P R O T O K Ó Ł Nr XV/04 z XV sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 3 grudnia 2004 roku.

                                                                         Nurzec Stacja, dnia 3 grudnia 2004 r.

 

P R O T O K Ó Ł  Nr XV/04

z XV sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 3 grudnia 2004 roku.

 

 

             Obrady XV sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.

 

              Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 16³°.

 

              Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 13 radnych.

 

Radni obecni:

1. Pan Jerzy Barańczuk                     - Wyczółki,

2. Pan Jan Demianowicz                   - Chanie Chursy,

3. Pan Jerzy Fiedoruk                       - Klukowicze,

4. Pan Piotr Jaszczuk                        - Żerczyce,

5. Pan Zbigniew Kołtek                     - Nurzec Stacja,

6. Pan Wiktor Karpiuk                      - Moszczona Pańska,

7. Pan Michał Muszkatel                   - Wólka Nurzecka,

8. Pan Jarosław Nikiforuk                 - Siemichocze,

9. Pan Jerzy Olesiuk                          -Tymianka,

10. Pan Anatol Naumnik                     - Nurzec Stacja,

11. Pan Jan Raczyński                         - Zalesie,

12. Pan Zenon Podbielski                  - Nurzec Stacja,

13. Pani Adela Halina Wrona            - Nurzec Stacja,

 

Radni nieobecni usprawiedliwieni:

1. Pani Elżbieta Stępniak                   - Augustynka,

2. Pan Roman Wudarski                    - Nurzec Stacja.    

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,

2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

3. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,

5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,

8. Sołtysi.

9. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.

/Listy obecności w załączeniu/                                            Zał. Nr 1.

 

            Obradom XV sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

             Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

               Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych,  gości zaproszonych  i wszystkich uczestników Sesji.

 

               Następnie poinformował, że do protokołu z XIV sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zaproponował przyjęcie protokołu  z XIV sesji Rady Gminy..

 

                W wyniku jawnego głosowania protokół z XIV sesji  Rady Gminy został przyjęty bez uwag, jednogłośnie w obecności 12 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

                 W punkcie tym, Przewodniczący obrad poinformował, że w sesji uczestniczy nowo wybrany radny Pan Jarosław Nikiforuk. Zgodnie z art. 23a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym każdy radny przed rozpoczęciem pracy składa ślubowanie. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty ślubowania radny powstaje i wypowiada słowo „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”. Następnie przedstawił rotę ślubowania: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczpospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

 

                 Radny Jarosław Nikiforuk złożył ślubowanie wypowiadając słowo „Ślubuję”.

 

                 W imieniu Gminnej Komisji Wyborczej zaświadczenie o wyborze wręczył Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Do punktu 3-go

 

                 W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – zaproponował przyjęcie porządku obrad.

 

                  Uwag do proponowanych zmian w porządku obrad nie wniesiono.

 

                  W wyniku jawnego głosowania proponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie w obecności 13 radnych,  a brzmi on następująco:

1.      Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z XIV sesji Rady Gminy.

2.      Ślubowanie nowo wybranego radnego.

3.      Przyjęcie porządku obrad.

4.      Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami oraz realizacji uchwał Rady.

5.      Interpelacje i zapytania radnych.

6.      Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania nagród nauczycielom szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Nurzec Stacja.

7.      Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2004 rok.

8.      Ustalenie stawek podatku od nieruchomości.

9.      Ustalenie stawek podatku od środków transportowych w roku 2005.

10.  Projekt uchwały w sprawie finansowania realizacji projektu pod nazw: „Biblioteki Publiczne – Internet – Informacja – Społeczeństwo w Województwie Podlaskim w latach 2004-2005”.

11.  Określenie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych oraz sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zadania.

12.  Program współpracy Gminy Nurzec Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2004 rok.

13.  Wyrażenie zgody na dzierżawę nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja.

14.  Zarządzenie wyborów Rady Osiedla.

15.  Informacja o złożonych oświadczeniach o stanie majątkowym radnych i pracowników Urzędu Gminy.

16.  Odpowiedzi na interpelacje radnych.

17.  Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 4-go

 

Informację o działalności Wójta w okresie między sesjami oraz  realizacji uchwał Rady przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

/Informacja w załączeniu/   Zał. Nr 2.

         Uwag do informacji nie wniesiono.

 

Pan Anatol Naumnik  - Radny Nurzec Stacja – zaproponował, aby informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami oraz realizacji uchwał Rady była przesyłana Radnym wraz z innymi materiałami będącymi tematem obrad sesji.

 

Do punktu 5-go

 

Interpelacje i zapytania radnych:

 

  1. Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zwrócił uwagę na opracowanie dokumentacji na drogę Augustynka – Nurczyk. Wyjaśnić, dlaczego nie została opracowana dokumentacja uproszczona i dlaczego nie wystąpiono o dofinansowanie do Urzędu Wojewódzkiego z funduszy na rekultywację gruntów.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – poprosił o złożenie informacji o budowie kanalizacji. Dlaczego podjęto decyzję o zwiększeniu zakresu robót bez dofinansowania z zewnątrz. Uważa, że można było przyjąć do realizacji zadanie III etapu kanalizacji i skorzystać z dofinansowania.

 

  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – dlaczego zlecono opracowanie dokumentacji na odcinku 600 m  na budowę drogi we wsi Wólka Nurzecka.

Dlaczego nie wykonano równania drogi we wsi Zalesie do drogi Siemiatycze, nie informując Radnego i Sołtysa o wykonywanym równaniu dróg.

 

4.      Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, dlaczego są podejmowane uchwały przez Radę Gminy o modernizacji drogi o nawierzchni 200 m żwirowej i 400 m brukowanej, skoro w innych miejscowościach są drogi o gorszej nawierzchni.

 

  1. Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zapytał, kto ustalił koszt budowy mostu w Klukowiczach i na jakiej podstawie.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż została opracowana dokumentacja na budowę drogi Żerczyce – Zabłocie i należy kontynuować budowę tej drogi, gdyż dokumentacja może stracić ważność.

 

  1. Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy była opracowana dokumentacja na budowę drogi Augustynka – Nurczyk /od drogi koło Kamińskiego do Nurczyka/, której modernizację rozpoczęto w 2002 roku.

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy Dyrektorzy Szkół otrzymali harmonogram dowożenia dzieci, gdyż na jednym z zebrań z rodzicami nie byli oni zorientowani o godzinach dowożenia dzieci.

 

Do punktu 6-go

 

           Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania nagród nauczycielom szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Nurzec Stacja omówiła Pani Olga Naumnik – Inspektor ds. oświaty.

 

           Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja do projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania nagród nauczycielom szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Nurzec Stacja przedstawił Przewodniczący Komisji – Pan Anatol Naumnik.

/Opinia Komisji w załączeniu/                     Zał. Nr 3

 

            Uwag do projektu uchwały i do opinii komisji nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania nagród nauczycielom szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Nurzec Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania nagród nauczycielom szkół i przedszkola prowadzonych przez Gminę Nurzec Stacja została podjęta jednogłośnie 13 głosami.

/Uchwała Nr XV/90/04 w załączeniu/             Zał. Nr 4.

 

Do punktu 7-go

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2004 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2004 r. przedstawił Przewodniczący Komisji – Pan Anatol Naumnik.

/Opinia komisji w załączeniu/                        Zał. Nr 5.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż były planowane środki finansowe na realizację zadania w zakresie opracowania dokumentacji na budowę wodociągu we wsi Borysowszczyzna. Przeniesiono je na realizację zadania w zakresie modernizacji ul. Piaskowej. Obecnie w proponowanej zmianie w budżecie, środki te nie wracają na realizację zadania w zakresie opracowania dokumentacji na wodociąg. Kto podejmuje takie decyzje.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz -  Skarbnik Gminy – poinformowała, że środki finansowe przewidziane na realizacje zadań w zakresie wodociągowania wsi nie były przenoszone na modernizację ul. Piaskowej ani na inne zadania. Na modernizacje ulicy Piaskowej  przenoszono środki finansowe na budowę mostu w Klukowiczach. Obecnie wracają one z przeznaczeniem na opracowanie dokumentacji na budowę mostu. Nadmieniła, że zachodzi potrzeba zabezpieczenia środków finansowych na opłacenie kosztów energii elektrycznej dlatego są przenoszone wolne środki finansowe z innych zadań.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż od 2001 r. planuje się opracowanie dokumentacji na budowę wodociągu Zabłocie, Borysowszczyzna  i zadanie te nie jest realizowane. Obecnie w pierwszej kolejności realizuje się budowę wodociągu na ul. Szkolnej w Nurcu Stacji.

 

4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że wykonywana jest dokumentacja na budowę wodociągu Borysowszczyzna, Zabłocie, Sokóle. W roku 2005 zostanie zakończone opracowanie dokumentacji i wówczas na ile pozwolą nasze możliwości finansowe będziemy te zadanie realizować. Odnośnie budowy wodociągu na ul. Szkolnej poinformowała, że zadanie te było przewidziane w planie. Biorąc pod uwagę, że jest to mniejszy koszt zostało to zadanie wykonane.

 

5/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – poprosił o poinformowanie dlaczego opłacamy za energię elektryczną zużytą w hydroforni, przyjętej od Agencji Mienia Wojskowego. 

 

6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że hydrofornia jest własnością gminy i musimy opłacać koszty zużytej energii. Obecnie po wielu negocjacjach w dniu 29 listopada 2004 r. odbyliśmy spotkanie w przedstawicielami Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i zawarto porozumienie odnośnie zwrotu dla gminy, kosztów utrzymania hydroforni.

 

7/ Pan Jerzy Prochowicz – mieszkaniec Nurca Stacji osiedla wojskowego – poinformował o działalności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Nadmienił, iż mieszkańcy od dłuższego czasu zwracali uwagę na pobieranie opłat za wodę. Przedstawiciele Agencji Mieszkaniowej wyjaśniali, że mają te opłaty na oddzielnym koncie i jeśli zajdzie potrzeba zostaną one wypłacone  jednostce eksploatującej hydrofornię.

 

             Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

             W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 rok została podjęta 12 głosami za i 1 głosie przeciwnym, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr XV/91/04 w załączeniu/                       Zał. Nr  6.

 

Do punktu 8-go

 

             Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

             Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja do uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Przewodniczący Komisji – Pan Anatol Naumnik.

/Opinia Komisji w załączeniu/                             Zał. Nr 7.

 

              Uwag do projektu uchwały, ani do opinii komisji nie wniesiono.

 

               Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

               W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie stawek podatku od nieruchomości została podjęta jednogłośnie 13 głosami.

/Uchwała Nr XV/92/04 w załączeniu/                   Zał. Nr 8.

 

Do punktu 9-go

 

               Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w 2005 r. omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

 

               Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2005 przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia komisji w załączeniu/                            Zał. Nr 9.

 

               Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

               Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2005 przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

               W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2005 została podjęta jednogłośnie 13 głosami.

/Uchwała Nr XV/93/04 w załączeniu/                  Zał. Nr 10.

 

Do punktu 10-go

 

                Projekt uchwały w sprawie finansowania realizacji projektu pod nazwą „Biblioteki Publiczne – Internet – Informacja – Społeczeństwo w Województwie Podlaskim w latach 2004-2006” omówiła Pani Irena Janoszuk – p.o. Kierownika GOUK.

 

                Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja do projektu uchwały w sprawie finansowania realizacji projektu pod nazwą „Biblioteki Publiczne – Internet – Informacja – Społeczeństwo w Województwie Podlaskim w latach 2004-2006” przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                              Zał. Nr 11.

 

                 Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

     

                 Projekt uchwały w sprawie finansowania realizacji projektu pod nazwą „Biblioteki Publiczne – Internet – Informacja – Społeczeństwo w Województwie Podlaskim w latach 2004-2006” przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

                 W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie finansowania realizacji projektu pod nazwą „Biblioteki Publiczne – Internet – Informacja – Społeczeństwo w Województwie Podlaskim w latach 2004-2006” została podjęta jednogłośnie  13 głosami.

/Uchwała Nr XV/94/04 w załączeniu/                       Zał. Nr 12.

 

Do punktu 11-go

 

                  Projekt uchwały w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych oraz sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zadania omówił  Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

                 Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych oraz sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zadania przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia w załączeniu/                                       Zał. Nr 13.

 

                 Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

                 Projekt uchwały w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych oraz sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zadania przedstawił Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy.

 

                 W wynika jawnego głosowania uchwała w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych oraz sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zadania została podjęta jednogłośnie 13 głosami.

/Uchwała Nr XV/95/04 w załączeniu/                  Zał. Nr 14.

 

Do punktu 12-go

 

          Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2004 rok omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

          Opinię Komisji Problemowo Budżetowej w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2004 rok przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                              Zał. Nr 15.

 

           Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

           Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2004 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

           W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie programu współpracy Gminy Nurzec Stacja z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2004 rok została podjęta jednogłośnie.

/Uchwała Nr XV/96/04 w załączeniu/                    Zał. Nr 16.

 

Do punktu 13-go

 

           Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – poinformował, że komisja sugeruje, aby przed wydzierżawieniem tej działki dokonać podziału działki na koszt dzierżawcy.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – uważa, że nie powinniśmy przedłużać sprawy wydzierżawienia nieruchomości dla Straży Granicznej, gdyż mogą zrezygnować a my stracimy część dochodów tj. w podatku od nieruchomości 2% od wartości budowli i czynsz dzierżawny.

 

3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż proponowany czynsz

dzierżawny jest bardzo niski i nie możemy pochopnie, blokować  tej nieruchomości.

 

4/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że Straż Graniczna proponuje niski czynsz i nie mamy pewności czy nie zmienią usytuowania wieży.

 

5/  Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż nie możemy myśleć tylko o dochodach. Uważa, że właściwa współpraca jest również bardzo ważna.

 

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – proponował, aby wstrzymać się z podjęciem decyzji odnośnie wydzierżawienia nieruchomości pod budowę wieży, gdyż nie mamy opinii mieszkańców wsi Klukowicze. Ponadto możliwe, że w przyszłości  znajdzie się osoba chętna do nabycia nieruchomości w całości lecz bez wieży.

 

            Przewodniczący obrad poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia  zgody na dzierżawę nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja.

 

            W wyniku jawnego głosowania 5 głosami za, 5 przeciw i 3 wstrzymującymi Rada nie dokonała rozstrzygnięcia odnośnie podjęcia uchwały.

 

7/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż jeśli zostanie podjęta uchwała o wyrażeniu zgody na dzierżawę nieruchomości to wówczas opinia mieszkańców jest zbędna. Nadmienił, iż po posiedzeniu komisji został ustalony termin zebrania mieszkańców.

 

8/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o przełożenie podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia  zgody na dzierżawę nieruchomości do następnej sesji.

 

              Przewodniczący obrad poddał pod glosowanie wniosek w sprawie przełożenia do następnej sesji podjecie decyzji odnośnie wydzierżawienia nieruchomości.

 

               W wyniku jawnego glosowania wniosek w sprawie przełożenia do następnej sesji podjęcie decyzji w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja został podjęty 12 głosami przy 1 głosie wstrzymującym.

 

Do punktu 14-go

 

                Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów Rady Osiedla „Zielone” omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż Pan Prochowicz – mieszkaniec osiedla proponuje, aby zmienić ustalony termin zebrania na dzień 15 stycznia 2005 r. a opracowanie materiałów do 20 grudnia 2004 r.

 

                W wyniku jawnego glosowania jednogłośnie 13 głosami pozytywnie zaakceptowany zmianę proponowanego terminu zebrania.

 

                 Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy w sprawie zarządzenia wyborów rady osiedla przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                           Zał. Nr  17.

 

                  Projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów rady osiedla przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

                  W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zarządzenia wyborów rady osiedla została podjęta jednogłośnie 13 glosami.

/Uchwała Nr XV/97/04 w załączeniu/                   Zał. Nr 18.

 

                   Pan Jerzy Prochowicz – mieszkaniec osiedla wojskowego – podziękował za umożliwienie powołania Rady osiedla oraz złożył życzenia noworoczne.

 

Do punktu 15-go

 

                 Informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych i pracowników Urzędu Gminy przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/ Informacja w załączeniu/                                       Zał. Nr 19.

 

Do punktu 16-go

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:

 

1.      Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że opracowanie informacji o realizacji uchwał i pracy Wójta i przedłożenie jej radnym wraz z materiałami na sesję byłoby możliwe, jednak nie uwzględniałaby ona danych z ostatniego okresu przed sesją.

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż informacja powinna być przedkładana za okres wcześniejszy a w trakcie sesji mogłaby być uzupełniona o dane z ostatniego okresu.

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż informacja powinna zawierać dane o realizacji uchwał i inne dane związane z pozyskaniem dotacji, wyniki przetargów itp.

 

2.      Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że wnioski o przyznanie dotacji do budowy dróg z funduszy na rekultywację gruntów składane są do Urzędu Marszałkowskiego w terminie do 15 lutego. Do wniosku należy dołączyć uproszczoną dokumentację. Dotacja na budowę dróg z tego funduszu jest przyznawana w 50%, pozostałe środki należy zapewnić z budżetu gminy. Na budowę drogi Augustynka - Nurczyk zostało zlecone opracowanie dokumentacji na cały odcinek tej drogi. W przyszłym roku musimy ustalić na ile pozwolą nam środki finansowe, czy będziemy wykonywali w całości czy etapami i wówczas występować o przyznanie dotacji.

 

3.      Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że została zakończona budowa kanalizacji II etapu i rozliczenie zostało przekazane do SAPARD zgodnie z umową. Odnośnie zwiększenia zakresu robót powstało to w związku z podpisaniem ugody z Nadleśnictwem oraz presją mieszkańców ul. Cichej, którzy wcześniej nie wyrażali zgody na podłączenie do kanalizacji.

1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, dlaczego doszło do zmiany ułożenia kanału na terenie Nadleśnictwa.

2/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż w trakcie projektowania projektant popełnił błąd i należało dokonać zmiany.

3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż Rada Gminy powinna być informowana o zwiększeniu zakresu robót przy budowie kanalizacji np. na ul. Cichej. Obecnie radnych stawia się przed faktem dokonanym.

4/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego ul. Cicha nie była ujęta do inwestycji II etapu kanalizacji.

5/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że w trakcie projektowania inwestycji mieszkańcy ulicy Cichej nie wyrażali zgody na przyłączenie do kanalizacji. W czasie, gdy inwestycja była realizowana występowali o wykonanie przyłącza.

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy na przyłączenie mieszkańców ulicy cichej do kanalizacji wykonywano dodatkową dokumentację.

7/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że dokumentacja nie była zmieniana, gdyż wykonano podłączenie jako dodatkowe przyłącza.

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, ile wykonano dodatkowych przyłączy.

9/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał jak przedstawia się rozliczenie inwestycji kanalizacji. Zgodnie z umową z SAPARD koszty inwestycji wg ceny przetargowej 2.190 tys. zł,  a ile wynoszą koszty za roboty dodatkowe.

10/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż należy wymóc na firmie, aby złożyła końcowe rozliczenie.

11/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w dniu wczorajszym był w Przedsiębiorstwie TELKA, które realizowało zadanie w zakresie budowy kanalizacji i dowiedział się, że nie mają jeszcze końcowego rozliczenia. Zakres wykonania prac musi być sprawdzony. Przedsiębiorstwo przy robotach dodatkowych musi wykonać prace, przy cenach materiałów przyjętych dla inwestycji głównej.

 

4.      Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt – odnośnie budowy drogi we wsi Wólka Nurzecka uważaliśmy, że wniosek był od krzyży do krzyży i tak zleciliśmy opracowanie dokumentacji.

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż miało być wykonane 200 – 300 m drogi w Wólce Nurzeckiej a zlecono wykonanie 600 m.  Mieszkańcy Zalesia również mogli występować o ujęcie do planu wykonanie całej drogi.

2/ Pan Anatol Naumnik -  Radny, Nurzec Stacja – wnioskował aby rozważyć możliwość zmiany pokrycia dachu w szkole w Nurcu Stacji. Szkoła ta będzie istnieć i należałoby zmienić pokrycie dachu. W dalszym ciągu nie możemy prowadzić działań za które będziemy się wstydzić. Jako przykład podał przyjmowanie do realizacji zadania w zakresie pokrywania dróg brukowanych asfaltem.

3/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że pojawiły się fundusze pomocowe, o które mogliśmy się ubiegać więc złożyliśmy wniosek na dwie drogi na które mieliśmy opracowaną dokumentację.

4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił, uwagę na przyjęcie do realizacji zadań w zakresie budowy dróg. Przypomniał, iż Radni w wyniku głosowania zadecydowali odnośnie przyjęcia do realizacji zadań w zakresie drogownictwa.

 

5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że nie są realizowane żadne zadania bez uzgodnienia z Radą Gminy. W planie rozwoju lokalnego, przyjętym przez Radę mamy nakreślone zadania i je realizujemy.

Odnośnie kosztów wymiany dachu w szkole stwierdził, iż trudno jest w chwili obecnej określić koszty.

6/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż Radni chcą wiedzieć koszty wymiany dachu przynajmniej przybliżone, aby w przyszłości móc rozważać ewentualną wymianę.

7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że ustalając koszty wymiany dachu należy brać pod uwagę wiele czynników tj. cenę materiałów, robocizny i utylizacji eternitu. Możliwe jest ustalenie szacunkowe i poinformowania na najbliższym posiedzeniu Rady, czy komisji.

 

5.      Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała o realizacji zadań w zakresie równania dróg. Nadmieniła, że w budżecie gminy przewidziana kwota środków finansowych  na równanie dróg była bardzo skromna i pozwalała na wykonanie tylko najpilniejszych zadań. Odnośnie powiadamiania sołtysów i radnych z miejscowości w których wykonywane są prace mamy trudności z uwagi na różne terminy przyjazdu równiarki. Często mamy uzgodniony termin a następnie odwołany, a o nowym terminie dowiadujemy się w ostatniej chwili.

 

6.      Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu – poinformował, że na terenie Gminy Nurzec Stacja nie są planowane zadania do realizacji w zakresie budowy dróg powiatowych. Nadmienił, iż są zapewnienia, że jeśli zostaną środki finansowe przewidziane na zimowe utrzymanie dróg, wówczas zostaną one przeniesione na budowę dróg powiatowych w naszej gminie. Odnośnie drogi Żerczyce – Nurczyk poinformował, że trwają prace związane z wytyczeniem tej drogi.

 

7.      Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż po co wykonywać projekty na inwestycje skoro nie mają one mocy prawnej.

1/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż projektant wykonuje projekt w oparciu o wtórniki i normy przewidziane do projektowania. Następnie omówił tok postępowania przy uzyskaniu pozwolenia na budowę.

 

8.      Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że w rozmowie ze Starostą odnośnie realizacji zadań w zakresie drogownictwa zwraca uwagę na nasze dofinansowanie do budowy dróg i przyznanie dotacji z naszej gminy do przygotowania lokalu dla prokuratury. Następnie poinformowała, że planowana jest budowa drogi Klukowicze – Zubacze. Jeżeli nie zostaną uwzględnione wnioski Starostwa na budowę dróg z udziałem funduszy Unijnych wówczas będzie kontynuowana budowa drogi Tymianka – Wólka Nurzecka.

 

9.      Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił uwagę na utrzymanie dróg powiatowych, stwierdził przy tym, że drogi na terenie naszej gminy są zaniedbywane przez powiat.  Następnie zaproponował aby pracownicy zatrudnieni w gospodarce komunalnej Urzędu Gminy pracowali wówczas, gdy są opady śniegu lub ślizgawice. Wolne można oddać w innym terminie.

 

          W związku z zaniedbywaniem dróg na terenie gminy Nurzec Stacja przez powiat ustalono, aby na sesję zaprosi Starostę i Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg.

 

10.  Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – zwrócił uwagę na posypywanie zakrętów na drogach gminnych i na terenie po byłej Jednostce Wojskowej. Nadmienił, iż powinny one być posypane wówczas, gdy są trudne warunki atmosferyczne.

 

11.  Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – wnioskował o wyrównanie drogi Nurzec Stacja – Zalesie – Siemiatycze. Wyrównanie tylko 600 m nie jest wystarczające. O wysłaniu równiarki do wsi Zalesie należy powiadomić sołtysa i radnego.

 

12.  Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że nie była wykonana wycena budowy mostu w Klukowiczach. Przedstawiony koszt jest tylko kosztem szacunkowym. Po opracowaniu projektu na budowę mostu wiadomym będzie przybliżony koszt budowy.

1/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – stwierdził, iż nie musi być budowany drogi most. Może być wykonany most tani aby spełniał swoje zadanie.

 

13.  Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu – zapoznał z harmonogramem budowy dróg powiatowych w 2005 r. Będą budowane następujące drogi: Klukowicze – Zubacze, Milejczyce – Miedwieżyki – Czeremcha i Siemiatycze – Grabarka.

 

Do punktu 17-go

 

Sprawy różne:

1/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – proponował, aby most w Klukowiczach zakwalifikować jako remont. Po co tam wydawać tak duże pieniądze na budowę mostu.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż skoro ujęliśmy do planu rozwoju lokalnego realizację zadania w zakresie budowy mostu to teraz trudno z tego zadania rezygnować.

 

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że skoro były ustalenia, że należy budować most i zlecać opracowanie dokumentacji, to zostało zlecone opracowanie dokumentacji na realizację tego zadania.

 

4/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że rzeka Pulwa nie jest własnością gminy. Aby móc wkroczyć na brzeg rzeki z budową trzeba mieć dokumentację i pozwolenia, tak mówią przepisy prawa.

 

5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż skoro jest potrzebny projekt na budowę mostu to należy wykonać i wykonać most najtańszym kosztem.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż Pan Wyszkowski obiecał, wykonać projekt techniczny nieodpłatnie.

 

7/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że jeżeli zlecimy opracowanie projektu na budowę mostu to projektant wykona zgodnie z przepisami. My będziemy musieli wykonywać most zgodnie z projektem.

 

8/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Borysowszczyzna – stwierdził, iż Radni nie mają rozeznania odnośnie wykorzystania mostu. Nadmienił, iż Pan Błocki ma część gruntów z drugiej strony rzeki. Posiada on również ciężki sprzęt rolniczy. Uważa, że wykonanie mostu drewnianego nie zda egzaminu.

 

9/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż często niszczone są znaki drogowe. Wnioskował o wzmocnienie nadzoru policji w tym zakresie. Następnie zapytał, jak będzie wykorzystany stary autobus.

 

10/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że stary autobus jest sprawny i można go sprzedać. Jednak decyzję w sprawie sprzedaży autobusu będzie podejmowała Rada Gminy.

 

11/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż przed podjęciem decyzji o sprzedaży autobusu Radni chcą wiedzieć jaki jest koszt jego utrzymania.

 

12/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy jest możliwość wymóc na mieszkańcach realizację obowiązku w zakresie odśnieżania chodników.

 

13/ Pan Piotr Remesz - Posterunek Policji w Nurcu Stacji – poinformował o obsadzie kadrowej Posterunku Policji. Nadmienił, iż w posterunku jest 2 funkcjonariuszy dzielnicowych, którzy obsługują trzy gminy tj. Mielnik, Milejczyce i Nurzec Stacja. Biorąc pod uwagę zakres obowiązków trudno jest wyegzekwować od mieszkańców właściwe utrzymanie chodników. Uważa, że w porozumieniu z Kierownikiem posterunku problem ten można zrealizować.

 

14/ Pan Jan Mudel – mieszkaniec Moszczona Pańska – poinformował, że Nadleśnictwo wycina drzewa nie na swoim terenie. O tym fakcie informowano Wójta Gminy. Następnie zapytał, kiedy zostanie opracowany plan przestrzennego zagospodarowania gminy .

 

15/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że powiadomiła Nadleśniczego o prowadzonej wycince drzew i nic nie wie w jaki sposób problem ten będzie rozwiązany.

 

16/ Pan Jan Mudel – mieszkaniec Moszczona Pańska – stwierdził, iż Nadleśniczy wycina drzewa na drogach gminnych pomimo wytyczenia dróg.

 

17/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż skoro jest kradzież drzewa przez Nadleśnictwo, to Wójt powinien się tym zainteresować i prowadzić postępowanie.

 

18/ Pan Piotr Remesz – Posterunek Policji w Nurcu Stacji -  poinformował, że przed zgłoszeniem wniosku o prowadzenie postępowania musi być wytyczenie nieruchomości.

 

19/ Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy – poinformował, że została podjęta uchwała o przystąpieniu do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego. Mamy zawarte porozumienie ze Starostwem na wspólne wykonanie map. Z uwagi na trudną sytuację finansową Starostwa jak i gminy nie zostało zlecone wykonanie tego zadania. W przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg  na opracowanie map.  Nadmienił, iż jest możliwość uzyskania dotacji do zalesienia gruntów porolnych korzystając z studium do planu zagospodarowania przestrzennego.

 

20/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała o problemie związanym z prowadzeniem składowiska odpadów gospodarskich jak i odpadów zwierzęcych. Do prowadzenia składowiska odpadów zwierzęcych zgłosiły się dwie firmy. Jedna z firm proponuje opłatę 500 zł od każdej sztuki zwierzęcia. Druga firma proponuje aby gmina partycypowała w kosztach. Przyjmując tą ofertę musimy zaplanować środki finansowe na realizację tego zadania.

Następnie poinformowała o planowanym składowisku odpadów wraz z utylizacją wspólnym dla trzech powiatów, które ma być usytuowane w miejscowości Dubiażyn w powiecie Bielskim. Szacunkowy koszt udziału każdej gminy 300-400 tys. zł.

 

21/ Pan Piotr Remesz – Posterunek Policji w Nurcu Stacji – poinformował, że w gestii gminy jest wystąpienie do Komendanta Powiatowego Policji o oddelegowanie funkcjonariusza na teren Gminy Nurzec Stacja do realizacji zadań w zakresie prewencji.

 

22/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała o działaniach podejmowanych przez Urząd Gminy w zakresie uzyskania dotacji do budowy kanalizacji z SAPARD.

 

23/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – przedstawił wniosek Komendanta Powiatowego Policji w sprawie przyznania przez gminę dofinansowania do zakupu samochodu dla funkcjonariuszy prewencji.

 

24/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że wpłynął wniosek od WZMiUW w sprawie ustalenia taryf za wodę. Projekt uchwały zostanie przygotowany przed posiedzeniem komisji.

Następnie poinformował o postępie prac w zakresie opracowania dokumentacji na budowę wodociągów. Nadmienił, iż jest problem z doprowadzeniem wodociągu do wsi Borysowszczyzna, gdyż po opracowaniu wtórników okazało się, że wykazana na mapach droga gminna jest terenem Nadleśnictwa.

 

25/ Pan Jan Mudel – mieszkaniec Moszczona Pańska – poinformował, że w poniedziałek będzie okazanie rozgraniczenia działek i wówczas okaże się które drzewa zostały wycięte przez Nadleśnictwo.

 

26/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż w poprzednim okresie czasu mówiono, że wodociąg do Borysowszczyzny ma być prowadzony droga gminną. Droga ta jest wykazana na mapach, dlaczego wynikła taka sytuacja.

 

27/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż na mapach, które są w posiadaniu gminy jest wykazane, że jest tam droga gminna. Przy opracowywaniu wtórników ustalono, że są to grunty Nadleśnictwa.

 

28/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – stwierdził, iż geodeta, który okazuje teren Nadleśnictwa nie wytycza dróg i trudno jest ustalić czy są wycięte drzewa na drodze.

 

29/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż przy rozgraniczeniu jest obowiązek powiadomienia stron i wówczas zostanie problem wyjaśniony.

 

30/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że Nadleśniczy zlecił okazanie działek i jeżeli okaże się, że została naruszona własność koszty zostaną zwrócone.

 

31/ Pan Jerzy Olesiuk – Z-ca Przewodniczącego Rady Gminy – wnioskował o powołanie nowo wybranego Radnego Pana Jarosława Nikiforuka i Pana Zenona Podbielskiego Przewodniczącego Rady Gminy do Komisji Problemowo Budżetowej. Następny wniosek to organizowanie posiedzeń Rady w dni wolne od pracy, gdyż radnym trudno jest uzyskać dzień wolny od pracy.

 

32/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy nie ma przeciwwskazań aby Przewodniczącego Rady powoływać do komisji.

 

33/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca Prawny – poinformowała, że z przepisów prawa wynika, że Przewodniczący nie może być członkiem Komisji Rewizyjnej, a skoro nie ma zakazu to jest możliwość.

 

           Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie wnioski zgłoszone przez Radnego Jerzego Olesiuk

 

           W wyniku jawnego głosowania  za  przygotowaniem na następną sesję projektu uchwały w sprawie powołana do Komisji Problemowo Budżetowej:

1/ Pana Jarosława Nikiforuka – 12 głosów za 1 wstrzymujący,

2/ Pana Zenona Podbielskiego – 8 głosów za, 2 przeciw, 3 wstrzymujące. 

            Wobec powyższego na następną sesję należy przygotować projekt uchwały w sprawie zmian w składzie komisji Problemowo Budżetowej.

 

           W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem w sprawie odbywania posiedzeń Rady w dni wolne od pracy było 2 radnych, 6 przeciwnych, 5 wstrzymało się od głosu. Wobec powyższego wniosek nie został przyjęty.

 

            Na tym obrady XV sesji Rady zakończono.

 

Protokołowała:                                                                Przewodniczący Rady                                       

 

E. Naumiuk                                                                     Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2006-10-01

Data modyfikacji: 2006-10-01

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2006-10-01