P R O T O K Ó Ł Nr XVI/04 z XVI sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 30 grudnia 2004 roku.

                                                                          Nurzec Stacja, dnia 30 grudnia 2004 r.

 

 

P R O T O K Ó Ł  Nr XVI/04

z XVI sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 30 grudnia 2004 roku.

 

 

             Obrady XVI sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.

 

              Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 17²°.

 

              Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 15 radnych.

 

Radni obecni:

1. Pan Jerzy Barańczuk                    - Wyczółki,

2. Pan Jan Demianowicz                  - Chanie Chursy,

3. Pan Jerzy Fiedoruk                       - Klukowicze,

4. Pan Piotr Jaszczuk                        - Żerczyce,

5. Pan Zbigniew Kołtek                     - Nurzec Stacja,

6. Pan Wiktor Karpiuk                      - Moszczona Pańska,

7. Pan Michał Muszkatel                   - Wólka Nurzecka,

8. Pan Jarosław Nikiforuk                 - Siemichocze,

9. Pan Jerzy Olesiuk                          -Tymianka,

10. Pan Anatol Naumnik                   - Nurzec Stacja,

11. Pan Zenon Podbielski                 - Nurzec Stacja,

12. Pan Jan Raczyński                      - Zalesie,

13. Pani Elżbieta Stępniak                 - Augustynka,   

14. Pani Adela Halina Wrona            - Nurzec Stacja,

15. Pan Roman Wudarski                   - Nurzec Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1. Pan Jan Zalewski      - Starosta Powiatu Siemiatyckiego,

2. Pan Henryk Czmut    - Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg,

3. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,

4. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

5. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

6. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,

7. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,

8. Pan Wiesław Lewko – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego Przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i  Urządzeń Wodnych w Białymstoku.

9. Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa Pomocniczego WZMiUW w Bielsku Podlaskim,

10. Sołtysi.

11. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.

/Listy obecności w załączeniu/                                            Zał. Nr 1.

 

            Obradom XVI sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

             Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

               Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych,  gości zaproszonych  i wszystkich uczestników Sesji.

 

               Następnie poinformował, że do protokołu z XV sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zaproponował przyjęcie protokołu  z XV sesji Rady Gminy.

 

                W wyniku jawnego głosowania protokół z XV sesji  Rady Gminy został przyjęty bez uwag, 12 głosami, przy 2 głosach wstrzymujących, w obecności 14 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

                 W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – zaproponował przyjęcie porządku obrad.

 

                  Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował, aby przy podejmowaniu uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Problemowo Budżetowej głosować oddzielnie na każdego kandydata na członka komisji.

 

                 Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy nad projektem budżetu gminy na 2005 r. przewidziana jest tylko dyskusja, czy przyjęcie budżetu. Jeżeli przewidziane jest przyjęcie budżetu gminy proponował, aby wycofać ten punkt z porządku obrad, gdyż nie mamy jasności co do otrzymania dotacji z SAPARD. W sytuacji, gdy nie otrzymamy dotacji, przedstawiony projekt budżetu powinien ulec zmianie.

 

                Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż przeanalizujemy projekt budżetu, ewentualnie nie będziemy przyjmować na dzisiejszej sesji.

Następnie poddał pod glosowanie wniosek Pana Romana Wudarskiego dotyczący oddzielnego glosowania na poszczególnych kandydatów na członka komisji problemowo budżetowej.

 

                W wyniku jawnego głosowania wniosek Pana Wudarskiego dotyczący oddzielnego głosowania na poszczególnych kandydatów na członka komisji problemowo budżetowej został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

 

                 Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad.

                  W wyniku jawnego głosowania porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 15 głosami. A brzmi on następująco:

1.      Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu XV sesji Rady Gminy.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami i realizacji uchwał Rady Gminy.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Nurzec Stacja. 

6.      Projekt budżetu gminy na 2005 rok.

7.      Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg wewnętrznych do kategorii dróg gminnych.

8.      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja.

9.      Zmiany w składzie Komisji Problemowo Budżetowej.

10.  Przyjęcie planu pracy Rady i jej organów na 2005 rok.

11.  Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

12.  Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

Informację o działalności Wójta w okresie między sesjami oraz  realizacji uchwał Rady przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

/Informacja w załączeniu/   Zał. Nr 2.

         Uwag do informacji nie wniesiono.

 

Do punktu 4-go

 

Interpelacje i zapytania radnych:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż w innych gminach podejmowane są uchwały o obniżeniu stawki żyta, do podatków, dlaczego u nas takie uchwały nie są przedkładane radzie do rozpatrzenia.

 

2/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zapytała, czy opracowano dokumentację na budowę wodociągu Borysowszczyzna – Zabłocie.

 

3/ Pan Jan Demianowicz – zapytał czy jest opracowana dokumentacja na modernizację drogi Augustynka – Nurczyk /od Pana Kamińskiego do Zgierunia/ oraz czy opracowano dokumentację na budowę drogi Augustynka Nurczyk /do Pana Kołtka/.

 

4/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – poinformowała, że na żwirowni w Augustynce wykopano rów co utrudnia przejazd przez żwirownię.

 

5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, jak przedstawia się sprawa dotacji do budowy kanalizacji z SAPARD.

 

6/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zapytał, jak przedstawia się sprawa budowy mostu w Klukowiczach.

 

7/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zapytał jak została załatwiona sprawa wycięcia drzew Nadleśnictwo na drodze w Moszczonie Pańskiej.

 

8/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, czy jest opłacane kierowcy straży za dowożenie dzieci.

 

9/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – dlaczego nie jest ujęta do planu na 2005 r. kontynuacja budowy drogi Tymianka – Wólka Nurzecka.

 

10/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził iż była opracowana dokumentacja na budowę drogi Żerczyce – Zabłocie, co jest z realizacją budowy tej drogi. Dokumentacja może ulec dezaktualizacji, co świadczy o niegospodarności.

 

11/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – kiedy będzie wykonana modernizacja drogi Klukowicze – Zubacze oraz modernizacja odcinka drogi w Klukowiczach i Wyczółkach.

 

12/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – czy są planowane zadania w zakresie drogownictwa przez powiat. Następnie zwrócił uwagę na niewłaściwe utrzymanie dróg /posypywanie, odśnieżanie/.

 

13/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zwróciła uwagę na niewłaściwe utrzymanie dróg powiatowych. Jako przykład podała: droga Nurzec Stacja – Siemichocze nie jest naprawiana, nie jest ona również właściwe utrzymywana w okresie zimowym /nie jest posypywana w czasie ślizgawicy/, przy czyszczeniu rowów pozostawiono bałagan przy poboczach drogi, źle są utrzymywane pobocza tej drogi, położony dywanik asfaltowy jest wąski a pobocza nie są dożwirowywane

 

14/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wrócił uwagę na niewłaściwe wykonanie modernizacji zakrętu w Nurcu wsi. Następnie zapytał kiedy będzie budowana droga Żerczyce – Nurczyk, gdyż jej nawierzchnia po 3 dniach po równaniu jest trudno przejezdna.

 

15/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – kiedy będzie wykonana budowa drogi we wsi Wyczółki, gdyż jest ona powybijana i trudno przejezdna, a nawet zagraża bezpieczeństwu.

 

16/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, dlaczego na terenie gminy Nurzec Stacja tak mało zadań jest przyjmowanych do realizacji przez powiat.

 

17/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zwróciła uwagę na odkrzaczanie dróg powiatowych. Nadmieniła, że przy większości dróg pobocza są zakrzaczone, co zagraża bezpieczeństwu na drogach.

 

18/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, ile środków na dofinansowanie do realizacji dróg powiatowych, spływa z poszczególnych gmin.

 

19/ Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – zapytał kiedy będzie modernizowana droga Telatycze – Wilanowo.

 

20/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował o dożwirowanie drogi Moszczona Pańska – Tołwin. Następnie zapytał, czy będzie modernizowana droga Siemiatycze – Grabarka.

 

21/ Pan Jan Zalewski – Starosta Powiatu Siemiatyckiego – podziękował, za zaproszenie na sesję. W związku ze zbliżającym się nowym rokiem złożył życzenia świąteczne i noworoczne. Następnie poinformował o realizacji zadań przez powiat. Nadmienił, iż powiat realizuje zadania ponad gminne, takie jak: zapewnienie opieki zdrowotnej dla mieszkańców /szpital/, utrzymanie szkół na poziomie średnim i wyższym, utrzymania i budowy dróg powiatowych. W zakresie opieki zdrowotnej duże problemy występują w działalności szpitala. Placówka ta

od szeregu lat jest zadłużona. Przewiduje się, że rok bieżący zamknie się bez salda ujemnego. W zakresie oświaty i wychowania w roku bieżącym zostanie zakończona rozbudowa Zespołu Szkół w Siemiatyczach, wybudowano oczyszczalnię przy Szkole w Czartajewie, zakupiono

autobus do dowożenia dzieci do szkoły dla dzieci niepełnosprawnych. Mamy duże wydatki związane z dostosowaniem lokalu dla potrzeb prokuratury. W budżecie powiatu 80% wydatków na inwestycje stanowią zadania w zakresie drogownictwa.  Środki finansowe na realizację zadań w drogownictwie nie zabezpieczają istniejących potrzeb, dlatego występujemy do dofinansowanie do gmin i dotacje z funduszy pomocowych oraz z rezerwy budżetu Ministerstwa. Na terenie gminy Nurzec Stacja planowana jest budowa drogi Klukowicze – Zubacze na lata 2005-2006. Na realizację tego zadania wystąpiliśmy o dofinansowanie do Euroregionu Niemen z funduszy PHARE. Projekt został oceniony na ponad 90 punktów, dlatego możemy liczyć na otrzymanie dotacji z tego funduszu. Niektóre gminy deklarują dofinansowanie do dróg np. Mielnik w 60% , jednak nie zawsze możemy przyjąć do realizacji te zadania z uwagi na bardziej pilne potrzeby w innych gminach, których nie stać na wysokie dofinansowywanie. Nadmienił, iż na przełomie marca i kwietnia będzie wiadome, na realizację których zadań otrzyma powiat dofinansowanie z funduszy pomocowych. Wówczas możliwe będzie ustalenie zadań do realizacji przy dofinansowaniu gmin.

 

22/ Pan Henryk Czmut – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – poinformował, że na realizację zadań w  zakresie drogownictwa na terenie gminy Nurzec Stacja złożono dwa wnioski o dofinansowanie z funduszy PHARE tj. na modernizację drogi Klukowicze – Zubacze i Siemiatycze – Grabarka. Wniosek na drogę Klukowicze – Zubacze otrzymał 90,5 pkt., a na drogę Siemiatycze – Grabarka 86 pkt. Przewidujemy, że na drodze Klukowicze – Zubacze w 2005 r. wykonane zostaną prace przygotowawcze do asfaltowania, a w 2006 r. zostanie położony dywanik asfaltowy.

-         odnośnie dofinansowania do budowy dróg powiatowych przez poszczególne gminy poinformował, że w 2004 r. przedstawiało się następująco: Drohiczyn – 321.972 zł, Dziadkowicze – 209.589 zł, Grodzisk – 229.167 zł, Mielnik 863.073 zł, Milejczyce – 120.660 zł, Nurzec Stacja – 45.000 zł, Perlejewo – 189.000 zł, Siemiatycze gmina – 449.927 zł, Siemiatycze miasto – 21.000 zł. Średnio gminy dofinansowują 50% wartości robót.

-         Odnośnie budowy drogi Tymianka – Wólka Nurzecka wyjaśnił, że z uwagi na trudności finansowe wiele dróg jest budowanych etapami. Na dokończenie budowy tej drogi potrzeba około 130 tys. zł + 30 tys. zł na wykonanie rozjazdu. Jeżeli będą środki finansowe będzie kontynuowana budowa tej drogi.

-         Odnośnie drogi Klukowicze- Wyczółki poinformował, że 3 lata temu wykonano najgorszy odcinek. Obecnie zrozumiane są potrzeby jednak nie mamy pewności czy środki finansowe pozwolą na realizację tego zadania. Wniosek zostanie rozpatrzony przy weryfikacji budżetu powiatu.

-         Odnośnie drogi Żerczyce – Zabłocie jest opracowana dokumentacja, jednak nie mamy zabezpieczenia środków finansowych na realizację tego zadania.

-         Odnośnie posypywania dróg wyjaśnił, iż w ramach oszczędności posypywane są tylko drogi na których występują wzniesienia. W tym sezonie posypane były inne drogi przynajmniej raz. Zapewniał, iż ujmie do planu posypywanie dróg, w miejscach szczególnie zagrożonych dla bezpieczeństwa.

-         Zakręt w Nurcu wsi został źle wykonany, zostanie naprawiony wiosną,

-         Odnośnie profilowania drogi Żerczyce – Nurczyk stwierdził, iż jest tam mały ruch i możliwe, że jest ona trudno przejezdna.

-         odnośnie odkrzaczania dróg stwierdził, iż w roku ubiegłym była odkrzaczona droga Radziwiłówka – Borysowszczyzna lecz krzaki bardzo szybko odrastają i efekty są mało widoczne.

-         Odnośnie modernizacji drogi Wilanowo – Telatycze wstępnie przewidywana jest budowa w ramach dofinansowania przez Gminę Mielnik.

-         Odnośnie naprawy drogi Moszczona Pańska – Tołwin – poinformował, że nawierzchnia tej drogi jest piaszczysta i trudno jest utrzymać przejezdność tej drogi, a brak środków finansowych nie pozwala na jej przebudowanie.

-         Odnośnie modernizacji drogi Siemiatycze – Grabarka poinformował, że droga ta przebiega przez teren wspólnoty i są problemy z jej wytyczeniem.

Kończąc poinformował, że dokumentacja na budowę dróg jest opracowywana wówczas, gdy są możliwości finansowe. Wcześniejsze opracowanie dokumentacji jest niecelowe z uwagi na możliwość deaktualizacji.

 

23/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż Gmina Mielnik ma bardzo duże dochody własne i może pozwolić na wybudowanie drogi we własnym zakresie. Powiat nie powinien przyjmować do realizacji zadań na terenie gmin bogatych, których stać jest na dofinansowanie, gdyż wówczas gminy biedne zostaną całkowicie zaniedbane. Jako przykład podał budowę drogi Tymianka – Wólka Nurzecka, która jest budowana od kilku lat i jej budowa nie jest zakończona.

 

24/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż trudności finansowe mają gminy jak i powiat. Uważa, że jest podział na drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie i każdy powinien realizować swoje zadania.

 

25/ Pan Jan Demianowicz- Radny, Chanie Chursy – wnioskował o zakończenie budowy drogi Tymianka – Wólka Nurzecka.

 

26/ Pan Jan Zalewski – Starosta Powiatu Siemiatyckiego – wyjaśnił, iż powiat ma bardzo dużo dróg a posiadane środki finansowe nie pozwalają na samodzielne  wykonanie zadań. Nadmienił, iż powiat liczył na dofinansowanie z funduszy SPOR, obecnie okazało się, że środków tych jest bardzo mało i trudno będzie otrzymać dofinansowanie.  

 

27/ Pan Antoni Brzeziński – Kierownik Komisariatu Policji w Nurcu Stacji – poinformował, iż funkcjonariusze policji włączą się do realizacji zadania odnośnie odśnieżania chodników przez właścicieli posesji. Funkcjonariusze będą pouczać mieszkańców o obowiązku odśnieżania, a w stosunku do osób bardziej uporczywych będą stosowali nawet mandaty karmne. Odnośnie zwiększenia patroli w zakresie bezpieczeństwa, z uwagi na brak środków finansowych nie mama możliwości zwiększenia patroli w tym zakresie. Kończąc zwrócił się z prośbą o przyznanie dotacji do zakupu samochodu na potrzeby Komisariatu Policji.

 

28/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż Komisja Problemowo Budżetowa proponuje, aby z rezerwy budżetowej przeznaczyć 3000 zł na dofinansowanie do zakupu samochodu dla Komisariatu Policji. Następnie podziękował Staroście za udział w sesji i wyjaśnienie nurtujących problemów. Kończąc złożył życzenia noworoczne, życząc dalszej owocnej współpracy.

 

Do punktu 5-go

 

          Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – omówił zasady zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

 

          Opinię Komisji Problemowo Budżetowej w sprawie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/         Zał. Nr 3.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Wiesław Lewko – p.o. kierownika Gospodarstwo Pomocnicze przy WZMiUW Eksploatacja Wodociągów w Białymstoku – poinformował, że przedstawiona we wniosku kalkulacja kosztów jest bardzo szczegółowa. Nadmienił, iż przy eksploatacji oczyszczalni, przy obecnym zrzucie ścieków, koszty energii już dają wynik ujemny. Proponowana stawka 2,49 zł brutto jest możliwa do przedstawienia przy założeniu 40% wzrostu dopływu ścieków.

 

2/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa WZMiUW w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że oczyszczalnia w Gminie Nurzec Stacja jest nowym urządzeniem. Zrzut ścieków jest niski, z uwagi na małe korzystanie mieszkańców z oczyszczalni. Zakłada się wzrost o 40% dopływu ścieków i możliwe, że przy tym wzroście proponowana stawka będzie realna, nie przynosząca strat dla zakładu. Stwierdziła przy tym, że nie ma możliwości zastosowania oszczędności przy eksploatacji tej oczyszczalni, aby nie doprowadzić do zniszczenia urządzeń. Biorąc pod uwagę wysokie koszty eksploatacji tej oczyszczalni, prowadzone są oszczędności w zakresie zatrudnienia pracowników tj. 1 etat do obsługi wodociągu i kanalizacji. Nadmieniła, że Rada Gminy chcąc obniżyć zaproponowane taryfy za zaopatrzenie w wodę i taryfy za odprowadzenie ścieków, powinna wskazać na niewłaściwe ustalenie kosztów. Zapewniła przy tym, że  koszty zostały ustalone bardzo skrupulatnie. W chwili obecnej prowadzona jest kontrola przez Regionalną Izbę Obrachunkową i osoba kontrolująca nie stwierdza nieprawidłowości w ewidencjonowaniu kosztów. Następnie poinformowała, że po przyjęciu hydroforni w Jednostce Wojskowej nastąpi dodatkowe zasilenie w wodę, jednak w przyszłości po rozbudowie wodociągu należy planować budowę zbiornika wyrównawczego w hydroforni w Nurcu Stacji, gdyż istniejące hydrofornie nie będą wydolne do prawidłowego zaopatrzenia w wodę. 

 

3/ Pan Wiesław Lewko – p.o. kierownik Gospodarstwa Pomocniczego – poinformował, że proponowane stawki za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, są ustalone na jeden rok, jeżeli koszty zostaną obniżone to w przyszłości można będzie zaproponować niższą stawkę.

 

4/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy musi być opłata stała od wodomierzy.

 

5/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, iż ustawa nakłada na eksploatującego obowiązek prowadzenia gospodarki wodomierzowej. Wprowadzona opłata stała będzie przeznaczona na  zamontowanie wodomierzy u odbiorców ryczałtowych oraz na wymianę wodomierzy u pozostałych odbiorców.

 

6/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec Stacja – zapytała, dlaczego są okresowe wydzielania odoru z kanalizacji.

 

7/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa WZMiUW w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że mogą być różne przyczyny wydostawania się odoru. Nadmieniła przy tym, że jeżeli jest w mieszkaniu należy przejrzeć instalację w mieszkaniu.  Jeżeli są na zewnątrz może być przepompowywanie ścieków z szamba, lub powstało zastoisko przy przepompowni. Odory są wówczas, gdy pojawią się stare zgniłe ścieki.

 

8/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, kiedy będą wymieniane wodomierze, które straciły ważność legalizacji, czy wodomierze przy wylewkach będą również obciążane opłatą stałą.

 

9/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa WZMiUW w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że wodomierze jeżeli są sprawne to pomimo upływu terminu legalizacji nie będą wymieniane.   Jeżeli są podliczniki nikt nie będzie ich wymieniał i nie będzie pobierana od podliczników opłata stała. Jeżeli w danym gospodarstwie są dwa wodomierze to opłata będzie za dwa wodomierze.

 

10/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka -  stwierdzi; .iż zakład ma  obowiązek wymiany wodomierzy co trzy lata. Obecnie mówimy o wymianie o kresie późniejszym.

 

11/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa WZMiUW w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że zakład utrzymuje w sprawności wodomierze na ujęciach wodnych. O lipca 2002 r. zakład ma obowiązek gospodarki wodomierzowej u poszczególnych odbiorców. Wprowadzając opłatę stałą będą sukcesywnie wymieniane wodomierze w pierwszej kolejności zostaną zamontowane wodomierze u odbiorców ryczałtowych i wodomierze, które zostaną uszkodzone.

 

12/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec Stacja – zapytała, ile trzeba zużyć wody na 1 m³ ścieków.

 

13/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa przy WZMiUW w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, że ile zużyto wody tyle odprowadzono ścieków.

 

14/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, dlaczego jest odprowadzane tak mało ścieków.

 

15/ Pani Joanna Trzeniak – Kierownik Gospodarstwa przy WZMUiUW w Bielsku Podlaskim – wyjaśniła, że dotychczas nie wszyscy dostawcy ścieków zostali podłączeni. Zakładamy, że w 2005 r. nastąpi wzrost o 40% dostawy ścieków i osiągniemy rocznie 9000 m´ ścieków.  Proponowana taryfa za dostawę ścieków jest kalkulowana z zakładanym wzrostem. Obecnie jest tylko rozruch, w przyszłości dostarczana ilość ścieków będzie wyższa.

 

16/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iże w poprzednim okresie mówiono o braku możliwości uzyskania efektu ekologicznego. Obecnie już jest efekt ekologiczny i dalej mówimy o rozruchu.

 

17/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa przy WZMiUW w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że uzyskano efekt ekologiczny dowożąc ścieki do oczyszczalni.

 

18/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, dlaczego odprowadzenie ścieków jest wyższe aniżeli dostawy wody.

 

19/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa przy WZMiUW w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że na osiedlu Nadleśnictwa jest sieć wybudowana przez Nadleśnictwo. Zakład prowadzi eksploatację tylko sieci gminnej, dlatego powstało takie nieporozumienie.

 

20/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, kto ponosi winę za podwójne obciążenie mieszkańców osiedla Nadleśnictwa. Zaproponował, aby zamontować wodomierze przy każdym bloku i rozliczać każdy blok oddzielnie.

 

21/ Pan Wiesław Lewko – Kierownik Gospodarstwa przy WZMiUW w Białymstoku – poinformował, że otrzymał pismo od mieszkańców Nadleśnictwa i zostanie ono załatwione zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

22/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż zakład niewłaściwie prowadzi eksploatację oczyszczalni. Miał być przeprowadzony przetarg na wyłonienie zakładu do eksploatacji oczyszczalni, zapytał dlaczego dotychczas nie został ogłoszony przetarg.

 

23/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – poinformował, że SKR ma zainstalowany licznik główny, a pozostali użytkownicy mają zainstalowane podliczniki. Kto powinien obciążać odbiorców wody, którzy mają podliczniki. Następnie zwrócił uwagę na obciążenie „Drewaru” przez WZMiUW.

 

24/ Pan Wiesław Lewko – Kierownik Gospodarstwa przy WZMiUW w Białymstoku – poinformował, że zakład likwiduje kradzieże wody i dlatego wynikła sprawa kradzieży wody przez „Drewar”.

 

25/ Pani Joanna Trzeciak – Kierownik Gospodarstwa przy WZMiUW w Bielsku Podlaskim – poinformowała, że SKR ma zainstalowany liczni główny  i powinien rozliczać odbiorców z podlicznikami.

 

             Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

26/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, o ile jest możliwość obniżenia stawki za zbiorowe odprowadzenie ścieków.

 

27/ Pan Wiesław Lewko – Kierownik Gospodarstwa przy WZMiUW w Białymstoku – poinformował, iż zaproponowana stawka za zbiorowe odprowadzanie ścieków jest minimalna i zgodnie z obowiązującymi przepisami nie ma możliwości jej obniżenia.

 

             Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.

 

             W wyniku jawnego glosowania 3 głosami za projektem uchwały, 5 przeciw, 6 wstrzymującymi uchwała nie została podjęta.

/Nieprzyjęty projekt uchwały w załączeniu/            Zał. Nr 4.

 

D y  s k u s j a:

 

1/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że do wyłonienia firmy do prowadzenia eksploatacji wodociągów i kanalizacji nie mają zastosowania przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, gdyż brak jest możliwości ustalenia wartości zamówienia. Nadmieniła, że jest możliwość zorganizowania przetargu na dokonanie wyboru eksploatatora.

 

2/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż skoro stawki nie zostały zatwierdzone, to należy ogłosić przetarg na wyłonienie eksploatatora. Następnie zapytał na jaki okres została zawarta umowa na eksploatację wodociągu i kanalizacji.

 

3/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że umowa na eksploatacje wodociągu została zawarta na czas nieokreślony a na eksploatację oczyszczalni i kanalizacji do końca roku 2004.

 

4/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż jeśli ktoś wygra przetarg wówczas można będzie zobowiązać ,że przez okres trzech lat nie będzie podwyższał stawek opłat za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż zgodnie z ustaw o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków firma prowadząca eksploatację musi corocznie rozliczać koszty i ustalać taryfy.

 

Do punktu 6-go

 

W punkcie tym Pan Jan Demianowicz – Rady, Chanie Chursy - zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad punktu projekt budżetu gminy na 2005 r.

 

Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy jest wiadome ile otrzymamy dotacji z funduszy SAPARD, jeśli nie to nie ma sensu rozpatrywanie projektu budżetu gminy na 2005 r.

 

Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że nie wiemy ile otrzymamy dotacji z SAPARD.

 

Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że skoro przyjęty został porządek obrad i jest przewidziane rozpatrzenie projektu budżetu gminy na 2005 r. to powinien być ten punkt rozpatrzony.

 

Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż projekt budżetu gminy na 2005 r. rozpatrzony był szczegółowo na posiedzeniach komisji. Zaproponował aby nie przedstawiać projektu budżetu na posiedzeniu sesji.

 

          Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie wniosek w sprawie odstąpienia od przedstawiania budżetu gminy na posiedzeniu sesji.

 

          W wyniku jawnego głosowania wniosek w sprawie odstąpienia od przedstawiania projektu budżetu gminy na 2005 r. został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

 

           Opinię Komisji Kulturalno Oświatowej Rady Gminy Nurzec Stacja w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 r. przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                    Zał. Nr 5

 

            Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec Stacja w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 r. przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                    Zał. Nr 6

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 r. przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia komisji w załączeniu/                    Zał. Nr 7.

 

            Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – omówił zasady postępowania przy podejmowaniu uchwał.

 

            Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – wnioskował o odrzucenie uchwały w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 r. w związku z brakiem informacji co do wysokości dotacji z SAPARD.

 

            Wniosek w sprawie odrzucenia projektu uchwały w sprawie projektu budżetu gminy na 2005 r. w związku z brakiem informacji odnośnie wysokości dotacji z SAPARD został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

/Projekt uchwały w załączeniu/                Zał. Nr 8

 

Do punktu 7-go

 

            Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg wewnętrznych do kategorii dróg gminnych omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinie Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja w sprawie projektu uchwały o zaliczeniu dróg wewnętrznych do kategorii dróg gminnych przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia komisji w załączeniu/                      Zał. Nr 9

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czyją własnością są te drogi skoro nie są drogami gminnymi.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że są to drogi będące w zasobach gminy lecz nie są zaliczone do kategorii dróg gminnych.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy zwiększenie odcinka drogi gminnej nie będzie miało wpływu na realizację wniosku, dotyczącego dofinansowania do modernizacji ul. Piaskowej.

 

4/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż miała być modernizowana ul. Piaskowa a obecnie z projektu uchwały wynika, że drogi w Żerczycach.

 

5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w projekcie uchwały przewiduje się ul. Piaskową. Nadmienił, iż ul. Piaskowa i Wodociągowa jest położona na gruntach Żerczyc i dlatego w projekcie uchwały zapisane jest, że na terenie obrębu Żerczyce.

 

            Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg wewnętrznych do kategorii dróg gminnych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaliczenia dróg wewnętrznych do kategorii dróg gminnych została podjęta jednogłośnie 15 głosami.

/Uchwała Nr  XVI/98/04 w załączeniu/              Zał. Nr 10.

 

Do punktu 8-go

 

            Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Następnie zapoznał z protokołem z zebrania mieszkańców wsi Klukowicze. Mieszkańcy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali wydzierżawienie wnioskowanej części nieruchomości.

 

            Opinie Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja w sprawie projektu uchwały o wyrażeniu zgody na wydzierżawienie nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                        Zał. Nr 11.

 

           Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

           Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy. 

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja została podjęta 14 głosami za i 1 wstrzymującym.

/Uchwała Nr XVI/99/04 w załączeniu/               Zał. Nr 12.

 

Do punktu 9-go

 

          Projekt uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż projekt uchwały został przygotowany w związku z przyjęciem wniosku na poprzedniej sesji o powołaniu do składu komisji Pana Jarosława Nikiforuka i Pana Zenona Podbielskiego. Zapoznał z protokołem z poprzedniej sesji w części związanej z przyjęciem wniosku.

 

           Opinię Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja w sprawie zmiany w składzie Komisji Problemowo Budżetowej przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia komisji w załączeniu/                   Zał. Nr 13

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż przewodniczący rady nie powinien zasiadać w komisjach. Skoro zostały wybrane komisje to nie powinniśmy zwiększać składu komisji.

 

2/ Pan Zbigniew Kołtek Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż przewodniczący rady może pracować w komisjach. Zwiększenie składu komisji o przewodniczącego rady nie wpłynie na zwiększenie kosztów  związanych  z pracą komisji. 

 

3/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż żaden przepis nie zabrania przewodniczącemu rady brać udziału w pracy komisji. Poprosił, aby Pan Olesiuk uzasadnił swój wniosek odnośnie powołania przewodniczącego do składu komisji.

 

4/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował, że zgłaszając wniosek o powołanie przewodniczącego rady do składu komisji uważa, że przewodniczący rady będąc członkiem komisji będzie miał możliwość głosowania nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez komisję.

 

5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapoznał, ze statutem gminy w zakresie powoływania składów komisji oraz zasadami głosowania przy podejmowaniu uchwał.

 

         Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie powołanie do składu komisji problemowo budżetowej poszczególnych kandydatów.

 

         W wyniku jawnego glosowania za powołaniem Pana Jarosława Nikiforuka do składu komisji problemowo budżetowej głosowało 15 radnych, jednogłośnie.

 

         W wyniku jawnego glosowania za powołaniem do składu komisji problemowo budżetowej Pana Zenona Podbielskiego głosowało 8 radnych, 1 był przeciwny i 6 wstrzymało się od głosu.

 

          Projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie komisji problemowo budżetowej przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

          W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmiany w składzie Komisji Problemowo Budżetowej została podjęta 11 głosami za, 1 przeciwnym, 3 wstrzymujące.

/Uchwała Nr XVI/100/04 w złączeniu/            Zał. Nr 14

/Uchwała została zmieniona w punkcie sprawy różne./

 

Do punktu 10-go

 

          Projekt planu pracy Rady Gminy na 2005 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zaproponował, aby rozpatrzenie projektu budżetu na 2005 r. zaplanować na miesiąc luty a nie na marzec.

 

2/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż zgodnie z przepisami budżet powinien być rozpatrywany w listopadzie.

 

          W wyniku jawnego glosowania plan pracy Rady Gminy na 2005 r. został przyjęty jednogłośnie 15 głosami z uwzględnieniem zmiany, aby projekt budżetu na 2005 rozpatrzyć w miesiącu lutym a nie marcu.

/Plan pracy Rady Gminy na 2005 r. w załączeniu/           Zał. Nr  15

 

          Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji Problemowo Budżetowej – zgłosił wniosek o przerwę, aby Komisje mogły dostosować swoje plany pracy i przedstawić do zatwierdzenia Radzie Gminy.

 

         W wyniku jawnego glosowania wniosek został przyjęty jednogłośnie.

 

          Plan pracy Komisji Problemowo Budżetowej na 2005 r. przedstawił Przewodniczący Komisji Pan Anatol Naumnik.

 

          W wyniku jawnego glosowania Plan pracy Komisji Problemowo Budżetowej został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

/Plan pracy komisji Problemowo  Budżetowej w załączeniu/      Zał. Nr 16

 

           Plan pracy Komisji Kulturalno Oświatowej na 2005 r. przedstawił Pan Roman Wudarski – Przewodniczący komisji.

 

           W wyniku jawnego glosowania plan pracy Komisji Kulturalno Oświatowej został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

/Plan pracy Komisji Kulturalno Oświatowej w załączeniu/           Zał. Nr 17.

 

            Plan pracy komisji Rewizyjnej na 2005 r. przedstawił Pan Jan Demianowicz – Przewodniczący komisji. 

 

            W wyniku jawnego głosowania plan pracy Komisji Rewizyjnej został przyjęty jednogłośnie 15 głosami.

/Plan pracy Komisji Rewizyjnej w załączeniu/                              Zał. Nr 18.

 

Do punktu 11-go

 

Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych:

 

1/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował o zasadach ustalania podatku rolnego. Nadmienił, przy tym, że do ustalania podatku bierze się pod uwagę okręg podatkowy oraz cenę żyta ustaloną przez GUS. Nasza gmina jest zaliczona do IV okręgu podatkowego co obniża wysokość podatku. Obniżając stawki ceny żyta, będzie skutkowało na wysokość naszych dochodów własnych oraz na wysokość subwencji. Biorąc powyższe pod uwagę nie wnioskowaliśmy o obniżenie stawki ceny żyta.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy Rada musi obniżyć stawkę żyta.

 

3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie ma obowiązku obniżania ceny żyta, jeśli jest taka wola Rady możemy taką uchwałę przygotować.

 

4/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że dokumentacja na budowę drogi Augustynka – Nurczyk /odcinek do Kamińskiego do Zgierunia/ została opracowana w 1998 r. lecz budowa nie była kontynuowana z na brak akceptacji Rady. 

-         odnośnie rowu na żwirowni w Augustynce został on wykopany po interwencji Pana Błażejaka,

-         odnośnie wycięcia drzew na drodze w Moszczonie Pańskiej, było okazanie drogi na wniosek Nadleśnictwa. Z ramienia Urzędu uczestniczył w okazaniu Pan Eugeniusz Staniszewski i Pan Wiktor Karpiuk Radny. W trakcie okazania ustalono, że na drodze były stare pnie, porośnięte mchem, co wskazywało, że drzewa były wycięte w okresie letnim.

 

5/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – zapytał, czy była udzielona odpowiedź na piśmie dla Pana Jana Mudla.

 

6/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że odpowiedź nie była udzielana na piśmie.

-         odnośnie zlecenia opracowania dokumentacji na budowę mostu w Klukowiczach, zostanie zlecone opracowanie w najbliższym czasie.

 

7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż Pan Wyszkowski obiecywał opracowanie dokumentacji na budowę mostu w Klukowiczach nieodpłatnie.

 

8/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że przeprowadziła rozmowę z Panem Wyszkowskim  poinformował, że nie wykona dokumentacji nieodpłatnie, dlatego musimy ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji  na budowę mostu.

-         odnośnie zastępstwa kierowców autobusów, przez kierowców wozów strażackich, poinformowała, że zostali ono przeszkoleni i mają uprawnienia kierowców autobusów. Zastępują oni kierowców autobusów dowożących dzieci do szkoły w ramach dotychczasowego zatrudnienia bez dodatkowych kosztów.

 

9/   Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że uzyskaliśmy informację, z Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, iż komplet dokumentów został przekazany do Centrali ARiMR w Warszawie. Obecnie nie wiemy w jakiej wysokości otrzymamy dofinansowanie.

 

10/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że w dniu dzisiejszym nie jest w stanie udzielić informacji odnośnie opracowania dokumentacji na budowę wodociągu. Odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

 

11/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, czy będzie wykonywana droga Augustynka – Nurczyk.

 

12/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że przy obecnym stanie budżetu gminy nie będziemy mieli możliwości wygospodarowania środków własnych, aby można było występować o dofinansowanie.

 

13/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wnioskował o naprawienie drogi Borowiki – Nurzec Wieś, gdyż brak możliwości przejazdu na tej drodze.

 

14/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – przypomniał, iż uchwalając budżet gminy na 2004 r. przeznaczyliśmy na bieżące utrzymanie dróg tylko 40 tys. zł. Obecnie mówimy o złym stanie poszczególnych dróg, a z jakich środków można wykonać te zadania nie bierzemy pod uwagę.

 

15/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, że w Stołbcach uszkodzony został przepust, na którego naprawę nie mamy zapewnionych środków finansowych.

 

16/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż Rada musi bardziej rozważnie ustalać zadania do realizacji. Nie możemy mieć pretensji do Wójta za brak realizacji zadań na które nie mamy zabezpieczenia środków finansowych.

 

17/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, skąd Gmina Milejczyce bierze fundusze na modernizację dróg.

 

18/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że bardzo dużo środków finansowych wydaliśmy na budowę kanalizacji. W roku bieżącym spłaciliśmy prawie 500 tys. zł długu na budowę kanalizacji, gdyby nie te wydatki można by było wykonać więcej zadań w drogownictwie.

 

Do punktu 12-go

 

Sprawy różne:

 

1/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zwrócił uwagę, że sprawa zaopatrzenia w wodę jest bardzo ważnym zadaniem. Należy dołożyć wszelkich starań, aby pozyskać dotacje do budowy wodociągu i jak najszybciej rozpocząć budowę.

 

2/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – złożył życzenia noworoczne, życząc aby radni w przyszłym roku rozważniej podejmowali decyzje.

-   17   -

 

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż jest ustalony plan rozwoju lokalnego i należy realizować ustalenia w nim zawarte.

 

4/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – zwrócił uwagę na zaopatrzenie w wodę osiedla wojskowego. Stwierdził przy tym, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa pobiera opłaty za wodę a my ponosimy koszty energii zużytej w hydroforni.

 

5/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że dotychczas nie została przekazana do eksploatacji dla WZMiUW hydrofornia w Jednostce Wojskowej, dlatego ponosimy koszty energii. Po negocjacjach ustalono, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa zwróci nam poniesione koszty energii.

 

6/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zapytał jak przedstawia się sprawa pozyskania samochodu ze straży.

 

7/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt –  poinformowała, że odnośnie pozyskania samochodu dla potrzeb Urzędu Gminy mamy dwie propozycje. W ostatnim okresie pojawiła się możliwość zakupu „Busa” w dofinansowaniem z funduszy Powiatowego Ośrodka Pomocy Rodzinie. Fundusze nasze własne pozyskalibyśmy ze sprzedaży autobusu i przyczepy, która była używana do dowożenia dzieci z miejscowości Stołbce. Drugą propozycją jest zakup samochodu ze straży powiatowej. Poprosiła o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

 

8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że przystępując do sprzedaży autobusu musimy wynająć rzeczoznawcę i  dokonać szacunku. Po dokonaniu szacunku możemy ogłaszać jego sprzedaż. Następnie poinformował o kosztach związanych z utrzymaniem autobusu. Nadmienił, iż musimy opłacać ubezpieczenie. W chwili obecnej nie mamy aktualnego przeglądu technicznego, a tym samym nie mamy dowodu rejestracyjnego. Ponadto musimy zakupić tachometr, gdyż takie są przepisy przy rejestracji autobusów.

 

9/. Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż za 5 tys. zł to powinniśmy kupić samochód ze straży i złożyć wniosek na zakup samochodu z dofinansowaniem ze środków Powiatowego Ośrodka Pomocy Rodzinie. Dokonując zakupu samochodu zaoszczędzimy dodatkowo na ryczałtach. Poprosił o poinformowanie o wysokości wypłacanych ryczałtów.

 

10/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że koszt wypłaty ryczałtów rozjazdowych wynosi 12.300 zł rocznie.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod glosowanie wniosek w sprawie przeznaczenia do sprzedaży autobusu i przyczepy używanej do dowożenia dzieci, z przeznaczeniem uzyskanych funduszy na zakup samochodu ze straży oraz dofinansowanie do zakupu przy współfinansowaniu z Powiatowym Ośrodkiem Pomocy Rodzinie zakupu „Busa”.

 

            W wyniku jawnego głosowania wniosek w sprawie przeznaczenia do sprzedaży autobusu i przyczepy do dowożenia dzieci oraz zakupu samochodu ze straży i „Busa” został przyjęty 13 głosami przy 1 głosie wstrzymującym.

 

11/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja – stwierdził, iż WZMiUW nie powinien uchylać się od przyjęcia do eksploatacji hydroforni w Jednostce Wojskowej. Wnioskował o zorganizowanie przetargu i wyłonienie eksploatatora wodociągów.

 

12/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że umowa na eksploatację wodociągu jest zawarta na czas nieokreślony, dlatego musimy wcześniej wypowiedzieć umowę.

 

13/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy komisje rady są stałe, czy zmienne. Uważa, że skoro zostały ustalone składy liczbowe komisji to nie powinny być zmieniane. Poprosił Panią Radcę prawną o przygotowanie opinii odnośnie składu komisji, w związku z podjęciem przez Radę uchwały w sprawie zmian w składzie Komisji Problemowo Budżetowej.

Następnie zawrócił uwagę na działalność Ośrodka Zdrowia. Wnioskował przy tym, o wydłużenie czasu pracy lekarza pediatry. Zwrócił, również uwagę, że lekarze rodzinni nie dają skierowań na badania specjalistyczne.

 

14/ Pani Adela Halina  Wrona – Radna, Nurzec Stacja – poinformowała, że w miejscowym ośrodku zdrowia nie ma etatu pediatry. Lekarze rodzinni we własnym zakresie dodatkowo zatrudniają pediatrę. Odnośnie wydawania skierowania na badania specjalistyczne decyzja należy do lekarza. Jeżeli jest taka potrzeba skierowania są wystawiane.

 

15/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zwrócił uwagę na niewłaściwą pracę lekarza stomatologa. Często jest ustalana wizyta, a w tym czasie lekarz nie pracuje a kolejka traci ważność. 

 

16/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka i Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec Stacja - poinformowali, że w odczuciu społecznym praca stomatologa budzi wiele zastrzeżeń. Bardzo często gabinet stomatologiczny jest nieczynny, a wyznaczone wizyty na ten termin tracą ważność.

 

17/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – przedstawił wniosek Komisji Problemowo Budżetowej w sprawie dofinansowania 3000 zł z budżetu gminy na zakup samochodu dla Komisariatu Policji.

 

             W wyniku jawnego głosowania Rada jednogłośnie, przy obecności 13  radnych przyjęła wniosek w sprawie dofinansowania do zakupu samochodu dla Komisariatu Policji.

 

18/ Pan Jan Demianowicz - Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż mówi się o braku funduszy a skoro są fundusze w rezerwie budżetowej to wnioskował o dowiezienie 3 wywrotek żwiru na drogę Nurzec Wieś – Borowiki, gdyż jest ona nieprzejezdna.

 

19/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – zgłosił wniosek o przeprowadzenie przetargu na eksploatację wodociągu i kanalizacji.

 

             W wyniku jawnego glosowania wniosek w sprawie ogłoszenia przetargu na eksploatacje wodociągu i kanalizacji został przyjęty jednogłośnie przy obecności 13 radnych.

 

20/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca Prawny – poinformowała, że zgodnie z przepisami Przewodniczący Rady nie może być członkiem komisji rewizyjnej. Odnośnie powołania przewodniczącego rady do składu pozostałych komisji nie ma przeciwwskazań, a tym samym może on być członkiem komisji stałych.

 

21/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – przypomniał, iż na początku kadencji była podejmowana uchwała w sprawie składu liczbowego komisji. Podjęta uchwała w sprawie zmiany w składzie Komisji Problemowo Budżetowej, nie jest ona zgodna z zapisem uchwały w sprawie składu liczbowego.

 

22/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wnioskował o nie uchylanie uchwały w sprawie zmiany w składzie komisji problemowo budżetowej w całości lecz wycofanie jego kandydatury ze składu komisji.

 

23/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w związku z niedopatrzeniem uchwała w sprawie zmiany w składzie komisji problemowo budżetowej została podjęta z naruszeniem prawa w zakresie składu liczbowego. W chwili obecnej uchwała powinna być ponownie przegłosowana o jej uchyleniu.

 

24/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec Stacja – poprosił Panią radcę prawną o poinformowanie w jaki sposób uchwała ma być przygotowana aby postąpić zgodnie z przepisami prawa.

 

25/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż nie możemy pozbawiać nowo wybranego radnego pana Jarosława Nikiforuka pracy w Komisji. Zgłosił swoją rezygnację z członka komisji problemowo budżetowej. Wnioskując o podjęcie uchwały bez jego kandydatury na członka komisji problemowo budżetowej.

 

             W wyniku jawnego glosowania za przyjęciem rezygnacji Pana Zenona Podbielskiego ze składu komisji problemowo budżetowej i zmiana uchwały w sprawie składu komisji głosowało 9 radnych, 3 wstrzymało się od głosu 1 radny był przeciwny.

 

              Wobec powyższego wniosek w sprawie wycofania kandydatury Pana Zenona Podbielskiego z członka komisji problemowo budżetowej i zmiany uchwały został przyjęty.

 

              Projekt uchwały w sprawie zmian w składzie komisji problemowo budżetowej przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

              W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmian w składzie komisji problemowo budżetowej została podjęta jednogłośnie przy obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr XVI/100/04 w załączeniu/                        Zał. Nr 18.

 

26/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapoznał z podziękowaniem władz samorządowych Gminy Dubicze Cerkiewne za pomoc w likwidacji skutków huraganu we wsi Jelonka.

 

27/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – złożył życzenia noworoczne, życząc sukcesów w  pracy społecznej i życiu osobistym. Wyznawcom religii prawosławnej życzył zdrowych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia.

 

28/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – złożyła, życzenia noworoczne Radnym, Sołtysom a za ich pośrednictwem wszystkim mieszkańcom gminy, życząc sukcesów w  życiu społecznym i rodzinnym. Wyznawcom religii prawosławnej życzyła zdrowych i wesołych świat.

 

29/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec Stacja – złożył życzenia noworoczne, a następnie zaprosił na sylwestrową imprezę plenerową, która odbędzie się na skwerku w Nurcu Stacji.

 

            Na tym obrady XVI sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                             Przewodniczący Rady

 

E. Naumiuk                                                                                Zenon Podbielski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2006-10-01

Data modyfikacji: 2006-10-01

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2006-10-01