Protokół Nr X/12

P R O T O K O Ł  Nr X/12

z X Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 14 marca 2012 r.

 

         Obrady X sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

         Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1510.

 

         Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 14 radnych.

 

Radni obecni:

 

1.     Jezierska Katarzyna                   - Nurzec-Stacja             

2.  Rosa Antonina                           - Nurzec-Stacja   

3.  Olesiński Zbigniew                    - Nurzec-Stacja 

4.  Podbielski Zenon                        - Nurzec-Stacja

5.  Szpański Jan                              -  Nurzec-Stacja

6. Nalewajek Piotr                          - Nurzec-Stacja

7. Grzyb Kamil                              - Zalesie     

8. Pachwicewicz Aleksander         -  Żerczyce          

9. Kozulko Małgorzata                    Nurzec  

10. Muszkatel Michał                      - Wólka Nurzecka  

11. Barańczuk Jerzy                        - Wyczółki 

12. Olesiuk Jerzy                             - Tymianka              

13. Miler-Wawrzyniak Magdalena  - Augustynka

14. Karpiuk Wiktor                         - Moszczona Pańska

 

Radni nieobecni:

 

1. Nikiforuk Jarosław                    - Siemichocze          

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pan Jan Markiewicz – Radny Rady Powiatu Siemiatyckiego,

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

5/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

6/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/ Zał. Nr 1.

 

         Obradom X sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

         Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.  

Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja oraz wszystkich obecnych.

 

            Przewodniczący obrad poinformował, że protokół z IX sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje się na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z IX sesji Rady Gminy.

 

         Uwag do protokołu z IX sesji Rady Gminy nie wniesiono.

 

         W wyniku jawnego głosowania protokół z IX sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

 

Do punktu 2-go

        

Przystępując do realizacji punktu przyjęcie porządku obrad Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił proponowany porządek obrad wraz ze zmianami.

 

Pani Antonina Rosa – Radna Nurzec-Stacja, Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zgłosiła wniosek, który został przyjęty przez Komisje, aby uwzględnić w porządku obrad rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odmowy przyznania TV TRWAM miejsca na multipleksie cyfrowym.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek dotyczący wprowadzenia do porządku obrad punktu rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odmowy przyznania TV TRWAM miejsca na multipleksie cyfrowym.

 

W wyniku jawnego glosowania 3 głosami za wnioskiem, 7 głosów przeciw i 4 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych, wniosek dotyczący wprowadzenia do porządku obrad punktu rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie odmowy przyznania TV TRWAM miejsca na multipleksie cyfrowym nie został przyjęty.

 

Następnie przewodniczący obrad poddał pod głosowanie zaproponowany porządek obrad.

 

         W wyniku jawnego głosowania porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty 12 głosami za, 1 głosem przeciw i 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych. A brzmi on następująco:

1.                               Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Gminy.

2.                              Przyjęcie porządku obrad.

3.                              Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4.                              Interpelacje i zapytania radnych.

5.                              Sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2011 rok.

6.                              Sprawozdanie finansowe z realizacji zadań „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Nurzec-Stacja na lata 2008-2032” w roku 2011.

7.                              Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.

8.                              Informacja o realizacji programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2011 r.

9.                             Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2013.

2/ Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja w 2012 roku.

3/ Określenia zasad i trybu konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja.

4/ Zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

5/ Zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

6/ Zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024.

7/ Zmian w budżecie gminy na 2012 r..

8/ zmieniająca uchwałę w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja.

10.                        Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

11.  Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go:

 

         Informację o realizacji uchwał i zadań gminy w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy.

/Informacja o realizacji uchwał w załączeniu/ Zał. Nr 2.

Następnie poinformował o realizacji zadań w okresie między sesjami tj. od 28 grudnia 2011 r. do14 marca 2012 r.. I tak:

- W wyniku przetargu nieograniczonego wyłoniono wykonawcę do realizacji inwestycji w zakresie budowy ulic: Młyńskiej, Pogodnej, Lipowej w Nurcu-Stacji, którym jest MAKBUD Bielsk Podlaski, za cenę 2450000 zł. Do przetargu wpłynęło 4 oferty, z których Przedsiębiorstwo te zaproponowało najniższą cenę, a najwyższa zaoferowana cena wynosiła powyżej 3500000 zł. Z przedsiębiorstwem tym została już podpisana umowa i w niedługim czasie rozpoczną się prace związane z realizacją tej długo oczekiwanej inwestycji. Nadmienił, iż zaoferowana cena jest niższa od ceny kosztorysowej o 1500000 zł, co pozwoli na zmniejszenie kwoty przewidzianego do zaciągnięcia kredytu, a tym samym umożliwi realizację innych zadań inwestycyjnych. Kończąc podziękował radnym za wyrozumiałość i przyjęcie do realizacji tej inwestycji.

- W okresie sprawozdawczym rozpoczęto wypłacanie odszkodowań za przejęty od mieszkańców grunt na rzecz budowy tych ulic w Nurcu-Stacji. W sumie przejęto 67 działek, a najwięcej przy ul. Pogodnej, Młyńskiej i częściowo Wodociągowej. Najniższa wartość wypłaconego odszkodowania wynosi około 100 zł, a najwyższa 30000 zł. W sumie wypłacono z budżetu gminy odszkodowania za przejęty grunt pod budowę ulic na kwotę 110000 zł. W czterech przypadkach złożył odwołania, gdyż uważa, że rzeczoznawca, który dokonywał wyceny zawyżył wartość.

- Kolejnym zadaniem, którego realizacja została rozpoczęta jest remont świetlicy w Litwinowiczach.

- Podpisano również umowy na wykonanie wnioskowanych zadań w ramach funduszu sołeckiego między innymi w sołectwie Nurzec, Siemichocze, Nurczyk, Chanie-Chursy.

- W poprzednim okresie przewidywaliśmy budowę internetu szerokopasmowego w ramach stowarzyszenia gmin. Obecnie Urząd Marszałkowski doszedł do wniosku, że sieć szerokopasmowego internetu będzie budowana w ramach programu rozwoju ściany wschodniej. Kończąc zwrócił się do radnych z apelem, że jeśli będą jakieś uwagi, odnośnie projektu, aby jak najszybciej przekazać, to wówczas będzie może jeszcze możliwość wprowadzenia wnioskowanych zmian.

- W zakresie gospodarki nieruchomościami w okresie między sesjami zostały sprzedane z zasobów gminy trzy działki tj. dwie w Nurcu-Stacji o łącznej powierzchni 17 arów za cenę 25500 zł, w tym jedna o powierzchni 8 arów a druga o powierzchni 9 arów. Trzecia działka została sprzedana w miejscowości w Siemichocze o powierzchni 62 arów za cenę 5050 zł.

- W okresie międzysesyjnym przejęto do zasobów gminy niektóre nieruchomości. Między innymi uregulowano stan prawny działki, na której znajduje się świetlica wiejska w miejscowości Stołbce, przejęto również grunty w miejscowości Wólka Nurzecka, o łącznej powierzchni około 7 ha.

- W bieżącym roku czeka nas inwestycja, która nie była planowana w budżecie gminy. Wynika to z faktu, że Zakład Energetyczny planuje jeszcze w tym roku przebudowę linii energetycznej, niskiego napięcia w miejscowości Werpol i my będziemy musieli dołożyć do wymiany lamp oświetlenia ulicznego. Inwestycja w zakresie przebudowy linii przewidziana jest tylko w części tej miejscowości i należałoby wymienić około 14 lamp oświetleniowych. Zgodnie z otrzymanymi wyjaśnieniami druga część przebudowy linii w tej miejscowości przewidziana jest na rok 2014.

- W związku z oszczędnościami, jakie powstały po przetargu na przebudowę ulic w Nurcu-Stacji proponuje, aby do budżetu gminy wprowadzić dodatkowo dwie inwestycje tj. budowa zbiornika wodnego, z którego pozyskane kruszywo zostanie wykorzystane do naprawy dróg gminnych, przedewszystkim tych wnioskowanych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego. Drugim zadaniem do realizacji jest adaptacja budynku sklepu na świetlicę wiejską w miejscowości Werpol. Przyjęcie tego zadania do realizacji pokierowane jest tym, że do roku 2013 nie ma możliwości pozyskania środków finansowych na realizację innych zadań inwestycyjnych. Obecnie istnieje tylko możliwość pozyskania środków w ramach Stowarzyszenia Tygiel Doliny Bugu, dlatego chcemy złożyć wniosek o środki finansowe na adaptację sklepu w Werpolu na świetlicę wiejską.

- Tak jak w latach poprzednich przewiduje organizację zebrań wiejskich, dlatego zwrócił się do sołtysów z prośbą o ustalenie terminu odbycia zebrań.

 

Do punktu 4-go:

 

Interpelacje i zapytania radnych:

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zgłosił następujące zapytania:

    - jakie mamy zyski z tytułu likwidacji szkoły w Siemichoczach. Za likwidacją tej szkoły przemówiła przedewszystkim ekonomia, dlatego zapytał, jak to ekonomicznie wygląda na dzień dzisiejszy.

    - czy są jakieś plany odnośnie zagospodarowania budynku i posesji po zlikwidowanej szkole w Siemichoczach.

    - wykonanie remontu i elewacji zewnętrznej w Remizie Strażackiej w Nurcu-Stacji.

    - dlaczego Pan Wójt odwołał się od wyceny czterech działek. Czy te działki wyceniał inny rzeczoznawca.

 

2/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, czy prawdą jest, że na terenie wsi Augustynka w odlewni będzie spalarnia.

 

3/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o wykonanie remontu drogi  powiatowej Tymianka – Wólka Nurzecka oraz drogi Wólka Nurzecka – Rogacze.

 

4/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – wnioskował, aby wybudować oświetlenie uliczne przy drodze Nurzec-Stacja – Żerczyce.

- wyegzekwować od właścicieli rozwalających się budynków ich naprawienia bądź rozebrania, gdyż szpecą wygląd miejscowości Żerczyce a nawet gminy.

 

5/ Pan Jerzy Olesiuk – zapytał, czy byłaby możliwość zakupienia do świetlicy wiejskiej w Tymiance stolików, gdyż organizowane są tam obiady żałobne i koniecznym jest doposażenie świetlicy w stoliki.

- W czasie budowy chodnika w miejscu, w którym mieszany był urobek, przez pracowników firmy budującej chodnik powstało zadolenie przy świetlicy. Wnioskował o naprawienie tego zadolenia.

 

6/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, w jakiej wysokości jest wpływ podatku z miejscowości Wyczółki, Klukowicze i Klukowicze Kolonia i jaki to jest wskaźnik w skali gminy. W związku ze wzrostem podatku wnioskował o naprawienie dróg na terenie tych miejscowości.

 

         Następnie Przewodniczący obrad udzielił głosu Panu Tadeuszowi Kłosek – Prezesowi Wodociągów Podlaskich, który przedstawił wniosek o ustalenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków. Poinformował, że w miesiącu listopadzie 2011 r. przedkładał wniosek o ustalenie taryf, lecz Rada odmówiła zatwierdzenia taryf. Obecnie składa ponownie wniosek, w którym przedstawiona jest szczegółowa kalkulacja. Na podstawie tej kalkulacji stawka za wodę wzrasta o 0,10 zł w stosunku do poprzedniego wniosku. Wzrost powstał dlatego, że obowiązuje zasada zwrotu kosztów poniesionych, dla poszczególnych gmin. Nadmienił, iż gdyby gmina wygospodarowała środki finansowe na remonty hydroforni i wodociągu wówczas można by było zmniejszyć koszty eksploatacji i tary byłyby niższe. W obecnej sytuacji nie ma możliwości ustalenia innych stawek aniżeli przedstawione w kalkulacji.

/wniosek w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż zostaliśmy obecnie ukarani za to, że odmówiliśmy zatwierdzenia stawki poprzedniej.

 

2/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – wyjaśnił, iż nie jest to kara, lecz stawka została ustalona zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad ustala kalkulacji i stawek opłat.

 

3/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce - zwrócił uwagę na bardzo dużą rozbieżności stawki za wodę i odprowadzanie ścieków. Wnioskował o obniżenie stawki opłat za odprowadzanie ścieków. Wniosek swój uzasadniał tym, że większość naszych mieszkańców jest ludźmi biednymi i nie stać ich na wnoszenie tak wysokich opłat.

 

4/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – omówił szczegółowo kalkulację ceny wody i ceny ścieków. Z przedstawionej kalkulacji wynika, że duża różnica pomiędzy stawką za wodę a stawką za odprowadzone ścieki pokierowana jest kosztami energii w stosunku do odebranych ścieków i wody. Ponadto w oczyszczalni ścieków występują dodatkowe koszty związane z eksploatacją wodociągu. Kończąc wnioskował, aby dla obniżenia kosztów wykonać spinkę wodociągu Klukowicz i Tymianka, a następnie wyłączenie hydroforni w Klukowiczach. Utrzymanie dwóch hydroforni jest zbyt kosztowne.

 

5/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż po dwóch latach od wykonania spinki, ceny za zaopatrzenie w wodę nadal będą wzrastać, a w kalkulacji będzie uzasadnienie typu wzrosty cen energii itp.

 

6/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – zapewnił, iż jeśli zostanie wyłączona hydrofornia w Klukowiczach wówczas koszty ulegną zmniejszeniu, a tym samym stawki.

 

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, jaka jest możliwość przymuszenia mieszkańców do przyłączenia się do kanalizacji?

 

8/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – wyjaśnił, iż Wodociągi Podlaskie nie mają możliwości przymuszenia mieszkańców do podłączenia się do kanalizacji. Natomiast gmina w oparciu o ustawę o utrzymaniu czystości może żądać od mieszkańców dokumentów potwierdzających odbiór nieczystości, a tym samym przymusić do przyłączenia do kanalizacji. Zwiększenie liczby dostawców ścieków wpłynie na obniżenie kosztów.

 

9/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, dlaczego zaprzestano pobierania opłat za wodę przez konserwatora. Wspomniana forma wnoszenia opłat była wygodna dla mieszkańców. Następnie zapytał, czy są przypadki nie wnoszenia opłat za dostarczoną wodę?

Zapytał, jak będzie z ciśnieniem wody po podłączeniu wodociągu w Klukowiczach. Nadmienił, iż obecnie po wymianie pomp ciśnienie wzrosło, jednak po podłączeniu dodatkowych odbiorców nie wiemy czy ponownie nie wróci do poprzedniego stanu.

 

10/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – wyjaśnił, iż w poprzednim okresie zbierano opłaty wysyłając samochód i dwie osoby w teren, były to dość duże koszty. Obecnie zawarto porozumienie z Bankami Spółdzielczymi, i opłaty są pobierane z prowizją 1,49 zł, są to niezbyt duże koszty dla odbiorów, gdyż opłaty są wnoszone kwartalnie. W bankach tych, większość mieszkańców ma swoje rachunki bankowe i bez problemu mogą wnosić opłaty za wodę i ścieki. Odnośnie nie wnoszenia opłat przez odbiorców stwierdził, iż są takie przypadki i trudno jest je uchwycić, gdyż nikt nie chce ujawnić tego faktu. W ostatnim okresie zakupiono urządzenie, które pozwoli wykryć kradzieże wody i nielegalne wprowadzanie ścieków.

Odnośnie ciśnienia wody w wodociągu w Tymiance poinformował, iż wody w ujęciu w Tymiance jest wystarczająca ilość i wystarczy dla odbiorców wodociągu w Tymiance i Klukowiczach. Przy zwiększonej ilości odbiorców będzie zachodziła ewentualnie konieczność wymiany pompy. Kończąc apelował, aby wykonać przyłącze tych wodociągów i zlikwidowanie hydroforni w Klukowiczach.

 

11/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdziła, iż logicznym jest fakt, że Radni nie chcą przyjąć wyższych stawek opłat za wodę i ścieki, gdyż bronią własnych mieszkańców. Odnośnie ustalonych kosztów stwierdziła, iż w jej odczuciu niewłaściwym jest wliczanie kosztów zakupu sprzętu do kalkulacji ceny. Firma, która prowadzi jakąś działalność nie wlicza kosztów zakupu wyposażenia do kosztów, a w przypadku wody i ścieków zakup sprzętu jest wliczany w koszty.

 

12/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – wyjaśnił, iż firmy prowadzące działalność nie muszą wykazywać kosztów i zysku. Rozliczenie kosztów zaopatrzenia w wodę jest oparte o ustawę i firma nie może mieć zysków. Wodociągi Podlaskie są firmą o charakterze komunalnym, obowiązuje zasada zwrotu kosztów.

 

13/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż większość mieszkańców jest w wieku starszym i nie ma rachunków w banku. Wnoszenie opłat jest dość uciążliwe dla mieszkańców, gdyż musi dojechać do Nurca-Stacji, aby wnieść opłaty w Banku. Nastepnie zwrócił uwagę na jakość dostarczanej wody. Woda często jest zanieczyszczona.

 

14/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – wyjaśnił, iż są problemy ze zbieraniem opłat w terenie. Zbierając opłaty należy zatrudnić konwojenta. Wniesienie opłaty 1,49 zł raz na kwartał nie jest zbyt dużym obciążeniem dla odbiorców. Odnośnie jakości dostarczanej wody wyjaśnił, iż są różne awarie i wówczas jest woda żółta.

 

15/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, co może być przyczyną strzelania w rurach, że trudno jest dokonać poboru wody. Następnie zapytał, czy na odcinku od hydroforni w Tymiance do pierwszego hydrantu tj. do linii głównej jest rura azbestowa, czy PCV.

 

16/ Pani Zinaida Owłasiuk – Sołtys Sołectwa Litwinowicze – poinformowała, że z wodociągu Klukowicze również jest strzelanie w rurach. Przy poborze wody nie można utrzymać szklanki. Fakt ten był zgłaszany konserwatorowi, jednak bez efektu.

 

17/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – sprawa strzelania wody z wodociągu w miejscowościach Tymianka, Litwinowicze, Klukowicze zostanie sprawdzone i problem zostanie wyeliminowany.

 

18/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jaka jest procedura przy podejmowaniu tej uchwały? W sytuacji, jeśli rada nie podejmie uchwały to stawki i tak zostaną wprowadzone.

 

19/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – wyjaśnił, zasady zatwierdzania stawek opłat przez Radę. I tak po złożeniu wniosku gmina weryfikuje wniosek i może wnieść swoje uwagi. W przypadku braku uwag Rada zatwierdza stawki bądź nie. W sytuacji, gdy nie są wykazane nieprawidłowości wówczas stawki wchodzą, pomimo nie zatwierdzenia przez radę.

 

20/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, co możemy zrobić, aby zmienić eksploatatora wodociągów, gdyż są bardzo wysokie koszty?

 

21/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż musimy ogłosić przetarg na wyłonienie nowego przedsiębiorstwa do prowadzenia eksploatacji wodociągu.

 

22/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż należy podjąć uchwałę o wypowiedzeniu umowy na eksploatację wodociągu.

 

23/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż trudno jest wypowiadać umowę na eksploatację nie mając przedsiębiorstwa do prowadzenia tego zadania. Możemy doprowadzić do takiej sytuacji, że nie będzie, komu prowadzić eksploatacji.

 

24/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę na przedstawione wyliczenie zysku ze sprzedaży wody. Uważa, że zysk nie został prawidłowo ustalony.

 

25/ Pan Tadeusz Kłosek – Prezes Wodociągów Podlaskich – przedstawił szczegółowe rozliczenie wpływów ze sprzedaży i kosztów eksploatacji wodociągu i oczyszczalni ścieków.

 

26/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że dokonał analizy przedstawionej kalkulacji i nie widzi nieprawidłowości w przedstawionej kalkulacji. Nadmienił, iż w ostatnim okresie zostały przeprowadzone remonty hydroforni w Tymiance i Klukowiczach, za co podziękował Prezesowi Wodociągów.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.

Wznowienie obrad.

Do punktu 5-go:

 

       Sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2011 rok przedstawiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS w Nurcu-Stacji.

/Sprawozdanie w załączeniu/ Zał. Nr 4.

 

         Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do sprawozdania z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2011 rok przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował, aby zwiększyć koszt paczek dla dzieci z rodzin patologicznych. Uważa, że paczka o wartości 15 zł jest zbyt skromna, a skoro środki finansowe nie są wykorzystane w całości to należy zwiększyć wartość paczek.

 

2/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż uchwalając program należy przypisywać kwoty dla poszczególnych działów, wpłynie to na lepsze wykorzystanie środków. Z przedstawionych sprawozdań wynika, że rok rocznie nie wszystkie środki finansowe są wykorzystane i przechodzą na rok następny. Uważa, że należy organizować więcej spektakli i programów artystycznych dla dzieci oraz spektakli teatralnych w poszczególnych wsiach. Zwrócił również uwagę, że zbyt dużo wydatkuje się na zakup znaczków pocztowych. Uważa, że opłacenie sceny na imprezę „Dzień Nurca” nie jest przemyślanym wydatkiem. W jego odczuciu środki finansowe na realizację programu rozwiązywania problemów alkoholowych powinny być wykorzystane na inne formy działalności.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż rok rocznie środki wydatkowane na realizację programu rozwiązywania problemów alkoholowych przekraczają wpływy. My jako gmina musimy zabezpieczyć środki na realizację tych zadań. W sytuacji, jeśli zostaną wykorzystane wszystkie środki będziemy zmuszeni dofinansować z własnych dochodów budżetowych, dlatego staramy się gospodarować tymi środka oszczędnie. Odnośnie zwiększenia środków na paczki dla dzieci wyjaśnił, iż są to symboliczne paczki z okazji Mikołajek. Dzieci udzielana jest pomoc w różnych formach, a to są tylko symboliczne upominki. Odnośnie organizowania spektakli na wsiach jest taka możliwość, jednak nie w każdej miejscowości są takie warunki. Odnośnie wydatków na zakup znaków pocztowych wyjaśnił, że wszelka korespondencja musi być wysyłana ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, a koszt jednego listu wynosi 5,60 zł. O wydawaniu środków funduszu alkoholowego decyduje komisja, w skład, której wchodzą nie tylko pracownicy Urzędu Gminy. Odnośnie imprezy Dzień Nurca wyjaśnił, iż jest to impreza kulturalna, która odbywa się raz w roku i skierowana jest do młodzieży i wszystkich mieszkańców. Miejsce imprezy jest wydzielone i na terenie miejsca imprezy nie ma sprzedaży alkoholu.

 

4/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż jest wiele imprez, gdzie nie ma alkoholu i są to bardzo dobre imprezy.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż uczestniczył w wielu imprezach i podobnie jak w naszej gminie w pobliżu imprezy była sprzedaż piwa.

 

6/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – poinformowała, o ofertach teatrzyków i spektakli. W ofertach są bardzo wysokie ceny, lecz gdy odmówimy to wówczas proponują inną ofertę, która jest o 50% tańsza, gdyż realizowana jest w tym samym dniu na terenie innych gmin. Uważa, że takie formy zakupu spektakli i teatrzyków są korzystne dla gminy. Odnośnie paczek wyjaśniła, iż jeśli jest taka wola Rady to możemy zwiększyć wartość paczek. Z obecnego doświadczenia wiemy, że w paczkach jest dość dużo słodyczy.

 

7/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że są odgłosy osób nie uzależnionych alkoholu, aby umożliwić spożywanie piwa na terenie imprezy. Osoby te uważają, że powinno się umożliwić wypicie piwa siedząc na ławeczce i oglądając występ zespołu.

 

8/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – zapytał, czy istnieje jakaś ewidencja osób, które wyleczyły się z choroby alkoholowej?

 

9/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż jest ewidencja osób uzależnionych i leczonych, lecz dane osobowe są objęte tajemnicą.

 

10/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w zapytaniu radnego chodziło o to czy są osoby, które wyszły z nałogu.

 

11/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż są osoby, które wyszły z nałogu.

 

W wyniku jawnego głosowania 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym w obecności 14 radnych przyjęto omawiane sprawozdanie z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2011 rok.

 

Do punktu 6-go:

 

        Sprawozdanie finansowe z realizacji zadań „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Nurzec-Stacja na lata 2008-2032” w roku 2011 przedstawiła Pani Iwona Jadczuk – Referent Urzędu Gminy.

/Sprawozdanie w załączeniu/ Zał. Nr 6

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do sprawozdania finansowego z realizacji zadań „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Nurzec-Stacja na lata 2008-2032” w roku 2011 przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

         Uwag do przedstawionego sprawozdania nie wniesiono.

 

         W wyniku jawnego glosowania jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych przyjęto omawiane sprawozdanie finansowe z realizacji zadań „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Nurzec-Stacja na lata 2008-2032” w roku 2011.

 

Do punktu 7-go:

 

        Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Sprawozdanie w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy nie można ustalić wynagrodzenia nauczycielom tak, aby nie płacić dodatków wyrównawczych.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż trudno jest ustalić wynagrodzenia na takim poziomie, aby nie wypłacać dodatków wyrównawczych. Zatrudnienie nauczycieli jest bardzo zróżnicowane, gdyż niektórzy mają zastępstwa jak i dodatki za wychowawstwo, natomiast ci, którzy mają tylko tak zwane gołe godziny nie uzyskują przewidziane wynagrodzenia, dlatego większość samorządów wypłaca dodatki wyrównawcze. W naszej gminie za 2011 rok dodatki wyrównawcze pozostały na poziomie roku 2010 w związku z wypłatą odpraw dla nauczycieli ze zlikwidowanej szkoły w Siemichoczach. Gdyby nie wypłata odpraw wydatki gminy związane z wypłatą dodatków wyrównawczych znacznie by wzrosły.

 

W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych przyjęto omawiane sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.

 

Do punktu 8-go:

 

Informację o realizacji programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2011 r. przedstawił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do informacji o realizacji programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2011 r. przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

         Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

 

W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych przyjęto omawianą informację o realizacji programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za 2011 r.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 15 minutową przerwę w obradach.

Wznowienie obrad.

 

Do punktu 9-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

1/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zaproponował, aby nie czytać projektów uchwał, gdyż zostały one przekazane radnym, a wpłynie to na skrócenie obrad rady.

 

       W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych został przyjęty wniosek Radnego Piotra Nalewajek dotyczący nie czytania projektów uchwał.

 

Do p. punktu 1-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2013 omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2013 przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż zgodnie z opinią komisji stanowisko radnych jest za tym, aby wyodrębnić fundusz sołecki, lecz on wnioskuje o nie wyodrębnianie funduszu sołeckiego w roku 2013. Uważa, że fundusz sołecki jest potrzebny, gdyż wzbudza inicjatywę społeczną mieszkańców, realizowane są drobne zadania inwestycyjne. Gmina nasza ma określone źródła dochodów i musimy zadać sobie z tego sprawę. Podejmując decyzję o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego musimy ustalić czy realizujemy w roku 2013 jakąś większą inwestycję, czy wyodrębniamy fundusz sołecki jest to kwota około 200 tys. zł. Nadmienił, iż gmina poza ulicą Nową nie posiada niezrealizowanych dokumentacji technicznych. Możliwe, że w miesiącu listopadzie będzie nabór wniosków na tak zwane Schetynówki. Podjęcie decyzji o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego, uniemożliwi wygospodarowanie środków finansowych na zapewnienie udziału własnego gminy a tym samym złożenie wniosku o dofinansowanie. Na terenie gminy pozostało jeszcze wiele miejscowości, które nie mają dróg o nawierzchni asfaltowej. Jako miejscowości, które nie mają dróg o nawierzchni asfaltowej wymienił między innymi: Zalesie, Borysowszczyzna. Uważa, że lepiej jest koncentrować się na większych zadaniach inwestycyjnych. Niektóre miejscowości mają drogi o dość dobrej nawierzchni, jednak niektóre jeszcze czekają, dlatego należy bardzo rozważnie podejść do podjęcia decyzji o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego.

 

2/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż skoro w roku 2012 został wydzielony fundusz sołecki to należy to kontynuować. Środki finansowe funduszu sołeckiego pozostają na terenie gminy, a społeczeństwo niech wie, że w ramach tego funduszu może zrealizować jakieś zadanie, które uważa za priorytetowe.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w większości gmin fundusz sołecki przeznaczany jest  na równanie i żwirowanie dróg. Natomiast w naszej gminie równanie i żwirowanie dróg jest zadaniem gminy, a fundusz sołecki wykorzystywany jest na remonty świetlic. Uważa, że remonty świetlic są celowym zadaniem, jednak jest wiele pilniejszych zadań do realizacji, na które jest możliwość otrzymania dofinansowania. Jako przykład podał modernizację drogi w Moszczonie Pańskiej na odcinku 1400 m, gdzie wkład własny gminy wyniósł około 350 tys. zł. Rozdrobnienie tych środków uniemożliwi realizację zadań. Kończąc przypomniał Radnemu Nalewajko, że podejmując decyzję o przystąpieniu do realizacji inwestycji w zakresie modernizacji dróg na osiedlu w Nurcu-Stacji był przeciwny tej inwestycji i mówił, że przyjęcie do realizacji tego zadania spowoduje, że gmina zakończy jak Grecja. Obecnie po przetargu okazało się, że realizacja tej inwestycji jest możliwa, a gdyby rada przychyliła się do wniosku radnego inwestycja nie zostałaby zrealizowana.

 

4/ Pani Magdalena Miler–Wawrzyniak – Radna, Augustynka – poprosiła, aby w sprawie funduszu sołeckiego wypowiedzieli się sołtysi.

 

5/ Pani Elżbieta Dec – Sołtys Sołectwa Żerczyce – zabierając głos w dyskusji stwierdziła, iż niektóre miejscowości mają piękne świetlice, a niektóre nie mają nic, dlatego należy wydzielić fundusz sołecki.

 

6/ Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, że na terenie sołectwa Borysowszczyzna nie są realizowane zadania. Brak jest asfaltu, brak świetlicy. Uważa, że należy wydzielić fundusz sołecki, który pozwoli na wybudowanie świetlicy.

 

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się z zapytanie do sołtysa sołectwa Borysowszczyzna, czy realnym jest wybudowanie świetlicy w ramach funduszu sołeckiego?

 

8/ Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys sołectwa Borysowszczyzna – wyjaśnił, iż jego zdaniem jest realne wybudowanie świetlicy. W jednym roku można będzie opracować dokumentację, w następnym fundamenty i etapami zostanie wybudowana świetlica.

 

9/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż wykorzystanie funduszu sołeckiego musi się zamknąć w danym roku, dlatego uważa, że realizacja tej inwestycji w ramach funduszu sołeckiego jest nierealna.

 

10/ Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys sołectwa Borysowszczyzna – stwierdził, iż na opracowanie dokumentacji wystarczy środków finansowych funduszu sołeckiego.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że sołectwo Sycze fundusz sołecki przeznaczyło na opracowanie dokumentacji na budowę chodnika. Po spotkaniu z projektantem okazało się, że posiadanych środków funduszu nie wystarczy, gdyż na opłacenie podkładów geodezyjnych potrzeba 5 000 zł i 6 000 zł na opracowanie dokumentacji, a fundusz sołecki jest w kwocie 7 000 zł. W sytuacji, gdyby ten projekt zostałby zrealizowany byłby projekt, ale co byłoby dalej przez ile lat zadanie te byłoby realizowane. Wówczas mieszkańcy by powiedzieli, że my opracowaliśmy projekt, więc gmina niech wybuduje chodnik, tak samo z budową świetlic. W ramach funduszu sołeckiego opracowano projekt, więc proszę dać środki finansowe na budowę.

 

12/ Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys sołectwa Borysowszczyzna – stwierdził, iż w sołectwie Werpol i Litwinowicze świetlice są remontowane i są środki finansowe. Skoro na realizację tych zadań są środki finansowe to i na budowę świetlicy w Borysowszczyźnie należy szukać możliwości pozyskania środków.

 

13/ Pan Zenon Podnielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż w miejscowości Werpol jest budynek przejęty po sklepie i należy remontować to co jest, aby nie dopuścić do zniszczenia.

 

14/ Pan Roman Wudarski – Sołtys Sołectwa Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż w poprzednim okresie mówiło się, że sołectwa nie wykorzystają środków finansowych. Obecnie tylko 2 sołectwa nie złożyły wniosku, a pozostałe wykorzystują fundusze.

 

15/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż przyjęte zadania nie zawsze są celowe. Jako przykład podał zakup kosiarki, czy wykaszarki.

 

16/ Pan Andrzej Grzyb – Sołtys Sołectwa Zalesie – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż w miejscowości Zalesie w pierwszej kolejności należy wybudować kanalizację, a później myśleć o asfalcie. Budowa drogi o nawierzchni asfaltowej bez kanalizacji jest niecelowa.

 

17/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na zebraniu mieszkańcy wnioskowali o wybudowanie drogi. Odnośnie budowy kanalizacji mówili, że nie chcą przyłączać się do kanalizacji. Gdy zajdzie potrzeba to będą budować oczyszczalnie przydomowe. Skoro jest taka wola mieszkańców i chcą kanalizacji sanitarnej to opracujemy projekt i jeśli będzie możliwość pozyskania środków to będziemy realizowali.

 

18/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż dobrze się stało, że na rok 2012 został wydzielony fundusz sołecki, gdyż każde sołectwo ma możliwość wykonania drobnych najbardziej pilnych zadań. W sytuacji gdyby była możliwość pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji wówczas należałoby zaciągnąć kredyt.

 

19/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, o zadaniach na realizację, których musimy mieć zabezpieczone środki finansowe. I tak mamy opracowaną dokumentację na budowę drogi powiatowej Żerczyce – Nurczyk – Nurzec, bez naszego dofinansowania powiat nie zrealizuje tej inwestycji. Mamy opracowaną dokumentację i złożyliśmy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie do budowy hali sportowej przy szkole w Nurcu-Stacji. Na realizację tej inwestycji musimy zabezpieczyć środki własne. Ponadto jest potrzeba wybudowania dróg w niektórych miejscowościach. Kończąc stwierdził, iż rozumie inicjatywę społeczną, lecz rozbijanie budżetu na drobne zadania jest niekorzystne dla gminy.

 

20/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż niecelowym jest wydzielanie funduszu sołeckiego. Przyznane środki finansowe muszą być wykorzystane w jednym roku budżetowym i na realizację zadań najczęściej są niewystarczające. Jako przykład podał wymianę podłogi w świetlicy w Wólce Nurzeckiej, dlatego korzystniej jest, aby środki były w całości w budżecie gminy.

 

21/ Pan Artur Trochimiak – mieszkaniec sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, iż mieszkańcy ustalili, aby środki funduszu sołeckiego wykorzystać na budowę wiaty przystankowej i opracowanie dokumentacji na budowę świetlicy. W roku 2013, jeśli nie będzie funduszu sołeckiego to inicjatywa społeczna zostanie zaprzepaszczona.

 

22/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż fundusz sołecki przewidziany do wykorzystania w roku 2012 będzie realizowany, jednak wybudowanie świetlicy w ramach tego fundusz jest nierealne.

 

23/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż fundusz sołecki w sołectwie Borysowszczyzna nie został zmarnowany. Mieszkańcy, rada sołecka i sołtys są bardzo zaangażowani w realizację przyjętych zadań. Wiata na przystanku będzie wybudowana, ale to nie jest tak, że mieszkańcy chcą postawić wiatę i może to wykonać. W sprawie budowy wiaty wystąpiliśmy z wnioskiem do Zarządu Dróg Powiatowych, Policji o ustalenie lokalizacji. Odbyło się spotkanie na gruncie i ustalono, że ze względów bezpieczeństwa nie może być ustawiona wiata w miejscu określonym przez mieszkańców. Wiata musi być przesunięta w głąb tej nieruchomości o około 7-8 m. Obecnie wystosowano zgłoszenie do nadzoru budowanego o zamiarze budowy wiaty. Odnośnie dokumentacji na budowę świetlicy w Borysowszczyźnie poinformował, że świetlica jest potrzebna, jednak pod jej budowę nie było nawet zabezpieczonej działki. W roku 2012 przejęliśmy kilka działek na terenie Borysowszczyzny od Skarbu Państwa. W rozmowie z sołtysem ustalono, że na zebraniu wiejskim mieszkańcy zdecydują, na której z tych działek będzie usytuowana świetlica. Podkreślił, iż jego zdaniem w każdej miejscowości jest potrzebna świetlica, gdzie można by było odbyć chociażby zebranie mieszkańców, jednak ograniczają nas możliwości finansowe. W sytuacji, gdyby nie było funduszu sołeckiego wówczas moglibyśmy skoncentrować się na miejscowości Borysowszczyzna i przyjąć do realizacji zadanie w zakresie budowy świetlicy. Uważa, że budowa świetlicy w ramach funduszu sołeckiego jest niemożliwa. Zapytał, w jaki sposób można ogłosić przetarg na budowę świetlicy nie mając środków finansowych na realizację tej inwestycji, a przewidując tylko częściowe środki finansowe na realizację w poszczególnych latach. Przypomniał, iż na realizację każdego zadania musi być ogłoszony przetarg bądź, chociaż zapytanie o cenę. Uważa, że w przyszłości powstanie świetlica w Borysowszczyźnie. Następnie zwrócił uwagę na konieczność zagospodarowania wspólnot gruntowych. Po uaktywnieniu właściwych właścicieli wspólnot będzie możliwość pozyskania środków na realizację inwestycji.

 

24/ Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Sołectwa Klukowicze Kolonia – poinformowała, że sołectwo Klukowicze Kolonia w ramach środków z funduszu sołeckiego złożyło wniosek na realizację zadania w zakresie udrożnienia rowów i naprawienia dróg. Na terenie tej miejscowości jest bardzo dużo dróg a funduszu zbyt mało. Wnioskowała o zwiększenie środków finansowych dla sołectwa Klukowicze Kolonia, w związku ze wzrostem podatku rolnego.

 

25/ Pani Bogumiła Grzyb – Sołtys Sołectwa Sokóle – poinformowała, że fundusz sołecki w sołectwie Sokóle przeznaczono na dożwirowanie dróg. Wnioskowała o zwiększenie środków i wyżwirowanie całego odcinka drogi od krzyża przy drodze powiatowej do drogi Wojewódzkiej.

 

26/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na dożwirowanie dróg możemy wydać tylko takie środki finansowe, jakie zostały przyznane sołectwu. Obecnie już uruchomiono przetarg na budowę zbiornika i w miejscowościach, w których zaplanowano żwirowanie dróg będzie wykonane. Na terenie miejscowości Sokóle jest bardzo dużo dróg i trudno wszystkie utrzymać w dobrym stanie. Najgorszym problemem jest to, że drogi żwirowe w okresie roztopów są niszczone przez samochody ciężkie.

 

27/ Pani Bogumiła Grzyb – Sołtys Sołectwa Sokóle – poinformowała, że w dużym stopniu niszczy drogi właściciel prywatnej żwirowni.

 

28/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w koncesji jest zapisane, że ma dbać o stan wierzchni dróg.

 

          Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2013.

 

Głosowanie I: W wyniku jawnego głosowania 6 głosami za, 4 głosem przeciw, 2 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych.

W związku z tym, że suma głosów nie jest równa liczbie obecnych radnych powtórzono głosowania.

 

Głosowanie II: W wyniku jawnego głosowania 7 głosami za, 4 głosem przeciw, 2 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych.

W związku z tym, że suma głosów nie jest równa liczbie obecnych radnych powtórzono głosowania.

 

Głosowanie III:

          W wyniku jawnego głosowania 8 głosami za, 4 głosem przeciw, 2 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w roku budżetowym 2013.

/Uchwała Nr X/82/2012 w załączeniu/ Zał. Nr 14.

 

Do p. punktu 2-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja w 2012 roku omówił Pan Krzysztof Popławski – Referent Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja w 2012 roku przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, jakie zwierzęta uważane są za bezdomne.

 

2/ Pan Krzysztof Popławski – referent Urzędu Gminy – zwierzę, które po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego nie ma właściciela, przekazywane jest do schroniska jako bezdomne.

 

  Uwag do projektu uchwały nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja w 2012 roku.

 

         W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Nurzec-Stacja w 2012 roku została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała X/83/2012 w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

Do p. punktu 3-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie określenia zasad i trybu konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja.

 

         W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie określenia zasad i trybu konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała X/84/2012 w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

Wznowienie obrad.

 

Do p. punktu 4-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków omówił Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

 

         W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków nie została podjęta, a głosowanie przedstawiało się następująco: 0 głosami za, 13 głosów przeciw, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.

 

Do p. punktu 5-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 23.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

 

         W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmiany uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała X/85/2012 w załączeniu/ Zał. Nr 25.

 

Do p. punktu 6-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024 oraz uchwałę RIO w Białymstoku przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/projekt uchwały i uchwała RIO w załączeniu/ Zał. Nr 26.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024 przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 27.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024.

 

         W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Nurzec-Stacja na lata 2012-2024 została podjęta 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.

/Uchwała X/86/2012 w załączeniu/ Zał. Nr 28.

 

Do p. punktu 7-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 29.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 r. przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 30.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 r..

 

         W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 r. została podjęta 11 głosami za, 3 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.

/Uchwała X/87/2012 w załączeniu/ Zał. Nr 31.

 

Do p. punktu 8-go:

 

       Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 32.

 

       Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 33.

 

         Uwag do projektu uchwały nie wniesiono, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja.

 

         W wyniku jawnego głosowania uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zasad przyznawania i wysokości diet radnych Rady Gminy Nurzec-Stacja została podjęta 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.

/Uchwała X/88/2012 w załączeniu/ Zał. Nr 34.

 

Do punktu 6-go:

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Piotra Nalewajek dotyczące zysku, uzyskanego z likwidacji szkoły w Siemichoczach. Wyjaśnił, iż na utrzymanie szkoły wydatkowaliśmy 630 000 zł. Po zlikwidowaniu tej szkoły koszty znikły. Ponosimy dodatkowe koszty związane z dowożeniem dzieci. Dzieci są dowożone autobusem PKS i miesięcznie płacimy około 5 000 zł, a po przeliczeniu na 10 miesięcy koszt dowozu dzieci wynosi około 50 000 zł. Dodatkowo jest zatrudniona opiekunka w związku z tym są dodatkowe koszty, chociaż do dowożenia dzieci do Szkoły w Siemichoczach również była zatrudniona opiekunka.

 

- Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – wyjaśnił, iż w jego zapytaniu chodziło o bilans zysków i strat. Jakie koszty zostały poniesione w wyniku likwidacji szkoły.

 

- Pani Maria Szatyłowicz  - Skarbnik Gminy – poinformowała, że finanse publiczne nie produkują zysków.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zwrócił się do Radnego Piotra Nalewajek o określenie na piśmie, jakie dane chce uzyskać i wówczas odpowiemy również na piśmie.

 

- Pan Piotr Nalewajek – Radny Nurzec-Stacja – wyjaśnił, iż chodziło mu o oszczędności z tytułu likwidacji szkoły.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż oszczędności powstały, lecz gmina nie jest przedsiębiorstwem, które generuje zyski.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o udzielenie odpowiedzi na piśmie, jakie są oszczędności z tytułu likwidacji szkoły w Siemichoczach.

 

- Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poprosiła o doprecyzowanie zapytania na piśmie Następnie wyjaśniła, iż trudno jest ustalić dokładne oszczędności, gdyż nie był ustalany plan dla szkoły w Siemichoczach na 2012 r..

 

- Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż obecnie Pan Wójt mówi o kosztach ponoszonych na utrzymanie szkoły w Siemichoczach w wysokości 670 tys. zł, a w momencie likwidacji szkoły były podawane koszty 2 000 000 zł

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w momencie likwidacji szkoły nie były podawane kwoty w wysokości 2 000000 zł.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż jest to nieporozumienie. W momencie likwidacji szkoły nie mówił o kosztach jej utrzymania w wysokości 2000 000 zł rocznie. Podawane koszty wynosiły 635 000 zł, 650 000 zł.

 

- Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż plan wydatków szkoły w Siemichoczach wynosił 635 000 zł. W chwili obecnej, aby ustalić oszczędności musielibyśmy ustalić sztuczny plan dla szkoły w Siemichoczach.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Piotra Nalewajek dotyczące budynku po szkole i posesji. Wyjaśnił, iż podczas likwidacji mówiono, że Wójt ma kupca na ten budynek i dlatego tę szkołę likwiduje. Nie jest to prawdą, budynek szkoły na dzień dzisiejszy jest własnością gminy i mieszkańców wsi Siemichocze. W miesiącu kwietniu, jeśli będzie spotkanie z mieszkańcami wsi Siemichocze zostanie przedstawiony wniosek odnośnie przeznaczenia tego budynku do sprzedaży. Mieszkańcy muszą wyrazić zgodę na sprzedaż tego budynku, gdyż jest to ich mienie. W sytuacji, jeśli mieszkańcy wyrażą zgodę na sprzedaż zostanie ogłoszony przetarg.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Piotra Nalewajek dotyczące wykonania elewacji zewnętrznej budynku remizy strażackiej. Uważa, że bardzo dobrą inicjatywą rady sołeckiej było to, że zaangażowali się i chcą dokonać remontu remizy strażackiej. Została już podpisana umowa i będzie dokonany remont wewnętrzny. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w dalszym ciągu remontowano ten budynek.

 

- Pan Roman Wudarski – Sołtys sołectwa Nurzec-Stacja – poinformował, że jeśli mieszkańcy zaakceptują, to w przyszłości przystąpią do wykonania elewacji zewnętrznej i docieplenia tego budynku.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Piotra Nalewajek dotyczące wypłaty odszkodowań za grunt przejęty pod budowę ulic w Nurcu-Stacji. Poinformował, dokonana wycena gruntu 19 zł za 1 m2 gruntu jest prawidłowa i jesteśmy w stanie taką wartość zapłacić. Na niektórych nieruchomościach wystąpiły urządzenia związane z tym gruntem, między innymi drzewa, krzewy i roślinność. W jego ocenie wartość drzew i krzewów została zawyżona i dlatego odwołał się od tej wyceny. W niektórych przypadkach wartość siatki i innego ogrodzenia przewyższa wartość nowego odrodzenia również odwołał się od tej wyceny. Nadmienił, iż niektórzy mieszkańcy, gdy podjęli informację o przebudowie drogi dokonali nasadzenia kilkuletnich drzew, co jest niezgodne z przepisami prawa. Jako przykład podał wycenę topoli o kubaturze 0,60 m3, która jest wyceniona na wartość 1200 zł, a dodatkowo są problemy z usunięciem tej topoli. Tuja o wysokości 5-6 m jest wyceniona na 5000 zł.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnej Antoniny Rosa – dotyczące budowy spalarni śmieci na terenie miejscowości Augustynka. Wyjaśnił, iż był jeden Pan, który mówił o inwestycji w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. Osoba ta mówiła już o wielu inwestycjach, lecz realizacja nie dochodzi do skutku. Odnośnie spalarni odpadów wyjaśnił, iż dla ograniczenia ich ilości Urząd Marszałkowski podzielił nasze województwo na trzy strefy. Spalarnia może powstać na terenie, na którym zamieszkuje minimum 120 tys. mieszkańców.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Michała Muszkatel dotyczące naprawy drogi Tymianka – Wólka Nurzecka i Wólka Nurzecka – Rogacze. Wyjaśnił, iż w sprawie naprawy tych dróg występował Pan niejednokrotnie i zawsze jest odpowiedź brak środków finansowych. Zwróci się, do Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg o wyrównanie tych dróg.

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek Radnego Aleksandra Pachwicewicza dotyczący zainstalowania lamp oświetleniowych przy drodze od Nurca-Stacji w kierunku Żerczyc. Uważa, że wybudowanie oświetlenia ulicznego na przy tej drodze jest celowe, lecz wymaga poniesienia kosztów. Wybudowanie tego oświetlenia możliwe byłoby, gdyby Zakład Energetyczny wykonywał prace modernizacyjne na tym terenie na tej linii energetycznej. Koszt tej inwestycji wynosiłby około 40000 zł, a niektóre miejscowości na terenie naszej gminy mają lampy oświetleniowe, które były zainstalowane w latach 50-tych.

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek Radnego Aleksandra Pachwicewicza dotyczący uporządkowania zawalających się budynków w miejscowości Żerczyce. Wyjaśnił, iż jest to dość trudny problem do rozwiązania. Nie możemy wejść na czyjąś nieruchomość i nakazać rozbiórki. Były prowadzone rozmowy z właścicielem odnośnie odkupienia budynku i nie wyraża chęci sprzedaży. Odnośnie remontu mówi, że on nie ma pieniędzy, jak pozyska środki finansowe to wyremontuje.

 

-         Pani Zinaida Owłasiuk – Sołtys sołectwa Litwinowicze – poinformowała, że w miejscowości Litwinowicze jest rozwalony budynek, który nie ma właściciela.

 

-         Pan Piotr Jaszczuk Wójt – wyjaśnił, iż gmina jest właścicielem gruntu, a budynek jest własnością prywatną i jest obawa, że znajdą się spadkobiercy i zażądają odszkodowania, dlatego nie ma możliwości rozebrania wnioskowanego budynku w Litwinowiczach.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek Radnego Jerzego Olesiuka dotyczący zakupu stolików do świetlicy. Poinformował, że w roku 2013 będzie fundusz sołecki i w ramach tych środków finansowych można dokonać zakupu stołów do świetlicy w Tymiance.

 

10/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek Radnego Jerzego Olesiuka, dotyczący usunięcia zadolenia przy świetlicy w Tymiance, które powstało podczas budowy drogi.

Poinformował, że wniosek ten był zgłaszany i przekazaliśmy Dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg, który miał usunąć powstałe zadolenie. Być może okres zimowy uniemożliwił zrealizowanie tego zadania.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk –Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Jerzego Barańczuka dotyczące: jakiej wysokości jest wpływ podatku z miejscowości Wyczółki, Klukowicze i Klukowicze Kolonia i jaki to jest wskaźnik w skali gminy. Wyjaśnił, iż z miejscowości tych wpływ podatku rolnego stanowi 1/3 ogółu tego podatku. Dochodami gminy jest nie tylko podatek rolny, ale również podatek od nieruchomości. Mieszkańcy Nurca-Stacji wnoszą najwięcej podatku od nieruchomości. Jako rekompensatę możemy przebudować jakąś drogę, którą wskażą mieszkańcy.

 

Do punktu 7-go:

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

1/ Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Sołectwa Klukowicze Kolonia – poinformowała, że w miejscowości Klukowicze Kolonii są dwie działki o powierzchni 0,30 ha, na które jest kupiec.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie wie jaki jest stan prawny tych działek. Obecnie spadkobiercy występują o zwrot i działki te są zwracane przez Starostwo na rzecz spadkobiercy.

 

3/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – zapytał dlaczego w naszej gminie jest tak wysoka stawka podatku rolnego.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że podstawą opodatkowania jest średnia cena żyta z ostatnich trzech kwartałów. Niektóre samorządy stosują ulgę podatkową, my w związku z tym, że jesteśmy w IV okręgu podatkowym to płacimy i tak niższy podatek. Zaproponował, aby zainteresowane osoby zgłosiły się do Pana Piotra Mudla, który szczegółowo wyjaśni zasady opodatkowania.

 

5/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zapytał, kiedy zostanie naprawiona droga Wólka Nurzecka – Jancewicze..

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż w zakresie budowy drogi ogłoszono przetarg na wycenę drzewostanu. Po dokonaniu wyceny zostanie usunięty drzewostan i droga będzie naprawiona.

 

7/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy zadolenie przy świetlicy w Tymiance zostanie usunięte.

Odnośnie zakupu stolików do świetlicy w Tymiance wyjaśnił, iż wnioskował o ich zakup ze środków funduszu alkoholowego lub przekazanie stolików ze Szkoły w Siemichoczach.

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż skoro interesują stoliki, ze szkoły w Siemichoczach to można skontaktować się z Panią Ireną Kowalewicz i stoliki zostaną przekazane.

-         Odnośnie zadolenia przy świetlicy wyjaśnił, iż jest bardzo małe zadolenie a do jego zasypania potrzeba dwie taczki piasku. Uważa, że sołtys i radni mogliby zasypać to zadolenie we własnym zakresie.

 

9/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – apelował, aby wstrzymać postępowanie dotyczące zajęcia pasa drogowego do składowania drewna przez Nadleśnictwo.

 

10/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż problem istnieje od wielu lat. Rok rocznie występuje do Nadleśnictwa o wstrzymanie wywozu drewna w okresie roztopów śniegu, gdyż mamy skargi od mieszkańców. Wnioski nasze nie są uwzględniane przez Nadleśnictwo. W sytuacji, gdy mieszkaniec prosi o interwencję to nie możemy nie reagować. W Borysowszczyźnie była interwencja mieszkańca, lecz mieszkaniec prosi, aby nie ujawnić jego danych osobowych, gdyż nie będzie miał możliwości pozyskania drewna. Droga w Borysowszczyźnie została zniszczona całkowicie, a nawet słupki graniczne. Po naszej interwencji droga została częściowo naprawiona. W Moszczonie Pańskiej samochód załadowany drewnem zniszczył drogę.

 

11/ Pan Piotr Nalewajek – Radny Nurzec-Stacja – apelował o wstrzymanie postępowania,

 

11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wnioskował, aby wstrzymać postępowanie w stosunku do Nadlleśnictwa.

 

12/ Pan piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż nie wstrzyma postępowania, gdyż może jest to haczyk do stwierdzenia nieudolności gminy.

 

13/ Pan Piotr Nalewajek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał Wójta Gminy, czy jest zainteresowany uregulowaniem stanu prawnego dróg.

 

14/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż jest zainteresowany uregulowaniem stanu prawnego dróg.

 

15/ Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, iż Nadleśnictwo wybudowało drogę w kierunku Adamowa i ustawiło znak zakaz ruchu na tej drodze. Dlaczego Nadleśniwto niszczy drogi gminne i nie można im tego zakazać.

 

16/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – wnioskowała o wstrzymanie postępowania wobec Nadleśnictwa, gdyż ona i Pani Sołtys czują się bardzo źle z tą sytuacją.

 

17/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że Nadleśnictwo jest bardzo konsekwentne w stosunku do innych. Swego czasu, gdy była budowana droga do Zabłocia zostało złożone gałęzie na skraju lasów Państwowych, był to wielki problem i burza wywołana przez Nadleśnictwo.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady X sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół X sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                         Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                        Zenon Podbielski                                 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2012-06-29

Data modyfikacji: 2012-06-29

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2012-06-29