PROTOKÓŁ Nr XXV/06 z XXV sesji Rady Gminy

Nurzec Stacja, dnia 3 sierpnia 2006 r.

 

P R O T O K Ó Ł  Nr XXV/06

      z XXV nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 3 sierpnia 2006 roku.

 

             Obrady XXV nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.

 

              Obrady rozpoczęto o godz. 13°°, zakończono o godz. 1605.

 

              Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 15 radnych.

 

Radni obecni:

1. Pan Jerzy Barańczuk                     - Wyczółki,

2. Pan Jan Demianowicz                   - Chanie Chursy,

3. Pan Jerzy Fiedoruk                        - Klukowicze,

4. Pan Piotr Jaszczuk                         - Żerczyce,

5. Pan Wiktor Karpiuk                      - Moszczona Pańska,

6. Pan Zbigniew Kołtek                     - Nurzec Stacja,

7. Pan Michał Muszkatel                   - Wólka Nurzecka,

8. Pan Jarosław Nikiforuk                 - Siemichocze,

9. Pan Anatol Naumnik                     - Nurzec Stacja,

10  Pan Jerzy Olesiuk                        - Tymianka,

11. Pan Zenon Podbielski                  - Nurzec Stacja,

12. Pan Jan Raczyński                       - Zalesie,

13. Pani Elżbieta Stępniak                 - Augustynka,

14. Pan Roman Wudarski                   - Nurzec Stacja.

15. Pani Adela Halina Wrona            - Nurzec Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,

2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

3. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,

5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,

6. Sołtysi.

7. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.

/Listy obecności w załączeniu/                                            Zał. Nr 1.

 

            Obradom XXV nadzwyczajnej sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

             Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

               Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych,  gości zaproszonych  i wszystkich uczestników Sesji.

 

               Następnie poinformował, że do protokołu z XXIV sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chce wnieść uwagi do protokołu.

                Uwagi i poprawki do protokołu z XXIV sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone.

 

               Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Gminy

 

W wyniku jawnego głosowania protokół z XXIV sesji Rady Gminy został przyjęty  14 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym, w obecności 15 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad .

 

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w roku ubiegłym odbył się przetarg na wyłonienie firmy do eksploatacji wodociągu i kanalizacji. Nadmienił, iż firma, która wygrała przetarg dotychczas prowadziła eksploatację, dlatego powinny być przedstawione koszty realne. Obecnie po 6-ciu miesiącach składany jest wniosek o podwyższenie stawek opłat. Uważa, że w tak krótkim okresie eksploatacji nie mogą być podwyższane stawki opłat za wodę i odprowadzenie ścieków. W związku z powyższym wnioskował o wycofanie z porządku obrad punktu: Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęć na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

 

2/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż wniosek o zatwierdzenie nowych taryf wpłynął 21 czerwca br. i powinien być rozpatrywany normalnym trybem zgodnie z przepisami. Uważa, że wniosek powinien być wcześniej rozpatrzony przez komisję, która wypracowałaby swoją opinię, gdyż stawki wzrastają znacząco, a następnie przedstawiony Radzie Gminy. Biorąc powyższe pod uwagę wnioskował o nie rozpatrywanie punktu dotyczącego zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

 

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż sesję zwoływał na wniosek Pani Wójt. Na zwołanie sesji na wniosek Pani Wójt jest termin 7 dni, dlatego nie było czasu na zwoływanie posiedzenia komisji.

 

4/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż wprowadzenie stawek za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, w sytuacji, gdy wzrastają prawie o 7 % nie powinny być rozpatrywane bez opinii komisji. Uważa, że było dużo czasu na rozpatrzenie tego problemu, a skoro nie zostało rozpatrzone właściwym trybem zaproponował, aby punkt ten rozpatrzyć na kolejnej sesji.

 

5/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż otrzymał informację, że Rada do 4 sierpnia musi podjąć uchwałę. W sytuacji, gdy Rada nie podejmie uchwały, wnioskowane stawki wejdą bez zgody Rady.

 

6/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż odrzucenie punktu dotyczącego zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków spowoduje, że stawki wejdą w proponowanej wysokości przez zakład prowadzący eksploatację.

 

7/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby przed podjęciem decyzji odnośnie wycofania punktu dotyczącego zatwierdzenia stawek za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków wysłuchać opinii Sekretarza, jak z punktu prawnego korzystniej jest dla gminy rozpatrzenie tego problemu.

 

8/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zgodnie z ustawą firma, która prowadzi eksploatację wodociągu raz w roku przedkłada kalkulację kosztów i wniosek o ustalenie stawek w terminie do 30 listopada. W naszej sytuacji, gdy umowę na eksploatację podpisano w miesiącu listopadzie czy grudniu firma nie może składać wniosku o podwyżkę stawek. Biorąc powyższe pod uwagę wnioskował o wycofanie tej sprawy z porządku obrad.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapoznał z projektem umowy na eksploatację wodociągu i kanalizacji, z której wynika, że firma może wnioskować o podwyższenie stawek raz w roku w terminie do 30 listopada, przedstawiając kalkulację kosztów. Uważa, że w tej sytuacji nie powinien być rozpatrywany wniosek o podwyższenia stawek opłat za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

 

10/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – zwrócił uwagę, że w ustawie jest zapisane, że firma prowadząca eksploatację wodociągu i kanalizacji przedkłada kalkulację i wniosek o ustalenie taryf raz w roku. Uważa, że wniosek nie musi wpływać do 30 listopada.

 

11/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, w jakim charakterze zabiera głos Pan Wierchow, czy w imieniu Pani Wójt.

 

12/ Pan Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, że głos zabiera jako mieszkaniec.

 

13/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w jego odczuciu firma, która wygrywa przetarg celowo zaniża stawki, aby przyjąć do realizacji zadanie, a następnie po miesiącu wnioskuje o podwyższenie stawek. Uważa, że taka sytuacja jest bardzo bulwersująca.

 

14/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił Panią Wójt o omówienie terminów związanych z ustaleniem stawek i wyjaśnienie, dlaczego na dzisiejszej sesji musi być ta sprawa rozpatrywana.

 

15/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – udzielił wyjaśnień w imieniu Pani Wójt dotyczących ustalenia stawek opłat za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Nadmienił, iż zgodnie z art. 24 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały przez Radę Gminy. Przedsiębiorstwo wodno kanalizacyjne w terminie 70 dni przed planowanym terminem wprowadzenia nowych taryf przedstawia Wójtowi wniosek, co zostało uczynione przez przedsiębiorstwo w dniu 21 czerwca 2006 r. Zgodnie z ust. 2 w/w ustawy Rada Gminy podejmuje uchwałę w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku Ustalone taryfy obowiązują przez okres jednego roku i termin obowiązywania taryf nie ulega przedłużeniu. Nadmienił, iż w sytuacji gdyby rada nie zaakceptowała tych taryf, wejdą one w życie bez udziału rady.

 

16/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż zgodnie z wyjaśnieniami Sekretarza w sytuacji, jeśli rada nie zajmie stanowiska taryfy wejdą w życie w dniem jutrzejszym.

 

17/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, dlaczego wcześniej nie został przedstawiony wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej, tylko czekano do ostatniego dnia, a tym samym postawiono Radę w sytuacji tzw. podbramkowej.

 

18/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, że w czasie, gdy wpłynął wniosek uważała, iż zostanie on rozpatrzony na sesji zgodnie z planem w miesiącu sierpniu. Okazało się, że z różnych względów, sesja może być planowana w końcu sierpnia, dlatego powstała taka sytuacja.

 

19/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja -  zwrócił uwagę, że skoro na rozpatrzenie wniosku mamy 45 dni to już o wiele wcześniej należało przewidzieć, że należy zwołać sesję nadzwyczajną. W obecnej sytuacji naruszone zostały przepisy dotyczące rozpatrzenia tej sprawy.

 

20/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zwrócił uwagę, że umowa na eksploatację wodociągu i kanalizacji została podpisana w końcu miesiąca listopada. Biorąc pod uwagę, że proponowana zmiana stawek opłat ma być od września, to nie są zachowane zasady określone w ustawie, gdyż stawki mogą ulegać zmianie raz w roku a w tej sytuacji termin ten nie zostaje zachowany.

 

21/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał jak należy interpretować pojęcie roku. Czy rok kalendarzowy? Czy obrachunkowy lub inny?

 

22/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – uważa, że skoro umowa została podpisana w miesiącu listopadzie to w tym samym czasie kończy się termin do ustalenia stawek, dlatego nie powinny być zmieniane stawki opłat w miesiącu wrześniu.

 

23/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie z art. 24 jeżeli rada nie podejmie uchwały, w terminie o którym mowa w ust. 5 tj. w terminie 45 dni, to wówczas stawki wchodzą w życie w terminie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf.

 

24/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że taryfy nie mogą wejść od 1 września, gdyż nie będzie terminu jednego roku.

 

25/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż biorąc pod uwagę termin złożenia oferty do przetargu to termin jednego roku zostanie zachowany.

 

26/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie -  zapytał, czy jest taka możliwość, że rada nie przyjmie proponowanych stawek przez firmę prowadzącą eksploatację wodociągu, a zaproponuje swoje stawki. Proponowane stawki zostaną rozpatrzone przez komisje a następnie przedstawione radzie do zatwierdzenia. Czy wówczas proponowane stawki wejdą od 1 września ?

 

27/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w sytuacji, gdy rada musi przyjąć proponowane stawki to nie ma sensu rozpatrywania tego tematu.

 

28/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady  Gminy – wyjaśnił, iż Wójt dokonała analizy i wystąpiła o wyjaśnienie nieprawidłowości w kalkulacji. Rada również może wnosić uwagi do kalkulacji i wówczas może nie przyjmować stawek. W przypadku braku argumentów do obniżenia stawek stawki zostaną przyjęte w wnioskowanym terminie.

 

29/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że wniosek o wycofanie punktu zatwierdzenie stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków  jest zasadny i może być ten punkt wycofany z porządku obrad.

 

30/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie z przepisami dotyczącymi sesji nadzwyczajnej wycofanie danego punktu z porządku obrad może być dokonane jedynie za zgodą wnioskodawcy.

 

31/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że wyraża zgodę na wycofanie z porządku obrad punktu zatwierdzenie stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

 

32/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poprosił o przedstawienie uzasadnienia do wniosku o wycofanie punktu zatwierdzenie stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków z porządku obrad.

 

33/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że są w Urzędzie Gminy przedstawiciele Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiUW w Białymstoku i po rozmowie wyrazili zgodę na wycofanie wniosku. Nadmieniła, że zostanie złożony nowy wniosek o utrzymanie dotychczasowych taryf. Biorąc powyższe pod uwagę wyraża zgodę na wycofanie tego punktu z porządku obrad sesji.

 

            W wyniku jawnego głosowania 14 głosami za i 1 głosem wstrzymującym wniosek o wycofanie z porządku obrad sesji punktu Przyjęcie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęć na terenie Gminy Nurzec-Stacja oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków na terenie Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty.

 

            Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad po wprowadzeniu zmiany.

 

            W wyniku jawnego glosowania Rada jednogłośnie 15 głosami przyjęła porządek obrad. A brzmi on następująco:

  1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Gminy.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.
  4. Interpelacje i zapytania radnych.
  5. Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 rok.
  6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  7. Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

          Informację o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

 

/Informacja w załączeniu/                       Zał. Nr 2.

 

         Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

                                                   

Do punktu 4-go

 

Interpelacje i zapytania radnych:

  1. Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jak przedstawia się realizacja wniosku odnośnie dofinansowania do budowy chodnika przy ul. Okrężnej. Czy wpłynęła pisemna odpowiedź, że dotacji nie otrzymamy.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy w związku z suszą przewidywana jest pomoc dla rolników.

 

  1. Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy będzie dokończona budowa droga Siemichocze - Augustynka – Nurczyk, która była przewidziana w planie na lata 2005/2006.

 

  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał jakie działki były sprzedawane w ostatnim okresie na terenie wsi Zalesie.

            Następnie zapytał jaki jest koszt remontu korytarza w lokalu Urzędu Gminy.

 

  1. Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zapytał, kiedy będzie realizowane zadanie w zakresie budowy wodociągów.

 

  1. Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – przypomniał, iż przy sprzedaży nieruchomości w Zabłociu miało być przeznaczone 50% pozyskanych środków na remont świetlicy. Co zostało wykonane w ramach remontu świetlicy w Zabłociu i na jaką wartość.

 

  1. Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – podziękował radnym i Wójtowi za wybudowanie drogi w Wólce Nurzeckiej.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – wnioskował o naprawie drogi Wojewódzkiej we wsi Żerczyce, gdyż zapadnięte studzienki utrudniają ruch na tej drodze.

 

  1. Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał w jaki sposób zostanie zagospodarowany agregat prądotwórczy w hydroforni w Tymiance, gdyż jest to dość duże urządzenie. Uważa, że należałoby dobudować zadaszenie przy hydroforni.

Następnie zwrócił uwagę na niewłaściwe remontowanie dróg powiatowych. Nadmienił, iż remontując dziury na drodze tworzą się kopce co w dalszym ciągu zagraża bezpieczeństwu.

 

  1. Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – wnioskował o naprawie drogi powiatowej do wsi Wyczółki, gdyż jest ona trudno przejezdna.

Następnie zapytał, czy są jakieś nowe informacje odnośnie budowy mostu na rzece Pulwa w Klukowiczach.

 

  1. Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – wnioskował o naprawienie drogi powiatowej we wsi Wyczółki oraz zakupienie i ustawienie znaków z nazwą miejscowości Wyczółki.

 

  1. Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – wnioskowała o uporządkowanie chodnika oraz posesji starostwa przy ul. Piaskowej.

 

  1. Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, jakie działania poczyniła Pani Wójt w zakresie pozyskania terenu w związku z planowaną budową zalewu na terenie wsi Chanie Chursy.

 

  1. Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy firma, która złożyła wniosek o kupno terenu za remizą strażacką w dalszym ciągu jest zainteresowana kupnem, czy złożyła rezygnacje?

 

Do punktu 5-go

 

Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r. przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, jakie jest wykorzystanie środków finansowych w dziale ochotnicze straże pożarne w § 3020 na koniec czerwca 2006 r.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że środki finansowe na realizację zadań w zakresie wypłaty członkom OSP za udział w akcji zostały wykorzystane w całości. Nadmieniła, że planując budżet kierowała się wydatkami z lat poprzednich i uważała, że planowana kwota 6000 zł jest wystarczająca. Obecnie okazało się, że wydatki w tym zakresie znacznie wzrosły i dlatego zachodzi potrzeba dofinansowania.

 

3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał jak jest z wykonaniem w innych paragrafach w tym dziele, gdyż radni nie mają danych o wykonaniu budżetu i trudno jest dyskutować nad budżetem. W jakich działach przewidywane są oszczędności?

 

4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że budżet gminy jest bardzo skromny i nie widzi możliwości zmniejszania wydatków we wszystkich paragrafach. Nadmieniła, że zadawalającym jest fakt, że zakład energetyczny zwróci nam wydatki za energię elektryczną w remizie w Siemichoczach w kwocie 1236 zł.

 

5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że na podstawie jego wyliczeń zostaną niewykorzystane fundusze przeznaczone na diety dla radnych, gdyż w związku z kończącą się kadencją Rady nie będzie sesji w listopadzie. Uważa, że środki te można przeznaczyć na inny cel.

Następnie wnioskował o wykreślenie z uchwały paragrafu dotyczącego upoważnienia Wójta do dokonywania zmian w budżecie gminy, w ramach rozdziału i paragrafu.

 

6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wnioskowałam, o pozostawienie upoważnienia Wójta do dokonywania zmian. Nadmieniła, że upoważnienie Wójta do dokonywania przesunięć w obrębie rozdziału i paragrafów jest niezbędne przy gospodarowaniu tak skromnym budżetem gminy. Przesunięcia w obrębie paragrafów polegają na przenoszeniu bardzo małych kwot często nawet poniżej 100 zł.

 

7/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zaproponował, aby głosując na projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy przeprowadzić dwa głosowania tj. oddzielnie nad upoważnieniem dla Wójta i oddzielnie nad całością uchwały.

 

8/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy może być zmieniana decyzja rady odnośnie upoważnienia Wójta do dokonywania przeniesień. Na poprzedniej sesji został przyjęty wniosek dotyczący wprowadzenia zapisu o upoważnieniu Wójta, który miał być zapisany w tej uchwale.

 

9/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – wyjaśniła, iż przegłosowany był wniosek, a obecnie jest przygotowana nowa uchwała i musi być nowe głosowanie. Następnie poinformowała, że w pierwszej kolejności głosujemy wniosek o wykreślenie paragrafu dotyczącego upoważnienia Wójta, a następnie głosujemy nad całością uchwały.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod glosowanie wniosek Radnego Wudarskiego w sprawie wykreślenia z projektu uchwały paragrafu 2 dotyczącego upoważnienia Wójta do dokonywania zmian w budżecie gminy.

 

            W wyniku jawnego glosowania za wykreśleniem paragrafu dotyczącego upoważnienia Wójta do dokonywania zmian w budżecie gminy 7 głosów, 4 głosy przeciwne i 4 głosy wstrzymujące. Wobec powyższego wniosek w sprawie wykreślenia paragrafu 2 dotyczącego upoważnienia Wójta do dokonywania zmian w budżecie gminy został przyjęty.

 

10/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż zgodnie z projektem uchwały, jak również wyjaśnieniami Pani Skarbnik wzrosły wydatki w OSP i należy dofinansować tę działalność gminy. Uważa, że na działalność OSP nie powinno brakować środków finansowych, gdyż jednostka ta wykonuje dodatkowe prace w drogownictwie i inne, co obniża koszty jej działalności. Jako przykład podał udział OSP: przy odśnieżaniu dróg w okresie zimowym, przy budowie drogi powiatowej Klukowicze – Zubacze /polewanie nawierzchni drogi/. Czy za wykonywane prace firma budująca drogę wniosła opłatę, i czy trafiły te środki na finansowanie OSP?

 

11/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że dotychczas nie otrzymała żadnej umowy na polewanie drogi Klukowicze- Zubacze, dlatego nie potrafi na te pytanie udzielić odpowiedzi.

 

12/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił o przedstawienie informacji, ile środków finansowych wykorzystano ze straży na drogownictwo, w związku z realizacją zadań w zakresie drogownictwa przez straż pożarną. Nadmienił, iż informacja takowa pozwoli ustalić rzeczywiste koszty utrzymania dróg.

 

13/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że zarówno drogownictwo jak i utrzymanie ochotniczej straży pożarnej jest zadaniem własnym gminy i finansowane jest budżetu gminy. Biorąc pod uwagę, że zadania te realizowane są w ramach różnych działów staramy się ustalać oddzielnie koszty poszczególnych zadań. Wykorzystując samochody OSP do odśnieżania dróg w okresie zimowym opłacamy paliwo z działy transport i łączność. Z tego działu opłacane są również naprawy wozu strażackiego, jeżeli zachodzi taka potrzeba. Jako przykład podała zakup opon do wozu strażackiego. Nadmieniła, że do kosztów drogownictwa, nie są doliczane płacy kierowców. Zapewniła, przy tym, że kierowcom nie jest wypłacane wynagrodzenie za nadgodziny, lecz dodatkowe godziny pracy są do odebrania w innym terminie. W związku z powyższym nie występują dodatkowe koszty w utrzymaniu kierowców.

 

14/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy kierowcy otrzymują dodatkowe wynagrodzenie za udział w akcji gaśniczej.

 

15/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że kierowcy OSP, jeżeli akcja jest w godzinach pracy nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia. Natomiast, jeśli akcja gaśnicza jest po godzinach pracy kierowcom płacimy tak jak strażakom ochotnikom.

 

16/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż rozliczanie czasu pracy kierowcy w drogownictwie nie zmienia kosztów utrzymania straży pożarnej gdyż, jeśli kierowca OSP nie pracuje przy odśnieżaniu dróg to i tak ma płacone te same wynagrodzenie.

 

17/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż budżet gminy jest skromny i środków finansowych, jeśli nie będzie brakło w zakresie utrzymania OSP to zabraknie w drogownictwie. Wprowadzenie dodatkowe rozliczenia godzin pracy kierowców zwiększy tylko obciążenia pracowników księgowości w zakresie rozliczania kosztów.

 

18/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zwrócił uwagę, że dyskusja ma na celu wykazanie gdzie faktycznie brakuje środków finansowych czy na straży, czy w zakresie drogownictwa.

 

19/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – podsumowując dyskusję stwierdził, iż tak jak wyjaśniała Pani Skarbnik środków finansowych brakuje we wszystkich działach, gdyż budżet jest bardzo skromny. Obecnie występuje brak środków na wypłatę dla strażaków za udział w akcji. W ramach tych środków nie są wypłacane wydatki związane z realizację zadań w zakresie drogownictwa.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego glosowania 15 głosami za uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została podjęta jednogłośnie.

/Uchwała Nr XXV/149/06 w załączeniu/         Zał. Nr 3.

 

Do punktu 6-go

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych. I tak:

 

1/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż odnośnie dofinansowania do budowy chodnika przy ul. Okrężnej w Nurcu-Stacji nie mamy odpowiedzi na piśmie.

 

Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż w związku z zapytaniem odnośnie odpowiedzi na nasz wniosek o dofinansowanie do budowy chodnika kontaktował się z przedstawicielami funduszu, który zapewnił, iż w dniu dzisiejszym przefaksuje odpowiedź na nasz wniosek.

 

2/. Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż odnośnie pomocy materialnej dla rolników w związku ze stratami spowodowanymi suszą, nie mamy możliwości udzielenia pomocy przez gminę z uwagi na trudności finansowe gminy. Budżet gminy jest bardzo skromny i nie mamy możliwości wygospodarowania środków finansowych na ten cel. Możliwe, że będzie pomoc z budżetu państwa.

 

Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – proponował, aby rozważyć możliwość umorzenia IV raty podatku.

 

Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż morzenia podatku nie możemy stosować z uwagi na skutki finansowe. Budżet gminy jest bardzo skromny, a stosując umorzenia podatku zmniejszą nasze dochody własne, ponadto zmniejszona zostanie subwencja w związku z niezrealizowaniem dochodów własnych o kwotę umorzoną.

 

3/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – udzieliła wyjaśnień odnośnie budowy drogi Siemichocze-Augustynka-Nurczyk. Nadmieniła, iż zadanie zostało przewidziane w planie rozwoju lokalnego jednak nie zostały zabezpieczone środki finansowe na realizację tego zadania. Biorąc pod uwagę brak środków finansowych na ten cel, zadanie te nie będzie wykonywane jako zadanie inwestycyjne w roku 2006, droga ta zostanie tylko naprawiona.

 

Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wyraził niepokój, iż na realizację zadania w zakresie budowy drogi Siemichocze-Augustynka-Nurczyk  opracowana została dokumentacja i wydatkowano środki finansowe, obecnie mówimy, że zadanie te nie będzie realizowane. Uważa, że rada zbędnie wydatkowała fundusze skoro nie przeznacza środków finansowych na kontynuację tego zadania.

 

Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – stwierdził, iż dokumentacja na budowę drogi Siemichocze – Augustynka - Nurczyk została opracowana na wniosek Pana Demianowicza.

 

Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż o budowę drogi Siemichocze-Augustynka-Nurczyk ubiega się od szeregu lat.  Nadmienił, iż pewnego czasu zaprosił Panią Wójt, Panią Skarbnik do sprawdzenia nawierzchni tej drogi. Stwierdzono wówczas, że droga ta jest nieprzejezdna. Obecnie, gdy została opracowana dokumentacja prowadzi się remont tej drogi, a dokumentacja staje się zbędna, chociaż była możliwość pozyskania funduszy z rekultywacji gruntów. Uważa, że skoro rada odrzuciła przyznane środki finansowe to powinna zwrócić wydatkowane 5 tys. zł na opracowanie dokumentacji.

 

4/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż na terenie miejscowości Zalesie nie były sprzedawane żadne nieruchomości, będące własnością gminy.

 

Odnośnie remontu korytarza w Urzędzie Gminy wyjaśniła, iż remont jest wykonywany sposobem gospodarczym, z bieżących środków Urzędu Gminy. Koszt remontu około 4,5 tys. zł, gdyż wykonuje pracownik szkoły, bez dodatkowego wynagrodzenia.

 

Odnośnie rozbudowy wodociągu wyjaśniła, iż w ostatnim okresie nie było naboru wniosków do funduszy z których można było ubiegać się o dofinansowanie, dlatego zadanie te nie może być realizowane w bieżącym roku. Nadmieniła, że zadanie jest przygotowane do realizacji, mamy pozwolenie na budowę i jeśli pojawi się możliwość dofinansowania będziemy składali wniosek o dofinansowanie.

 

Odnośnie remontu świetlicy w Zabłociu, wyjaśniła, iż środki finansowe po zakończeniu roku jeśli nie zostały wykorzystane przechodzą do budżetu gminy. W roku bieżącym na realizację zadań w zakresie remontu świetlic mamy przewidziane bardzo skromne fundusze co nie pozwoli na zakończenie remontu świetlicy w Zabłociu.

 

Podziękowała Radnemu Michałowi Muszkatel za słowa uznania, że wykonano zadanie w zakresie modernizacji drogi w Wólce Nurzeckiej.

 

Odnośnie zapadniętych studzienek na drodze wojewódzkiej jak również naprawy dróg powiatowych możemy tylko interweniować o ich naprawę i to zostanie wykonane.

 

Odnośnie agregatu prądotwórczego w hydroforni w Tymiance wyjaśniła, iż jest to dość duży agregat, który nie mieści się w hydroforni, dlatego zachodzi konieczność dobudowania pomieszczenia na ten agregat. W związku z brakiem funduszy wstrzymujemy się z realizacją tego zadania.

 

Odnośnie drogi do Wyczółek i we wsi Wyczółki, jak również oznakowania tej miejscowości, wyjaśniła, iż należy to do kompetencji powiatu, Wniosek zostanie przekazany zgodnie z kompetencjami.

 

Odnośnie chodnika przy ul. Piaskowej, przy posesji starostwa, wyjaśniła, iż pracownicy gospodarki komunalnej Urzędu Gminy, uporządkują chodnik i przyległy teren.

 

Odnośnie mostu na rzece Pulwa w Klukwiczach poinformowała, iż nie mamy nowych informacji odnośnie budowy mostu.

 

Odnośnie zalewu we chanie Chursy wyjaśniła, iż nie mamy przyjętego do realizacji zadania w zakresie budowy zalewu w tej miejscowości, dlatego nie pozyskujemy terenu pod tę inwestycję.

 

Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – uważa, że jeśli są sprzedawane działki, które mogą być wykorzystane przy budowie zalewu należy je nabywać. W ostatnim okresie była sprzedana nieruchomość przez pracownika Urzędu Gminy, którą należało nabyć z przeznaczeniem na budowę zalewu.

 

Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, że firma, która ubiegała się o nabycie naszej nieruchomości za remizą strażacką zrezygnowała z jej nabycia. Nadmieniła, że firma ta w dalszym ciągu jest zainteresowana nabyciem nieruchomości tj. działki po straży na terenie po byłej Jednostce Wojskowej. Zainteresowana nabyciem tej nieruchomości firma będzie zajmowała się produkcją biopaliw i będzie zatrudniała około 45 osób.

 

Do punktu 7-go

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

1/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że w zamian za polewanie drogi Klukowicze-Zubacze firma wybudowała dwa przepusty na terenie wsi Zalesie.

 

2/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o opracowanie dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol. Biorąc pod uwagę, że nie mamy funduszy w roku bieżącym proponował, aby fakturę za opracowanie dokumentacji opłacić w roku następnym. Uważa, że budowa tej drogi jest celowa z uwagi na złą jej nawierzchnię, jak również wykorzystanie jest przy dojeździe do Grabarki.

3/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy jest opracowywana dokumentacja na budowę drogi od drogi wojewódzkiej do wsi Chanie Chursy, która ujęta jest w planie rozwoju lokalnego na 2007 rok?

 

4/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że o realizacji wszystkich zadań informowana jest rada. Pomimo ujęcia w planie rozwoju lokalnego zadania w zakresie budowy drogi jak i zalewu, z uwagi na brak środków finansowych nie przystępujemy do realizacji tych zadań. Zgodnie z ustaleniami rady, zadaniem do realizacji w pierwszej kolejności jest rozbudowa wodociągów.

 

5/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zwrócił uwagę, że w gminie przyjmuje się do realizacji małe zadania. Uważa, że przy budowie ulicy Piaskowej należało wykona ć większy odcinek, wiedząc, że otrzymamy dofinansowanie. Nadmienił, iż inne gminy budują większe odcinki dróg.

 

6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że gmina nasza ma dość znaczne zobowiązania w związku z budową kanalizacji, dlatego nie możemy wygospodarować środków finansowych jako udział własny na realizację większych zadań inwestycyjnych.

 

7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy został złożony wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska o umorzenie części pożyczki na budowę kanalizacji.

 

8/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że możemy ubiegać się o umorzenie części kredytu w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska. Wniosek o umorzenie możemy składać po spłacie 50% kredytu. Na dzień dzisiejszy spłaciliśmy 250 tys. pozostało do spłacenie 200 tyś. zł. Wniosek u morzenie zostanie złożony. Możemy mieć umorzone 10% tj. około 45 tys. zł. Odnośnie pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska nie możemy ubiegać się o umorzenia, gdyż przy zaciąganiu pożyczki otrzymywaliśmy dotację.

 

9/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zapytał, czy w Urzędzie Gminy są dokumenty dotyczące drogi w Moszczonie Pańskiej. Nadmienił, iż ma informację od pracownika geodezji, że w pewnym okresie droga ta została przekazana we władanie dla Nadleśnictwa.

 

10/ Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Kolonia Klukowicze – wnioskowała o odkrzaczenie i obkoszenie drogi w Kolonii Klukowicze, od asfaltu w kierunku Tokar do posesji Siedleckich.

 

11/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż skromne środki finansowe przeznaczone na utrzymanie dróg nie pozwalają na wykaszanie poboczy dróg. Odnośnie odkrzaczenia drogi w Kolonii Klukowicze jest trudne do wykonania z uwagi na konflikt mieszkańców. Mieszkańcy nie wyrażają zgody na usunięcie drzew.

 

12/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż jeśli pobocze drogi jest zarośnięte to należy ją odkrzaczyć pomimo sprzeciwu mieszkańców, powiadamiając o zajściu Policję.

 

13/ Pan Roman Wudarski - Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że budynek po byłym Barze Leśnym jest do sprzedania. Informacje o kontakcie z właścicielem nieruchomości, można uzyskać od siostry Laury.

 

14/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – prosił o interwencję w Mleczarni w zakresie remontu punktu skupu mleka w Zalesiu. Właściciel lokalu nie chce wykonywać remontu i punkt skupu ma być zamknięty. Wnioskował o przedłużenie terminu wykonania zleceń w zakresie remontu do końca roku. Nadmienił, iż właścicielem lokalu punktu skupu mleka jest firma w Białymstoku, gdyż nie jest tam uregulowana kwestia prawna.

Następnie poprosił o zapoznanie Rady Gminy z podaniem Pana Ługowskiego „IREXPOL” dotyczącym zwrotu kosztów energii w świetlicy w Zalesiu.

 

15/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zapytała, jak przedstawia się sprawa zorganizowania szkolenia dla przewoźników zwierząt na terenie gminy, czy powiatu.

 

16/ Pan Sergiusz Putko – Radny, Rady Powiatu – poinformował, iż w związku z wnioskiem o zorganizowanie szkolenia dla przewoźników zwierząt przeprowadził rozmowę z Powiatowym Lekarzem Weterynarii i Kanclerzem Rożukiem. W trakcie rozmowy ustalił, iż szkole mogą przeprowadzać wykładowcy szkół wyższych. Koszt takiego szkole jest bardzo wysoki. Jak dotychczas brak jest zainteresowania szkoleniem ze strony rolników? Zainteresowanie jest tylko na terenie naszej gminy.

 

17/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – poinformowała, że niektórzy rolnicy między innymi z terenu Gminy Dziadkowice ukończyli kurs dla przewoźników zwierząt, koszt tego kursu wynosił 500 zł. Uważa, że na terenie gminy są osoby zainteresowane szkoleniem w zakresie przewozu zwierząt, gdyż kurs w zakresie przewozu zwierząt muszą ukończyć również przewoźnicy trzody chlewnej.

 

18/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy w związku z przygotowywaną uchwała dotyczącą utrzymania czystości na terenie gminy dokonano rozeznania odnośnie firm, które byłyby zainteresowane odbiorem śmieci.

 

19/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że dotychczas nie ma rozeznania odnośnie firm zainteresowanych odbiorem odpadów komunalnych z terenu naszej gminy.

 

20Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż czynił rozeznania odnośnie odbioru odpadów komunalnych z terenu gminy, jednak koszt odbioru jest dość wysoki, bo 78 zł za tonę.

 

21/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – poinformował, że w Gminie Boćki i Gminie Dziadkowice odpady komunalne odbiera firma „ASTWA” z Białegostoku. Odpady komunalne odbierane są raz w miesiącu w pojemnikach tej firmy. Koszt odbioru jednego pojemnika 15 zł.

 

22/ Pani Bożena Hermaniuk – Sołtys wsi Zabłocie – zwróciła się o remont świetlicy we wsi Zabłocie. Nadmieniła, iż w miejscowości tej zebrania odbywały w budynku szkolnym, który został sprzedany. Obecnie nie ma możliwości nawet zorganizowania zebrania mieszkańców. Przeznaczając ten budynek do sprzedaży zapewniano, że zostanie przeprowadzony remont świetlicy, jak dotychczas remont nie został przeprowadzony.

 

23/ Pani Anna Romaniuk – Sołtys wsi Zalesie – wnioskowała o powołanie komisji do szacowania szkód w związku z długotrwałą suszą, w gospodarstwach rolników, którzy nie deklarują chęci korzystania z kredytu.

 

24/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że Komisja powołana przez Wojewodę do szacowania szkód w związku z długotrwałą suszą dokonuje szacunku szkód w gospodarstwach, które będą korzystały z kredytu. Nadmienił, iż zgodnie z ustaleniami, dokument szacujący straty nie będzie brany pod uwagę przy innych formach pomocowych.

 

25/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – uważa, że zawieranie umów z firmą dokonującą odbioru odpadów komunalnych jest niecelowym na terenie naszej gminy, gdyż każdy samodzielnie wywozi odpady na wysypisko śmieci.

 

26/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – zapoznała z pismem Pana Ługowskiego „IREXPOL” odnośnie opłaty za energię elektryczną w świetlicy w Zalesiu. Nadmieniła, że na podstawie dokonanego sprawdzenia dokumentów ustalono, że nie ma podstawy zwrotu kosztów energii dla „IREXPOL”. Następnie zapoznała z odpowiedzią, która zostało udzielona Panu Ługowskiemu.

 

27/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż świetlica jest dla mieszkańców i mieszkańcy mogą z jej korzystać, jednak najemca nie może ponosić kosztów związanych z użytkowaniem świetlicy przez mieszkańców.

 

28/ Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w oparciu o umowę nie mamy podstawy prawnej do wydawania publicznych pieniędzy.

 

29/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że gmina powinna poinformować najemcę, że nie będzie dofinansowywała do opłaty za energię elektryczną zużytą przez mieszkańców w świetlicy. Obecnie Pan Ługowski ze względu na zaistniałą sytuację chce zrezygnować z dalszej działalności, co pozbawi mieszkańców sklepu.

 

30/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – zapoznała z treścią umowy jaka została zawarta z Panem Ługowskim jako najemcą lokalu. Następnie zwróciła się z zapytaniem do Pani Romaniuk Anny sołtysa sołectwa Zalesie, czy została podpisana umowa z sołectwem odnośnie partycypacji w kosztach energii.

 

31/ Pani Anna Romaniuk – Sołtys wsi Zalesie – poinformowała, że nie przypomina, aby była zawierana umowa z Panem Ługowskim przez mieszkańców sołectwa Zalesie na partycypację w kosztach energii.

 

32/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy gmina ma zabezpieczone środki finansowe na pokrycie kosztów wyposażenia łazienki, wybudowania szamba itp. przez najemcę lokalu, gdyż w obecnej sytuacji zrezygnuje on z dalszej działalności i należy mu zwrócić poniesione koszty.

 

33/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy najemca lokalu zwracał się o wyrażenie zgody na dokonywanie zmian w wyposażeniu lokalu. W sytuacji, gdy nie było zgody wynajmującego to nie celowym jest rozpatrywanie tej sprawy.

 

34/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w sytuacji gdy jest więcej użytkowników to najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest zainstalowanie podlicznika.

 

35/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż w treści umowy nie zostało zapisane, że lokal ma powrócić do stanu pierwotnego, dlatego najemca może zlikwidować poniesione nakłady.

 

36/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż w sytuacji zaprzestania działalności przez obecnego najemcę, lokal zostanie wynajęty innej osobie. Nowy najemca najczęściej pokrywa poniesione koszty.

 

37/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o zamknięcie dyskusji w temacie wynajmu lokalu w świetlicy w Zalesiu.

 

            W wyniku jawnego głosowania wniosek o zamknięcie dyskusji został przyjęty 14 głosami za przy 1 głosie wstrzymującym.

 

38/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż takim postępowaniem odstraszamy inwestorów.

 

39/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zwrócił się z zapytaniem do Pana Wiktora Karpiuka – Radnego, Moszczona Pańska o którą drogę chodziło w jego zapytaniu odnośnie przekazania jej dla Nadleśnictwa. Następnie poinformował, że na wniosek Nadleśnictwa Sąd Rejonowy zobowiązał gminę do przyjęcia niechcianych nieruchomości z budynkami mieszkalnymi oraz obciążył kosztami postępowania w kwocie 4532 zł tj. zwrot kosztów procesu dla Nadlesnictwa 2400 zł i tytułem zwrotu kosztów sądowych w kwocie 2132 zł. Poprosił o zajęcie stanowiska, czy mamy składać odwołanie od wyroku Sądu.

 

40/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wyraził niezadowolenie odnośnie przyjęcia nieruchomości od Nadleśnictwa. Przypomniał, że w poprzednim okresie Gmina aby móc pozyskać drogę musiała przekazać las jako wymianę. Dlaczego wówczas Nadleśnictwo nie przekazało drogi na rzecz gminy nieodpłatnie.

 

41/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż uchwały w sprawie wymiany nieruchomości i przyjęcia nieruchomości zabudowanej od Nadleśnictwa były przedkładane Radzie Gminy, były one przedstawiane w oparciu o inne podstawy prawne. Wymiany nieruchomości dokonywaliśmy na nasz wniosek i decyzja zapadała na szczeblu centralnym Lasów Państwowych. Odnośnie przyjęcia nieruchomości zabudowanej zgodnie z ustawą gmina ma obowiązek przyjąć te nieruchomości, jeżeli jest taki wniosek właściciela nieruchomości.

 

42/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – uważa, że Sąd niesłusznie obciążył gminę kosztami, gdyż uchwała o przyjęciu nieruchomości zabudowanych od Nadleśnictwa nie została podjęta z uwagi na brak niektórych dokumentów.

 

43/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż Rada Gminy nie odmówiła przyjęcia nieruchomości lecz uchwała nie została podjęta z uwagi na brak wydzielenia drogi dojazdowej do nieruchomości w Zabłociu. Poprosił o przedstawienie pisma jakim zostało zawiadomione Nadleśnictwo o niepodjęciu uchwały o przyjęciu nieruchomości.

 

44/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy na rozprawie sądowej był reprezentant gminy i czy przedstawił informację o przyczynach odmowy przyjęcia nieruchomości.

 

45/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapoznał z dokumentacją i korespondencją prowadzoną pomiędzy Gminą a Nadleśnictwem w zakresie przyjęcia nieruchomości, tj. wniosek Nadleśnictwa o przekazanie na rzecz gminy nieruchomości na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o przekazywaniu nieruchomości mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe na rzecz gminy.

Nadmienił, iż w późniejszym okresie z wyjątkiem informacji o nieprzyjęciu uchwały przez Radę Gminy i pozwu do sądu nie było.

 

46/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy mamy gwarancję, że jeśli złożymy odwołanie to zostanie zmieniony wyrok na korzyść Gminy.

 

47/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że reprezentowała gminę na rozprawie sądowej. W trakcie rozprawy sądowej nie były brane pod uwagę argumenty dotyczące braku dokumentów w zakresie wydzielenia drogi dojazdowej. W trakcie rozprawy sądowej brano pod uwagę następujące argumenty: powództwo jest przedwczesne z uwagi na brak dokumentacji, konieczność analizowania tej sprawy pod kątem współżycia społecznego tj. zadłużenie jakie jest przypisane tym mieszkaniom i utrzymanie tych lokali może być obciążeniem dla budżetu gminy, jednak Sąd nie dopatrzył się powodu dla, którego należało odmówić przyjęcia tych nieruchomości. Następnie poinformowała o argumentach, które możemy zastosować przy składaniu apelacji. Podstawowym argumentem byłoby zadłużenie tych mieszkań, co może być obciążeniem dla budżetu gminy. Należałoby przedstawić budżet gminy i wykazać koszty związane z utrzymaniem tych budynków. Dodatkowo można  użyć jako argument, nieprzyjęcie uchwały w związku z wnioskami zawartymi w opinii Komisji Problemowo Budżetowej, które nie zostały użyte w trakcie postępowania sądowego. Kończąc stwierdziła, iż nie mamy gwarancji o załatwieniu apelacji na korzyść gminy.

 

48/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał w jakiej wysokości będą kształtowały się koszty odwołania / apelacji/.

 

49/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny -  poinformowała, że koszty odwołania wyniosą około 400 zł.

 

50/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie - wnioskował o składanie odwołania od wyroku Sądu dotyczącego przyjęcia nieruchomości zabudowanych od Nadleśnictwa.

 

51/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się z pytaniem do Radnego Michała Muszkatel z jakich środków finansowych widzi możliwość opracowania dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol.

 

52/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wolka Nurzecka – stwierdził, iż nie widzi możliwożliwości wygospodarowania środków finansowych na opracowanie dokumentacji na budowę drogi w roku bieżącym. Proponował, aby fakturę za opracowaną dokumentację opłacić z przyszłorocznego budżetu gminy.

 

53/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się z zapytaniem do Pani Wójt i Pani Skarbnik, czy jest możliwość realizacji wniosku Radnego Michała Muszkatel dotyczącego opracowania dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol.

 

54/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że budżet gminy jest bardzo skromny i nie widzi możliwości wygospodarowania środków finansowych na opracowanie dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol w dniu dzisiejszym. Nadmieniła, iż po rozliczeniu inwestycji w zakresie budowy dróg możliwe, że będą wolne środki, jednak w chwili obecnej trudno jest przewidzieć.

 

55/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wycofał wniosek w sprawie opracowania dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol.

 

56/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod głosowanie wniosek Radnego Jana Raczyńskiego dotyczący składania odwołania od wyroku Sądu Rejonowego dotyczącego przyjęcia nieruchomości zabudowanej od Nadleśnictwa.

 

            W wyniku jawnego głosowania 6 głosami za odwołaniem, 2 głosami przeciw odwołaniu i 7 głosami wstrzymującymi wniosek w sprawie odwołania od wyroku Sądu Rejonowego w sprawie przyjęcia nieruchomości zabudowanej od Nadleśnictwa został przyjęty.

 

57/ Pan Wiesław Zawadzki – Sołtys sołectwa Grabarka – zapytał, jak przedstawia się sprawa budowy oczyszczalni ścieków na Św. Górze Grabarka, gdyż są obawy, że będzie ona zanieczyszczała rzekę.

 

58/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapewnił, iż jeśli dojdzie do budowy oczyszczalni ścieków na Św. Górze Grabarka to na pewno nie będzie ona zanieczyszczała rzeki.

 

59/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż budowa oczyszczalni na Św. Górze Grabarka jest inwestycją prowadzoną przez Klasztor i nie wiemy na jakim etapie jest ta inwestycja. Uważamy jednak, że oczyszczalnia ma za zadanie oczyszczanie ścieków a nie zanieczyszczanie środowiska, a tym samym rzeki.

Następnie podziękowała sponsorom, pracownikom Urzędu Gminy, szkół i wszystkim osobom, które aktywnie włączyli się w przygotowanie imprezy „Dni Nurca”.

 

            Na tym obrady XXV sesji Rady Gminy zostały zakończone.

 

Protokołowała:                                                                      Przewodniczący Rady

 

E. Naumiuk                                                                              Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2006-12-29

Data modyfikacji: 2006-12-29

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2006-12-29