PROTOKÓŁ Nr XXVII/06 z XXVII sesji Rady Gminy

Nurzec Stacja, dnia 25 października 2006 r.

 

P R O T O K Ó Ł  Nr XXVII/06

z XXVII sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytej w dniu 25 października 2006 roku.

 

             Obrady XXVII sesji Rady Gminy Nurzec Stacja, odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu Stacji.

 

              Obrady rozpoczęto o godz. 10°°, zakończono o godz. 1530.

 

              Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu Sesji było 15 radnych.

 

Radni obecni:

1. Pan Jerzy Barańczuk                     - Wyczółki,

2. Pan Jan Demianowicz                   - Chanie Chursy,

3. Pan Jerzy Fiedoruk                        - Klukowicze,

4. Pan Piotr Jaszczuk                         - Żerczyce,

5. Pan Wiktor Karpiuk                      - Moszczona Pańska,

6. Pan Zbigniew Kołtek                     - Nurzec Stacja,

7. Pan Michał Muszkatel                   - Wólka Nurzecka,

8. Pan Jarosław Nikiforuk                 - Siemichocze,

9. Pan Anatol Naumnik                     - Nurzec Stacja,

10  Pan Jerzy Olesiuk                        - Tymianka,

11. Pan Zenon Podbielski                  - Nurzec Stacja,

12. Pan Jan Raczyński                       - Zalesie,

13. Pani Elżbieta Stępniak                 - Augustynka,

14. Pan Roman Wudarski                   - Nurzec Stacja.

15. Pani Adela Halina Wrona            - Nurzec Stacja.

 

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

1. Pani mgr Raisa Pachwicewicz – Wójt,

2. Pan mgr Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

3. Pani mgr Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec Stacja,

5. Pan Sergiusz Putko – Radny Rady Powiatu,

6. Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/.     Zał. Nr 1.

 

            Obradom XXVII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

             Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

               Kontynuując otwarcie obrad serdecznie powitał przybyłych na Sesję Radnych, gości zaproszonych i wszystkich uczestników Sesji.

               Następnie poinformował, że do protokołu z XXVI sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone uwagi ani poprawki. Zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chce wnieść uwagi do protokołu.

                Uwagi i poprawki do protokołu z XXVI sesji Rady Gminy nie zostały zgłoszone.

 

               Następnie Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXVI sesji Rady Gminy

 

W wyniku jawnego głosowania protokół z XXVI sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie 15 głosami za, w obecności 15 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

W punkcie tym, Przewodniczący obrad - Pan Zenon Podbielski – zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku obrad.

 

  1. Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie zmiany nazwy ulic w Nurcu-Stacji tj. ulicy od kładki nad torami w kierunku kościoła, której proponuje nadać nazwę ks. Jana Pawlonko i ulicy nowo wytyczonej od kościoła w kierunku ul. Akacjowej nadać nazwę Włoska.
  2. Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – wnioskował o nie przyjmowanie zmian do porządku posiedzenia rady, gdyż konsultacja nie przyniosła pożądanych efektów.
  3. Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – wyjaśnił, iż negatywna opinia mieszkańców jest w stosunku do ul. Okrężnej.
  4. Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zaproponował, aby przyjąć wnioskowany punkt do porządku obrad i wówczas przeanalizować celowość podejmowania uchwały.

 

W wyniku jawnego głosowania 8 głosami za, 2 przeciw i 5 głosami wstrzymującymi wniosek w sprawie wprowadzenia do porządku obrad punktu podjęcie uchwały w sprawie nadania nazw ulicom ks. Jana Pawlonko i Włoska został przyjęty.

 

            W wyniku jawnego głosowania porządek obrad wraz ze zmianą został przyjęty 8 głosami za, 2 głosami przeciw i 5 głosami wstrzymującymi. A brzmi on następująco:

 

      1.  Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu XXVI sesji Rady Gminy.

      2.  Przyjęcie porządku obrad.

      3.  Informacja o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami.

      4.  Interpelacje i zapytania radnych.

  1. Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

2/ Projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.

3/ Projekt uchwały w sprawie dotacji celowej na zadanie: Renowacja ołtarza w Klasztorze Prawosławnym Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarka.

4/ Zmiany w planie budżetu gminy na 2006 r.

5/ Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom: Włoska i ks. Jana Pawlonko.

6/ Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja.

7/ Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny   nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja.

8/ Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży.

  1. Sprawozdanie z działalności Rady Gminy za okres kadencji.
  2. Sprawozdanie z realizacji zadań za okres kadencji.

      8.   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

      9.   Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go

 

          Informację o realizacji uchwał Rady i działalności Wójta w okresie między sesjami przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

 

/Informacja w załączeniu/                       Zał. Nr 2.

 

         Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

 

Do punktu 4-go

 

Interpelacje i zapytania radnych:

 

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił uwagę, że z informacji wynika, iż wpłynęło tylko 168 wniosków o wyszacowanie szkód w związku z długotrwałą suszą. Uważa, że tak mała ilość wniosków spowodowana jest wprowadzeniem w błąd rolników na sesji rady gminy, że szkody będą szacowane tylko u tych rolników którzy będą ubiegać się o kredyt niskooprocentowany.

 

2/ Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zapytała, kiedy zostaną porównane wszystkie drogi w Augustynce.

 

3/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał, kiedy zostanie naprawiona nawierzchnia ulicy Żerczyckiej. Jeśli nie może być naprawiona nawierzchnia tej ulicy to powinna być oświetlona, gdyż pozostawienie bez dodatkowego oznakowania zagraża bezpieczeństwu.

 

4/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał kiedy zostanie naprawiona droga Augustynka – Nurczyk.

 

5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż jeśli w danym dniu pracuje równarka w danej miejscowości to powinna wyrównać wszystkie drogi a nie tylko wybrane.

 

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jakie jest zadłużenie gminy i jak widzi Pani Wójt spłatę tego zadłużenia.

 

7/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – wnioskował o oznakowanie ul. Żerczyckiej przy posesji Pana Kołtka „zakaz zatrzymywania i postoju”, gdyż obecna sytuacja stwarza zagrożenie.

 

8/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy w związku z udzieloną odpowiedzią przez Wojewódzki Zarząd Dróg, że zapadnięte studzienki na drodze w Żerczycach należą do gminy, zabezpieczono środki finansowe na remont drogi.

 

9/ Pan Wiktor Karpiuk – Radny, Moszczona Pańska – wnioskował o remont drogi żwirowanej do wsi Grabarka od drogi wojewódzkiej.

 

10/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zapytał, czy będzie naprawiona droga Tymianka – Wólka Nurzecka.

 

Do punktu 5-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

 Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/               Zał. Nr  3.

 

            Pismo Urzędu Wojewódzkiego dotyczące realizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/Pismo w załączeniu/                       Zał. Nr 4.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zwróciła się, z zapytaniem do Komisji Problemowo Budżetowej, czym uzasadnia swoje stanowisko w związku z negatywną opinią do projektu uchwały. Jakie ma propozycje odnośnie projektu uchwały ?

 

2/ Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji Problemowo Budżetowej – wyjaśnił, iż Komisja widzi zadania do realizacji dla Urzędu Gminy. W sytuacji, gdy nie zostały stworzone warunki przez Urząd Gminy to nie powinien być przyjmowany regulamin.

 

3/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał jakie są sankcje karne w przypadku nie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

 

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż trudno jest przewidzieć jakie mogą być sankcje karne. Zgodnie z pismem Urzędu Wojewódzkiego brak regulaminu utrudnia działalność dla firm prowadzących działalność w zakresie odbioru odpadów.

 

5/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – zapytał Panią Wójt do którego roku mamy zezwolenie do składowania odpadów na naszym składowisku. Następnie stwierdził, iż za kilka lat proponowane stawki opłat będą nieaktualne, gdyż koszty transportu będą bardzo wysokie.

 

6/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że zezwolenie na składowanie odpadów mamy do 2009 roku.

 

7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy gmina posiada plan gospodarki odpadami.

 

8/ Pani Eugenia Naumiuk – Inspektor ds. obsługi rady gminy – poinformowała, że program gospodarki odpadami Rada przyjęcia w 2004 czy 2005 roku. Następnie udostępniła uchwałę Rady Gminy w sprawie przyjęcia programu gospodarki odpadami.

 

9/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, jak przedstawia się rozwiązanie tego problemu w innych gminach. Czy mają uchwalony regulamin utrzymania czystości ? Jak jest rozwiązana sprawa odbioru odpadów komunalnych ?

 

10/ Przedstawiciel MPO Białystok – poinformował, że podstawą do rozpoczęcia działalności przez firmę zajmującą się odbiorem odpadów jest regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Brak regulaminu uniemożliwia prowadzenie działalności na danym terenie. Następnie omówił zasady świadczenia usług przez MPO na trenie innych gmin. I tak: pojemniki dostarczane są nieodpłatnie, natomiast stawki za odbiór odpadów są ustalane na podstawie kalkulacji kosztów.

 

11/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała jaka jest cena odbioru pojemnika 120 l.

 

12/ Przedstawiciel MPO Białystok – poinformował, że średnio koszt odbioru pojemnika 120 l wynosi około 5 zł.

 

13/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż 5 zł od pojemnika 120 l jest dość wysoki, gdyż za odbiór 1 m koszt będzie wynosił 40 zł.

 

14/ Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, jaka była odpłatność za odbiór odpadów z miejscowości odległych od siedziby gminy.

 

15/ Przedstawiciel MPO Białystok – wyjaśnił, iż na terenie danej gminy koszty odbioru odpadów komunalnych nie mogą być różnicowane.

 

16/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy jest możliwość ustawienia dużego pojemnika dla danej miejscowości.  Następnie zapytał, gdzie są składowane śmieci jeśli gmina nie posiada składowiska śmieci.

 

17/ Przedstawiciel MPO Białystok – wyjaśnił, iż zgodnie z ustawą każde gospodarstwo domowe musi być wyposażone w pojemnik na odpady, dlatego musimy odstąpić od dużych zbiorowych pojemników. W sytuacji, gdy gmina nie posiada składowiska odpadów są one wożone na składowiska w innych gminach, z którymi mamy podpisane umowy.

 

            Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nurzec-Stacja podjęta została 8 głosami za, 0 głosów przeciw, 7 głosów wstrzymujących.

/Uchwała Nr XXVII/160/06 w załączeniu/            Zał. Nr 5.

 

Do p. punktu 2-go:

 

Projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                   Zał. Nr 6.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił się z zapytaniem do Pana Piotra Jaszczuka Prezesa SKR, czy jako odbiorca nieczystości płynnych będzie odbierał nieczystości od kilku gospodarstw.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Prezes SKR – poinformował, że beczkowóz jest o pojemności 1100 litrów i nie zawsze jest możliwość zabrania całości ścieków z jednego gospodarstwa. Nadmienił, iż w sytuacji gdy będą uregulowane sprawy związane z przekazywaniem ścieków do oczyszczalni, proponowane stawki nie pokryją kosztów.

 

3/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zapytał, czy jest możliwość odbioru ścieków z kilku gospodarstw, które mają małe zbiorniki.

 

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że proponowane stawki dotyczą odbioru nieczystości i nie może być innych opłat dodatkowych.

 

5/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – uważa, że ustalone stawki będą obowiązywać na terenie całej gminy.

 

6/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że trudno jest określić stawki pod względem ekonomicznym.  Przygotowując projekt uchwały braliśmy pod uwagę stawki opłat w innych gminach. Przedstawił przyjęte stawki w Gminie Drohiczyn, Kleszczele, Bielsk Podlaski, Kuźnicy Białostockiej, Grodzisku. Nadmienił, iż proponowane stawki nie zawsze są adekwatne do danej miejscowości. Następnie zwrócił się do Radnych, że jeśli uważają, że stawki są nierealne, to poprosił o zaproponowanie zmian stawek.

 

7/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zwrócił się z zapytaniem do przedstawicieli MOP Białystok, czy ich zdaniem proponowane stawki opłat za odbiór nieczystości są realne.

8/ Przedstawiciel MPO Białystok – stwierdził, iż proponowane stawki są realne do przyjęcia.

 

9/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, czy indywidualni dostawcy mogą zawierać umowy z MPO Białystok na odbiór nieczystości.

 

10/ Przedstawiciel MPO Białystok – poinformował, iż nie mają zezwolenia na świadczenie usług na terenie Gminy Nurzec-Stacja, gdyż nie był przyjęty regulamin.

 

11/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zapytał przedstawiciela MPO Białystok, czy mają zawierane umowy z gminą na utrzymanie porządku.

 

12/ Przedstawiciel MPO Białystok – poinformował, iż mają zawarte umowy tylko na selektywny odbiór odpadów.

 

            Projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych została podjęta 5 głosami za, 3 głosami przeciw i 7 głosami wstrzymującymi, w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr XXVII161/06 w załączeniu/                  Zał. Nr 7.

 

            Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zaproponowała, aby regulamin utrzymania czystości i porządku oraz stawki opłat za odbiór nieczystości przekazać do każdego gospodarstwa domowego.

 

            Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż przekazanie uchwał w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i stawek opłat za odbiór nieczystości będzie możliwe po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym i wejściu w życie.

 

Do p. punktu 3-go:

 

Projekt uchwały w sprawie dotacji celowej na zadanie: Renowacja ołtarza w Klasztorze Prawosławnym Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarka omówiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie dotacji celowej na zadanie: Renowacja ołtarza w Klasztorze Prawosławnym Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarka przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                  Zał. Nr 8

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

           

            Projekt uchwały w sprawie dotacji celowej na zadanie: Renowacja ołtarza w Klasztorze Prawosławnym Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarka przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie dotacji celowej na zadanie: Renowacja ołtarza w Klasztorze Prawosławnym Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarka podjęta została jednogłośnie 15 głosami za.

/Uchwała Nr XXVII/162/06 w załączeniu/                  Zał. Nr 9.

 

Do p. punktu 4-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r. omówiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r. przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                    Zał. Nr 10.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż dwa lata temu zabrano środki przewidziane na budowę chodnika przy ul. Okrężnej w Nurcu-Stacji. Proponował, aby niewykorzystane środki na budowę drogi do Zalesia przeznaczyć na opracowania dokumentacji na budowę chodnika na ul. Okrężnej na odcinku do ul. Leśnej.

 

2/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – stwierdził, iż mamy określone zadania w planie rozwoju gminy, które nie zostały zrealizowane, dlatego nie możemy przyjmować nowych zadań do realizacji.

 

3/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż w planie rozwoju lokalnego mamy nakreślone zadania. Obecnie znowu urzędnicy i Pani Wójt nie realizują tych zadań.

 

4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – przypomniał, iż zadanie w zakresie budowy drogi Augustynka- Nurczyk nie zostało przyjęte do realizacji przez Radę, dlatego trudno jest obwiniać Wójta i urzędników.

 

5/ Pan Jan Raczyński – Radny Zalesie - wnioskował o przyjęcie do realizacji opracowanie dokumentacji na budowę chodnika przy ul. Okrężnej w Nurcu-Stacji.

 

6/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – wnioskował o odrzucenie wniosku o opracowanie dokumentacji na budowę chodnika w Nurcu-Stacji. Uważa, że należy realizować zadania nakreślone w planie a nie przyjmować co raz to nowych zadań.

 

7/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż budowa chodnika w Nurcu-Stacji przy ul. Okrężnej była przyjęta przez Radę Gminy i należy to zadanie realizować.

 

8/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że budżet gminy jest skromny i nie mamy możliwości wygospodarowania środków finansowych na realizację wnioskowanego zadania w zakresie budowy chodnika.

 

9/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – uważa, że skoro nie otrzymaliśmy dotacji na budowę chodnika to należy odstąpić od realizacji tego zadania.

 

10/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – uważa, że nie otrzymaliśmy dotacji gdyż zawinili pracownicy Urzędu Gminy.

11/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zwrócił uwagę na niewłaściwe realizowanie zadań na terenie tut. Gminy. Nadmienił, iż w Gminie Milejczyce zostały pokryte dywanikiem asfaltowym wszystkie ulice i nie budowano chodników. W naszej gminie buduje się piękne chodniki, a inne zadania nie są realizowane.

 

12/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – stwierdził, iż Nurzec-Stacja i ościenne miejscowości otrzymały prezent w postaci oczyszczalni i kanalizacji. Obecnie znowu przyjmowane są zadania na terenie Nurca-Stacji, a w pozostałych miejscowościach nie są realizowane żadne zadania.

 

13/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – uważa, że należy opracować dokumentacje na budowę chodnika przy ul. Okrężnej i szukać funduszy pomocowych na realizację tego zadania.

 

14/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, że w związku ze wzrostem cen opału szkoły mogą stanąć przed faktem braku środków na zakup opału.

 

15/ Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż skoro nie mamy środków finansowych to nie należało remontować Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury.

 

16/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – wnioskował o zamknięcie dyskusji.

 

            Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poddał pod glosowanie wniosek Radnego Romana Wudarskiego, dotyczący opracowania dokumentacji na budowę chodnika przy ul. Okrężnej.

 

            W wyniku jawnego głosowania za przyjęcie wniosku Radnego Romana Wudarskiego w sprawie opracowania dokumentacji na budowę chodnika przy ul. Okrężnej w Nurcu-Stacji 4 głosy, 5 głosów przeciw, 6 głosów wstrzymujących. Wobec powyższego wniosek w sprawie opracowania dokumentacji na budowę chodnika w Nurcu-Stacji przy ul. Okrężnej nie został przyjęty.

 

            Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2006 r. przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r. została podjęta 13 głosami za, przy 2 głosach przeciwnych w obecności 15 radnych.

/Uchwała Nr XXVII/163/06 w załączeniu/                 Zał. Nr  11.

 

Do p. punktu 5-go:

 

Wniosek Radnych w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie nadania nazw ulicom: Włoska i ks. Jana Pawlonko przedstawił Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja. Nadmienił, iż wniosek o zmianę nazwy ulic złożył proboszcz w poprzednim okresie. W związku z wnioskiem została przeprowadzona konsultacja z mieszkańcami, w której wzięło udział tylko 8 mieszkańców. Następnie proboszcz dołączył oświadczenia mieszkańców o wyrażeniu zgody na zmianę nazwy ulicy. Poprosił, o przedstawienie tej sprawy Panią Irenę Kowalewicz – Referenta Urzędu Gminy.

/Wniosek Radnych w załączeniu/                   Zał. Nr 12.

 

            Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – zapoznała z wynikami konsultacji oraz z oświadczeniami i pismami dotyczącymi zmiany nazwy ulic przekazanymi przez Proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej w Nurcu-Stacji. Następnie poinformowała, że nadając nazwę ulicy Włoskiej i ks. Jana Pawlonko w obu przypadkach będą koszty dla mieszkańców, gdyż przy wnioskowanej ulicy Włoskiej zameldowych jest 3 osoby. W przypadku ul. Ks. Jana Pawlonko zajdzie potrzeba wymiany dokumentów dla 5 rodzin. Dodatkowo ulegnie zmianie numeracja na ul. Okrężnej.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – poinformował o kosztach związanych z wymianą praw jazdy i dowodów rejestracyjnych.

 

2/ Pan Zbigniew Kołtek – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że zgodnie z relacją Proboszcza przy tych ulicach mieszka tylko jedna rodzina, która posiada samochód.

 

3/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – poinformowała, że w trakcie analizy dokumentów podczas sesji ustalono, że może ulec zmianie również numeracja porządkowa na ul. Akacjowej.

 

4/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poprosił o wyjaśnienie czy ulegnie zmianie numeracja porządkowa na ul. Akacjowej.

 

5/ Pani Irena Kowalewicz – Referent Urzędu Gminy – wyjaśniła, iż w chwili obecnej nie wstanie określić, czy da się uniknąć zmiany numeracji przy ul. Akacjowej.

 

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – proponował, aby nie zmieniać numeracji a w związku z tym przemeldowań mieszkańców, lecz tylko nadać nazwy dla ulic.

 

7/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – stwierdził, iż zgodnie z przedstawionymi dokumentami musi być dokonana zmiana numeracji, gdyż budynki będą stroną frontową do ul. Ks. Jana Pawlonko.

 

8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że ul. Okrężna, Akacjowa i ulica której wnioskuje się nadanie nazwy ks. Jana Pawlonko zostały pozyskane z gruntów Nadleśnictwa. Po przejęciu tych nieruchomości został dokonany podział nieruchomości i dlatego wynikła taka sytuacja.

 

9/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy jeśli zmienimy Nr 1 na ul. Akacjowej to musimy zmienić numerację dla nieruchomości na całej ulicy.

 

10/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż trudno jest określić, czy będzie możliwość przeniesienia nr 1 na inna nieruchomość bez konieczności zmiany numeracji dla pozostałych nieruchomości.

 

11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy musi być dokonana zmiana dokumentów w przypadku zmiany numeracji nieruchomości.

 

12/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż jeśli zostanie zmieniona numeracja nieruchomości to musi być dokonania wymiana dokumentów.

13/ Pan Jerzy Fiedoruk – Radny, Klukowicze – zaproponował, aby wycofać wniosek i pozostawić rozpatrzenie tej sprawy dla nowej Rady Gminy, gdyż podjęcie decyzji na dzisiejszej sesji może okazać się zbyt pochopne.

 

14/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż na podstawie wyjaśnień pracowników Urzędu Gminy należy stwierdzić, iż nie ma w tej sprawie złej woli, ze strony urzędników lecz podjęcie decyzji może okazać się niewłaściwym rozwiązaniem.

 

15/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – zaproponowała, aby w związku z tym, że w konsultacji wzięło udział tylko 8 mieszkańców, sołtys roznosząc nakazy zasięgnął opinii mieszkańców.

 

            W wyniku jawnego glosowania 9 głosami za, 5 przeciw i 1 głosem wstrzymującym ustalono, aby sprawą zmiany nazwy ulic zajęła się nowa Rada Gminy.

 

Do p. punktu 6-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż ul. Szkolna została zaliczona do dróg gminnych jako droga Nurzec-Stacja Zalesie.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                     Zał. Nr 13

 

            Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja podjęta została jednogłośnie 15 głosami za.

/Uchwała Nr XXVII/164/06 w załączeniu/          Zał. Nr  14

 

Do p. punktu 7-go:

 

 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny   nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny   nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/            Zał. Nr 15

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż ma wątpliwości czy proponowany przez komisję zapis odnośnie kosztów jest zgodny z przepisami prawa. Nadmienił, iż po podjęciu uchwały będzie sporządzone porozumienie, w którym zostanie określone kto i na jakich warunkach przekaże nieruchomość.

2/ Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż na posiedzeniu Komisji Sekretarz potwierdził, iż proponowany przez komisję zapis jest możliwy.

 

3/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w dniu wczorajszym kontaktował się z Pani prawnik i ona jest zdania, że zapis taki może być niewłaściwy.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod głosowanie wniosek komisji Problemowo Budżetowej.

 

            W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem komisji głosowało 6 radnych, przeciw było 8 radnych i 1 wstrzymał się od głosu. Wobec powyższego wniosek Komisji Problemowo Budżetowej nie został przyjęty.

 

            Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny   nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w formie darowizny nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja podjęta została 13 głosami za i 2 głosami wstrzymującymi.

/Uchwała Nr XXVII/165/06 w załączeniu/           Zał. Nr 16

 

Do p. punktu 8-go:

 

 Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży omówiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej do projektu uchwały zmieniającego uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży przedstawił Pan Anatol Naumnik – Przewodniczący Komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/                Zał. Nr 17

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

            W wyniku jawnego głosowania uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży podjęta jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr XXVII/166/06 w załączeniu/           Zał. Nr 18

 

Do punktu 6-go

 

Sprawozdanie z działalności Rady Gminy za okres kadencji przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/Sprawozdanie w załączeniu/                   Zał. Nr 19

Do punktu 7-go:

 

Sprawozdanie z realizacji zadań za okres kadencji przedstawiła Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt.

/Sprawozdanie w załączeniu/            Zał. Nr 20

 

Do punktu 8-go:

 

 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

 

1/ Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż informacji odnośnie szacowania szkód wyrządzonych długotrwałą suszą udzielono na podstawie pisma Wojewody Podlaskiego. Zgodnie z pismem Wojewody została powołana Komisja do szacowania szkód, w gospodarstwach, które będą ubiegać się o kredyt niskooprocentowany.

 

2/ Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił wyjaśnień na wnioski dotyczące równania dróg. Nadmienił, iż mamy problemy z pozyskaniem sprzętu do realizacji tego zadania. Z chwilą pozyskania sprzętu będą drogi równane na wartość 2 tys. zł.

 

Pani Elżbieta Stępniak – Radna, Augustynka – zapytała, po ile godzin pracowała równarka w poszczególnych miejscowościach.

 

Pan Eugeniusz Staniszewski – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż nie jest w stanie poinformować ile godzin pracowała równarka w każdej miejscowości. Informacji takich może udzielić po sprawdzeniu kart pracy.

 

3/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – udzieliła wyjaśnień odnośnie naprawy ul. Żerczyckiej w Nurcu-Stacji po awarii wodociągu. Nadmieniła, że nawierzchnia ulicy zostanie naprawiona po zagęszczeniu wyrobiska.

 

Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż zrozumiałym jest fakt, że musi ulec zagęszczeniu wyrobisko lecz powinno być właściwie oznakowane poprzez ustawienie świateł odblaskowych, gdyż w obecnym stanie zagraża bezpieczeństwu.

 

4/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – odnośnie naprawy drogi Augustynka – Nurczyk wyjaśniła, iż z uwagi na brak środków finansowych trudno jest określić kiedy droga ta zostanie naprawiona.

Odnośnie równania ulic w Nurcu-Stacji poinformowała, że z uwagi na brak środków finansowych nie wszystkie ulice zostały wyrównane.

 

Pan Roman Wudarski – Radny, Nurzec-Stacja – stwierdził, iż została wyrównana ulica Wąska, natomiast ulica Nowa nie została wyrównana chociaż mieszka przy niej więcej mieszkańców.

 

5/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – udzieliła wyjaśnień odnośnie zadłużenia gminy. Wyjaśniła, że mamy zaciągnięte kredyty w NFOŚ i WFOŚ, które są nisko oprocentowane i są realne do spłacenia.

Odnośnie ustawienia znaków zakazu na zakręcie ul. Żerczyckiej przy posesji Pana Kołtka zostanie wystosowane pismo do Powiatowego Zarządu Dróg o ustawienie znaków.

Odnośnie naprawy drogi w Żerczycach wyjaśniła, iż jest to droga wojewódzka i jej utrzymanie nie należy do gminy.

Pan Piotr Jaszczuk – Radny, Żerczyce – zapytał, czy zostały zabezpieczone środki finansowe na remont drogi w Żerczycach, gdyż zgodnie z pismem Wojewódzkiego Zarządu Dróg zadolenia powstały w związku z ułożeniem kanalizacji i gmina powinna dokonać naprawy drogi.

Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – wyjaśniła, iż nie zostały zabezpieczone środki finansowe na naprawę drogi w Żerczycach.

 

6/ Pani Raisa Pachwicewicz – Wójt – poinformowała, że droga do Grabarki zostanie wyrównana.

Odnośnie naprawy drogi Tymianka Wólka Nurzecka zgodnie zapewnieniami Powiatowego Zarządu Dróg zostanie ona naprawiona w miarę posiadanych środków finansowych.

 

Do punktu 9-go:

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

1/ Pan Anatol Naumnik – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, że Gospodarstwo Pomocnicze przy WZMiUW w Białymstoku nie zawarło umów z mieszkańcami na odprowadzanie odpadów płynnych. Mieszkańcy są obciążani za odprowadzanie nieczystości bez umownie.

 

2/ Pan Artur Trochimiak – Sołtys Borysowszczyna – wnioskował, aby drogi były równane szerzej aniżeli 3 m, gdyż przy takim równaniu drogi utrudnione jest wymijanie. Następnie zwrócił się z zapytaniem do Pani Wójt jak widzi rozwiązanie problemu zaopatrzenia w wodę mieszkańców Borysowszczyzny.

 

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że sprawa rozbudowy wodociągu do wsi Borysowszczyzna jest kampanią wyborczą i nie może być wyjaśniane na sesji.

 

4/ Pani Adela Halina Wrona – Radna, Nurzec-Stacja – wnioskowała aby przekazać uchwalony regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do każdego gospodarstwa domowego.

 

5/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, iż przekazanie regulaminu do każdego gospodarstwa domowego niesie za sobą pewne koszty, jednak jeśli zostaną zabezpieczone środki finansowe na ten cel to regulaminy zostaną przygotowane i przekazanego mieszkańcom.

 

            Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski – poddał pod głosowanie wniosek Pani Adeli Haliny Wrona dotyczący przekazania regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do każdego gospodarstwa domowego.

            W wyniku jawnego głosowania za wnioskiem w sprawie przekazania regulaminu do każdego gospodarstwa domowego głosowało 4 radnych, 5 było przeciwnych, 2 wstrzymało się od głosu w obecności 11 radnych.

 

6/ Pan Jan Raczyński – Radny, Zalesie – zapytał, czy w okręgu wyborczym nr 2 będzie przeprowadzone glosowanie skoro jest tylko jeden kandydat na radnego do rady gminy.

Następnie zapytał, jak przedstawia się sprawa zakupu i wykorzystania urządzenia do rozdrabniania odpadów w świetlicy szkolnej w Nurcu Stacji.

7/ Pan Mirosław Wierchow – Dyrektor Gimnazjum – poinformował, że urządzenie do rozdrabniania odpadów zostało zakupione w związku z zaleceniami i jest ono mało wykorzystywane. Następnie poinformował, o zakupie zmywarko-wyparzarki i urządzenia do wyparzania jaj do kuchni w szkole w Nurcu-Stacji.

 

8/ Pan Jan Demianowicz – Radny, Chanie Chursy – zapytał, dlaczego dzieci z kol. Nurzec nie są zabierane z drogi Siemichocze – Augustynka  - Nurczyk lecz musza dochodzić do drogi równoległej około 1 km.

 

9/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – poinformował, że w okręgu wyborczym nr 2został zgłoszony tylko jeden kandydat na radnego w związku z tym nie będzie przeprowadzone głosowanie. Mieszkańcy tego okręgu będą głosowali tylko na radnych do Rady powiatu i sejmiku województwa oraz na Wójta.

 

10/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – w związku z zakończeniem kadencji rady podziękowała Radnym za współpracę.

 

11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – podziękował za współpracę radnym, Wójtowi i pracownikom.

 

            Na tym obrady Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski zamknął obrady XXVII sesji Rady Gminy.

 

Protokołowała:                                                Przewodniczący Rady

 

E. Naumiuk                                                        Zenon Podbielski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2006-12-29

Data modyfikacji: 2006-12-29

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2006-12-29