana przez mieszkańców. Zdajemy sobie sprawę z tego, że przyjmując do realizacji tę inwestycję musimy ograniczyć możliwości finansowe na realizację wielu innych zadań nie tylko w roku 2012, ale również w latach następnych tj. roku 2013 i 2014. Poinformował, iż w ramach tej inwestycji musimy wypłacić odszkodowania za przejęcie części działek, zniszczenie drzew. Obecnie rzeczoznawca dokonuje wyceny tych nieruchomości. W ramach tej inwestycji konieczne jest wybudowanie kanału burzowego. Nadmienił, iż ma nadzieję, że w przetargu wykonawca zaoferuje niższą cenę od wartości kosztorysowej. Biorąc pod uwagę, że do roku 2014 nie możemy liczyć na pozyskanie dofinansowania z innych funduszy, nie wiemy też czy po roku 2014 będę fundusze i jakie będą zasady dofinansowywania, dlatego należy tę inwestycję realizować.

- opracowano wniosek na dofinansowanie z programu „Kapitał Ludzki”, który jest skierowany do osób zarejestrowanych w biurze pracy, a dochód na osobę nie przekracza 351 zł. Program ten byłby realizowany w roku 2011, 2012, 2013. Szkolenia będą skierowane do osób bezrobotnych, które po uzyskania uprawnień operatorów wózków widłowych, pilarzy, operatorów wykaszarek będą mogły podjąć zatrudnienie. Program ten może być realizowany po wyłonieniu w wyniku przetargu doradcy, który obsłuży to szkolenie.

- Realizacja inwestycji z dofinansowaniem funduszy unijnych tj. budowa wodociągu, oczyszczalni ścieków w Grabarce, zamknięcie składowiska śmieci, budowa dróg zostały zakończone. Obecnie jesteśmy na etapie rozliczenia finansowego i oczekujemy zwrot środków.

- Przedsiębiorstwo, które wygrało przetarg na remont świetlicy w Litwinowiczach rozpoczęło prace związane z przekryciem dachu. Środki będą w większości z funduszy unijnych. Zadanie będzie realizowane w roku 2011 i 2012, będzie polegało na przekryciu dachu i remoncie wewnątrz budynku..

- Nie udało się zakończyć zadania w zakresie wymiany drzwi w budynku apteki i podjazd dla osób niepełnosprawnych. Przedsiębiorstwo, które wygrało przetarg ma zgromadzone materiał na placu szkolnym, jednak dotychczas nie rozpoczęło realizacji tego zadania. Zachodzi obawa, że zadanie te zostanie wykonane.

- rozstrzygnięty został przetarg i w poniedziałek ma być podpisana umowa na przykrycie dachu budynku Urzędu Gminy.

- w zakresie gospodarowania mieniem gminy sprzedano jedną działkę o powierzchni 1,02 ha, za kwotę 25 000 zł.

- uregulowano stan prawny dróg po scaleniu w Wólce Nurzeckiej i obecnie możemy próbować uzyskać środki z Urzędu Marszałkowskiego na zagospodarowanie tych dróg.

 

Do punktu 4-go:

 

Interpelacje i zapytania radnych:

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, że oświetlenie uliczne świeci tylko wieczorem do godziny 20-tej. Wnioskował, aby wzorem lat poprzednich oświetlenie uliczne świeciło również przez godzinę rano.

- wybudować drogi po scaleniu w Wólce Nurzeckiej.

 

2/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – poinformowała, że w Augustynce świeci tylko jedna żarówka. Wnioskowała o uzupełnienie wszystkich żarówek.

 

3/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, na jakim etapie jest realizacja zadań inwestycyjnych w zakresie budowy zalewu w Żerczycach i w zakresie budowy szerokopasmowej sieci internetowej?

 

4/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że na ul. Brzozowej w czterech miejscach jest pęknięty asfalt. Jest to nowy asfalt, być może w ramach gwarancji powinien być naprawiony. Naprzeciw posesji Pana Bajeny ktoś wykonywał podłączenie do wody i uszkodził asfalt. Obecnie od pół roku jest wyrwa w asfalcie i nikt nie naprawił..

 

Do punktu 6-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

         Przystępując do omawiania projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przewodniczący obrad udzielił głosu Panu Tadeuszowi Kłoskowi – Dyrektorowi Podlaskich Wodociągów w Białymstoku.

 

         Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – poinformował, że tak jak każdego roku składa wniosek o zatwierdzenie taryf za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Nadmienił, iż w miesiącu czerwcu przedłużono obowiązywanie taryf do końca br. Po półtora roku obowiązywania taryf, wnioskuje się o ustalenie taryf na rok 2012. W przedsiębiorstwie obowiązuje zasada zwrotu poniesionych kosztów. Ustalenie taryf odbywa się po dokonaniu przeliczenia kosztów poniesionych w roku obrachunkowym i dochodów z zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków. W oparciu o dokonane wyliczenia wnioskuje się o podwyższenie o 4,2% taryfy za wodę i 9,8% za odprowadzanie ścieków. Zaproponowany wzrost taryf przeliczony został o wskaźnik inflacji, uwzględniono przewidywany wzrost ceny energii elektrycznej, wzrost ilości badań koniecznych (badanie wód popłucznych z każdej hydroforni 6 razy w roku), remonty (w porozumieniu z Wójtem dokonano remontu stacji uzdatniania wody w Tymiance i Klukowiczach). Zadanie zostało wykonane na zasadzie, że Wójt pokrywa koszty materiałów a Wodociągi Podlaskie ponoszą koszty robocizny. Prace remontowe już zostały zakończone. Zakres prac remontowych w hydroforni w Tymiance obejmował przetynkowanie, wymiana pokrycia dachu (na blaszany). W przyszłym roku zostanie wykonane malowanie po wymianie stolarki. W hydroforni w Klukowiczach wykonano przykrycie dachu. Cena wody w dużej mierze zależy od gminy. Zgodnie z umową właściciel, którym jest gmina dokonuje remontów kapitalnych, modernizacji, a eksploatator ponosi koszty remontów bieżących. W celu obniżenia kosztów eksploatacji zaproponował, aby w budżecie gminy zaplanować środki finansowe w kwocie około 100 tys. zł na wykonanie spinki wodociągu w Tymiance i Klukowiczach. Długość linii wynosiłaby około 1 km. Wodociągi Podlaskie również partycypowaliby w kosztach. Wykonanie spinki pozwoli na wyłączenie hydroforni w Klukowiczach, z której pobór wody rocznie wynosi 800 m3, a zatrudniony jest na ½ etatu konserwator. Na terenie gminy odbiorcy wody są bardzo rozproszeni. Zatrudnione są cztery osoby a ogółem jest tylko 2,5 etatu, co nie pozwala na wykonanie w terminie zadań. Kończąc poprosił o zadawanie pytań dotyczących świadczonych usług.

 

- Pan Zbigniew Olesiński – Radny Nurzec-Stacja – zapytał, dlaczego firmy, które dowożą ścieki płacą taką samą stawkę jak za ścieki dopływowe. Uważa, że za ścieki dowożone powinny być wyższe opłaty. Osoby, które podłączyły swoje nieruchomości do kanalizacji wnosiły opłaty, gmina również musiała zaciągać kredyty, aby kanalizacja i oczyszczalna została wybudowana. Obecnie firmy, które dowożą ścieki wnoszą takie same opłaty, co jest krzywdzące dla mieszkańców podłączonych do kanalizacji. Nastepnie zwrócił na wykazane w sprawozdaniu rozliczenia. We wniosku przewidziana jest opłata abonamentowa i przewidziany jest również wzrost stawki. Uważa, że liczniki nie zużywają energii elektrycznej, więc nie powinna wzrastać ta opłata. Każda hydrofornia powinna być rozliczona oddzielnie, aby koszty były rzeczywiste. Zbyt duży wzrost stawki w stosunku do wykazanych niedoborów tj. do wody 2000 zł, a do ścieków 4000 zł. Przeliczając te kwoty w rozbiciu na całość kosztów stawka nie powinna wzrastać, aż tak znacząco. W tabeli D alokacje wykazane koszty za zaopatrzenie w wodę są wyższe a proponowana stawka jest mniejsza, a za ścieki koszty są mniejsze a stawka jest większa. Dlaczego Fundacja „PATRIA” zrzuca nadal ścieki do starych kanałów zrzutowych? Poprzednio jak wspólnota osiedla zrzucała ścieki do tego kanału to została zabronione, a dlaczego dla fundacji nikt nie zakaże zrzucania ścieków do tego kanału. Kiedy zostanie wykonane przyłączenie przepompowni osiedla „Zielone” do przyłączenia energetycznego?

 

- Pan Roman Wudarski – Sołtys Sołectwa Nurzec-Stacja – poinformował, iż do wiosny tego roku na ul. Poniatowskiego był hydrant, z którego mieszkańcy pobierali wodę. Podczas odbioru nieczystości MPO uszkodziło ten hydrant. Zapytał, kto podjął decyzję o likwidacji tego hydrantu? Obecnie mieszkańcy, którzy korzystali z tego hydrantu nie mają dostępu do wody i jeżdżą po Nurcu z baniakami po wodę. Mieszkańcy ci gdyby byli obciążani to wnosiliby opłaty.

 

- Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, kiedy zostanie załatwiona jej sprawa, która trwa od roku i znana jest dla zakładu?

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – wyjaśnił, iż sprawa Pani Rosa zostanie załatwiona w ciągu najbliższych dni.

- Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, że wodociąg w Tymiance istnieje od 20 lat, niektóre wodomierze zaczynają szwankować. Zapytał, na jakiej zasadzie jest dokonywana wymiana wodomierzy? Czy na zgłoszenie mieszkańców? Czy powinny być wymienione wodomierze z urzędu? Następnie zapytał, kto ma uzupełnić nakrętki na hydrantach?

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – udzielił odpowiedzi na zgłoszone zapytania i uwagi. I tak:

- cena na ścieki dowożone i płynące nie jest zróżnicowana, gdyż dotyczy ona wszystkich mieszkańców gminy. Nie wszystkie miejscowości mają kanalizację i muszą dowozić ścieki. Zwiększoną stawkę za ścieki dowożone nie pokryje przedsiębiorstwo dowożące ścieki, tylko mieszkańcy. Podwyższenie stawki za ścieki dowożone jest możliwe, jednak trudno jest obciążać mieszkańców dodatkowymi kosztami, skoro i tak muszą wnosić dodatkowe opłaty za transport.

- Rozliczenie każdej hydroforni oddzielnie jest możliwe. Różnicowanie ceny wpłynęłoby na obniżenie stawki za wodę z hydroforni w Nurcu-Stacji, a zwiększyłaby się stawka z hydroforni w Tymiance i Klukowiczach.

- opłata abonamentowa nie dotyczy wodomierzy, lecz utrzymania przyłącza w gotowości do świadczenia usług. W ramach tej opłaty usuwane są awarie przyłączy, pokrywane są koszty odczytu, faktur. Opłata ta nie może przekroczyć w skali gminy 15% dochodów. Przedsiębiorstwo, opracowując rozliczenie do wniosku przyjmuje górną stawkę 15% opłaty abonamentowej, gdyż tę stawkę wnoszą wszyscy odbiorcy, nawet ci korzystający z wody sezonowo. Podwyższona stawki opłaty abonamentowej pozwala na obniżenie stawki za m3 wody.

- odnośnie zróżnicowania ceny wody i ścieków wyjaśnił, iż zużycie wody jest cztery razy większe od ilości ścieków, inne elementy kosztów występują przy ściekach. Do oczyszczenia ścieków więcej potrzeba energii elektrycznej, niż do przesyłu wody.

- odnośnie przyłącza przepompowni na Osiedlu „Zielone” do sieci energetycznej powinien wykonać wykonawca, który wykonał instalację elektryczna tj. Pan Bubel.

- odnośnie wylewki wody na ul. Poniatowskiego wyjaśnił, iż została ona zlikwidowana świadomie. Z wylewki tej korzystali wszyscy, kto chciał, a nikt nie chciał wnosić opłat.

- odnośnie wymiany wodomierzy poinformował, iż powinno dokonać przedsiębiorstwo prowadzące eksploatację wodociągu. Wodomierze powinny być wymieniane lub legalizowane, co pięć lat.

- odnośnie nakrętek na hydrantach, są zdejmowane przez nieustalone osoby i trudno jest ustalić sprawcę.

 

- Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – zapytał, jaka jest zasada opomiarowania ścieków?

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – wyjaśnił, iż za odprowadzanie ścieków obciąża się taką samą ilością jak za pobraną wodę. Możliwe jest zainstalowanie podlicznika i wówczas za wykorzystaną wodę do podlewania ogródka nie będzie obciążenia za ścieki.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka –w Wólce Nurzeckiej uszkodzony został hydrant. Osoba, która uszkodziła opłaciła za naprawę hydratu dla Wodociągów Podlaskich, a hydrant dotychczas nie został naprawiony.

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Wodociągów Podlaskich – poinformował, że w dniu dzisiejszym hydrant w Wólce Nurzeckiej zostanie naprawiony.

 

- Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że do podłączenia przepompowni została wykonana instalacja, a obecnie należy podłączyć do urządzeń przepompowni.

 

- Pan Zygmunt Klejbut – Kierownik Wodociągów Podlaskich – wyjaśnił, iż Pan Bubel pobrał opłatę za wykonanie przyłączenia i powinien podłączyć, gdyż wiąże się to z gwarancją.

 

- Pan Jerzy Prochowicz – Przewodniczący Rady Osiedla „Zielone” – poinformował, iż prace związane z wykonaniem przyłącza do przepompowni były odebrane przez Wodociągi Podlaskie, a obecnie wspólnota ma szukać Pana Bubla, aby wykonał podłączenie. Zapytał, dlaczego tak znacząco wzrosły koszty wykonania 1000 m przyłączenia pomiędzy hydrofornią w Tymiance i Klukowiczach tj. po 100 m kabla z wykopem. Nastepnie zapytał, dlaczego nie wodociągi nie chcą przyjąć kanałów osiedlowych?

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – wyjaśnił, iż określając kwotę 100 tys. zł na wykonanie przyłączenia ma na myśli nie ułożenie kabla tylko rury o przekroju 11 cm. Na wykonanie przyłączenia musi być wykonana dokumentacja. Połączenie tych ujęć wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacji a tym samym obniży ceny wody. Odnośnie przyjęcia kanałów osiedlowych poinformował, iż podpisana została umowa z gmina i przyjęto te urządzenia, które były na stanie gminy. Pozostałe nieprzyjęte kanały osiedlowe są starymi 30-40 letnimi kanałami, na które brak jest informacji o ich jakości.

Odnośnie wykonania przyłączenia nie można zatrudniać drugiego elektryka, gdyż utraci się gwarancję. Zaproponował, aby zlecić wykonanie przyłączenia innej osobie i opłacić z zabezpieczenia należytego wykonania usługi.

 

- Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż z przedstawionego zatrudnienia 2,5 etatu w przeliczeniu na wykazane wydatki płacowe wynika, że pracownicy mają zbyt wysokie wynagrodzenia. Następnie zwrócił uwagę na wykonanie przyłączenie wodociągu w Tymiance i Klukowiczach, gdzie koszty przewidziane dla gminy to około 100 tys. zł. Po wykonaniu przyłączenia wzrosną koszty o te 100 tys. zł i znowu wzrośnie cena wody dla odbiorców. Jak wynika z danych przedstawionych na stronach internetowych, na terenie naszej gminy cena wody i ścieków jest jedna z najwyższych w kraju. Uważa, że stawki powinny być obniżone, a nie podwyższone.

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – wyjaśnił, iż koszty budowy spinki wodociągów w kwocie 100 tys. zł finansowane przez gminę nie byłyby w kosztach eksploatacji wodociągów.

 

- Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż do remontu hydroforni w Tymiance i Klukowiczach gmina zakupiła materiały a do kalkulacji kosztów wykazano koszty remontu. Obecnie po wykonaniu spinki również koszty wzrosną i cena wody będzie podwyższona a nie obniżona.

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – poinformował, iż zgodnie z umową przedsiębiorstwo prowadzące eksploatację wodociągów nie musiało wykonywać remontów hydroforni w Tymiance i Klukowiczach. Prace te zostały wykonane mając na uwadze dobrą współpracę. Cena wody nie jest zbyt wysoka. Przeliczając 82000 m3 na 1300 osób, z tego część to jest bardzo małe zużycie, więc cena nie jest wysoka. Odnośnie ceny ścieków, gdyby była większa ilość ścieków dopływowych to cena byłaby niższa. Nadmienił, iż trudno jest porównywać ceny za odprowadzanie ścieków w poszczególnych oczyszczalniach gdyż każda ma inną technologię. Na terenie Gminy Nurzec-Stacja jest 13 przepompowni i każda zużywa energię elektryczną a tym samym podwyższa koszty.

- Przedstawiciel Wodociągów Podlaskich – poinformował, iż wynagrodzenia pracowników nie są wysokie, a wykazane koszty wynagrodzeń nie dotyczą tylko tych 2,5 etatu. W kosztach wynagrodzeń są również wynagrodzenia brygad usuwających awarie.

 

- Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, jaki jest pobór wody z poszczególnych hydroforni.

 

- Pan Tadeusz Kłosek – Dyrektor Podlaskich Wodociągów – wyjaśnił, iż posiadają rozliczenia zużycia wody z poszczególnych hydroforni, lecz nie posiada ich ze sobą, aby można było udzielić wiążącej odpowiedzi.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.

Wznowienie obrad:

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 

         Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/wniosek oraz projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 4 i 5.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż nie przyjęcie uchwały nie jest równoznaczne z odrzuceniem wnioskowanych stawek, dlatego należałoby przeanalizować, czy nie zachodzi konieczność opracowania uchwały odrzucającej wnioskowane stawki.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski –Sekretarz Gminy – stwierdził, iż opinia komisja jest negatywna w stosunku do projektu uchwały. Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wnioskowane stawki można odrzucić, jeżeli są błędy w przedstawionej kalkulacji do wniosku. Niepodjęcie uchwały nie powoduje odrzucenia stawek. Stawki wchodzą w terminie 70 dni od dnia złożenia wniosku.

 

3/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – uważa, że są błędy we wniosku, gdyż w kosztach wynagrodzeń ujęte są wynagrodzenia grupy remontowej, która wykonuje prace również na terenie innych gmin. Wnioskował o nie zatwierdzenie wnioskowanych taryf za wodę i ścieki.

 

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż niepodjęcie uchwały jest jakoby nie zajęciem stanowiska przez radę, dlatego należy podjąć uchwałę odmawiającą zatwierdzenia stawek.

 

         Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek Radnego Piotra Nalewajek dotyczący odmowy zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.

 

         W wyniku jawnego głosowania wniosek został przyjęty 13 głosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 14 radnych.

 

         Projekt uchwały w sprawie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

         Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenie w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

 

         W wyniku jawnego głosowania 13 głosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 14 radnych Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenie w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

/Uchwała Nr VIII/64/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 6.

 

Do p. punktu 2-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż komisja wnioskuje o zmniejszenie stawek od budynków mieszkalnych, a nie zwraca uwagi na zbyt wysokie stawki zaproponowano od magazynów. Stawka wzrasta powyżej 10%. Podnoszenie stawek podatku powyżej 10% jest nie zrozumiałe.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż na terenie gminy nie mamy budynków magazynowych, na które zwraca uwagę radny.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż średnie mieszkanie na terenie gminy wynosi 60-70 m2 przy podwyżce o 0,05 zł podatek wzrośnie o 3,50zl rocznie. Przyjmując stawkę 0,70 zł zwiększony dochód gminy z tytułu podatku od nieruchomości wyniesie 5000 zł. Na terenie gminy większość gospodarstw płaci tylko podatek od nieruchomości, gdyż grunty klasy V i VI są zwolnione z podatku rolnego.

 

4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy -      zapytał ile wyniesie podatek od nieruchomości przy budynku 3 kondygnacji o wymiarach 10x10m.

 

5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż do opodatkowania brana jest cała powierzchnia użytkowa budynku.

 

6/ Pan Piotr Mudel – inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż liczona jest powierzchnia użytkowa wszystkich kondygnacji, jeżeli kondygnacja ma wysokości od 1,40 m do 220 m to zalicza się ½ powierzchni. Każdy właściciel budynku składa informację, w której określa powierzchnię użytkową.

 

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy opodatkowanie budynków opiera się tylko na informacjach podatkowych.

 

8/ Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – podatek ustalany jest w oparciu o informacje podatkowe.

 

9/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż od czterech lat z nadzoru budowlanego otrzymujemy pozwolenia na budowę, w których jest powierzchnia użytkowa. Pozwala to na sprawdzenie rzetelności złożonej informacji i ustalenie właściwej powierzchni budynku. Nie mamy pozwoleń na budowę na stare budynki.

 

10/ Pan Artur Trochimiak – mieszkanie sołectwa Borysowszczyzna – wnioskował, aby poprawić ściągalność podatku od nieruchomości, gdyż nie wszystkie zmiany w budynkach są zgłaszane.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – w celu uaktualnienia danych odnośnie powierzchni budynków, zostaną przekazane informacje do wypełnienia dla wszystkich mieszkańców.

 

12/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę na proponowane stawki podatku od dróg nie zaliczonych do dróg gminnych.

 

13/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż podatkiem tym w większości opodatkowane są grunty gminne, na których znajdują się drogi nie zaliczone do dróg gminnych. Proponuje się ustalenie górnej stawki, dlatego, że Minister Finansów przy ustalaniu subwencji przyjmuje dochód hipotetyczny jako dochód wykonany, a tym samym zmniejszana jest subwencja.

 

         Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek komisji dotyczący obniżenia stawki podatku od budynków mieszkalnych z proponowanej stawki 0,70 zł, na 0,65 zł.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 13 głosami za w obecności 13 radnych Rada przyjęła wniosek o obniżenie stawki podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych z proponowanej stawki 0,70 zł na 0,65 zł.

 

         Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

         Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

 

         W wyniku jawnego głosowania 11 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi w obecności 13 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

/Uchwała Nr VIII/65/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

Do p. punktu 3-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2012 omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2012  przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

            Uwag do proponowanych stawek podatkowych nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2012 przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie podatku od środków transportowych w roku 2012.

/Uchwała Nr VIII/66/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

Do p. punktu 4-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

/Uchwała Nr VIII/67/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

Do p. punktu 5-go:

 

         Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż w okresie, gdy nie funkcjonuje szkoła wówczas zmniejsza się liczba dzieci w przedszkolu. W powyższego względu poddaje się pod rozwagę Rady omawiany projekt uchwały. Czy celowym jest ponoszenie kosztów funkcjonowania przedszkola przy małej liczbie dzieci?

 

 Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 14.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby zmienić zapis w projekcie uchwały, że dyrektor przedszkola może zawiesić pracę przedszkola. Przy zapisie, że jeżeli liczba dzieci nie przekracza 10 to dyrektor zawiesza pracę przedszkola, może być taka sytuacja, że będzie 9 dzieci i dyrektor zawiesi pracę przedszkola.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż jeżeli liczba dzieci będzie poniżej 10 to dyrektor i tak zawiesi pracę przedszkola.

 

3/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował, aby wprowadzić zapis, że dyrektor może zawiesić pracę przedszkola. Pozwoli to na swobodne podejmowanie decyzji przez dyrektora.

 

4/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego – wyjaśnił, iż placówki oświatowe otrzymały pulkę dni wolnych w szkole podstawowej jest 6 dni wolnych a w gimnazjum 8 bez potrzeby odpracowywania. Te dni są przeznaczone między innymi okres, gdy są egzaminy. W budynku przedszkola mają siedzibę klasy I-III. Uczniowie w tych dniach mają wolne. W ostatnim okresie dniami wolnymi był dzień 14 października i poniedziałek przed wszystkimi świętymi. W poniedziałek nikt nie zgłosił dzieci do przedszkola, natomiast w dniu 14 października zgłoszono 3 dzieci, a uczestniczyło jedno dziecko. W sytuacji, jeśli jest jedno dziecko musi być zatrudnionych dwóch nauczycieli, sprzątaczka i jedna osoba do kuchni. Ponadto musimy ogrzewać budynek, a gdyby przedszkole nie pracowało można by było ograniczyć ogrzewanie. Wiąże się to z dość dużymi kosztami. Po ustaleniu nowej opłaty za przedszkole rodzice zrezygnowali z posyłania dzieci do przedszkola. Obecnie w grupie przedszkolnej tj. dzieci w wieku 3-4 letnie jest tylko 18 dzieci.

 

5/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – uważa, że zapis mówiący, że dyrektor szkoły może zawiesić przedszkole jest niezbędny, gdyż może być taka sytuacja, że zadeklarują rodzice 12 dzieci, a w danym dniu przyjdzie tylko 3 dzieci i wówczas dyrektor będzie zmuszony zamknąć przedszkole. Rodzice w takiej sytuacji będą mieli problemy ze znalezieniem opieki w danym dniu.

 

6/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego – wyjaśnił, iż rodzice dzieci przyprowadzają w różnym czasie do przedszkola i w sytuacji, jeśli zadeklarują większą liczbę dzieci a będzie tylko kilkoro dzieci to przedszkole wówczas będzie musiało funkcjonować bez względu na liczbę dzieci.

 

7/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – uważa, że jeśli rodzic zadeklaruje, że dziecko będzie w danym dniu w przedszkolu, a następnie zrezygnuje to powinien wnosić opłatę tak jak gdyby było ono obecne.

 

8/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – stwierdziła, iż w projekcie uchwały jest wyraźny zapis, że liczba dzieci zgłoszonych a nie obecnych. W związku z tym zapisem dyskusja w tym temacie jest bezprzedmiotowa.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w sytuacji, jeśli liczba dzieci obecnych będzie mniejsza od liczby dzieci zgłoszonych to przedszkole i tak będzie funkcjonowało.

 

10/ Pan Krzysztof Staniszewski- Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż liczba dzieci 10 jest rozszerzeniem § 16 statutu. W tym § jest zapis, że przedszkole organizuje pracę dla grupy dyżurującej, jeżeli zgłosi się 10 dzieci, ale tylko w okresie od 15 lipca.

 

         Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek Pan Piotra Nalewajek dotyczący zmiany zapisu w uchwale tj. dyrektor może zawiesić pracę przedszkola.

 

         W wyniku jawnego głosowania 3 głosami za wnioskiem, 5 głosami przeciw, 5 głosami wstrzymującymi, w obecności 13 radnych Rada nie przyjęła wniosku Pana Piotra Nalewajek dotyczącego zmiany zapisu w uchwale tj. dyrektor może zawiesić pracę przedszkola.

 

         Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

         Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji.

 

         W wyniku jawnego głosowania 9 głosami za, 4 głosami wstrzymującymi, w obecności 13 radnych Rada podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji.

/Uchwała Nr VIII/68/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.

 

Wznowienie obrad.

 

Do p. punktu 6-go:

 

         Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej omówił Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych Rada podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej.

/Uchwała Nr VIII/69/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

Do p. punktu 7-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie przyjęcie na rok 2012 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Poinformował, iż  przeprowadzonej konsultacji nie zostały wniesione uwagi do projektu programu.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie przyjęcie na rok 2012 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcie na rok 2012 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie przyjęcie na rok 2012 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

/Uchwała Nr VIII/70/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

Do p. punktu 8-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy..

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania.

/Uchwała Nr VIII/71/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

Do p. punktu 9-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz Skarbnik Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

            Uwag do proponowanych zmian w budżecie gminy nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.

/Uchwała Nr VIII/72/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 23.

 

Do p. punktu 10-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020 omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020 przedstawiła Pani Antonina Rosa– Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

            Uwag do proponowanych zmian w wieloletniej prognozie finansowej nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020 przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 12 głosami za, w obecności 12 radnych Rada podjęła uchwałę w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020

/Uchwała Nr VIII/73/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 25.

 

Do punktu 6-go:

 

Informacje z analizy oświadczeń majątkowych radnych i zobowiązanych do złożenia oświadczeń pracowników Urzędu Gminy dokonanej przez Przewodniczącego Rady Gminy, Wójta, Wojewodę Podlaskiego i Urząd Skarbowy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/Informacje w załączeniu/ Zał. Nr 26.

 

            Uwag do przedstawionych informacji z analizy oświadczeń majątkowych nie wniesiono.

 

Do punktu 7-go:

 

Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za okres roku szkolnego 2010/2011 przedstawiła Pani Wioletta Liana.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 27.

Uwag do przedstawionej informacji o stanie realizacji zadań oświatowych nie wniesiono.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 5 minutową przerwę w obradach.

Wznowienie obrad.

 

Do punktu 8-go:

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zgłoszony wniosek dotyczący oświetlenia ulicznego. Wyjaśnił, iż oświetlenie uliczne zostanie przełączone od 20 listopada i będzie świeciło z rana i wieczorem.

- odnośnie naprawy dróg po scaleniu w Wólce Nurzeckiej poinformował, iż zostały one przejęte na własność gminy i możemy przystąpić do drobnego naprawiania tych dróg.

- odnośnie oświetlenia ulicznego w Augustynce wyjaśnił, iż ze względu na to, że są tam stare lampy zakład energetyczny nie chce uzupełniać żarówek, gdyż świecą one tylko do pierwszych opadów deszczu. Z uwagi na to, że słupy są usytuowane w polu nie ma sensu dokonywać wymiany lamp, dlatego zostaną naprawione tylko te lampy, które są usytuowane w pobliżu dróg. 

- Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – stwierdziła, iż skoro były założone lampy to powinny oświetlać.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytania dotyczące realizacji inwestycji tj. internetu szerokopasmowego i budowy zalewu. Wyjaśnił, iż inwestycja w zakresie budowy internetu szerokopasmowego przekłada się na lata następne z uwagi na to, że traktuje się to zadanie jako konkurencja dla firm, które z własnych środków budują linie internetowe. Stowarzyszenie gmin wystąpiło do Unii Europejskiej o określenie, czy ta inwestycja będzie traktowana jako konkurencja. Do realizacji tej inwestycji dofinansowanie wynosiłoby około 2 000 000 zł, jeśli uznane to zostanie za konkurencję to należałoby zwrócić przyznaną dotację. Z powyższych względów wszystkie samorządy wstrzymały się z realizacją tej inwestycji.

- Pan Kamil Grzyb – Radny, Zalesie – zapytał, kto pobierałby abonament za internet?

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż po wybudowaniu przekazana zostałaby ta sieć internetowa dla firmy, która byłaby eksploatatorem, podobnie jak wodociągi.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował o realizacji zadania w zakresie budowy zbiornika. W ramach tej inwestycji wywiezione zostały śmieci, które były składowane przez mieszkańców. Wybrano 4000 m3 kruszywa, które zostało wywiezione na drogi gminne. Nadmienił, iż dobrze by było zakończyć tę inwestycje w roku 2012, jednak z uwagi na konieczność realizacji zadania w zakresie przebudowy dróg w Nurcu-Stacji nie będziemy mieli możliwości wygospodarowania środków finansowych na tę inwestycję. Na realizacje tej inwestycji nie mamy możliwości pozyskania środków finansowych z zewnątrz. Kończąc poinformował, że na dzień dzisiejszy mamy już około 015 ha - 0,20 ha pokryte lustrem wodnym.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zgłoszony wniosek dotyczący pękania asfaltu na ul. Brzozowej. Wyjaśnił, iż w okresie gwarancji nie było informacji o pęknięciach asfaltu. Obecnie grunt pracuje i następują pęknięcia asfaltu.

- Odnośnie wyłamania asfaltu przy posesji Pana Bajeny powstało ono w związku z usuwaniem awarii przez Wodociągi Podlaskie. Zwrócimy się na piśmie do Wodociagów Podlaskich o naprawienie tego załamania.

 

Pan Jan Szpański – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że w dalszym ciągu nie świeci oświetlenie przy Urzędzie Gminy. Co jest przyczyną, że oświetlenie zostało wyłączone.

- Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – oświetlenie przy urzędzie gminy zostanie włączone. Obecnie zgłosiliśmy przeniesienie włącznika do budynku Urzędu Gminy, gdyż przy istniejącym rozwiązaniu ktoś wyłącza oświetlenie.

 

Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – zapytała, do kogo należy oświetlenie przy zatoczce do dworca PKP, gdyż jest tam bardzo ciemno?

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż oświetlenie należy przy dworcu należy do PKP. Wystąpimy o naprawienie.

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż żarówki są wymieniane, lecz bardzo szybko są uszkadzane. Możliwe, że jest to związane z lampą oświetleniową.

 

Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, czy wiadomo coś na temat kradzieży kratek ściekowych?

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż kradzież kratek ściekowych występuje nie tylko na terenie naszej gminy. Najgorszym problemem jest to, że nie ma w sprzedaży takich kratek i mamy problemy z ich zakupem. Prawdopodobnie został ustalony sprawca tej kradzieży.

- Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że na ul. Leśnej tuż za sklepem jest studzienka, z której pokrywa jest ciągle wywracana. Zapytała, czy nie byłoby możliwości jej zabezpieczenia, żeby nie dochodziło do jej wywracania?

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż powiat będzie zabezpieczał kratki ściekowe. Uważa, że podczas wykonywania tych prac zostaną zabezpieczone wszystkie pokrywy.

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że pierwszą kradzieżą była kradzież pokrywy z urządzenia do płukania wodociągu. Problem ten w ostatnim okresie bardzo się nasilił i mamy niepokój o pokrywy z kanału burzowego.

 

Do punktu 9-go:

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

Pan Zdzisław Wysocki – mieszkaniec Nurca-Stacji – poinformował, o problemie związanym z opieką nad Panem Feliksem Pisarkiem. Pan Pisarek zachorował na świerzb i nie było osoby, która by smarowała. Dopiero po jego interwencji doktor Wrona zlecił smarowanie dla pielęgniarki.. Uważa, że nie on powinien udzielać mu pomocy. Książki z mieszkania Pana Pisarka zostały wywiezione na wysypisko śmieci, a za wywiezienie ich musiał on zapłacić. Uważa, że za książki powinni jemu zapłacić, a nie on.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał Pana Wysockiego, czego oczekuje od rady gminy.

 

Pan Zdzisław Wysocki – stwierdził, iż chce zwrotu pieniędzy. Następnie wykrzykiwał używając nieprzyzwoitych słów.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – w związku z niewłaściwym zachowaniem się Pana Wysockiego przewodniczący obrad zabrał mu głos.

.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady VIII sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół VIII sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                           Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                  Zenon Podbielski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2012-03-05

Data modyfikacji: 2012-03-05

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2012-03-05