PROTOKÓŁ NrXXVI/06 z XXVI sesji Rady Gminy

Nurzec Stacja, dnia 31 sierpnia 2006 r.

 

P R O T O K Ó Ł  Nr XXVI/06

z XXVI sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 31 sierpnia 2006 roku.

 

             Obrady XXVI sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.

 

              Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 1705.

 

              Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 15 radnych.

 

Radni obecni:

1. Pan Jerzy Barańczuk                     - Wyczółki,

2. Pan Jan Demianowicz                   - Chanie Chursy,

3. Pan Jerzy Fiedoruk                        - Klukowicze,

4. Pan Piotr Jaszczuk                         - Żerczyce,

5. Pan Wiktor Karpiuk                      - Moszczona Pańska,

6. Pan Zbigniew Kołtek                     - Nurzec Stacja,

7. Pan Michał Muszkatel                   - Wólka Nurzecka,

8. Pan Jarosław Nikiforuk                 - Siemichocze,

9. Pan Anatol Naumnik                     - Nurzec Stacja,

10  Pan Jerzy Olesiuk                        - Tymianka,

11. Pan Zenon Podbielski                  - Nurzec Stacja,

12. Pan Jan Raczyński                       - Zalesie,

13. Pani Elżbieta Stępniak                 - Augustynka,

14. Pan Roman Wudarski                   - Nurzec Stacja.

15. Pani Adela Halina Wrona            - Nurzec Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,

2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

3. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,

5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,

6. Sołtysi.

7. Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny.

8. Pan Zenon Sidun – Lekarz Psychiatra z Poradni Leczenia Uzależnień w Siemiatyczach.

/Listy obecności w załączeniu/.     Zał. Nr 1.

 

            Obradom XXVI sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

             Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

               Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych, gości zaproszonych i wszystkich uczestników Sesji.

               Następnie poinformował, że do protokołu z XXV sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chce wnieść uwagi do protokołu.

                Uwagi i poprawki do protokołu z XXV sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone.

 

               Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Gminy

 

W wyniku jawnego głosowania protokół z XXV sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

Uwag do proponowanego porządku obrad nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania Rada jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych, przyjęła porządek obrad. A brzmi on następująco:

 

      1. Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu XXV sesji Rady Gminy.

      2. Przyjęcie porządku obrad.

      3. Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.

      4. Interpelacje i zapytania radnych.

      5. Informacja o realizacji budżetu gminy za I półrocze 2006 r.

  1. Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Uchwalenia statutu Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

2/ Określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata.

3/ Zmiany w uchwale w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

4/ Określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa.

5/ Uchwalenia gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

6/ Wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja.

7/ Zmian w budżecie gminy na 2006 rok.

8/ Utworzenia Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

9/ Przyjęcia statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

10/ Określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze.

11/ Przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

12/ Przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną Gminy Nurzec-Stacja, na lata 2006-2013.

  1. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  2. Sprawy różne i wolne wnioski.

 

 

Do punktu 3-go

 

          Informację o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

 

/Informacja w załączeniu/                       Zał. Nr 2.

 

         Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

 

Do punktu 4-go

 

Interpelacje i zapytania radnych:

 

1/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce -  zapytał, czy interweniowano w sprawie naprawy studzienek na drodze wojewódzkiej w Żerczycach i kiedy zostaną naprawione studzienki, gdyż istniejące zadolenia utrudniają ruch na drodze.

 

2/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – wnioskowała o równanie dróg żwirowanych we wsi Augustynka.

 

3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę na podany w „Głosie Siemiatycz” koszt inwestycji w zakresie budowy wodociągu na ul. Szkolnej. W prasie podano, że koszt inwestycji wynosił 120 tys. zł z tego 85 tys. zł dofinansowano z budżetu gminy. Faktyczny koszt inwestycji był o wiele niższy, bo 12 tys. zł. Poprosił o wyjaśnienie, dlaczego udzielono takiej informacji.

 

4/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zwrócił uwagę, że również nieprawidłowo podano wykonanie zadania w zakresie budowy drogi Nurzec – Rogacze. Droga ta została wyremontowana tylko na odcinku około 200 m.

Następnie zapytał jak przedstawia się sprawa budowy drogi powiatowej, Żerczyce – Nurczyk. W roku ubiegłym mieszkańcy występowali o budowę tej drogi jak dotychczas nie udzielono odpowiedzi i nic nie wiadomo, jaka jest decyzja w tej sprawie.

 

5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, dlaczego jest tak wysoki koszt apelacji od wyroku Sądu w sprawie przyjęcia nieruchomości od Nadleśnictwa.

Następnie wnioskował o naprawienie poboczy, przy nowo wybudowanej drodze asfaltowanej do wsi Zalesie, gdyż obniżone pobocza spowodują niszczenie nawierzchni drogi.

 

6/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – wnioskował o naprawienie drogi we wsi Wyczółki i drogi asfaltowanej od Klukowicz do Wyczółek. Następnie poinformował, że zostały wycięte drzewa przy drodze Wyczółki – Zubacze. Wycięte drzewa leżą na poboczu, kto to ma uprzątnąć.

 

7/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o przeprowadzenie referendum w sprawie sprzedaży budynku Apteki i Ośrodka Zdrowia. Nadmienił, iż budynki te były budowane ze z udziałem mieszkańców i mieszkańcy powinni wypowiedzieć się, co do dalszego ich utrzymania. Obecnie budynki te wymagają remontu i jeśli nie zostaną one sprzedane należy zastanawiać się nad ich remontem. Proponował, aby referendum przeprowadzić łącznie z wyborami samorządowymi.

 

8/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – wnioskował o naprawienie drogi powiatowej Tymianka – Wólka Nurzecka.

Następnie wnioskował o opracowanie dokumentacji na budowę drogi we wsi Werpol, nadmienił, iż budowa tej drogi ujęta jest do planu rozwoju gminy na 2007 rok.

 

9/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o naprawienie przejazdu w Nurcu Wsi, gdyż powstała zadolenia zagrażają bezpieczeństwu.

 

10/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował o naprawienie drogi od szosy do wsi Sokóle. Nadmienił, iż droga ta jest trudno przejezdna.

 

Do punktu 5-go

 

            Informację o realizacji budżetu gminy za I półrocze 2006 r. przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Informacja w załączeniu/      Zał. Nr 3.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej w sprawie informacji o realizacji budżetu za I półrocze 2006 r. przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia w załączeniu/      Zał. Nr 4.

 

            Uwag do informacji z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2006 r. nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 15 głosami za pozytywnie zaopiniowano realizację budżetu gminy za I półrocze 2006 r.

 

Do punktu 6-go

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutu Urzędu Gminy omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie uchwalenia statutu Urzędu Gminy przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/     Zał. Nr 5

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, iż w projekcie uchwały zapisano, że Wójta Gminy zastępuje sekretarz i zastępca wójta. Nadmienił, iż zdaniem komisji nie może zastępować wójta dwie osoby jednocześnie, dlatego proponował zastąpienie litery „i” słowem „lub”.

 

            Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie proponowaną zmianę w projekcie uchwały w sprawie uchwalenia statutu urzędu gminy.

 

            W wyniku jawnego glosowania proponowana zmiana polegająca na zastąpieniu litery „i” słowem „lub” przyjęta została 14 glosami za przy 1 głosie wstrzymującym.

 

            Następnie przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutu urzędu gminy wraz z przyjętą poprawką.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie uchwalenia Statutu Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji została podjęta 14 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr XXVI/150/06 w załączeniu/      Zał. Nr 6.

 

Do p. punktu 2-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/     Zał. Nr 7.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Anatol Naumnik – poinformował, że z projektu uchwały nie wynika, jakie są kompetencje rady w zakresie wydzierżawiania i zbywania nieruchomości. Zgodnie z wyjaśnieniami Wójta ustawa upoważnia Wójta do wydzierżawiania nieruchomości na okres do 3 lat, bez porozumienia z radą. Odnośnie sprzedaży nieruchomości nie jest ta sprawa wyjaśniona.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że przy sprzedaży nieruchomości, zawsze podejmuje decyzję rady gminy w formie uchwała.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż w projekcie uchwały jest zapis, że upoważnia się Wójta do zawierania umów dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata. Brak jest zapisu, na jaki okres powyżej 3 lat może Wójt zawierać umowy dzierżawy. Przy takim zapisie Wójt może zawrzeć umowę na 99 lat. W związku z powyższym zapytał, jakie będą konsekwencje przy zawarciu umowy dzierżawy przez Wójta na długi okres w przypadku wypowiedzenia umowy? Czy w przypadku wypowiedzenia umowy trzeba będzie pokryć nakłady poniesione przez najemcę?

 

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż zgodnie z projektem uchwały umowy dzierżawy mogą być zawierane na czas określony, bądź na czas nieokreślony, jednak nie będą to umowy na okres 99 lat, W przypadku przekazania nieruchomości na 99 lat będzie to użytkowanie wieczyste, które wymaga aktu notarialnego. Odnośnie zwrotu kosztów nakładu poinformował, że przy zawieraniu umów dzierżawy zawsze jest zapisana klauzula, że w czasie dzierżawy nie może być zabudowy i nasadzeń na tej nieruchomości. Pozwala to uniknąć zwrotu nakładów na wydzierżawianej nieruchomości.

 

5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby w uchwale wprowadzić zapis, na jaki okres powyżej trzech lat Wójt może zawierać umowy dzierżawy.

 

6/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w związku z kończącą się kadencją rady jak i wójta, w związku z tym nie powinniśmy rozszerzać uprawnień dla wójta w zakresie nabywania zbywania i wydzierżawiania nieruchomości. Wnioskował, o pozostawienie uprawnień Wójta w zakresie wydzierżawiania nieruchomości na dotychczasowych zasadach.

 

7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poprosił o skonkretyzowanie wniosku, co mamy zmienić w projekcie uchwały. W jaki sposób zapisać proponowaną zmianę w uchwale.

 

8/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, iż radnym chodzi o nieprzyjmowanie uprawnień Wójta w zakresie wydzierżawiania nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata. Odnośnie zapisu, jest Pani prawnik i ona powinna sformułować zmianę w projekcie uchwały.

 

9/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w uchwale nie mogą być wprowadzane zmiany po jej podjęciu, dlatego przed podjęciem uchwały należy ustalić jej treść, ewentualnie nie przyjmować tej uchwały. Skoro nie chcemy rozszerzyć uprawnień wójta w zakresie wydzierżawiania nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata, należy ustalić, które paragrafy należy zmienić, przez podjęciem uchwały.

 

10/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał czy musimy zmieniać uchwałę w zakresie nabywania, zbywania i wydzierżawiania nieruchomości.

 

11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż dotychczas nie była podjęta uchwała w sprawie zasad nabywania, zbywania i wydzierżawiania nieruchomości.

 

12/  Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapoznał z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, które mówią, że Wójt może dokonywać czynności w zakresie zbywania, obciążania nieruchomości i wydzierżawiana na okres dłuższy niż trzy lata wyłącznie za zgodą rady. Nadmienił, iż aby wójt mógł dokonywać tych czynności na okres dłuższy niż trzy lata musi być uchwała rady określająca zasady dokonywania tych czynności. W sytuacji, jeśli nie zostanie podjęta takowa uchwała, wydzierżawianie nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata będzie odbywało się na podstawie uchwały rady upoważniającej wójta do zawarcia umowy dzierżawy na okres dłuższy niż trzy lata w zakresie poszczególnych nieruchomości.

 

13/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny,  Żerczyce – zapytał, w oparciu o jaki przepis działał Wójt, skoro nie było uchwały określającej zasady nabywania, zbywania, obciążania i wydzierżawiania nieruchomości.

 

14/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż dotychczas realizacji zadań w zakresie gospodarki nieruchomości była prowadzona przez wójta wyłącznie w oparciu o ustawę.

 

15/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zabierając głos w dyskusji nad zmianą projektu uchwały stwierdził, iż zgodnie z wyjaśnieniami Sekretarza uchwała nie będzie dawała upoważnień dla wójta w zakresie sprzedaży, wiec w tym zakresie nie potrzeby zmiany. Odnośnie wydzierżawiania nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata, należy zmienić, że tylko do trzech lat.

 

16/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że nie ma potrzeby wprowadzania zapisu odnośnie upoważnienia wójta na zawieranie umów dzierżawy do trzech lat, gdyż uprawnienia takie wynikają z zapisu ustawy.

 

17/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, co ma na celu podjęcie takowej uchwały. Czy taka uchwała musi funkcjonować? Czy podjęcie takiej uchwały ma na celu usprawnienie pracy Urzędu Gminy?

 

18/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie ma obowiązku podejmowania uchwały w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami. Biorąc pod uwagę, że w trakcie kontroli inspektorzy z RIO zwracali uwagę na brak takowej uchwały została ona opracowana i przedłożona Radzie Gminy. Nadmienił, iż skoro są uwagi do projektu uchwały to należy wnioskować o wykreślenie danego paragrafu.

 

19/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zgodził się na zmianę treści wniosku, który będzie brzmiał wykreślenie paragrafu 10 projektu uchwały.

 

20/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zwrócił uwagę, że jeśli rada odrzuci paragraf dziesiąty to nie ma sensu podejmowanie uchwały, gdyż działania wójt będą opierały się na zapisach ustawowych.

 

21/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż jest wniosek o wyłączenie paragrafu 10, dlatego zachodzi konieczność przegłosowania wniosku. Następnie poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wykreśleniu z projektu uchwały paragrafu 10.

 

            W wyniku jawnego głosowania za wykreślenie paragrafu 10 głosowało 3 radny, 4 było przeciwnych wykreśleniu i 8 radnych wstrzymało się od głosu. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Wobec powyższego wniosek nie został przyjęty.

 

            Następnie przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, który po przedstawieniu poddał pod głosowanie.

 

            W wyniku jawnego głosowania za projektem uchwały 0 głosów, 8 głosów przeciw projektowi uchwały i 7 radnych wstrzymało się od głosu. W głosowaniu brało udział 15 radnych. Wobec powyższego uchwała w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata nie została podjęta.

 

Do p. punktu 3-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż w miesiącu kwietniu Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W ramach nadzoru Wojewoda Podlaski rozstrzygnięciem nadzorczym uchylił dwa paragrafy tj. 4 i 16 regulaminu. W związku z powyższym proponujemy wprowadzenia zmian w regulaminie aby zachować przejrzystość dla osób korzystających z tej uchwały.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie zmian w uchwale w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/       Zał. Nr 8.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wyraził niezadowolenie, że na projekcie uchwały widnieje pieczątka radcy prawnego, co daje do myślenia, że projekt uchwały został opracowany prawidłowo. Obecnie Komisja Problemowa wnosi zmiany do projektu uchwały z uwagi na nieprawidłowości pod względem prawnym.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż projekty uchwał w większości przygotowują pracownicy. Omawiany projekt uchwały przygotowywał sekretarz osobiście. Przygotowując projekt uchwały opierał się na rozstrzygnięciu Wojewody. Nadmienił, iż przygotowując projekt uchwały uważał, że punktu zapisane w uchwale, do których nie było uwag w rozstrzygnięciu nadzorczym można przyjąć w projekcie uchwały. Następnie omówił poszczególne punkty projektu uchwały w dostosowaniu do przepisów wynikających z ustawy. Uważa, że proponowane w projekcie uchwały zapisy są zgodne z przepisami ustawy.

 

3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja -  poinformował, że Komisja Problemowo Budżetowa rozpatrując projekt uchwały zapoznała się z rozstrzygnięciem nadzorczym i ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzania ścieków. Po przeanalizowaniu tych dokumentów komisja stwierdziła, iż mogą być tylko cztery punkty, które wynikają z ustawy. Nadmienił, iż jest to tylko opinia komisji, rada może zadecydować jak uważa.

 

4/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, czy w przypadku korzystania z ujęcia wody ze studni i z wodociągu zakład usług wodnych może odciąć dostawę wody.

 

5/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – wyjaśniła, iż nie można łączyć ujęć wody z sieci i ze studni, z uwagi na możliwość skażenia wody.

 

6/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż w sytuacji jeśli nie zostanie podjęta uchwała regulamin będzie obowiązywał, lecz tylko niektóre punkty tj. te, na które wskazał Wojewoda w rozstrzygnięciu nadzorczym będą uchylone.

 

7/ Pan Jerzy Prochowicz – Przewodniczący Rady Osiedla „Zielone” – stwierdził, iż w regulaminie jest zapis, że awarie mają być usunięte w terminie 12 godzin. Pan Konserwator i Pani Trzeciak nie realizują ustaleń zawartych w regulaminie, gdyż awarie nie są usuwane w ustalonym terminie. Ponadto przedsiębiorstwo powinno przedkładać plan modernizacji wodociągu. Plan nie przedkładany.

 

8/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż umowę na eksploatację wodociągu podpisuje Wójt i dlatego wszystkie awarie należy zgłaszać do Wójta, który powinien interweniować w tych sprawach.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmiany w uchwale w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego glosowania za przyjęciem uchwało 6 głosów, 8 głosów przeciw i 1 głos wstrzymujący w obecności 15 radnych. Wobec powyższego uchwała w sprawie zmiany w uchwale w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie została podjęta.

 

Do p. punktu 4-go

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych Gminy Nurzec-Stacja oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania osób do tego uprawnionych omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych Gminy Nurzec-Stacja oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania osób do tego uprawnionych przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/        Zał. Nr 9.

 

            Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych Gminy Nurzec-Stacja oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania osób do tego uprawnionych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania 13 glosami za, 1 głosem w obecności 14 radnych uchwała w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych Gminy Nurzec-Stacja oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania osób do tego uprawnionych została podjęta.

/Uchwała Nr XXVI/151/06 w załączeniu/       Zał. Nr 10.

 

Do p. punktu 5-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 omówiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                Zał. Nr 11.

 

            Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

            Projekt uchwały w sprawie strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

 

            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami w obecności 14 radnych uchwała w sprawie strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Nurzec-Stacja na lata 2006-2013 została podjęta.

/Uchwała Nr XXVI/152/06 w załączeniu/         Zał. Nr 12.

 

Do p. punktu 6-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/         Zał. Nr 13.

 

            Uwag do opinii projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja podjęta została jednogłośnie 13 głosami, w obecności 13 radnych.

/Uchwała Nr XXVI/153/06 w załączeniu/    Zał. Nr 14.

 

Do p. punktu 7-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Przewodniczący Komisji Pan Anatol Naumnik – poinformował, że komisja opiniuje zmiany w budżecie gminy na 2006 r. przedstawione w pierwotnym projekcie uchwały. Następnie przedstawił opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r.

/Opinia komisji w załączeniu/           Zał. Nr 15.

 

D y s k u s j a: 

 

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że Komisja Kulturalno Oświatowa materiały pomocnicze odnośnie wypłaty trzynastek dla wójta, sekretarza i skarbnika otrzymała w dniu posiedzenia i nie miała możliwości zapoznać się szczegółowo z interpretacją prawną innych prawników, dlatego zaopiniowała pozytywnie zmiany w budżecie gminy. Obecnie po zapoznaniu się z materiałami pomocniczymi oraz interpretacją prawną innych prawników uważa, że nie ma konieczności wypłaty trzynastek. Następnie zapoznał z wyjaśnieniami w tej sprawie prawników „Rzeczypospolitej”.

 

2/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że opinie prawników odnośnie wypłaty trzynastek są podzielone. Nadmieniła, że ustalając prawo do wypłaty trzynastki należy w pierwszej kolejności brać pod uwagę wyrok Trybunału Konstytucyjnego o orzeczenia sądów w tym zakresie. Orzeczenia sądów są na korzyść pracowników dlatego należy wypłacić należne wynagrodzenia.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – uważa, że skoro są różne interpretacje prawne, to Trybunał Konstytucyjny powinien wypowiedzieć się w tej sprawie. Następnie zapytał, jak jest w innych gminach, czy zostały wypłacone trzynastki.

 

4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że w innych gminach trzynastki zostały wypłacone zaraz po ukazaniu się wyroków sądu.

 

5/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapoznał z opinią prawną odnośnie wypłaty trzynastek profesora Kuleszy.

 

6/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż skoro opinie prawników są różne i nie są one wiążące to należy opierać się na wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Uważa, że w sprawie wypłaty trzynastek należy występować do sądu i jeśli będzie wyrok sądu to wówczas należy wypłacać te wynagrodzenia, zgodnie z postanowieniem sądu.

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – stwierdził, iż skoro różne interpretowany jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego przez prawników to należy wzorować się innych gminach. Biorąc pod uwagę, że inne gminy dokonały wypłaty tych należności to i u nas należy wypłacić nie wchodząc w dodatkowe koszty sądowe.

 

8/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że niektóre samorządy wypłaciły tzw. trzynastki zaraz po okazaniu się wyroku Trybunału Konstytucyjnego. W naszej gminie czekaliśmy na orzeczenia sądu w tym zakresie. Obecnie po okazaniu się orzeczeń sądu oraz opinii Krajowej Izby Obrachunkowej proponujemy wypłatę tych wynagrodzeń.

 

9/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż wyjaśnienia Pani Prawnik nie zawsze są zgodne z prawem. Jako przykład podał wyjaśnienie dotyczące przyjęcia nieruchomości od Nadleśnictwa. Obecnie okazało się, że po wyroku sądu musimy ponosić dodatkowe koszty.

 

10/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wyraził swoje stanowisko odnośnie wypłaty trzynastek. Stwierdził, iż skoro są różne opinie prawne to należy występować do sądu o wypłatę trzynastek i jeśli będzie orzeczenie sądu wówczas dokonać wypłaty.

 

11/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że orzeczenia sądu, które zostały przedstawione radnym były wydane zaraz po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

 

12/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zaproponował, że skoro są różne zdania wstrzymać się z wypłatą trzynastek.

 

13/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy - wnioskowała o zamknięcie dyskusji w zakresie wypłaty trzynastek. W sprawie wypłaty trzynastek pracownicy wystąpią do sądu i wówczas sprawa zostanie rozwiązana. Nadmieniła, że wstrzymanie się z wypłatą nie zmieni sytuacji, gdyż większość samorządów wypłaciła dodatkowe wynagrodzenie i nie będzie wyroków sądu w tej sprawie.

 

14/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o przeprowadzenie oddzielnego głosowania nad wypłatą trzynastek tj. działu administracja paragraf 4040 a oddzielnego głosowania nad całością uchwały.

 

15/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o wykreślenie z projektu uchwały działu administracja paragrafu 4040, który dotyczy wypłaty trzynastek.

 

            W związku z tym , że dalej idący jest wniosek Radnego Wudarkiego, przewodniczący obrad poddał pod glosowanie wniosek w sprawie wykreślenia w dziale administracja paragrafu 4040.

 

            W wyniku jawnego glosowania wniosek w sprawie wykreślenia w dziale administracja paragrafu 4040 został przyjęty 6 głosami za, 4 głosami przeciw i 5 głosami wstrzymującymi w obecności 15 radnych.

 

16/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że zmniejszając wydatki w dziale administracja paragraf 4040, ulegną zmianie również inne paragrafy w tym dziale dotyczące zmniejszenia.

 

17/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja wnioskował o przedłożenie zmienionego projektu uchwały, gdyż w posiadaniu radnych są materiały, które były już kilkakrotnie zmieniane i trudno jest ustalić prawidłowy budżet.

 

18/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – przedstawiła zmiany do projektu uchwały po wykreślenia paragrafu 440 działu administracja.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            Uwagi do zmienionego projektu uchwały nie zostały wniesione.

 

            W wyniku jawnego głosowania 10 glosami za, 3 przeciw, 2 wstrzymującymi w obecności 15 radnych, uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r. została podjęta.

/Uchwała Nr XXVI/154/06 w załączeniu./      Zał. Nr 16.

 

Do p. punktu 8-go:

 

              Projekt uchwały w sprawie utworzenia Zawiązku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

Nadmienił, iż w oparciu o poprzednie uchwały nie został zarejestrowany związek z uwagi na pewne rozbieżności z dokumentach. Obecnie przedstawiany jest ponownie projekt uchwały, z prośbą o nie wprowadzanie zmian do tego projektu.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie utworzenia Zawiązku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/     Zał. Nr 17.

 

            Uwag do projektu uchwały i do opinii komisji nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie utworzenia Zawiązku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania na ogólny stan radnych 15 w głosowaniu brało udział 15 radnych, uchwała w sprawie utworzenia Zawiązku Gmin Regionu Puszczy Białowieskie podjęta została 13 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi

/Uchwała Nr XXVI/155/06 w załączeniu/     Zał. Nr 18.

 

Do p. punktu 9-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/        Zał. Nr 19.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            Uwagi do projektu uchwały i opinii komisji nie zostały zgłoszone.

 

            W wyniku jawnego głosowania na ogólny stan radnych 15 w głosowaniu brało udział 14 radnych, uchwała w sprawie przyjęcie Statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej podjęta została 13 głosami za i 1 głosem wstrzymującym.

/Uchwała Nr XXVI/156/06 w załączeniu/      Zał. Nr 20.

 

Do p. punktu 10-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/          Zał. Nr 21.

 

            Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania na ogólny stan radnych 15 w głosowaniu brało udział 15 radnych, uchwała w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze podjęta została jednogłośnie 15 głosami.

/Uchwała Nr XXVI/157/06 w załączeniu/     Zał. Nr 22.

 

Do p.punktu 11-go:

            Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/      Zał. Nr 23.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – proponował, aby zgodnie z wnioskiem Komisji Problemowo Budżetowej zmienić tytuł uchwały w brzmieniu „ Przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków”.

 

2/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, ze Komisja Kulturalno Oświatowa zaproponowała aby tytuł uchwały brzmiał „Zatwierdzenie obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków”.

 

            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami w obecności 14 radnych ustalono, że tytuł uchwały będzie brzmiał „Zatwierdzenie obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.”

 

            Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania na ogólny stan radnych 15 w głosowaniu brało udział 15 radnych, uchwała w sprawie zatwierdzenie obowiązujących taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, podjęta została jednogłośnie 15 głosami

/Uchwała Nr XXVI/158/06 w załączeniu/            Zał. Nr 24.

 

Do p. punktu 12-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną omówiła Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/      Zał. Nr 25.

 

D y  s k u s j a:

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w programie zabrakło spotkań i zebrań z rodzicami.

 

2/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – wyjaśniła, iż w pkt 7 jest zapis aktywny udział rodziców. Realizacja tego punktu będzie polegała na organizacji spotkań i zebrań z rodzicami.

 

3/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż aktyny udział rodziców to nie spotkania i zebrania.

 

4/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zaproponowała, aby w nawiasie zapisać zebrania i spotkania z rodzicami..

 

5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – stwierdził, iż w programie nie jest określone jak postępować w sytuacjach kryzysowych.

 

6/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS – omówiła poszczególne sytuacje kryzysowe i sposób ich rozwiązania.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną Gminy Nurzec-Stacja, na lata 2006-2013 została podjęta jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr XXVI/159/06 w załączeniu./             Zał. Nr 26.

 

Do punktu 7-go

 

Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych. I tak:

 

1.      Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na wnioski dotyczące naprawy dróg wojewódzkich i powiatowych. I tak:

-         odnośnie naprawy zapadniętych studzienek na drodze we wsi Żerczyce przeprowadzono rozmowę z zarządcą drogi, który zapewnił, że zostanie sprawdzony stan nawierzchni tej drogi i ustalone w jaki sposób zostanie ta sprawa załatwiona.

-         Odnośnie odpowiedzi na pismo mieszkańców w sprawie modernizacji drogi Żerczyce – Nurczyk odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

-         Odnośnie naprawy drogi we wsi Wyczółki wyjaśniona, że była odpowiedź, iż zostanie droga naprawiona, jeśli zostaną niewykorzystane środki z zimowego utrzymania dróg. Środki finansowe na zimowe utrzymanie dróg zostały wykorzystane w całości w związku z tym powiat nie dysponuje środkami finansowy na naprawę tej drogi.

-         Odnośnie naprawy asfaltu na drodze Klukowicze – Wyczółki nawierzchnia tej drogi zostanie naprawiona w ramach reklamacji.

-         Odnośnie wycięcia drzew przy drodze w Wyczółkach trudno jest ustalić, kto dokonał wycinki tych drzew. W związku z tym, zwrócił się z zapytaniem do Radnego Barańczuka o wskazanie sprawcy wycinki drzew.

-         Odnośnie naprawy zadoleń na przejeździe kolejowym w Nurcu zostanie naprawione przez rejon Zarządu Dróg Powiatowych w Milejczycach.

 

2.      Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na wnioski i zapytania dotyczące naprawy dróg gminnych. I tak:

-         odnośnie naprawy pobocza drogi do wsi Zalesie poinformował, że zostanie naprawione, przy wykonywaniu naprawy dróg.

-         Odnośnie remontu drogi Zalesie – Sokóle wyjaśnił, iż w budżecie brak jest środków na remont tej drogi, dlatego droga ta zostanie tylko wyrównana.

 

3.      Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – udzielił wyjaśnień na zgłoszone zapytanie dotyczące nieprawidłowych informacji w „Głosie Siemiatycz” na temat kosztów budowy wodociągu w Nurcu Stacji. Udzielając informacji na temat realizowanych zadań, zaistniał niezamierzony błąd odnośnie kosztów budowy wodociągu. Nie był to błąd prasy lecz błędnie została podana kwota do informacji.

 

4.      Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – udzieliła odpowiedzi na wniosek dotyczący kosztów sądowych dotyczących odwołania w sprawie przejęcia nieruchomości od Nadleśnictwa. Wyjaśniła, że udzielając odpowiedzi w zakresie kosztów związanych z odwołaniem nie dysponowała wyrokiem i błędnie udzieliła odpowiedzi. Po przeanalizowaniu wyroku stwierdziła, że koszty będą o wiele wyższe, o czym zawiadomiła Wójta, który zasięgnął opinii radnych w tej sprawie.

1/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, jak przedstawia się dalsze postępowanie w sprawie przejęcia nieruchomości od Nadleśnictwa.

2/ Pani Katarzyna Sawicka – Radca prawny – poinformowała, że zgodnie z wyrokiem sądu mamy przejąć nieruchomości od Nadleśnictwa. Nadleśnictwo wyznaczyło termin przekazania tych nieruchomości na 5 września br.

3/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż Wójt mówi zawsze o dobrosąsiedzkich stosunkach w sytuacjach problematycznych z Nadleśnictwem. Natomiast Nadleśniczy nie patrzy na dobrosąsiedzkie stosunki, lecz na własne sprawy. Obecnie straciliśmy około 5 tys. zł, w sytuacji, gdy budżet gminy jest skromny.

4/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że rozmawiał z Nadleśniczym. W rozmowie Nadleśniczy wyjaśnił, iż czekał na odzew ze strony Urzędu Gminy. W sytuacji, gdy nie było odzewu ze strony Urzędu Gminy wystąpił na drogę sądową.

5/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – przypomniał, że Rada Gminy nie podejmując uchwały w sprawie przejęcia nieruchomości od Nadleśnictwa wskazywała na braki związane z przejęciem tych nieruchomości. Czy wystąpiono do Nadleśnictwa o uzupełnienie dokumentów do przekazania nieruchomości?

 

5.      Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – udzielając odpowiedzi na wniosek dotyczący referendum odnośnie sprzedaży budynku apteki i ośrodka zdrowia, zaproponowała, aby uwzględnić również budynek po byłym Urzędzie Gminy.

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – wyjaśnił, iż wniosek odnośnie przeprowadzenia referendum na temat przeznaczenia do sprzedaży budynków apteki i ośrodka zdrowia kierował do Rady a nie do Wójt. Uważa, że Rada powinna ustalić czy ogłaszamy referendum w tej sprawie wykorzystując wybory do samorządu.

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż decyzja, czy ma być konsultacja czy referendum należy do Rady. Odnośnie połączenia z wyborami samorządowymi, musi być zgoda Państwowej Komisji Wyborczej.

3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż w sprawach ważnych dla gminy może być przeprowadzone referendum. Uważa, że jest to ważna sprawa, gdyż przy budowie tych budynków był udział mieszkańców i oni powinni wypowiedzieć się odnośnie przeznaczenia tych budynków do sprzedaży.

4/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – stwierdziła, iż mieszkańca nie interesuje czyją własnością jest budynek, lecz jego przeznaczenie, dlatego niecelowym jest ponoszenie kosztów związanych z referendum.

5/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że powinno być przeprowadzone referendum odnośnie przeznaczenia do sprzedaży budynku apteki i ośrodka zdrowia. W rozmowie mieszkańcy wyrażają niezadowolenie odnośnie przeznaczenia do sprzedaży tych budynków.

6/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – zwrócił uwagę na zasięg proponowanego referendum. Ogłaszając referendum odnośnie przeznaczenia nieruchomości do sprzedaży należałoby ująć wszystkie budynki będące własnością gminy. Jako mieszkaniec gminy nie chciałby, aby o sprzedaży budynku w Klukowiczach decydowali mieszkańcy np. Moszczony Pańskiej, czy inne niezwiązanej miejscowości.

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – wnioskował o pozostawienie tematu sprzedaży nieruchomości, gdyż kończy się kadencja rady. Uważa, że w sprawie sprzedaży budynku apteki i ośrodka zdrowia powinna decydować nowa rada.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek w sprawie referendum odnośnie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości.

 

W wyniku jawnego głosowania 4 głosy za, 6 przeciw i 5 głosów wstrzymujących w obecności 15 radnych wniosek nie został przyjęty.

 

6.      Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – udzieliła odpowiedzi na wniosek Radnego Karpiuka dotyczący złożenia wniosku o dofinansowanie do budowy wodociągu. Wyjaśniła, że nie ma funduszy, do których można było wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie do budowy wodociągu.

 

7.      Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, ile razy występowano do Urzędu Wojewódzkiego o naprawienie zapadniętych studzienek na drodze w Żerczycach.

 

8.      Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż były rozmowy telefoniczne. Na piśmie wniosek był przekazany jeden raz. Następnie udzieliła odpowiedzi na wniosek Radnego Michała Muszkatel dotyczący opracowania dokumentacji na budowę drogi do wsi Werpol. Stwierdziła, iż jest potrzeba opracowania dokumentacji na budowę drogi, lecz w bieżącym roku nie dysponujemy środkami finansowymi na ten cel.

 

9.      Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – proponował, aby zlecić opracowanie dokumentacji w bieżącym roku a opłacić z przyszłorocznego budżetu.

 

10.  Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wnioskował o opracowanie dokumentacji na budowę drogi od drogi wojewódzkiej do wsi Chanie, na odcinku 2,5 km, która jest ujęta do planu rozwoju gminy.

 

Do punktu 8-go

 

Sprawy różne:

 

1.      Pan Zenon Sidun – Lekarz Psychiatra z Poradni Przeciwalkoholowej w Siemiatyczach – omówił problemy związane z leczeniem choroby alkoholowej. Poinformował, że w Siemiatyczach zostanie otwarta Poradnia przeciwalkoholowa, która będzie prowadziła leczenie osób uzależnionych. Kończąc prosił o udzielenie pomocy finansowej dla Poradni Przeciwalkoholowej.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił się z zapytaniem do Pana Sidun, jak ocenia efekty leczenia, jako fachowiec, gdyż w odczuciu społecznym, uważa się, że leczenie nie przynosi efektów pozytywnych. Czy nie bardziej celowym jest zapobieganie uzależnieniom, poprzez organizowanie pogadanek wśród osób, które nie są uzależnione od alkoholu?

 

2/ Pan Zenon Sidun – Lekarz Psychiatra – poinformował, że z obserwacji chorych leczonych w szpitalach, część tylko trzeźwiało, jednak u części osób obserwowano pozytywne wyniki leczenia. Nadmienił, iż choroba alkoholowa jest chorobą nieuleczalną, przewlekłą i śmiertelną. Musimy pomagać tym ludziom, jeśli poproszą oni o pomoc.

 

3/ Pani Bogumiła Grzyb – Sołtys wsi Sokóle – stwierdziła, iż w składzie piwa musi być dodatek pobudzający pragnienie. Uważa, że należy kontrolować monopol, jakie składniki są dodawane skoro są takie skutki alkoholu.

 

4/ Pan Zenon Sidun – Lekarz Psychiatra – wyjaśnił, iż zadaniem lekarzy i osób zajmujących się problemem alkoholizmu jest prowadzenie rozmów, leczenie. Nadmienił, iż służby te nie mogą zajmować się kontrolą przemysłu alkoholowego.

 

5/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – zapytała, czy Pani Wolanin będzie w dalszym ciągu zajmowała się sprawa narkomanii

 

6/ Pan Zenon Sidun – Lekarz Psychiatra – poinformował, iż Pani Wolanin zgodnie z nowymi przepisami nie będzie zajmowała się sprawami narkomanii. Do prowadzenia spraw z zakresu narkomanii musi być osoba posiadająca kwalifikacje w tym zakresie. Dotychczas Pani Wolanin prowadziła te sprawy, lecz po zmianie przepisów nie może zajmować się tymi sprawami.

 

7/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zapytała, gdzie znajduje się Poradnia Przeciwalkoholowa i w jakie dni jest czynna.

 

8/ Pan Zenon Sidun – Lekarz Psychiatra – poinformował, że Poradnia Przeciwalkoholowa w Siemiatyczach, mieści się w budynku Pogotowia Ratunkowego. W poradni codziennie /od poniedziałki do piątku/ w godzinach od 800 do 1500 pracuje Pani Wolanin. Natomiast on jako lekarz pracuje w środy i piątki. Nadmienił, iż w środę przez 3 godziny Pani Wolanin przyjmuje zainteresowane osoby z problemem narkomanii.

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował o organizowanej pielgrzymce dla samorządowców.

Następnie przedstawił wnioski kierowane do Rady Gminy i tak:

 1/ Wniosek Pana Andrzeja Rosy w sprawie zwiększenia ilości punktów sprzedaży alkoholu na terenie gminy i udzielenia zezwolenia na sprzedaż alkoholu w jego sklepie.

2/ Wniosek mieszkańców sołectwa Moszczona Pańska dotyczący modernizacji drogi we wsi Moszczona Pańska.

3/ Wniosek o naprawie drogi we wsi Stołbce Pana Kłopotowskiego i Pana Tobiasz.

D y s k u s j a:

1/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – uzasadnił w kilku słowach celowość modernizacji drogi we wsi Moszczona Pańska. Nadmienił, iż Pan Mudel prowadzi gospodarstwo agroturystyczne. Z jego usług korzystają turyści, dlatego musimy dbać o estetykę tej miejscowości.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zwrócił się do radnych wnioskujących o pracowanie dokumentacji na modernizacje dróg o wskazanie źródła pozyskania środków finansowych na realizację wnioskowanych zadań.

 

3/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wnioskował, aby wyciąć drzewa na drodze do wsi Chanie, a za pozyskane środki finansowe opracować dokumentację na budowę tej drogi.

 

4/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił wyjaśnień na temat nawierzchni drogi we wsi Stołbce, o remont, której ubiegają się mieszkańcy tej miejscowości. Nadmienił, iż jest to droga zakrzaczona i nieprzejezdna. Obecnie użytkownicy tej drogi jeżdżą po łące. Wykonując remont tej drogi należy wykonać odkrzaczenie i dożwirowanie. W roku bieżącym nie dysponujemy środkami finansowymi na realizację tego zadania. W związku z brakiem środków finansowych możliwe jest wykonanie sposobem gospodarczym odkrzaczenie.

 

5/ Pani Olga Naumnik – poinformowała, że wpłynęło podanie od Pana Andrzeja Rosy o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i o zwiększenie ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy. Wniosek ten został rozpatrzony przez Gminną Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Po rozpatrzeniu Komisja pozytywnie zaopiniowała zwiększenie ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

 

6/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – zaproponował, aby wyciąć drzewa na nieruchomościach przewidzianych na piaskownię, żwirownię we wsi Moszczona Pańska, a za pozyskane środki finansowe opracować dokumentacje na budowę drogi.

 

7/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że na wycięcie drzew na nieruchomości we wsi Moszczona Pańska potrzebna jest zgoda Starosty. Biorąc pod uwagę, że są to zadrzewienia trudno będzie uzyskać takową zgodę.

 

8/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o zmianę uchwały w sprawie ustalenia ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych, ustalając 18 punktów sprzedaży.

 

            W wyniku jawnego glosowania 13 głosami za i 1 głosem wstrzymującym w obecności 14 wniosek o zmianę uchwały w sprawie ustalenia ilości punktów sprzedaży napojów alkoholowych, ustalając 18 punktów sprzedaży został przyjęty.

 

3.      Pani Olga Naumnik – prowadząca sprawy oświaty – poinformowała o planowanych rozwiązaniach w dowożeniu uczniów do szkół, Nadmieniła, że w związku z koniecznością dowożenia dwójki dzieci z terenu Chań i Nurczyka do Szkoły w Siemiatyczach proponujemy, aby dzieci z tych miejscowości jeździły drugim kursem. Rozwiązana zostanie wówczas sprawa opieki nad tą dwójką dzieci. Następnie poinformowała, że jeśli wynegocjujemy korzystne dla gminy warunki to dowożenie dzieci do szkół zostanie powierzone dla PKS, wówczas rozwiązany zostanie również problem wczesnego zabierania dzieci do szkoły.

 

  1. Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że otrzymaliśmy pozytywną opinię Kuratorium odnośnie powierzenia funkcji dyrektorów szkół osobom dotychczas pełniącym tę funkcję i powierzymy obowiązki dotychczasowym dyrektorom. Nadmieniła, że nie odbył się konkurs na Dyrektora Szkoły Podstawowej w Siemichoczach. Obecnie wystąpiliśmy do Kuratorium o wyrażenie opinii odnośnie dalszego powierzenia funkcji dyrektora osobie pełniącej te obowiązki dotychczas. Po otrzymaniu pozytywnej opinii funkcja dyrektora zostanie powierzona dotychczasowemu dyrektorowi.

Następnie poinformowała, że do klasy I zgłoszono 34 uczniów. W związku z powyższym poprosiła o wyrażenie opinii odnośnie podziału klasy na dwa oddziały.

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż podział klas na oddziały należy do kompetencji wójta. Biorąc pod uwagę, że Wójt samodzielnie podjęła decyzje o dalszym powierzeniu na okres pięciu lat funkcji dyrektorów szkół to podział klasy na oddziały powinna podjąć samodzielnie bez decyzji rady.

 

  1. Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, że podział klas na odziały wiąże się z dodatkowymi wydatkami, dlatego prosi o opinię Rady w tej sprawie.

 

  1. Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż na posiedzeniu Komisji Kulturalno Oświatowej, Wójt na zadane pytanie odnośnie dalszego zatrudniania dyrektorów informowała, że będzie ogłoszony konkurs, obecnie informuje, że powierza obowiązki dyrektorów bez konkursu.

 

  1. Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż zmieniła zdanie odnośnie konkursu na dyrektorów szkół, gdyż osoby pełniące te funkcje sprawdzili się i postanowiła powierzyć im dalsze pełnie obowiązków. Odnośnie podziału klasy I na dwa oddziały uważa, że z korzyścią dla dzieci jest nauka w mniejszych klasach, jednak wiąże się to z zwiększonymi kosztami.

 

  1. Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – stwierdził, iż w roku ubiegłym klasa I była 33 osoby i nie została podzielona na dwa oddziały. W roku ubiegłym liczebność klasy zwiększyła się tylko o 1 osobę i klasa jest dzielona. Uważa, że takie postępowanie świadczy o nierównym traktowaniu uczniów.

 

  1. Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nurcu Stacji – poinformował, że obecna klasa I jest bardzo zróżnicowana, około 10 uczniów ma orzeczenia poradni psychologicznej i będą uczęszczać na zespół wyrównawczy. Praca w tak zróżnicowanej grupie jest bardzo utrudnione. Rada Gminy ogranicza dzielenie klas, uzasadniając względami ekonomicznymi. Uważa, że względy ekonomiczne nie zawsze są właściwym argumentem, gdyż wpływają one ujemnie na efekty nauczania

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż radni wypowiadają się odnośnie łączenia klas, szukając oszczędności, jednak Rada nie podejmowała decyzji odnośnie łączenia klas.

 

  1. Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, ile uczni jest w poszczególnych klasach, które są jednooddziałowe.

 

  1. Pan Robert Sobieszuk – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, o liczbie uczniów w poszczególnych klasach. I tak w klasie I jest 34 uczniów, w klasie II – 31 uczniów, w klasie III – 29, w klasie IV 28, w klasie V są dwa oddziały po 17 i 20 uczniów.

 

  1. Pan Arkadiusz Drabiuk –mieszkanie Nurca-Stacji – poinformował, iż ukończył studia w zakresie pedagogiki i wie, że praca w klasach o dużej liczbie uczniów jest bardzo utrudniona, dlatego uważa, że należy dokonać podziału klas na mniej liczebne oddziały.

 

  1. Pan Artur Trochimiak – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – wyraził niezadowolenie, że lekcje religii odbywają się z podziałem na grupy.

 

  1. Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – przekazała podziękowała od Fundacji Ratujmy, za udział w zbiórce funduszy na pomoc dla szpitala. Następnie zapoznała, z listą dokonanych wpłat przez poszczególne sołectwa.

 

  1. Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, że za pośrednictwem sióstr z Betanii szkoła otrzymała 3000 Euro. Pozyskane środki zostaną wykorzystane na zakup zmywarki i uzupełnienie wyposażenia kuchni.

 

  1. Pan Roman Wudarski – Sołtys sołectwa Nurzec-Stacja – poinformował, iż nie przeprowadzał zbiórki na rzecz Fundacji Ratujmy, nie jest zwolennikiem zbiórki do puszek. Nadmienił, iż zwracał się do Pani Eugenii Naumiuk – Inspektora ds. obsługi rady gminy o udostępnienie list do zbiórki pieniędzy, która odmówiła przygotowania i udostępnienia list do zbiórki pieniędzy.

 

  1.  Pani Eugenia Naumiuk – Inspektor Urzędu Gminy ds. obsługi rady gminy – wyjaśniła, iż nie jest członkiem Fundacji Ratujmy, jedynie pośredniczyła w przekazaniu puszek. Nadmieniła, że na przeprowadzenie zbiórki publicznej potrzebna jest decyzja zezwalająca na przeprowadzenie zbiórki, w której jest określone, miejsce i sposób przeprowadzenia zbiórki. Wykonywanie dodatkowych list, bez zgody fundacji i zapisu w decyzji jest postępowaniem niezgodnym z prawem, dlatego nie możliwe było wprowadzenie i dokonywanie zbiórki w proponowanej przez Pana Wudarskiego formie. Wielu sołtysów dla własnego rozeznania dokonywali zbiórki zapisując na kartce wpłacone kwoty, co pozwala na ustalenie zebranej kwoty, przed ustaleniem przez komisję .

 

  1. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – udzielił wyjaśnień odnośnie postępowania związanego z przyjęciem nieruchomości od Nadleśnictwa. Nadmienił, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami, do przekazania nieruchomości wskazywane przez Radę argumenty nie miały wpływu na niepodjęcie decyzji odnośnie przejęcia nieruchomości.

 

  1. Pan Arkadiusz Drabiuk – mieszkaniec Nurca-Stacji – poinformował, iż na małe inwestycje trudno jest pozyskać środki finansowe z funduszy pomocowych. Biorąc pod uwagę, że na terenie gminy mamy bardzo dużo potrzeb proponował , aby opracowywać duże projekty inwestycyjne i wówczas jest możliwość pozyskania dofinansowania do poszczególnych zadań.

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – podziękował za cenne rady, jednak z uwagi na skromny budżet gminy, nie stać nas na realizacje dużych inwestycji.

 

  1. Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zaproponował, aby wystąpić do Nadleśnictwa o przekazanie drogi do Jednostki Wojskowej, w zamian za przyjęcie niechcianych nieruchomości zabudowanych.

 

  1. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż na przyjęcie nieruchomości od Nadleśnictwa nie mamy wpływu, gdyż jest wyrok Sądu i musimy przejąć.

 

Na tym obrady XXVI sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                                     Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                      Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2006-12-29

Data modyfikacji: 2006-12-29

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2006-12-29