Protokół Nr V/11

  Nurzec-Stacja, dnia 31 marca 2011 r.

 

            P R O T O K O Ł  Nr V/11

z V Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 31 marca 2011 r.

 

            Obrady V sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1540.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 14 radnych.

 

Radni obecni:

 

1.       Jezierska Katarzyna                   - Nurzec-Stacja             

2.   Rosa Antonina                           - Nurzec-Stacja   

3.   Olesiński Zbigniew                    - Nurzec-Stacja 

4.   Nalewajek Piotr                          - Nurzec-Stacja

5.   Podbielski Zenon                        - Nurzec-Stacja

6.   Szpański Jan                              -  Nurzec-Stacja      

7.    Pachwicewicz Aleksander         -  Żerczyce            

8.    Kozulko Małgorzata                    Nurzec  

9.   Nikiforuk Jarosław                    - Siemichocze          

10.   Olesiuk Jerzy                             - Tymianka           

11.   Barańczuk Jerzy                        - Wyczółki              

12.   Grzyb Kamil                              - Zalesie                  

13.   Miler-Wawrzyniak Magdalena  - Nurzec-Stacja        

14.  Karpiuk Wiktor                         - Moszczona Pańska

 

Radni nieobecni:

 

1.  Muszkatel Michał                      - Wólka Nurzecka  

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/  Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

3/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

4/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom V sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

            Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja, Pana Piotra Jaszczuka Wójta, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

 

            Przewodniczący obrad poinformował, że protokół z IV sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z IV sesji Rady Gminy.

 

            Uwag do protokołu z IV sesji Rady Gminy nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania protokół z IV sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Podbielski przedstawił proponowany porządek obrad a następnie zapytał, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

 

Uwag do proponowanego porządku obrad wraz ze zmianą nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego glosowania porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych. A brzmi on następująco:

 

1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Gminy.

2.  Przyjęcie porządku obrad.

3.  Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4.  Interpelacje i zapytania radnych.

5.  Sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2010 r.

6.  Sprawozdanie finansowe z realizacji zadań „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Nurzec-Stacja na lata 2008-2032” w roku 2010.

7.  Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Likwidacji Szkoły Podstawowej w Siemichoczach.

2/ Utworzenia Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Nurcu-Stacji

3/ Utworzenia sołectwa Szumiłówka.

4/ Przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki niższego rzędu sołectwa Nurzec-Stacja.

5/ Uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2015.

6/ Trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

7/ Przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja.

8/ Zmian w budżecie gminy na 2011 r.

9/ Zmian w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020.

10/ Inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

11/ Wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2012

12/ Rozpatrzenia skargi na działalność Wójta.

8. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

9.  Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

Informację o realizacji uchwał i zadań gminy w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy.

/Informacja o realizacji uchwał w załączeniu/ Zał. Nr 2 i 3.

Następnie poinformował o realizacji zadań rzeczowych na terenie gminy. I tak:

- dobiega końca realizacja zadania inwestycyjnego w zakresie budowy linii wodociągowych i w miesiącu kwietniu lub maju zostanie dokonany odbiór tej inwestycji.

- Przedsiębiorstwo „Maxbud”, które wygrało przetarg rozpoczęło już prace związane z przebudową drogi w miejscowości Werpol i Moszczonie Pańskiej, polegające na wyznaczeniu granic dróg.

- Firma, która realizuje zadanie w zakresie zamknięcia składowiska śmieci w Żerczycach, przystąpiła już do wykonania prac, w/g własnej oceny wykonano około 20 % zakresu prac.

- Podpisano umowę na dofinansowanie do remontu świetlicy w Siemichoczach i ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy. Do przetargu przewidziano okrojony zakres prac tj. taki, na jaki otrzymaliśmy wsparcie z programu Lider. Wpłynęło już dwie oferty i jeśli nie przekroczą one kwoty przewidzianej na realizację tego zadania, w niedługim czasie zostanie podpisana umowa. Nadmienił, iż liczy na to, że w ramach budżetu gminy uda się wykonać niezbędne prace związane z remontem tej świetlicy, które zostały pominięte w ogłoszeniu o przetargu.

- W dniu jutrzejszym podpisana zostanie umowa z przedsiębiorstwem, które wygrało przetarg na przebudowę parkingu przy Ośrodku Zdrowia i Apteki.

- Rozpoczęto równanie dróg na terenie gminy. Drogi, szczególnie o nawierzchni żwirowej i gruntowej po okresie zimowym są trudno przejezdne. Przewiduje się, że w przyszłym tygodniu prace związane z równaniem dróg zostaną zakończone.

- Została wyłoniona firma do budowy zbiornika w Żerczycach i z chwilą sprzyjający warunków atmosferycznych zostanie dowiezione kruszywo na drogi.

 

            Uwag i zapytań nie wniesiono.

 

Do punktu 4-go:

Interpelacje i zapytania radnych:

 

1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, jak przedstawia się sprawa dotycząca remontu hydroforni w Tymiance. Wodociąg i hydrofornia jest własnością gminy, czy interweniowano u eksploatatora o remont hydroforni. Nadmienił, iż problem związany z remontem hydroforni był również zgłaszany na zebraniu wiejskim.

- Wykonać remont napowietrznej linii telefonicznej, gdyż przewody są bardzo obniżone (leżą na chodniku) i zagrażają utratą łączności.

 

2/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy jest zgodne z prawem pobieranie opłaty stałej za pobyt dziecka w klasach przedszkolnych? Od przyszłego roku będzie obowiązek wysyłania pięciolatków do szkoły. Kształcenie w szkołach podstawowych jest nieodpłatne. Z uzyskanych informacji wynika, że jest pobierana opłata stała za pobyt dziecka w przedszkolu/szkole. Czy jest zgodne z prawem nakładanie na rodziców takiej kontrybucji?

 

3/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – przedstawił wnioski, które przekazali mu mieszkańcy sołectwa Zabłocie podczas zebrania wiejskiego. I tak:

- z uwagi na trudne warunki przejazdowe, naprawić drogę przez wieś Zabłocie zgodnie, ze sztuką drogową. Naprawy drogi dokonać po zakończeniu prac związanych z doprowadzeniem wody do mieszkań. Nadmienił, iż zgodnie z stwierdzeniem przedstawionym we wniosku modernizacja tej drogi była obiecana już kilkakrotnie.

- umożliwić wykonanie naprawy dachu w świetlicy, gdyż przecieka w kilku miejscach. Dokonać wymiany pokrycia dachu na blachę trapezową w ramach programu usuwania azbestu. Mieszkańcy zobowiązują się do wykonania wymiany pokrycia dachu wraz z orynnowaniem po dostarczeniu materiałów przez gminę.

- udzielenie pomocy prawnej w uregulowaniu wspólnoty leśnej wsi Zabłocie. Pozyskane fundusze ze sprzedaży drewna zostaną wykorzystane na potrzeby rady sołeckiej w Zabłociu.

- dokonanie przeglądu linii energetycznej i dokonanie wymiany lamp i żarówek do oświetlenia ulicznego.

 

4/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – naprawić drogi na terenie wsi Klukowicze i Wyczółki, gdyż w niektórych miejscach na drogach są tak duże wyrwy, że trudno jest przejechać.

 

5/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – wnioskowała o naprawienie drogi w miejscowości Augustynka, na odcinku od drogi powiatowej w kierunku Pani Pater i od drogi powiatowej w kierunku Pani Stasiuk, która była dożwirowana w okresie jesiennym. Obecnie nawierzchnia tej drogi jest trudnoprzejezdna.

- zapytała, czy byłaby możliwość wygospodarowania środków finansowych na wyrównanie posesji, zakup i zasianie trawy przy świetlicy w Augustynce?

- Uprzątnąć pozostałości gruzu, szkła itp. po remoncie świetlicy w Augustynce. Kto ma to wywieźć i gdzie?

 

Do punktu 5-go:

 

         Sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2010 r. przedstawiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji.

/sprawozdanie w załączeniu/ Zał. Nr 4.

 

            Opinię Komisji do sprawozdania z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2010 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji poinformował, iż zgłosił swoje uwagi do sprawozdania na posiedzeniu komisji. Obecnie również chciałby wskazać na nieprawidłowości, może nie tyle w sprawozdaniu, co w programie rozwiązywania problemów alkoholowych. Następnie wskazał na nieprawidłowości w funkcjonowaniu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

- nie powinny być przeznaczane środki finansowe z tego programu na imprezę „Dzień Nurca” w kwocie 4886,50 zł, gdyż jest to niezgodne z ideą funkcjonowania tej komisji,

- na zabawy mikołajkowe i teatrzyki dla dzieci wydatkowano 1453 zł, jest to rzecz, która nie powinna mieć miejsca. Zwrócił się do Wójta, aby w przyszłości nie wydawać tych pieniędzy na takie imprezy, gdyż można je wykorzystać dużo lepiej.

- zbyt wysokie koszty utrzymania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych tj. wydatkowano kwotę 6570 zł, a na dożywianie dzieci wydatkowano kwotę 4053 zł. Uważa, że proporcja tych wydatków powinna być inna.

- Komisja nie podejmowała interwencji zgodnie z art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości (kontrole sklepów). Uważa, że realizacji tego problemu należy zwrócić więcej uwagi. Pomimo braku kontroli, komisja pozytywnie zaopiniowała 8 wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napoi alkoholowych.

 

2/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – udzieliła wyjaśnień na zgłoszone uwagi do sprawozdania. I tak:

- poinformowała, iż tak jak wyjaśniała na posiedzeniu Komisji na imprezę „Dzień Nurca” została opłacona faktura za ochronę imprezy, aby masowa impreza była bezpieczna dla wszystkich ludzi.

- na działalność komisji wydatkowano na siedem posiedzeń kwotę 2900 zł. Uważa, że kwota ta nie jest wysoka w przeliczeniu na godziny pracy i uciążliwą pracę po godzinach pracy. Natomiast kwota 3600 zł wydana została na wynagrodzenie Przewodniczącego Komisji, który dba o całokształt realizacji gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych. Kończąc stwierdziła, że nikt nie pracuje bez wynagrodzenia.

 

3/ Pan Jerzy Kuczko – sołtys sołectwa Klukowicze – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż z przedstawionego sprawozdania wynika, że zostały zakupione krzesła do świetlicy w Klukowiczach. Jak dotychczas krzesła nie zostały przekazane do świetlicy.

 

4/ Pani Irena Janoszuk – Dyrektor Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury – poinformowała, że krzesła znajdują się w budynku po byłej szkole, pokwitował je poprzedni sołtys. Skoro jest taka potrzeba krzesła zostaną przeniesione do świetlicy.

 

            W związku z brakiem uwag do omawianego sprawozdania Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania z realizacji gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych za 2010 rok.

 

W wyniku jawnego glosowania 12 głosami za, 1 głosem przeciw, 1 głosem wstrzymującym sprawozdanie została przyjęte.

 

Do punktu 6-go:

 

Sprawozdanie finansowe z realizacji zadań „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Nurzec-Stacja na lata 2008-2032” w roku 2010 przedstawiła Pani Iwona Jadczuk – Referent Urzędu Gminy.

/Sprawozdanie w załączeniu/ Zał. Nr 6

 

            Opinię Komisji do sprawozdania finansowego z realizacji zadań „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Nurzec-Stacja na lata 2008-2032” w roku 2010 przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

Uwag do przedstawionego sprawozdania nie wniesiono.

W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych pozytywnie zaopiniowano omawiane sprawozdanie.

 

Do punktu 7-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 min przerwę.

Do p. punktu 1-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Siemichoczach omówiła Pani Olga Naumnik. Poinformowała, iż po podjęciu uchwały intencyjnej w ustawowym terminie zawiadomiono rodziców, przesłano zawiadomienie do Kuratorium Oświaty. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Kuratorium było zobowiązanego do wydania opinii do projektu uchwały. Opinia Kuratorium nie jest wiążąca przy podejmowaniu uchwały tzn., że może być negatywna lub pozytywna. Następnie zapoznała z opinią Kuratorium Oświaty w Białymstoku, która jest negatywna. W związku z zapisami w opinii kuratorium dotyczącymi niepokoju rodziców o dowożenie dzieci zapoznała z przedstawionymi w informacji do kuratorium rozwiązaniami dotyczącymi dowożenia uczniów. Uważa, że Kuratorium w swojej opinii posłużyło się tylko informacją rodziców nie biorąc pod uwagę rozwiązań przedstawionych w informacji Wójta.

/ Uzasadnienie i opinie w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Siemichoczach przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – nawiązując do wypowiedzi Kuratora, zwróciła się z zapytaniem do Wójta Gminy, co Pan sądzi czy szkoła w Siemichoczach ma zły stan, czy stan szkoły i dzieci źle się czują w naszej szkole. Dlaczego jest w tym kuratorium uznane tylko 15 minut na dowożenie dzieci z Siemichocz a nie wykazano wydłużenia czasu dowożenia dla dzieci z Wólki Nurzeckiej.

 

2/ Pani Olga Naumnik – wyjaśniła, iż dzieci z Wólki Nurzeckiej już dojeżdżają do szkoły w Siemichoczach.

 

3/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – stwierdziła, iż małe dzieci dojeżdżają tylko do Siemichocz. Poprosiła o wypowiedź.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w swoich wypowiedziach nigdy nie mówił na temat złego stanu szkoły w Siemichoczach. Wiadomym jest też fakt, że w szkole nie dokonywano większych remontów, gdyż już w 2001 roku były przymiarki likwidacji tej placówki, następnie powrócono w 2004 roku i na dzisiejszej sesji ponownie wracamy do tego tematu. Biorąc pod uwagę ilość urodzeń dzieci i ciągłą tendencję spadkową rada gminy i wójtowie poprzednich kadencji jak i obecnej podejmowali decyzje o ograniczeniu inwestowania w ten budynek z uwagi na brak perspektyw funkcjonowania tej placówki.

 

5/ Pani Mieszkowska – przedstawiciel rodziców – zwróciła się z zapytaniem, dlaczego nie przedstawiono Radzie Gminy wniosku Pani Dyrektor Szkoły w Siemichoczach dotyczącego wymiany okien w niektórych klasach w tej placówce? Następnie poinformowała, że do szkoły zgłosił się z ofertą sponsor, który chciał wymienić okna a gmina nie wyraziła na to zgody.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie miał informacji, że w szkole pojawił się sponsor, który chciał wymienić okna nieodpłatnie. Następnie zwrócił się z zapytaniem do Pani Dyrektor Szkoły w Siemichoczach, dlaczego nie przekazała informacji, że jest taki sponsor.

 

7/ Pani Mieszkowska – przedstawiciel rodziców – wyjaśniła, iż aby zadanie mogło być zrealizowane przez sponsora to gmina powinna zakupić okna i materiały.

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż mając na uwadze skromny budżet gminy i konieczność realizacji wielu zadań, chociażby wymiana okien w szkole w Nurcu-Stacji, czy przedszkolu, on jak i nikt z radnych nie podjąłby takiej decyzji, aby inwestować w budynek, który nie ma przyszłości, gdyż liczba dzieci rok rocznie spada.

 

9/ Pani Mieszkowska – przedstawiciel rodziców – stwierdziła, iż zawsze będzie brakło pieniędzy, ale szkoła nie powinna być likwidowana dla dobra dziecka.

 

11/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zwróciła się z zapytaniem do Wójta Gminy a mianowicie: co Pan zrobił od roku 2001, gdy był stawiany wniosek o likwidację szkoły w zakresie remontu tej szkoły w Siemichoczach? Był wniosek w 2006 r., o wymianę okien, których wartość wynosiła 25 000 zł i nie otrzymano tej kwoty. Stwierdziła, iż Wójt inwestuje tylko w szkoły w Nurcu-Stacji tj. dokonuje wymiany okien, dachów, aby było ładnie, a w Szkole w Siemichoczach nic się nie robi.

 

12/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielając odpowiedzi na zgłoszone zapytanie stwierdził, iż zadawane pytania ciągle dotyczą jednego zagadnienia, na które odpowiedź jest jedna, brak perspektyw dalszego funkcjonowania tej szkoły z uwagi na spadek liczby dzieci, skłania do zaprzestania inwestowania w budynek tej szkoły.

 

13/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zapytała, po co było wyposażać pracownię komputerową?

 

14/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż pracownia komputerowa stanowi wyposażenie, które zawsze można przenieść. Natomiast nie ma sensu inwestowania w wymianę drzwi okien, gdyż tego nie da się przenieść po likwidacji szkoły.

 

15/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – jaka powinna być odległość dojazdu dzieci do szkoły?

 

16/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie ma przepisu określającego odległości dowożenia dzieci do szkoły. Poinformował, iż na terenie gminy są dowożone małe dzieci do szkoły z miejscowości Grabarka, Sycze, Wakułowicze i wielu innych miejscowości. Odległości z tych miejscowości nie są bliższe aniżeli z Siemichocz.

 

17/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zapytała, jak zostanie rozwiązana sprawa podręczników, gdyż są różne wydawnictwa?

18/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na spotkaniu w dyrektorami szkół były zalecenia, aby wprowadzić do wszystkich szkół te same podręczniki i te same programy nauczania we wszystkich szkołach..

 

19/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zapytała, jak będzie wyglądała sytuacja dzieci upośledzonych, które uzależnione są od rodziców i od grona pedagogicznego ze szkoły w Siemichoczach? Jak ich sytuacja będzie wyglądała w nowym środowisku? Jak one zgrają się z dziećmi i gronem pedagogicznym w nowej szkole?

 

20/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w każdej szkole są dzieci z małymi wadami w rozwoju. Uważa, że dyrektorzy poszczególnych szkół zadbają o to, aby dzieci czuły się dobrze również w szkole w Nurcu-Stacji. Ponadto dzieci te wcześniej czy później trafią do Gimnazjum w Nurcu-Stacji i muszą zgrać się w tym środowisku.

 

21/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zapytała, czym będą dowożone dzieci do szkoły?

 

22/ Pani Olga Naumnik – wyjaśniła, iż wcześniej przedstawiała już informację, przesłaną do kuratorium, w której szczegółowo opisano sprawę dotyczącą dowożenia dzieci. Następnie ponownie zapoznała z przewidywaną organizacją dowożenia uczniów po ewentualnym zlikwidowaniu szkoły.

 

23/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – stwierdziła, że jak wiadomo dotychczas nie został zakupiony autobus do dowożenia dzieci, ani nie została podpisana umowa z PKS w Siemiatyczach.

 

24/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w chwili obecnej nie wiemy czy zostanie zlikwidowana szkoła, dlatego nie możemy realizować zadań związanych z dowożeniem uczniów. Z chwilą podjęcia decyzji o likwidacji szkoły będziemy ogłaszali przetarg na dowożenie uczniów.

 

25/ Pani Mieszkowska – przedstawiciel rodziców – zapytała jak będzie rozwiązana sprawa dowożenia dzieci z miejscowości Stołbce. Poinformowała, że obecnie w okresie zimowym często jej dzieci nie są dowożone, gdyż autobus nie może dojechać, a z chwilą zlikwidowania szkoły dzieci jeszcze dalej będą zmuszone dojeżdżać. Następnie zwróciła uwagę, że droga dojazdowa do jej posesji nie została wytyczona i przejęta przez gminę oraz na stan dróg w miejscowości Stołbce.

 

 26/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na terenie gminy drogi o nawierzchni żwirowej są w złym stanie nie tylko na terenie miejscowości Stołbce. W okresie zimowym wiele dróg było nieprzejezdnych, gdyż trudno jest odśnieżyć wszystkie drogi w jednym czasie. W roku bieżącym zostanie dożwirowana droga w Stołbcach, którą jeździ autobus szkolny.

 

27/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji – poinformował, że winą za to, że nie zostały wymienione okna w szkole w Siemichoczach nie można obarczać gminy ani dyrektora szkoły. Wniosek złożyła szkoła w Siemichoczach i Nurcu-Stacji. Pozytywnie został załatwiony wniosek Szkoły w Nurcu-Stacji, natomiast wniosek szkoły w Siemichoczach nie został zakwalifikowany do dofinansowania.

 

28/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zapytała, jakim busem są dowożone dzieci?

 

29/ Pani Olga Naumnik – wyjaśniła, iż jest to bus, który wozi dzieci do szkoły w Siemiatyczach.

 

30/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zwróciła uwagę na niewłaściwą opiekę nad dziećmi sprawowaną przez opiekunkę.

 

31/ Pani Mieszkowska – przedstawicielka rodziców – poinformowała, że dziecku porwano kurtkę, a opiekunka nie reagowała.

 

32/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż wypowiedzi rodziców dzieci ze szkoły w Siemichoczach są bardzo zmienne opinie. Na poprzedniej sesji wychwalano szkołę i dzieci z tej szkoły, a obecnie mówi się o wybrykach chuligańskich dzieci ze szkoły w Siemichoczach.

 

33/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie miał zgłoszeń ze strony rodziców o niewłaściwej opiece nad dziećmi.

 

34/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż na wstępie została przedstawiona opinia kuratorium oświaty, poprosił o przedstawienie opinii związków zawodowych do projektu uchwały.

 

35/ Pani Olga Naumnik – poinformowała, że projekt uchwały został przekazany do zaopiniowania dla ZNP, OPZZ i do Związku Zawodowego „Solidarność”. Następnie zapoznała z opinią, jaką przekazały związki zawodowe tj. ZNP, OPZZ i Związek Solidarność.

/opinie w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

36/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zapytała czy Pan Wójt zażądał opinii pedagoga i psychologa na temat niszczenia małych środowisk edukacyjnych?

 

37/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie ma obowiązku żądania takiej opinii.

 

38/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – stwierdziła, iż skoro nie ma takiej opinii to Pan Wójt nie wie jak będą reagować dzieci na zmianę szkoły.

 

39/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż zlikwidowane zostały nie tylko w Siemichoczach i reakcja dzieci na zmianę szkoły nie będzie inna jak była reakcja dzieci z innych szkół.

 

40/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił, aby Przewodniczący Rady Gminy przedstawił pisma, które wpłynęły do Rady Gminy od związków zawodowych i rodziców.

 

41/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż ma przygotowanie pisma do przedstawienia Radzie Gminy, lecz czeka na wyczerpanie głosów w dyskusji. Następnie zapoznał z pismem ZNP w Siemichoczach.

/pisma w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

41/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż swoją wypowiedź opiera na opinii ZNP, która w jego odczuciu jest obiektywna. Przypomniał, iż zwracał się o przedstawienie kalkulacji ekonomicznej, z której by wynikały względy ekonomiczne przemawiające za likwidacją szkoły jak i za jej utrzymaniem. Podkreślił, iż analizując przedstawione dokumentów nie widzi elementów ekonomicznych przemawiający za likwidacją tej placówki. Uważa, że likwidując szkołę gmina dodatkowo straci, gdyż będziemy musieli wypłacić sześciomiesięczne odprawy pracownikom. Zaproponował, aby szukając oszczędności obniżyć diety radnych zatrzymać wzrost wynagrodzenia wójta i pracowników, przeprowadzić rozmowę z nauczycielami, aby wyrazili zgodę na obniżenie wynagrodzeń. Kończąc zwrócił uwagę, że wszystkie opinie są negatywne z wyjątkiem opinii Związku „Solidarność”, w związku z powyższym zwrócił się do radnych, iż nie powinni głosować za likwidacją szkoły, gdyż decyzja rady będzie przeciwna głosom ludzi.

 

27/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, dlaczego są rozbieżności w przedstawianych kosztach przez OPZZ i kosztach wskazanych we wniosku. Różnica ta wynika z faktu, iż OPZZ w swojej opinii opiera się na kosztach z roku 2010, natomiast my przedstawiamy kalkulację kosztów z roku 2011. Nadmienił, iż rok rocznie zmniejsza się o około 30 dzieci, a subwencja liczona jest na ucznia. O wysokości otrzymanej subwencji na 2011 dowiedzieliśmy się w miesiącu grudniu. W roku 2011 przewidziany jest wzrost wynagrodzeń nauczycieli, na który nie mamy zagwarantowanych środków finansowych. Odnośnie wypłaty odpraw poinformował, że mamy zaplanowane wynagrodzenia do końca 2011 roku, a zatrudnienie będzie do końca sierpnia. Pozostałe środki finansowe będzie można wykorzystać na wypłatę odpraw dla pracowników. Przypomniał, iż dochody własne gminy wynoszą 2500000 zł z tego 1000000 zł musimy dofinansować do utrzymania szkół, 500000 zł przeznaczamy na utrzymanie przedszkola, pozostaje 1000000 zł na realizację zadań w zakresie budowy, naprawy i odśnieżania dróg i inne zadania inwestycyjne. Odnośnie diet radnych stwierdził, iż rocznie wydajemy około 40000 zł, jest to nieznaczna kwota w porównaniu z innymi wydatkami.

 

28/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż o wysokości subwencji było wiadomym wcześniej, gdyż mając liczbę dzieci można było określić wysokość subwencji. Kończąc stwierdził, iż trudno jest przekonać wszystkich radnych, aby nie likwidowali szkoły w Siemichoczach. Uważał, że łatwiej jest przekonać Wójta, aby szkoła została utrzymana.

 

29/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż nie tylko na terenie naszej gminy likwidowana jest szkoła. W skali kraju zostało zlikwidowanych wiele szkół. Likwidacja szkoły w Siemichoczach wpłynie na poprawienie wyników finansowych szkoły w Nurcu-Stacji, gdyż będzie większa liczba dzieci. Utrzymując szkołę będziemy musieli zaprzestać realizacji zadań inwestycyjnych.

 

30/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców –stwierdziła, iż w roku 2010 gmina dołożyła do utrzymania szkoły w Siemichoczach tylko 94000 zł, pozostałe środki pozyskano z zewnątrz.

 

31/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że opracowała analizy z wykonania budżetu za rok 2008, 2009, 2010 oraz plan na rok 2011. Faktycznie z budżetu gminy za rok 2010 dofinansowano 199 103, 19 zł. W zestawieniu tym uwzględnione sa wszystkie pozyskane środki tj. z PPWOW i inne. W ostatniej kolumnie zestawienia wykazane zestawienie jest faktyczne.

 

32/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – stwierdziła, że nie jest dofinansowanie, o którym mówił Wójt 635 000 zł.

 

33/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy wyjaśniła, że. Pan Wójt w swoim wystąpieniu mówił o kosztach ogólnych. Dokonując właściwego wyliczenia musimy rozróżnić, co to są wydatki ogólne a co dofinansowanie z budżetu gminy.

 

34/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – przeprosił za krytyczne opinie rodziców w stosunku do Wójta, jednak należy ich zrozumieć, gdyż problem dotyczy ich dzieci. Następnie zwrócił uwagę na opinię Kuratorium i Związków zawodowych, które są negatywne. Uważa, że podejmując uchwałę w sprawie likwidacji szkoły należy mieć na uwadze te opinie, dlatego będzie przeciwny podjęciu tej uchwały. Ponadto likwidując szkołę nie dano propozycji zatrudnienia dla osób tam zatrudnionych.

 

35/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – stwierdziła, iż Wójt dba tylko o Nurzec, a nic nie robi na rzecz mieszkańców wsi.

 

36/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż opinia przedstawicielki rodziców jest obraźliwa i niesprawiedliwa. W ostatnim roku do wsi Siemichocze, Tymianki, Wólki Nurzeckiej została wybudowana wspólnie z powiatem droga o nawierzchni asfaltowej. W roku bieżącym będzie budowana droga we wsi Werpol i planowany jest remont świetlicy w Remizie Strażackiej w Siemichoczach.

 

37/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – stwierdziła, iż Wójt jako organ gminy powinien szukać korzystnych rozwiązań tego problemu. Ze strony gminy nie dano żadnych propozycji dotyczących szukania oszczędności i utrzymania szkoły.

 

38/ Pan Piotr Jaszczuk Wójt – wyjaśnił, iż koszty utrzymania budynku są wysokie. Nadmienił, iż jako rodzice mają Państwo chęć zawiązania stowarzyszenia i utrzymania tej szkoły nic przeciwko tym działaniom nie ma.

 

39/ Pani Edyta Kosakowska – przedstawiciel rodziców – zapytała, czy po zamknięciu szkoły w Siemichoczach Wójt podwyższy diety radnym? Jakie będą inwestycje w zakresie budowy dróg?

 

40/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż ustalanie wysokości diet radnym nie należy do kompetencji Wójta.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący obrad zamknął dyskusję.

Następnie przedstawił list rodziców.

/list w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

            Projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Siemichoczach przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Siemichoczach

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Siemichoczach została podjęta jednogłośnie 6 głosami za, 4 głosami przeciw, 4 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr V/28/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

Przerwa w obradach.

            Po przerwie Pan Piotr Nalewajek – Radny Nurzec-Stacja – zgłosił wniosek o powtórzenie głosowania, gdyż niewłaściwie zostały policzone głosy.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek radnego Piotra Nalewajek dotyczący powtórzenia głosowania.

 

            W wyniku jawnego głosowania 3 głosami za, 8 głosami przeciw i 3 głosami wstrzymującymi wniosek nie został przyjęty.

 

            Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie wystąpiła nieprawidłowość w liczeniu głosów przy podejmowaniu uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Siemichoczach. Podczas liczenia głosów głośno liczył głosy i licząc głosy wstrzymujące mówił raz, dwa, trzy przy stole radnych i dodał Pani Kasia cztery.

 

Do p.punktu 2-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie utworzenia zespołu szkolno-przedszkolnego w Nurcu-Stacji oraz opinię Kuratorium Oświaty w Białymstoku do projektu uchwały przedstawiła Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty w Urzędzie Gminy.

/Opinia Kuratorium w załączeniu/ Zał. Nr 14

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie utworzenia zespołu szkolno-przedszkolnego w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę na zapis w uzasadnieniu do uchwały, który brzmi, że powinno dać oszczędności. Uważa, że na podstawie takiego uzasadnienia nie może być podejmowana decyzja w sprawie utworzenia zespołu szkół. Następnie zapoznał z treścią uzasadnienia. Zapytał, czy było przedstawione dla Kuratorium inne uzasadnienie do uchwały? Jeśli było inne uzasadnienie poprosił o przedstawienie tego uzasadnienia. Kończąc zwrócił się do dyrektora szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji o wyjaśnienie, jaka była opinia Rady Pedagogicznej do projektu uchwały, gdyż poinformowano go, że była inna opinia Rady pedagogicznej aniżeli została przedstawiona przez Dyrektora.

 

2/ Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu-Stacji - wyjaśnił, iż Rada Pedagogiczna opiniowała akt założycielski (statut) a nie projekt uchwały w sprawie utworzenia zespołu szkół. W trakcie rozpatrywania część Rady była za rozszerzeniem aktu. Większość była za pozostawieniem w wersji przedstawionej, dlatego została przekazana taka opinia do statutu a nie uchwały utworzeniu zespołu szkół.

 

3/ Pani Olga Naumnik – wyjaśniła, iż do Kuratorium Oświaty zostało przekazane te same uzasadnienie jak te, które było przekazane radnym. Kurator poprosił o uzupełnienie uzasadnienia. Następnie zapoznała z treścią uzupełnienia przekazanego do Kuratorium Oświaty.

/Uzupełnienie w załączeniu/ Nr 16.

 

4/ Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – zapytał, czy na terenie powiatu funkcjonują już zespoły szkół.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż na terenie powiatu funkcjonuje zespół szkół w następujących gminach: Milejczyce, Mielnik, Grodzisk, Perlejewo, Siemiatycze.

 

            Projekt uchwały w sprawie utworzenia zespołu szkolno-przedszkolnego w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie utworzenia zespołu szkolno-przedszkolnego w Nurcu-Stacji.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie utworzenia zespołu szkolno-przedszkolnego w Nurcu-Stacji została podjęta 9 głosami za, 4 głosami przeciw, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr V/29/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – podziękował, za zrozumienie problemu i podjęcie uchwał dotyczących reorganizacji oświaty na terenie gminy. Podkreślił, iż jest to bardzo trudna decyzja i każdy z nas przeżywa. Wiemy, że w tej sytuacji nie tyle chodzi o dobro dziecka, lecz o miejsca pracy. Zaznaczył również, iż wszyscy radni nie są ekonomistami i trudno jest krytykować podjętą decyzję. Działania, ze strony niektórych radnych uważa, że są chamstwem i niegodziwością. Jako radny już czwartej kadencji pamięta sprawy, których rozwiązanie było bardzo trudne dla radnych, między innymi likwidacja szkoły w Klukowiczach, chociaż pracownicy tej placówki wszyscy zostali zatrudnieni. Myśli, iż po likwidacji szkoły w Siemichoczach zatrudnione tam osoby znajdą nowe miejsca pracy. Kończąc stwierdził, iż jako wieloletni radny, pamięta sytuację, gdy jeden z radnych planując kandydować na stanowisko Wójta, chociaż był radnym z Nurca-Stacja glosował przeciw budowie oczyszczalni i kanalizacji, gdyż myślał o tym, aby nie zadłużyć gminy.

 

             Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, iż jego wystąpienia nie były pokierowane niczym innym jak tylko prośba o przedstawienie analizy ekonomicznej, która nie została przedstawiona. Z przedstawionych analiz nie wynikają wszystkie koszty związane z funkcjonowaniem szkół łącznie z dowozem. Kończąc zapewnił, iż nie chodziło mu a aspiracje związane z kandydowaniem na stanowisko Wójta.

 

             Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż przysłuchując się dyskusji niektórych radnych nasuwa mu się myśl, że im jest gorzej w zarządzaniu gminą, tym jest lepiej.

 

             Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapewnił, iż zależy mu na dobrze gminy.

 

            Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – podziękowała, tym odważnym radnym za podjecie decyzji, chociaż ona nie należy do tego grona. Okres minionego miesiąca był bardzo trudnym okresem z uwagi na różne naciski.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 15 min. przerwę w obradach.

Wznowienie obrad.

 

Do p. punktu 3-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie utworzenia sołectwa Szumiłówka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Poinformował, że mieszkańcy miejscowości Szumiłówka zwrócili się z prośbą o odłączenie ich miejscowości od sołectwa Grabarka. W miesiącu grudniu była podjęta uchwała przez Radę Gminy w sprawie przeprowadzenia konsultacji. Realizując tę uchwałę Wójt powołał komisję, która przeprowadziła konsultację. Następnie zapoznał ze sprawozdaniem z konsultacji. W związku z tym, że w wyniku konsultacji większość mieszkańców opowiedziała się za odłączeniem Wójt przedkłada projekt uchwały w utworzenia sołectwa Szumiłówka.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie utworzenia sołectwa Szumiłówka przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr  18.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zwrócił się z prośbą do sołtysa sołectwa Grabarka, o poinformowanie, co jest przyczyną wnioskowania o odłączenie miejscowości Szumiłówka od sołectwa Grabarka?

 

2/ Pan Wiesław Zawadzki – Sołtys sołectwa Grabarka – poinformował, iż była taka wola mieszkańców i dlatego wystąpiono z wnioskiem o odłączenie miejscowości Szumiłówka od sołectwa Grabarka. Nadmienił, iż mieszkańcy miejscowości Grabarka i Wakułowicze mają swoją wspólnotę i nie zapraszają sołtysa na swoje zebrania, natomiast żądają, aby pieniądze, które pozyska miejscowość Szumiłówka przekazywać do ich dyspozycji.

 

3/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – stwierdziła, iż niepokojącym jest fakt, że wokół Św. Góry występują takie nieporozumienia.

 

            Projekt uchwały w sprawie utworzenia sołectwa Szumiłówka przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uchwał do projektu uchwały poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie utworzenia sołectwa Szumiłówka.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie utworzenia sołectwa Szumiłówka została podjęta 11 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/30/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

Do p. punktu 4-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki niższego rzędu sołectwa Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Poinformował, iż kilka lat temu na wniosek mieszkańców osiedla zostało powołane osiedle „Zielone”. W bieżącym roku nie dokonano wyboru władz osiedla, a w trakcie zebrania zgłoszono wniosek o rozwiązanie tej jednostki pomocniczej. Po podjęciu uchwały zostanie przeprowadzona konsultacja, a wynik konsultacji zostanie przedstawiony Radzie Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki niższego rzędu sołectwa Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

            Projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki niższego rzędu sołectwa Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uchwał do projektu uchwały poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki niższego rzędu sołectwa Nurzec-Stacja.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki niższego rzędu sołectwa Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/31/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 21

 

Do p. punktu 5-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2015 omówiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2015  przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

            Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2015 przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uchwał do projektu uchwały poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2015 

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2015 została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/32/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 23

 

Do p. punktu 6-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania omówiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

            Projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uchwał do projektu uchwały poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/33/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 25

 

Do p. punktu 7-go:

 

            Projekt Uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja oraz sprawozdanie omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Referent Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 26.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – zapytał, czy wnioski zgłoszone podczas posiedzenia komisji będą aktualne.

 

2/ Pan Krzysztof Popławski – Referent Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż wszystkie wnioski zgłoszone podczas posiedzenia komisji zostały zapisane i będą realizowane.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uchwał do projektu uchwały poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/34/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 27

 

Do p. punktu 8-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 28.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 r.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 r. została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/35/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 29.

 

Do p. punktu 9-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 30

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2011-2020 została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/36/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 31.

 

Do p. punktu 10-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 32.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego została podjęta jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/37/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 33

 

Do p. punktu 11-go:

 

         Projekt uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2012 omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2012 przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 34.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2012  przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W związku z brakiem uwag do projektu uchwały poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2012.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2012 została podjęta 10 głosami za, 3 głosami wstrzymującymi w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr V/38/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 35.

 

Do p. punktu 12-go:

 

         Skargę Pani Doroty Broda-Świderskiej przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/kopia skargi w załączeniu/ Zał. Nr 36.

 

         Następnie Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – poinformowała, iż postanowienie w sprawie rozgraniczenia zostało wydane na wniosek osoby zainteresowanej. Zapoznała również w prowadzonym postępowaniem w tej sprawie.

 

         Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie rozpatrzenia skargi przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 37.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jerzy Świderski – brat Pani Doroty Broda-Świderskiej, upoważniony do jej reprezentowania – poinformował, iż nie wyraża zgody na naruszenie w wyniku rozgraniczenia działki Pani Dorot Broda-Świderskiej. Uważa, że Pan Mirosław Świderski, może wydzielić tylko swoją działkę.

 

2/ Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – zapoznała z opinią prawną dotyczącą wydanego postanowienia.

 

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż tak jak wynika z przedstawionej opinii prawnej Wójt musiał wydać decyzję o wszczęciu postępowania rozgraniczającego.

 

4/ Pan Jerzy Świderski - brat Pani Doroty Broda-Świderskiej, upoważniony do jej reprezentowania – ponowił swoje wystąpienie dotyczące nie wyrażenia zgody na rozgraniczenie.

 

5/ Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – wyjaśniła, iż wniosek Pana Mirosława Świderskiego dotyczył wydania postanowienia na przeprowadzenie rozgraniczenia i nie było podstaw do zakazania tej czynności. Po dokonaniu rozgraniczenia strona niezadowolona może wnieść skargę do Sądu.

 

         Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta (uznając skargę na bezzasadną) przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy, a następnie poddał go pod głosowanie.

 

         W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych została podjęta uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta (uznając skargę na bezzasadną).

/Uchwała Nr V/39/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 38.           

 

Przewodniczący obrad ogłosił 15 min przerwę.

Wznowienie obrad.

Do punktu 7-go:

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt udzielił odpowiedzi na wniosek Radnego Pana Jerzego Olesiuk – Radnego, Tymianka  dotyczący remontu hydroforni w Tyamiane. Poinformował, iż wystąpiliśmy do Podlaskich Wodociągów o remont hydroforni w Tymiance, jednak jak dotychczas nic nie zostało wykonane. Zgodnie z umową zakład wykonuje drobne naprawy, natomiast zadania o większym zakresie prac wykonywane są na koszt gminy. W przyszłości przy zawieraniu umowy na eksploatację wodociągów sprawy dotyczące remontu należy bardziej uściślić, aby można było egzekwować..

- odnośnie wykonania remontu napowietrznej linii telefonicznej, poinformował, iż dzwoniono do zakładu telekomunikacji i jak dotychczas nie ma żadnego odzewu. Poprosił o uszczegółowienie wniosku, aby można było wystąpić do telekomunikacji o naprawę linii..

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy udzielił odpowiedzi na zapytanie Pana Piotra Nalewajek – Radnego, Nurzec-Stacja dotyczące opłat za przedszkole. Poinformował, że zgodnie z uchwałą Rady Gminy opłaty są pobierane za pobyt dziecka w przedszkolu powyżej 5 godzin. Za pobyt dziecka w przedszkolu do 5 godzin opłaty nie są pobierane.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez Pana Aleksandra Pachwicewicza – Radnego, Żerczyce. Poinformował, że zarówno zmiana pokrycia dachu w świetlicy w Zabłociu jak i przebudowa nawierzchni drogi są zadaniami inwestycyjnymi i Rada musi podjąć decyzję, którą drogę należy w pierwszej kolejności przebudowywać. Na przebudowę dróg czeka jeszcze wiele miejscowości, a między innymi Zalesie, Nurczyk.

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w miejscowości Zabłocie jest problem z odprowadzeniem wody z drogi.

-          Pan Krzysztof Kołodziejczyk – Sołtys sołectwa Zabłocie – stwierdził, iż należy wykonać rowek, aby woda spłynęła z drogi.

-          Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż problem z odprowadzeniem wody z drogi we wsi Zabłocie polega na tym, że nie ma gdzie odprowadzić wody. Po wykopaniu rowu woda zostanie odprowadzona z drogi i zaleje posesje Pana Kołodziejczyka.

-          Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż w miejscowości Zabłocie nawierzchnia droga jest w złym stanie, aby rozwiązać ten problem musimy rozmawiać z mieszkańcami, aby pozwolili na odprowadzenie wody przez posesje. Ponadto droga ta nie ma uregulowanego stanu prawnego, co utrudnia realizację zadania.

 

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy udzielił odpowiedzi na wniosek dotyczący udzielenia pomocy prawnej w uregulowaniu wspólnoty leśnej wsi Zabłocie. Wyjaśnił, iż do uregulowania stanu prawnego wspólnoty musi odbyć się zebranie udziałowców. Zaprosił przedstawicieli wspólnoty do Urzędu Gminy i zaoferował pomoc w załatwieniu tej sprawy.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt udzielił odpowiedzi na wniosek dotyczący dokonania przeglądu linii energetycznej i dokonanie wymiany lamp i żarówek do oświetlenia ulicznego. Wyjaśnił, iż na terenie gminy mamy jeszcze w oświetleniu tzw. klosze, w których uzupełnienie żarówek nie zawsze zdaje egzamin, gdyż żarówki bardzo szybko ulegają uszkodzeniu.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt udzielił odpowiedzi na wniosek Pana Jerzego Barańczuk – Radnego, Wyczółki dotyczący naprawy drogi. Poinformował, że jest to droga powiatowa wniosek zostanie przekazany do Starostwa. Droga wymaga gruntowej naprawy, doraźne prace nie zdają egzaminu.

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek Pani Magdaleny Miler-Wawrzyniak – Radnej, Augustynka dotyczący naprawienia drogi w miejscowości Augustynka, na odcinku od drogi powiatowej w kierunku Pani Pater i od drogi powiatowej w kierunku Pani Stasiuk, która była dożwirowana w okresie jesiennym. Wyjaśnił, iż w dniu wczorajszym już rozpoczęto równanie dróg w Nurcu-Stacji. W najbliższych dniach,  droga ta zostanie wyrównana.

 

8/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby w ramach funduszu sołeckiego Rada sołecka zagospodarowała teren przy świetlicy w Augustynce. Apelował, aby środki finansowe w ramach funduszu sołeckiego przeznaczać na realizację zadań rzeczowych a nie tylko na organizacje imprez rozrywkowych.

 

Do punktu 8-go:

 Sprawy różne i wolne wnioski.

 

1/ Pan Krzysztof Kołodziejczyk – Sołtys Sołectwa Zabłocie – stwierdził, iż w miejscowości Zabłocie był sprzedany budynek po byłej szkole za kwotę 15000 zł. Wykonano tylko częściowy remont świetlicy, uważa, że w ramach tych środków można było wykonać więcej prac remontowych w świetlicy.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż świetlica w Zabłociu jest bardzo mało wykorzystywana przez społeczność, dlatego należy wymienić tylko pokrycie dachu, aby budynek nie ulegał zniszczeniu. Odnośnie środków finansowych ze sprzedaży budynku po szkole wyjaśnił, iż był to budynek gminy i trudno jest mówić, że środki te powinny być przeznaczone na rzecz tego sołectwa.

 

3/ Pan Kamil Grzyb –Radny, Zalesie – wnioskował o naprawienie przepustu koło Gryciuka, i nawiezienie żwiru.

 

4/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy droga do „AGRO” w Tymiance jest jeszcze na gwarancji, gdyż wymaga ona naprawy?

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż droga już nie jest na gwarancji.

 

6/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o naprawienie drogi przez las koło Strapczuka Anatola.

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż ze strony gminy była interwencja w tej sprawie.

 

8/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, kto nadzorował równanie dróg w Nurcu-Stacji, gdyż nie zostały wyrównane ulice o nawierzchni żwirowej przy ul. Zakątnej.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż były równane drogi w Nurcu-Stacji, jeżeli któraś droga została pominięta to wyrównamy w późniejszym terminie.

 

10/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, czy nie byłoby możliwości ustawienia kosza na przystanku w Wyczółkach.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie mamy wolnych koszty, skoro jest taka potrzeba to podczas zakupu koszy, zostanie uwzględniony koszt do wsi Wyczółki.

 

12/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, kto będzie opróżniał kosze na przystanku w Wyczółkach?

 

13/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zaproponował, aby opróżnianiem kosza na przystanku we wsi Wyczółki zajął się sołtys i radny, gdyż trudno jest, żeby pracownicy Urzędu Gminy jeździli do miejscowości Wyczółki i zabierali śmieci z kosza na przystanku.

 

14/ Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – wnioskował o naprawienie drogi we wsi Borysowszczyzna, koło Pana Bajeny.

 

15/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż żwirowanie dróg odbywa się w porozumieniu z sołtysem i sołtys decyduje, która droga będzie dożwirowana.

 

16/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – wnioskował o dokonanie remontu hydroforni w Klukowiczach.

 

17/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż jest to mała powierzchnia dachu około 9 10 metrów i uważamy, że w ramach eksploatacji powinien dokonać remontu zakład usług wodnych. Wystosowywano pisma lecz jak dotychczas nic nie zostało wykonane.

 

18/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował o uzupełnienie żwiru na droga, tam gdzie był budowany wodociąg.

 

19/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż drogi zostaną dożwirowane, jednak należy odczekać, aby grunt został ustabilizowany.

 

20/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – poinformowała, że mieszkańcy wsi Borysowszczyzna chcą, aby wybudować świetlicę w tej miejscowości.

 

21/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż w ramach funduszu sołeckiego można będzie realizować zadania na rzecz sołectwa.

 

22/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapoznał z wnioskiem mieszkańców wsi Szumiłówka dotyczącym zmiany granic gminy i przeniesienia miejscowości Szumiłówka do Gminy Mielnik.

 

-          Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż mieszkańcy miejscowości Szumiłówka zwrócili się z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Szumiłówki w sprawie przyłączenia tej miejscowości do Gminy Mielnik. Rada nie może podjąć uchwały w sprawie przeprowadzenia wnioskowanej konsultacji, gdyż zmiana granic gminy należy do kompetencji Rady, dlatego należy przegłosować wniosek, czy wyraża się zgodę na wszczęcie procedury odnośnie zmiany granic gminy tj. odłączenie miejscowości Szumiłówka od Gminy Nurzec-Stacja i przeniesienie do Gminy Mielnik.

-          Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – uważa, że wniosek byłby aktualny, gdyby Rada nie wyraziła zgody na podział sołectwa.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek, czy Rada Gminy wyraża zgodę na wszczęcie procedury odnośnie zmiany granic gminy tj. odłączenie miejscowości Szumiłówka od Gminy Nurzec-Stacja i przeniesienie do Gminy Mielnik

 

W wyniku jawnego głosowania 12 głosami za, 1 głosem wstrzymującym w obecności 13 radnych Rada nie wyraziła zgody na wszczęcie procedury odnośnie zmiany granic gminy tj. odłączenie miejscowości Szumiłówka od Gminy Nurzec-Stacja i przeniesienie do Gminy Mielnik

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady V sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół V sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                             Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                  Zenon Podbielski

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2012-03-05

Data modyfikacji: 2012-03-05

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2012-03-05