Protokół Nr VII/11

P R O T O K O Ł  Nr VII/11

z VII Sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytej w dniu 7 września 2011 r.

 

            Obrady VII sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja odbyły się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Nurcu-Stacji.

 

            Obrady rozpoczęto o godz. 1000, a zakończono o godz.1425.

 

            Rada liczy 15 radnych, obecnych na posiedzeniu sesji było 14 radnych.

 

Radni obecni:

 

1.      Jezierska Katarzyna                   - Nurzec-Stacja             

2.   Rosa Antonina                           - Nurzec-Stacja   

3.   Olesiński Zbigniew                    - Nurzec-Stacja 

4.   Podbielski Zenon                        - Nurzec-Stacja

5.   Szpański Jan                              -  Nurzec-Stacja 

6.   Grzyb Kamil                              - Zalesie     

7.   Pachwicewicz Aleksander         -  Żerczyce          

8.   Kozulko Małgorzata                    Nurzec  

9.      Olesiuk Jerzy                             - Tymianka 

10. Muszkatel Michał                      - Wólka Nurzecka  

11. Nikiforuk Jarosław                    - Siemichocze           

12.  Barańczuk Jerzy                        - Wyczółki              

13.  Miler-Wawrzyniak Magdalena  - Nurzec-Stacja        

14.  Karpiuk Wiktor                         - Moszczona Pańska

 

Radni nieobecni:

 

1.  Nalewajek Piotr                          - Nurzec-Stacja

         

Spoza Rady w sesji udział wzięli:

 

1/  Pan Piotr Jaszczuk – Wójt,

2/ Pan Jan Markiewicz – Radny Rady Powiatu Siemiatyckiego,

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy,

4/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

5/ Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Nurzec-Stacja,

6/ Sołtysi.

/Listy obecności w załączeniu/          Zał. Nr 1.

 

            Obradom VII sesji Rady Gminy przewodniczył Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

 

Do punktu 1-go

 

            Przewodniczący obrad otwierając obrady stwierdził, iż ilość obecnych na sali radnych zabezpiecza regulaminowe quorum, przy którym może obradować i podejmować uchwały Rada Gminy.

 

            Następnie powitał radnych Gminy Nurcu-Stacja, Radnego Rady Powiatu Siemiatyckiego Pana Jana Markiewicza, Pana Piotra Jaszczuka Wójta, sołtysów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz wszystkich obecnych.

 

            Przewodniczący obrad poinformował, że protokół z VI sesji wyłożony był do wglądu radnych i obecnie znajduje na sali obrad. Zapytał, czy są uwagi do protokołu z VI sesji Rady Gminy.

 

            Uwag do protokołu z VI sesji Rady Gminy nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania protokół z VI sesji Rady Gminy Nurzec-Stacja został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

 

Do punktu 2-go

 

W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy Pan Podbielski przedstawił proponowany porządek obrad a następnie zapytał, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

 

Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad i rozpatrzenie dodatkowo dwóch projektów uchwał tj.:

1/ w sprawie określenia gminnych jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, które gromadzą dochody określone w uchwale na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania. Konieczność podjęcia tej uchwały powstała w związku z utworzeniem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.

2/ w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Budowa i rozbudowa ciągu ulic w miejscowości Nurzec-Stacja w zakresie ul. Pogodnej, Słonecznej, Lipowej, Klonowej, Wodociągowej i Młyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II – Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój. Podjęcie tej uchwały jest konieczne w związku z zamiarem składania wniosku o dofinansowanie z funduszy pomocowych.

 

            Uwag do zgłoszonego wniosku w sprawie wprowadzenia zmian w porządku obrad nie wniesiono.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski przedstawił proponowany porządek obrad wraz ze zmianami.

 

Uwag do proponowanego porządku obrad wraz ze zmianą nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego glosowania porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych. A brzmi on następująco:

1.Otwarcie obrad i przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Gminy.

2. Przyjęcie porządku obrad.

3. Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Nurzec-Stacja.

4. Interpelacje i zapytania radnych.

5. Informacja o realizacji budżetu gminy za I półrocze 2011 r.

6.Podjęcie uchwał w sprawach:

1/ Wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego.

2/ Zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.

3/ Ustalenia czasu zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz ustalenia opłat, za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja.

4/ Określenia wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

5/ Określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierząt i ich części.

6/ Zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja. – (2 uchwały).

7/ Nadania statutu Sołectwu Szumiłówka.

8/ Załatwienia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji.

9/ Udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na wykonanie dokumentacji technicznej na rozbudowę drogi powiatowej nr 1716Bdo drogi 1766B – Nurczyk – Żerczyce i odcinka drogi powiatowej nr 1766B Milejczyce – Klukowicze w miejscowości Nurzec.

10/ Określenia gminnych jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, które gromadzą dochody określone w uchwale na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania.

11/ Zmiany w budżecie gminy na 2011 rok.

12/ Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020.

13/ Zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Budowa i rozbudowa ciągu ulic w miejscowości Nurzec-Stacja w zakresie ul. Pogodnej, Słonecznej, Lipowej, Klonowej, Wodociągowej i Młyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II – Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój”.

7.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

8. Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 3-go:

 

            Informację o realizacji uchwał i zadań gminy w okresie między sesjami przedstawił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt Gminy.

/Informacja o realizacji uchwał w załączeniu/ Zał. Nr 2.

Następnie poinformował o realizacji zadań w okresie między sesjami tj. od 14 czerwca do 7 września br.  I tak:

- Dzisiejsza sesja była planowana w późniejszym terminie, lecz z uwagi na konieczność zaliczenia dróg do kategorii gminnych tj. ul. Młyńskiej, Pogodnej, termin sesji został przyśpieszony.

- Podziękował radnym, sołtysom i wszystkim mieszkańcom, a szczególnie mieszkańcom Moszczony Pańskiej za udział w odbiorze nowo wybudowanych dróg tj. w Werpolu i Moszczonie Pańskiej. Nadmienił, iż w odbiorze tych dróg udział wzięli Pan Wojewoda Podlaski, Pan Robert Tyszkiewicz Poseł na Sejm, Starosta Powiatu Siemiatyckiego Pan Mikołaj Mantur.

- Omawiany okres między sesjami był okresem, w którym na terenie naszej gminy odbywały się imprezy kulturalne. Podziękował radnym, sołtysom, radom sołeckim i mieszkańcom, którzy przyczynili się do zorganizowania imprez między innymi w Zalesiu, Moszczonie Pańskiej, Żerczycach.

- W roku bieżącym odbyła się VII edycja imprezy Dzień Nurca. W dniu w którym odbywała się ta impreza występowały obfite opady deszczu i mieliśmy obawy, że impreza nie dojdzie do skutku. W godzinach popołudniowych warunki atmosferyczne uległy poprawie i impreza odbyła się. Wielu mieszkańców bawiło się wspaniale.

- Istotnym wydarzeniem w okresie między sesyjnym były obchody święta 19 sierpnia na Świętej Górze Grabarka. W uroczystościach tych wziął udział Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Bronisław Komorowski.

- W roku bieżącym był ogłoszony przez Urząd Marszałkowski i Telewizję Białystok konkurs na najlepiej i najbardziej celowe wykorzystanie środków w ramach PROW. W konkursie tym nasza gmina zajęła drugie miejsce w województwie. Pierwsze miejsce zajęła Gmina Boćki, drugie miejsce nasza gmina i trzecie miejsce zajęła Gmina Hajnówka.

Następnie poinformował o realizacji zadań inwestycyjnych realizowanych w okresie między sesjami:

- Zakończono układanie chodnika, budowę parkingu i przeniesiono ogrodzenie przy Ośrodku Zdrowia i Aptece. Pozostało do wykonania podjazd dla osób niepełnosprawnych do budynku Apteki oraz wymiana witryny. Na wymianę witryny została podpisana umowa i zleceniobiorca zrezygnował z realizacji zadania, gdyż za zaoferowaną cenę nie jest w stanie wykonać tego zadania. W związku z rezygnacją z wykonania zadania zostały naliczone kary umowne i poszukujemy nowego wykonawcy.

- Zakończono remont świetlicy w Siemichoczach. W ramach prowadzonego remontu dokonano wymiany drzwi, 4 okien, pomieszczenie zostało odmalowane, wybudowany został kominek. Obecnie zachodzi konieczność wymiany podłogi w tej świetlicy, gdyż jej obecny stan nie pasuje do całości.

- Zakończono i odebrano prace związane z budową budynku sanitariatów i oczyszczalni ścieków przy Klasztorze w Grabarce. My jako gmina byliśmy inwestorem a środki finansowe na realizację tego zadania pochodziły z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Urzędu Marszałkowskiego. Oczyszczalnia została przekazana do eksploatacji dla Wodociągów Podlaskich.

- Wykonano przyłącze do kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków Osiedla „Zielone. Wykonane przyłącze zostało przekazane do eksploatacji dla Podlaskich Wodociągów. W związku z wykonaniem przyłącza zachodziła potrzeba uruchomienia drugiego reaktora w oczyszczalni ścieków w Żerczycach. Obecnie jest już wykorzystana 1/3 możliwości tej oczyszczalni.

- Sukcesywnie realizowany jest odbiór eternitu z poszczególnych gospodarstw, które zgłosiły wnioski o odbiór eternitu.

- Ogłoszono przetarg na remont świetlicy w Litwinowiczach środki finansowe mają pochodzić z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska oraz małego projektu Lidera w Drohiczynie. Remont będzie polegał na wymianie pokrycia dachowego.

- W dniu dzisiejszym, jeśli Radni podejmą decyzję o przeznaczeniu środków finansowych, to jeszcze w tym roku chcemy dokonać wymiany więźby i pokrycia dachowego budynku Urzędu Gminy. Dotychczas corocznie naprawiano pokrycie dachowe i w dalszym ciągu przy opadach deszczu występują przecieki i niszczone są sufity i ściany poszczególnych pomieszczeń. Zniszczeniu może ulec również sprzęt będący wyposażeniem Urzędu, dlatego inwestycja ta jest celowa i konieczna.

- W zakresie gospodarowania mieniem gminy ogłoszono przetarg i dokonano sprzedaży budynku po byłej szkole w Moszczonie Pańskiej. Nieruchomość ta była wyceniona na 44 000 zł. W wyniku przetargu sprzedano ją za kwotę 67 000 zł

- Podpisano dwie umowy na dzierżawę działek w Chaniach.

 - Przyjęto na rzecz gminy trzy działki od Skarbu Państwa. Dwie działki położone są w miejscowości Chanie. Jedna z tych działek o powierzchni 1,10 ha położona jest w sąsiedztwie zbiornika wodnego, co pozwoli na powiększenie areału tego zbiornika. Następna działka w miejscowości Chanie-Chursy, z uzyskanych informacji mogą tam być pokłady żwiru.

 - Przedłużają się sprawy związane z uregulowaniem stanu prawnego nieruchomości Remizy Strażackiej w Nurcu-Stacji, świetlicy w Stołbcach oraz budynków w Syczach i Żerczycach, a uwagi na zawiłości. Mamy nadzieję, że w przyszłości uda się stan prawny tych nieruchomości uregulować.

- Podjęliśmy decyzję odnośnie zlecenia wykonania wyceny dziełek, które przejęliśmy na rzecz ulic Młyńskiej i Pogodnej. Po zmianie przepisów okazało się, że nie możemy dokonać tych czynności, dlatego zwróciliśmy się do Starostwa o prowadzenie sprawy związanej z wyceną nieruchomości przejętych na rzecz dróg.

- W związku z utworzeniem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji ogłoszono konkurs na stanowisko Dyrektora. Do konkursu wpłynęło dwie oferty. Jedna osoba, która złożyła ofertę zrezygnowała. W wyniku konkursu Dyrektorem Zespołu Szkól został Pan Robert Sobieszuk.

- W związku z planowanym odejściem na emeryturę dotychczasowego Kierownika USC, ogłoszono konkurs na te stanowisko. Do konkursu wpłynęło 6 ofert. W trakcie postępowania 4 oferty zostały odrzucone przez komisje konkursową, gdyż nie spełniały warunków. Z pośród dwóch ofert została wybrana na stanowisko Kierownika USC Pani Liana. Umowa o pracę z tą osobą zostanie nawiązana na czas określony, gdyż stanowisko te wymaga przygotowania.

- Podpisano umowę z PKS Siemiatycze  na dowożenie dzieci.

- Zwrócił się do sołtysów, radnych, aby dołożyli wszelkich starań i w terminie do 30 września złożyli wnioski o realizację zadań w zakresie funduszu sołeckiego.

 

Do punktu 4-go:

 

Interpelacje i zapytania radnych:

 

1/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – przypomniała, że w roku ubiegłym był problem z psami, które pozostały po umieszczeniu Pani Samborskiej w domu pomocy. Problem ten został rozwiązany. Obecnie występuje znowu problem psów na terenie Augustynki, gdyż pozostała suka, która się oszczeniła i ma dwa psy. Zapytała jak ten problem rozwiązać.

- Mieszkańcy zwracają uwagę na duże zakrzaczenie dróg, co nie pozwala na bezpieczny wyjazd z poszczególnych dróg.

 

2/ Pan Jarosław Nikiforuk – Radny Siemichocze – zapytał o godziny odjazdu autobusów dowożących dzieci do szkoły i przewidzianych rozwiązaniach związanych z dowożeniem dzieci.

3/ Pan Jan Szpański – Radny, Nurzec-Stacja – zwrócił się z wnioskiem do Radnego Rady Powiatu Siemiatyckiego Pana Jana Markiewicza o naprawienie drogi Nurzec-Stacja – Augustynka. Nadmienił, iż droga ta jest trudno przejezdna i zagraża bezpieczeństwu dla jej użytkowników.

- wnioskował o włączenie oświetlenia ulicznego w rejonie Urzędu Gminy. Nadmienił, iż jest to droga dojazdowa do GOUK. W pobliżu tej ulicy są siedziby wielu zakładów pracy między innymi DREWAR, SKR, Poczta, Urząd Gminy, sklep Archelan, dlatego należałoby oświetlić ten teren.

 

4/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – zwrócił uwagę na problem związany z eksploatacją oczyszczalni ścieków. Poinformował, iż otrzymał informację od użytkowników sąsiadujących działek, że rów, którym odprowadzana jest woda z oczyszczalni ścieków do rzeczki jest zarośnięty, zamulony i niedrążny, co może doprowadzić do wydostawania się przykrych zapachów w tym rejonie. Wnioskował o oczyszczenie rowu, aby zapobiec temu problemowi.

 

5/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała o problemach związanych z zapewnieniem opieki przez 1 godzinę (rano) dla dzieci dowożonych do szkoły w Siemiatyczach. W dniu wczorajszym w świetlicy przebywało około 40 dzieci ze szkoły w Nurcu-Stacji, przyjechały dwie dziewczynki dowożone do Siemiatycz. Dziewczynki te uciekły na plac szkolny i nauczyciel jest zmuszony pozostawić dzieci w świetlicy i pilnować te dziewczynki. Dziewczynka starsza używa brzydkich słów i sprzeciwia się nauczycielowi. Wnioskowała o zapewnienie opieki dla tych dziewczynek, gdyż nauczyciele przy tak dużej grupie dzieci w świetlicy, nie radzą sobie z tymi dziewczynkami.

 

6/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, czy oczyszczalnia ścieków przyjmuje nieczystości ciekłe z terenu innych gmin?

 

7/ Pan Jerzy Barańczuk -  Radny, Wyczółki – zapytał, czy w bieżącym roku będzie równanie dróg na terenie miejscowości Wyczółki? Na drodze nawieziony został żwir, dobrze byłoby, żeby jeszcze wyrównać.

 

8/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zapytał, czy byłaby możliwość odbioru eternitu z posesji Pani Szostak w miejscowości Wólka Nurzecka?

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – przypomniał, iż w dniu wczorajszym było ustalone, że należy skontaktować się z Panią Jadczuk i wyjaśnić, czy jest możliwość odbioru eternitu? Czy ktoś z osób, które złożyły wniosek zrezygnował i jest możliwość wprowadzenia nowego wniosku do odbioru eternitu.

 

9/ Pan Jerzy Olesiuk – Radny, Tymianka – zapytał, jak wygląda sprawa remontu hydroforni w Tymiance.

- sprawa budowy dróg po scaleniu w Tymiance. Drogi zostały wytyczone lecz nie wybudowane. Kto ma wykonać te zadanie wykonawca scalenia, czy samorząd?

- Sprawa dożwirowania dróg. Część dróg zostało dożwirowanych i prace zostały wstrzymane. - -  Czy będzie jeszcze żwirowanie dróg i w jakich miejscowościach?

- w miejscowości Tymianka firma budująca chodnik przy ogrodzeniu świetlicy mieszała zaprawę i w tym miejscu powstał dół. Czy zostanie to naprawione? Czy tak zostanie?

 

Do punktu 5-go:

 

            Informację z wykonania budżetu za I półrocze 2011 r. oraz uchwałę RIO w Białymstoku przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Informacja o załączeniu/ Zał. Nr 3./Uchwała RIO w załączeniu/ Zał.. Nr 4.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej w sprawie realizacji budżetu za I półrocze 2011 r. przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

            Uwag do przedstawionej informacji nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 radnych pozytywnie zaopiniowano i przyjęto omawianą informację.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.

 

Wznowienie obrad.

Do punktu 6-go:

 

Podjęcie uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

   Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego przedstawił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 6.

 

            Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

            Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja na rzecz użytkownika wieczystego została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/50/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

Do p. punktu 2-go:

 

            Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Olga Naumnik. Przed przystąpieniem do omawiania projektu uchwały Pani Olga Naumnik poinformowała, że każdy nauczyciel musi osiągną średnią w swoim przedziale awansu zawodowego. Nasi nauczyciele nie mają godzin ponad wymiarowych i nie osiągają średnich wynagrodzeń. dlatego w miesiącu styczniu musimy wypłacać wysokie dodatki wyrównawcze. W związku z powyższym zaproponowano podniesie dodatków wymienionych w projekcie uchwały.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

            Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Nurzec-Stacja została podjęta 12 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/51/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

Do p. punktu 3-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia czasu zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz ustalenia opłat, za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja omówiła Pani Olga Naumnik.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie ustalenia czasu zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz ustalenia opłat, za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – zapytał, czy dziecko, którego rodzice nie będą wnosić opłat za dodatkowe zajęcia, może przebywać na terenie przedszkola do czasu jego odjazdu? Nadmienił, iż słyszał takie opinie, że nie bardzo jest możliwość, żeby dziecko przebywało w świetlicy, gdy są prowadzone zajęcia z dziećmi, które wnoszą opłaty. Dziecko takie nie objęte zajęciami przebywając w świetlicy będzie się nudzić.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż do tej pory tak było zorganizowane, że dzieci dojeżdżające przebywały na terenie przedszkola.

 

3/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż zgodnie z uchwałą dziecko, które przywiezione zostanie do przedszkola między godz. 7 a 8 musi wnosić opłaty za tę godzinę. Zapytał, czy nie byłoby możliwości zapisu w uchwale, że czas przebywania dziecka w przedszkolu w godz. 700 do 1300 jest czasem bezpłatnym.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż czas przyjścia dziecka do przedszkola między godziną 700 a godz. 800 powinien być uwzględniony jako czas bezpłatny.

 

5/ Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – wnioskował, aby wydłużyć o tę godzinę czas pobytu dziecka od godz. 1300 do odjazdu autobusu.

 

6/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż rodzic dziecka, które przyjedzie do przedszkola przed godz. 8 będzie musiał wnosić opłaty.

 

7/ Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że pierwszy kurs autobusu przywozi dzieci o godz. 7.

 

8/ Pani Olga Naumnik – wyjaśniła, że w bieżącym roku szkolnym nie ma przyjazdu autobusu o godz. 700.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie możemy różnicować opłat w zależności od godzin przyjazdu autobusu, dlatego powinien być określony czas jako bezpłatny od godz. 700 do godz. 1300.

 

10/ Pani Olga Naumnik – wyjaśniła, iż zgodnie z ustawą bezpłatnie jest minimum programowe obejmujące 5 godzin, dlatego musi być zapis, że od godz. 800 do godz. 1300. Czas od godz. 700 do godz. 800 jest czasem na przyjście dzieci do przedszkola /zbiórka dzieci/.

 

11/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy przy obecnych ustaleniach zgodnie z projektem uchwały, za czas przebywania dzieci w przedszkolu pomiędzy godz. 700 a  800 rodzice będą musieli wnosić opłaty.

 

12/ Pani Olga Naumnik – wyjaśniła, iż za pobyt dziecka w przedszkolu w godz. 700 a 800 rodzice nie będą musieli wnosić opłat pomimo braku zapisu w uchwale. Opłaty będą wnoszone za pobyt po godz. 13-tej.

 

13/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – potwierdził, iż wyjaśnienia Pani Olgi Naumnik są prawidłowe i opłaty będą wnoszone za pobyt po godz. 13-tej.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia czasu zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz ustalenia opłat, za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie ustalenia czasu zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz ustalenia opłat, za świadczenia przedszkola prowadzonego przez Gminę Nurzec-Stacja została podjęta 13 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/52/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 14.

 

Do p. punktu 4-go:

 

      Projekt uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych omówił Pan Krzysztof  Popławski – referent Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – zwrócił uwagę na problemy związane z wnoszeniem opłat za usługi w zakresie zaopatrzenia w wodę jak i wywóz nieczystości. Uważa, że przedstawiciele tych firm powinni pobierać opłaty podczas roznoszenia faktur do zapłaty, gdyż mieszkańcy chcąc opłacić fakturę muszą jechać do Nurca-Stacji, a z takim wyjazdem wiążą się dodatkowe koszty.

 

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż od miesiąca stycznia 2012 opłaty za wywóz nieczystości będą wnoszone do gminy w formie podatku. Do tego czasu musimy stosować się do obecnych zasad ustalonych przez firmy.

 

3/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – zapytał, co ma zrobić mieszkaniec, który posiada gruz po remoncie i inne zanieczyszczenia typu remontowego.

 

4/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż osoba posiadająca większe ilości odpadów komunalnych powinna zamówić kontener w Przedsiębiorstwie Usług Komunalnych świadczącym usługi na danym terenie. Przedsiębiorstwo takie chętnie podstawi kontener za odpłatnością.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/53/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

Do p. punktu 5-go:

 

      Projekt uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierząt i ich części omówił Pan Krzysztof Popławski – Referent Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierząt i ich części przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – zapytała, czy na terenie gminy jest zainteresowanie utworzeniem działalności określonej w uchwale a w szczególności w zakresie schronisk dla zwierząt?

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na terenie gminy nie mamy przedsiębiorstw świadczących usługi w omawianym zakresie, mamy tylko podpisane umowy z przedsiębiorstwami świadczącymi takie usługi. Omawiana uchwała jest potrzebna na przyszłość, gdyby pojawiły się osoby zainteresowane utworzeniem takiej działalności.

 

3/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – poprosił, aby korzystając z obecności sołtysów  przedstawić adresy firm z którymi zostały podpisane umowy na odbiór padłych zwierząt jak i bezdomnych zwierząt.

 

4/ Pan Krzysztof  Popławski – Referent Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż informację o firmach, z którymi zostały podpisane umowy na odbiór padłych zwierząt były przekazane sołtysom. W kwestii przypomnienia poinformował, iż na odbiór padłych zwierząt została podpisana umowa z firmą „Skórzec”. Firma ta nieodpłatnie odbiera padłe zwierzęta z terenu naszej gminy. Na odbiór zwierząt bezdomnych mamy podpisaną umowę z Firmą Kala w Wasilkowie.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierząt i ich części

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierząt i ich części została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/54/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

Do p.punktu 6-go:

 

Projekty uchwał w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy. Nadmieniła, że uchwała, która dotyczy ulic Młyńskiej, Wodociągowej i Słonecznej jest uchwałą zmieniającą uchwałę Nr XXVII/164/06 w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych Gminy Nurzec-Stacja. Konieczność zmiany tej uchwały wynikła w związku ze zmianą nr geodezyjnych. Natomiast uchwała dotycząca zaliczenia ul. Pogodnej i określenia jej przebiegu jest konieczna z uwagi na zaliczenie tej ulicy do dróg kategorii dróg gminnych. Do projektów tych uchwał mamy pozytywną opinię Zarządu Powiatu Siemiatyckiego.

/Projekty uchwał w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektów uchwał w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 22

 

Uwag do projektów uchwał i opinii komisji nie wniesiono.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/55/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 23.

 

Następnie Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja.

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych na terenie Gminy Nurzec-Stacja została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/56/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 24.

 

Do p. punktu 7-go:

 

      Projekt uchwały w sprawie nadania statutu Sołectwu Szumiłówka omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 25.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie nadania statutu Sołectwu Szumiłówka przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 26

 

Uwag do projektów uchwał i opinii komisji nie wniesiono.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie nadania statutu Sołectwu Szumiłówka..

 

            W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie nadania statutu Sołectwu Szumiłówka została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/57/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 27.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.

 

Wznowienie obrad.

 

Do p. punktu 8-go:

 

            Skargę na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy.

/Kopia skargi w załączeniu/ Zał. Nr 28

 

Opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego dotyczącego skargi Pana Zdzisława Wysockiego zam. Nurzec-Stacja na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 29.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zabierając głos w dyskusji nad rozpatrywaną skargą stwierdził, iż działania GOPS w zakresie pomocy dla Pana Pisarka są prawidłowe. Biorąc pod uwagę, że Pan Pisarek jest osobą pełnosprawną, tylko niezaradną życiowo, nie mamy pewności, że będzie on chciał przebywać w domu pomocy. Czy mając postanowienie Sądu Policja będzie mogła interweniować, jeżeli Pan ten opuści samowolnie miejsce zakwaterowania?

 

2/ Pani Bożena Szyszko – Kierownik GOPS w Nurcu-Stacji – wyjaśniła, że Policja może dowieźć pesjonariusza do domu pomocy. Dyrektor Domu Pomocy zostanie poinformowany, że może być taka sytuacja, że Pan ten może samowolnie opuścić dom pomocy. Dom pomocy jest ośrodkiem otwartym i pensjonariusze mogą wychodzić i wracać wieczorem. W sytuacji, jeśli będzie się powtarzać, że Pan ten nie wraca do domu pomocy Dyrektor może wydać decyzję o skreśleniu z listy pensjonariusz. GOPS, ze swojej strony wykonał wszystkie możliwości administracyjne.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie załatwienia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji w którym uznaje się skargę za bezzasadną.

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie załatwienia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nurcu-Stacji w której uznaje się skargę za bezzasadną została podjęta 13 głosami za, 1 głosem przeciw, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/58/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 30.

 

Do p. punktu 9-go:

 

 Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na wykonanie dokumentacji technicznej na rozbudowę drogi powiatowej nr 1716Bdo drogi 1766B – Nurczyk – Żerczyce i odcinka drogi powiatowej nr 1766B Milejczyce – Klukowicze w miejscowości Nurzec omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 31.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na wykonanie dokumentacji technicznej na rozbudowę drogi powiatowej nr 1716Bdo drogi 1766B – Nurczyk – Żerczyce i odcinka drogi powiatowej nr 1766B Milejczyce – Klukowicze w miejscowości Nurzec przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 32.

 

            Uwag do projektu uchwały i opinii komisji nie wniesiono.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na wykonanie dokumentacji technicznej na rozbudowę drogi powiatowej nr 1716Bdo drogi 1766B – Nurczyk – Żerczyce i odcinka drogi powiatowej nr 1766B Milejczyce – Klukowicze w miejscowości Nurzec.

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Siemiatyckiemu na wykonanie dokumentacji technicznej na rozbudowę drogi powiatowej nr 1716Bdo drogi 1766B – Nurczyk – Żerczyce i odcinka drogi powiatowej nr 1766B Milejczyce – Klukowicze w miejscowości Nurzec została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/59/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 33.

 .

Do p. punktu 10-go:

 

           Projekt uchwały w sprawie określenia gminnych jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, które gromadzą dochody określone w uchwale na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 34.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie określenia gminnych jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, które gromadzą dochody określone w uchwale na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania.

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie określenia gminnych jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, które gromadzą dochody określone w uchwale na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzania została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/60/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 35.

 

Do p. punktu 11-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2011 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 36.

 

Opinię Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok przedstawił Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 37.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, kto jest nowym właścicielem nieruchomości i budynku w Moszczonie Pańskiej?

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nowym właścicielem jest Pan Mudel Jan mieszkaniec Moszczony Pańskiej.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok..

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 rok została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/61/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 38.

 

Do p. punktu 12-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020 omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 39.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020.

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020 została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/62/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 40.

 

Do p. punktu 13-go:

 

Projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Budowa i rozbudowa ciągu ulic w miejscowości Nurzec-Stacja w zakresie ul. Pogodnej, Słonecznej, Lipowej, Klonowej, Wodociągowej i Młyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II – Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój” omówił Pan Piotr Jaszczuk – Wójt. Nadmienił, iż podjęcie tej uchwały jest konieczne, aby można było złożyć wniosek o dofinansowanie z Narodowego Programu przebudowy dróg. Nabór wniosków został przewidziany do dnia 9 października 2011 r., aby gmina mogła złożyć wniosek o dofinansowanie musimy mieć zabezpieczone środki własne.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 41

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że środki, jakie musimy zabezpieczyć na realizację tego zadania wynoszą 3 642 668 zł, jest to wartość kosztorysowa, którą musimy przedstawić przy składaniu wniosku. Jest to jak gdyby uchwała intencyjna. W sytuacji jeśli nie otrzymamy dofinansowania nie będziemy musieli tego zadania realizować.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – zapytała, w ilu procentach kosztów inwestycji jest możliwe uzyskanie dofinansowania z tego programu?

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż dofinansowanie jest możliwe w 30% nie więcej niż 1 mln zł, z tym, że niektóre koszty przewidziane w kosztorysie, który opiewa na 3 600 000 zł nie są kosztami kwalifikowany do dofinansowania. Nie zostaną uwzględnione koszty związane z przebudową linii energetycznej, a mamy przebudować linię na ul. Pogodnej i Młyńskiej. Mamy nadzieję, że po przetargu koszt inwestycji będzie mniejszy i będzie kształtował się w wysokości około 2 800 000 zł. Przewidywane dofinansowanie wyniesie około 800 000 zł, pozostałą kwotę musimy zabezpieczyć z własnego budżetu gminy. Nadmienił, iż nie mamy pewności, że otrzymamy dofinansowanie, gdyż na 2012 rok przewidziane środki na dofinansowanie są o wiele mniejsze w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na nasze województwo na przebudowę dróg gminnych przewidziane jest tylko około 7 mln zł. Przeliczając tę kwotę na 120 gmin to szanse na otrzymanie dofinansowania są znikome, chociaż w naszej ocenie wniosek nasz powinien być oceniony dość wysoko. Drogi nasze mają kontakt z drogą powiatową, jest duża liczba mieszkańców, którzy zamieszkują przy tej drodze. Kończąc poinformował, iz wysoki koszt tej inwestycji związany jest z tym, że musimy wybudować kanalizację odprowadzająca wodę oraz wypłacić należności za wywłaszczone nieruchomości.

 

3/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż maksymalna kwota dofinansowania jest 1 mln zł. Zapytał jaka jest minimalna kwota dofinansowania?

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż jeśli wniosek zostanie pozytywnie oceniony i przyznane zostanie dofinansowanie to wyniesie ono 30% wartości inwestycji w/g kosztów kwalifikowanych nie więcej niż 1 mln zł.

 

Przewodniczący obrad Pan Zenon Podbielski poddał pod glosowanie projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Budowa i rozbudowa ciągu ulic w miejscowości Nurzec-Stacja w zakresie ul. Pogodnej, Słonecznej, Lipowej, Klonowej, Wodociągowej i Młyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II – Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój”.

 

W wyniku jawnego glosowania uchwała w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Gminy Nurzec-Stacja na realizację zadania „Budowa i rozbudowa ciągu ulic w miejscowości Nurzec-Stacja w zakresie ul. Pogodnej, Słonecznej, Lipowej, Klonowej, Wodociągowej i Młyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowanego w Gminie Nurzec-Stacja w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - Etap II – Bezpieczeństwo – Dostępność - Rozwój” została podjęta jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 radnych.

/Uchwała Nr VII/63/2011 w załączeniu/ Zał. Nr 42.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.

Wznowienie obrad.

 

Do punktu 7-go:

 

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych:

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zgłoszony wniosek dotyczący odbioru psów w miejscowości Augustynka. Wyjaśnił, iż psy, z gospodarstwa Pani, którą umieszczono w Domu Pomocy zostały zabrane. Dotychczas nie mieliśmy informacji, że są tam jeszcze psy.

 

     - Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak – Radna, Augustynka – poinformowała, że pozostała suczka, która się oszczeniła i znowu są psy przy tej posesji.

 

     - Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wszystkie psy zostały zabrane. Skoro jest taka informacja to zostanie sprawdzone i podjęte będą działania w tej sprawie.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek dotyczący odkrzaczenia dróg. Wyjaśnił, iż sukcesywnie odkrzaczane są drogi. Odkrzaczona została droga powiatowa od Nurca-Stacji w kierunku Borysowszczyzna. Obecnie odkrzaczamy drogę w miejscowości Zalesie. Chcąc, aby utrzymać w odpowiednim stanie pobocze dróg musielibyśmy zwiększyć liczbę pracowników. Nadmienił, iż w roku 2011 nie otrzymaliśmy pracowników ze skierowaniem z Biura Pracy, którzy by wykonywali prace w zakresie odkrzaczenia dróg. Mieszkańcy również nie są zainteresowani pozyskaniem opału z poboczy dróg, gdyż są małe drzewa. Przy obecnym zatrudnieniu trudno jest odkrzaczyć wszystkie drogi.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował, aby nawiązać kontakt z firmą, która nieodpłatnie wykonuje prace związane z usuwaniem zakrzaczeń z poboczy dróg.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż firma ta może podpisać umowę na oczyszczenie poboczy drogi jeśli występują drzewa większe. Na oczyszczenie poboczy, gdzie zadrzewienie jest poniżej pięciu lat nie ma chętnych do wykonania prac. Rozwiązaniem tego problemu byłoby zwiększenie wydatków w budżecie gminy, z przeznaczeniem na zatrudnienie pracowników, którzy by zajmowali się utrzymaniem poboczy dróg.

 

- Pan Jan Markiewicz – Radny Rady Powiatu – poinformował, iż Powiatowy Zarząd Dróg podpisał umowę z firmą, z Bielska Podlaskiego, która wykonuje prace związane z utrzymaniem poboczy dróg przez tydzień czasu na terenie naszego powiatu a następny na swoim terenie. Firma ta oczyściła pobocze drogi Nurzec-Stacja – Borysowszczyzna. Następnie ma oczyścić pobocze drogi Siemichocze – Telatycze. Zaproponował, aby sołtysi zgłaszali potrzebę oczyszczenia poboczy dróg do PZD i sukcesywnie prace te zostaną wykonane.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie dotyczące rozwiązania problemów związanych z dowożeniem dzieci. Wyjaśnił, iż na początku roku szkolnego były sygnały dotyczące przystanków autobusu, gdyż dzieci oczekiwały w różnych punktach. Nadmienił, iż organizując dowożenie w bieżącym roku szkolnym nie mieliśmy wniosków od rodziców o zorganizowanie dodatkowych przystanków, więc pozostawiono je w tych miejscach, gdzie funkcjonowały w roku poprzednim. Problem związany z dowożeniem powstał również, dlatego, że w bieżącym roku szkolnym dzieci dowożone są trzema autobusami i nie zawsze dziecko wiedziało, którym autobusem będzie dowożone i na którym przystanku ma wsiadać. W celu wyeliminowania tego problemu każde dziecko otrzyma informację o godzinach przyjazdu autobusu i miejscu usytuowania przystanku, z którego będzie zabierane.

 

- Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – zapytał, jak będzie rozwiązana sprawa dowożenia dzieci Jurczaków.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż autobus, który zabiera dzieci z Augustynki od poniedziałku będzie miał wydłużony kurs do Siemichocz, przy skrzyżowaniu dróg w Siemichoczach będzie zawracał i tam będzie zabierał część dzieci.

 

- mieszkaniec gminy – zapytała, dlaczego autobus nie może jechać drogą żwirową i tam zabierać dzieci Państwa Jurczaków.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż droga o nawierzchni żwirowej jest drogą Nadleśnictwa. Na drodze tej często składowane jest drewno, co utrudnia przejazd tę drogą.

 

- Pan Jurczak – poinformował, iż dotychczas dowoził 3 km swoje dzieci do Szkoły w Siemichoczach. Obecnie znowu dzieci muszą dochodzić do przystanku autobusu około 1,5 km. W okresie zimowym droga nie jest odśnieżona i dzieci będą miały trudności z dojściem do przystanku autobusu. Wnioskował, aby autobus szkolny jeździł drogą żwirową i zabierał dzieci z przystanku przy jego posesji. Kończąc stwierdził, iż droga przebiega przez jego pole, a skoro gmina zrobiła tą drogę to niech o nią dba.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż skoro droga ta przebiega przez teren prywatny to musimy zaprzestać jej utrzymywania a w pierwszej kolejności ustalić przebieg drogi.

 

- Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że inne dzieci również dochodzą do szkoły nawet ponad dwa km np. w Nurcu-Stacji z ul. Leśnej, czy Zakątnej.

 

- Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – zapytał, jak będzie z odwożeniem dzieci ze szkoły? Czy będzie trzy autobusy? Czy dwa autobusy będzie odwoziło dzieci?

 

 - Pani Katarzyna Jezierska – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że o godz. 14,30     dwa autobusy jednocześnie odwozi dzieci w kierunku Siemichocz.

 

- Pan Jarosław Nikiforuk – Radny, Siemichocze – zapytał, czy jeśli będą wolne miejsca dziecko może odjechać innym autobusem?

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że w każdym autobusie jest opiekunka, która ma wykazy dzieci i odpowiada za ich dowożenia, dlatego dziecko powinno jeździć tym autobusem, do którego jest przypisane. W dniu jutrzejszym każdemu dziecku zostanie przekazana informacja, którym autobusem będzie dowożone, o której godzinie i z jakiego przystanku będzie zabierane i przywożone. Rodzice po zapoznaniu z harmonogramem będą mogli wnieść uwagi, aby od poniedziałku rozwiązać problem związany z dowożeniem.

 

  1. Pan Jan Markiewicz – Radny, Rady Powiatu Siemiatyckiego – udzielił odpowiedzi na zapytanie Pana Jana Szpańskiego dotyczące naprawy drogi Nurzec-Stacja – Augustynka tj. od posesji Pana Błażejaka do skrzyżowania z droga w kierunku Borysowszczyzna. Poinformował, iż powiat nie dysponuje środkami finansowymi na naprawę tej drogi. Przewiduje, że może uda się wygospodarować środki finansowe i naprawić ten odcinek drogi w pierwszej kolejności.

    

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, kiedy zostanie naprawiona droga Nurzec-Stacja – Augustynka, gdyż pierwsza kolejność nie określa terminu. Mówi się o braku pieniędzy na naprawienie tego odcinka droga, natomiast w „Głosie Siemiatycz” napisane jest, że na terenie innych gmin opracowywane są nowe projekty na budowę dróg, między innymi droga Dziadkowice – Osmola, Milejczyce - Miedwieżyki. Uważa, że należy dołożyć wszelkich starań, aby drogi, których budowa była obiecana zostały wybudowane, a w szczególności jeszcze w tym roku powinna być naprawiona droga Nurzec-Stacja – Augustynka.

 

- Pan Jan Markiewicz – Radny Rady Powiatu Siemiatyckiego – poinformował, iż przebudowa drogi Milejczyce Miedwieżyki jest przewidziana w ramach projektu w ramach współpracy Polska – Białoruś – Ukraina. Zapewnił, iż będzie dokładał starań, aby droga Nurzec-Stacja – Augustynka została naprawiona.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – stwierdził, iż miała być opracowana dokumentacja na budowę drogi Klukowicze – Wyczółki i jak dotychczas nic nie zostało wykonane.

 

- Pani Alfreda Siedlecka – Sołtys Sołectwa Klukowicze Kolonia – wnioskowała o przyśpieszenie prac związanych z przebudową drogi Klukowicze – Wyczółki. W poprzednim okresie miała być wybudowana droga Koterka – Tokary – Klukowicze – Wyczółki. Wybudowana została droga na odcinku Koterka – Tokary, a odcinek drogi Klukowicze – Wyczółki został pominięty. Nastepnie wnioskowała o odkrzaczenie poboczy drogi Tokary-Klukowicze. Kończąc poinformowała, że na słupie energetycznym, na jej posesji, który jest przechylony usytuowane jest gniazdo bociana. Wnioskowała o naprawienie gniazda, bądź przeniesienie na inny słup

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż Radny Rady Powiatu sam nie może podjąć wiążącej odpowiedzi na zgłaszane problemy. Zaproponował, aby na najbliższą sesję zaprosić Starostę Powiatu Siemiatyckiego i Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg, którzy by udzielili wyjaśnień związanych z rozwiązaniem nurtujących nas problemów w zakresie drogownictwa.

 

  1. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy udzielił odpowiedzi na zapytanie Pana Jana Szpańskiego dotyczące oświetlenia przy Urzędzie Gminy. Wyjaśnił, iż oświetlenie zostanie naprawione.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk  - Wójt – udzielił odpowiedzi na wniosek Radnego Pana Aleksandra Pachwicewicza dotyczący oczyszczenia kanału zrzutowego z oczyszczalni ścieków. Poinformował, że kanał zrzutowy z oczyszczalni jest oczyszczony. Problem dotyczy rowu melioracyjnego. Rowy melioracyjne po rozwiązaniu Gminnej Spółki Wodnej, zgodnie z zobowiązaniem mieszkańców miały być czyszczone przez poszczególnych właścicieli działek przyległych do rowu. Obecnie prace te nie są wykonywane przez mieszkańców, a trudno jest wymagać od Podlaskich Wodociągów, aby czyścili cały rów melioracyjny.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż nasza oczyszczalnia jest oczyszczalnia mechaniczno – biologiczną. Przy zrzucie z oczyszczalni pozostaje osad. Proponował, aby obniżyć zastawkę i wówczas woda nie bedzie zatrzymywana i łatwiej wypłyną zanieczyszczenia.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż są prowadzone badania i zrzut jest prawidłowy. Przy oczyszczalni jest zainstalowany filtr, który zbiera grubsze osady i są one składowane przy oczyszczalni. Odprowadzana jest praktycznie czysta woda. Problem jest z tym, że rów melioracyjny od szeregu lat nie jest czyszczony, dlatego należy oczyścić rów melioracyjny.

 

- Pan Zenon Podbielski – poinformował, że z uwagi na zastawę osady są zatrzymywane, dlatego należałoby obniżyć zastawkę.

 

- Pan Aleksander Pachwicewicz – Radny, Żerczyce – poinformował, iż z wypowiedzi mieszkańców wynika, że należałoby udrożnić rów na odcinku zrzutowym z oczyszczalni.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił, odpowiedzi na wniosek Radnej Katarzyny Jezierskiej dotyczący zapewnienia opieki dla dzieci dowożonych do Szkoły w Siemiatyczach. Poinformował, że opiekunki, które są zatrudnione przy dowożeniu dzieci w czasie, kiedy dzieci oczekują na przejazd do szkoły w Siemiatyczach są w innym autobusie. Zaproponował, że wspólnie z Dyrektorem Szkoły postara się problem opieki przez 1 godzinę, nad tą dwójką dzieci rozwiązać, gdyż trudno jest zatrudniać dodatkową osobę do opieki przez 1 godzinę nad tą dwójką dzieci.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnej Pani Antoniny Rosa dotyczące przyjmowania nieczystości ciekłych z terenu innych gmin. Wyjaśnił, iż nie ma możliwości odbioru nieczystości płynnych od mieszkańców z terenu innych gmin.

 

  1. Pan Krzysztof Popławski – referent Urzędu Gminy – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Pana Jerzego Barańczuka dotyczące równania dróg gminnych. Poinformował, że drogi gminne będą równane wtedy, gdy pozwolą na to warunki atmosferyczne.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w chwili obecnej są sprzyjające warunki atmosferyczne do równania dróg.

 

- Pan Krzysztof Popławski – Referent Urzędu Gminy - wyjasnił, iż dotychczas problem związany z równaniem dróg nie był zgłaszany. Skoro jest taka potrzeba musimy nawiązać kontakt z firmą świadczącą te usługi i nie wiemy czy w tym czasie, kiedy firma będzie miała możliwość wykonania usługi będą sprzyjające warunki atmosferyczne do wykonania zadania.

 

- Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, że droga do Borysowszczyzny została odkrzaczona lecz tablica informacyjna z nazwą miejscowości jest nieczytelna. Wnioskował o wymianę tablicy z nazwą miejscowości.

- Poinformował, że od wiosny wnioskował o wyrównanie dróg we wsi Borysowszczyzna i prace nie zostały wykonane.

 

- Dożwirować drogę do Pana Bajeny, do którego raz w miesiącu dowożone są płyny do dializ i w okresie opadów będą problemy z dojazdem. W okresie wiosennym było dowiezione cztery wywrotki żwiru i należy dożwirować dalszy odcinek drogi.

 

- Pan Krzysztof Popławski – Referent Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż doga do Pana Bajeny została szczególnie potraktowana. Została ona orowowana i dożwirowana. Obecnie nawierzchnia tej drogi jest w stanie dość dobrym.

 

- Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, że obecnie, gdy jest sucho droga ta jest w dobrym stanie, natomiast po opadach deszczu stanie się ona trudno przejezdna, jeśli nie zostanie dożwirowana. Nadmienił, iż firma dowożąca płyn do dializ przywozi go dużym samochodem, gdyż w jednym czasie płyn jest rozwożony po całym terenie.

 

  1. Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, że wniosek w sprawie odbioru eternitu z posesji Pani Szostak został już załatwiony, dlatego nie żąda odpowiedzi.

 

  1. Pani Irena Kowalewicz – Kierownik Referatu Rozwoju Gminy – udzieliła odpowiedzi na zapytanie Radnego Jerzego Olesiuka dotyczące remontu hydroforni w Tymiance. Poinformowała, że w dniu dzisiejszym otrzymaliśmy zwrotne zgłoszenie dotyczące wykonania robót remontowych w hydroforni w Tymiance i Klukowiczach. Zgodnie z tym zgłoszeniem prace remontowe mogą się rozpocząć nie wcześniej niż 20 września br., jeżeli chodzi o fizycznie to takie pisma poszły do Wodociągów Podlaskich i czekamy na wykonanie.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Pana Jerzego Olesiuka dotyczące urządzenia dróg poscaleniowych. Poinformował, iż problem z budową dróg poscaleniowych istnieje w całym kraju, dlatego prawdopodobnie już od 2012 r. ma powstać program z którego fundusze przewidziane będą na budowę tych dróg. Do tej pory zadanie w zakresie budowy tych dróg jest zadaniem powiatu. Niektóre projekty scaleniowe uwzględniały wytyczenie i budowę dróg poscaleniowych. Na terenie naszej gminy było przeprowadzone tylko scalenie a nie przewidziano budowy dróg poscaleniowych.

 

- Pan Jan Markiewicz – Radny, Rady Powiatu – poinformował, że gdyby w planie scalenia było ujęte wybudowanie dróg poscaleniowych to wszystkie drogi byłyby już wybudowane.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, że kilkakrotnie był na interwencji u Starosty w sprawie budowy dróg poscaleniowych. W jego obecności Starosta rozmawiał z Kierownikiem wydziału geodezji, który zapewniał, iż są pieniądze na budowę dróg, tylko Wójt ma wystąpić o te środki finansowe. Kończąc zapytał, kto kłamie w tej sprawie?

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – przypomniał, iż w obecności Radnego Pana Muszkatla przeprowadził rozmowę ze Starostą i Kierownikiem Wydziału Geodezji w Starostwie. Kierownik Wydziału Geodezji poinformował, że my jako gmina mamy wystąpić o środki finansowe na przebudowę dróg poscaleniowych do Urzędu Marszałkowskiego. Przeprowadzona została rozmowa w Urzędzie Marszałkowskim i wyjaśniono, że nie są przewidziane środki finansowe na budowę dróg poscaleniowych dla gmin, gdyż jest to zadanie Starosty. Ponadto w planie scalenia powinno być ujęte urządzenie dróg poscaleniowych i wówczas byłyby środki finansowe przewidziane na ten cel. W planach scalenia na terenie naszej gminy zadanie w zakresie urządzenia dróg nie zostało uwzględnione.

 

- Pan Michał Muszkatel – Radny, Wólka Nurzecka – poinformował, iż na zebraniu we wsi Wólka Nurzecka przed rozpoczęciem scalenia informował przedstawiciel geodezji, że zostanie przeprowadzone scalenie wraz z budową dróg poscaleniowych.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że my jako gmina nie jesteśmy właścicielem dróg poscaleniowych, tylko osobą władającą. Właścicielem tych dróg jest Skarb Państwa. Obecnie mamy już wypisy dróg poscaleniowych i wystąpiliśmy z wnioskiem o przekazanie nam, tych dróg na własność. Po przejęciu dróg na własność może wybudowanie niektórych dróg będzie możliwe.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Pana Jerzego Olesiuka – czy będzie jeszcze w tym roku żwirowanie dróg. Wyjaśnił, iż w roku bieżącym nie przewiduje się żwirowania dróg chyba, że zaszłaby taka konieczność tj. droga byłaby całkowicie nieprzejezdna. W ramach budowy zbiornika wodnego dowieziony został żwir do większości miejscowości. O jego umieszczeniu decydowali sołtys, rada sołecka i radni.

 

- Pan Mieczysław Bartosiuk – Sołtys Sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, iż rozmawiał z Panem Krzysztofem, że do miejscowości Borysowszczyzna potrzeba 30 wywrotek żwiru, a otrzymano dużo mniej.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż wydzielony będzie fundusz sołecki. Biorąc pod uwagę konieczność naprawy dróg w poszczególnych miejscowościach, mamy nadzieję, że rady sołeckie przeznaczą swoje środki finansowe za realizację zadań w tym zakresie.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż w Borysowszczyźnie wiadomym było, że trzeba będzie dowozić płyn do dializ to w pierwszej kolejności należało tam dowieźć żwir a następnie żwirować inne drogi. Trudno jest przeznaczyć 30 wywrotek żwiru na jedną wieś.

 

- Pan Artur Trochimiak – mieszkaniec sołectwa Borysowszczyzna – poinformował, że jest obecnie właścicielem działki przy drodze dojazdowej do Pana Bajeny i nie ma pewności czy droga jest właściwie usytuowana. Możliwe, że droga przebiega częściowo na jego nieruchomości.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż skoro jest taka sytuacja, to może i dobrze, że nie nasypano zbyt dużo żwiru na tej drodze.

 

- Pan Artur Trochimiak – mieszkaniec sołectwa Borysowszczyzna – wyjaśnił, iż nie będzie wnosił pretensji jeśli granice drogi zostały przesunięte. Uważa, że musi być dojazd do posesji mieszkalnej osoby chorej, która potrzebuje pomocy.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż wiadomym było w czasie wożenia żwiru, że droga ta musi być przejezdna i w pierwszej kolejności należało ją naprawić, a następnie naprawiać inne drogi. Uważa, że rada sołecka i sołtys postąpili niewłaściwie pozostawiając tę drogę do naprawy w późniejszym okresie.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt - udzielił odpowiedzi na zapytanie Pana Olesiuka dotyczące naprawy zadolenia obok chodnika przy posesji świetlicy. Poinformował, że informacja o tej sytuacji zostanie przekazana do powiatu celem załatwienia.

 

Do punktu 8-go:

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Radny, Nurzec-Stacja – poinformował, iż na terenie Osiedla „Zielone” są psy, które mają właściciela tj. Pan Stankowiak. Do Pana tego wystosowywane były pisma z Urzędu Gminy dotyczące właściwego utrzymania psów. Pan Ten nie reaguje na wezwania, a psy w dalszym ciągu chodzą po osiedlu i straszą ludzi. W dniu wczorajszym zaatakowały jedną z mieszkanek osiedla, a przed wczoraj zagryzły króliki i kury. Psy te mają zagrodę, lecz są one głodne i wyskakują. Uważa, że problem ten należy w jakiś sposób rozwiązać.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w dniu wczorajszym była przeprowadzona rozmowa z funkcjonariuszem policji o ukaranie za niewłaściwe utrzymanie psów. Uważa, że należałoby podjąć ostateczną decyzję, zabrać psy i przekazać do schroniska dla zwierząt.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – zapytał, czy jeśli jest właściciel psów to możemy je zabrać i przekazać do schroniska?

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, że jeżeli psy zagrażają dla bezpieczeństwa, to musimy przeprowadzić wszystkie procedury i umieścimy je w schronisku, żeby nie było zagrożenia dla ludzi.

 

2/ Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – poinformowała, że podobny problem jest na ul. Tartacznej. Psy przebywające przy i na posesji Pani Sadowskiej atakują ludzi. Pani Sadowska nie przyznaje się, że psy są w jej posiadaniu. W rozmowie oświadczyła, że ona również zgłaszała do Urzędu Gminy wniosek o zabranie tych psów.

 

Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że za zabranie każdego piska gmina płaci około 1000 zł, dlatego należałoby w pierwszej kolejności ustalić właściciela

 

- Pan Krzysztof Popławski – Referent Urzędu Gminy – poinformował, że Pani Sadowska nie zgłaszała wniosku o zabranie psów.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż rozpatrzy tę sprawę i postaramy się znaleźć jej rozwiązanie.

 

3/ Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, czy jest jakiś program związany z budową dróg dojazdowych do pól? Poinformował, że drogi dojazdowe do pól są coraz węższe i trudno przejezdne.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż istnieje mały program realizowany przez Urząd Marszałkowski, który jest przeznaczony na budowę dróg dojazdowych do pól. Występując o przyznanie środków finansowych na realizację tego zadania musi być opracowana dokumentacja, górna kwota dofinansowania jest określona do 50 000 zł, a koszt budowy drogi jest 150 000 do 200 000 zł.

 

- Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał czy nie byłoby możliwości wytyczenia dróg dojazdowych do pól?

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż z wytyczeniem drogi wiążą się koszty, a nie mamy pewności czy droga po wytyczeniu będzie miała zachowane swoje granice.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż za zniszczenie znaku graniczne są ustalone kary.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie potrafi udowodnić, że rolnik zniszczył znaki graniczne. Jako przykład podał drogę tzw. „Scianka”, która została wytyczona a obecnie trudno jest ustalić jej granice, gdyż rolnicy wykonując prace na polu niszczą pobocze drogi.

 

- Pan Jerzy Barańczuk – Radny, Wyczółki – zapytał, jak przedstawia się sprawa drogi na łąki w Jancewiczach?

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż jest tam prowadzone postępowanie administracyjne pomiędzy naszą gminą a powiatem Hajnowskim, ostatnio został włączony również powiat Siemiatycki, nie można ustalić granicy obrębu. Obecnie sprawa ta jest rozpatrywana przez Sąd.

 

4/ Pan Krzysztof Kołodziejczyk – Sołtys Sołectwa Zabłocie – wnioskował o dożwirowanie drogi Zabłocie – Pakaniewo Kolonia, tj. 2 wywrotki przy kanale i 1 wywrotkę przy wjeździe.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – wyjaśnił, iż droga ta nie przebiega po gruntach gminy.

 

- Pani Antonina Rosa – Radna, Nurzec-Stacja – stwierdziła, iż nie można brać pod uwagę faktu, że droga nie przebiega na gruntach gminy, lecz z uwagi na interes społeczny należy tę drogę naprawić.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie ma problemu z dowiezieniem żwiru. Droga ta przebiega na gruncie prywatnym, gdyż jest przesunięta o 10 m. Mając świadomość, że droga przebiega na gruncie prywatnym nie możemy wozić tam żwiru. Poinformował, że swego czasu nieświadomie został dowieziony żwir na drogę w miejscowości Stołbce i spotkaliśmy się z interwencją właściciela działki.

 

- Pan Krzysztof Kołodziejczyk – Sołtys sołectwa Zabłocie – stwierdził, iż skoro nie można naprawić drogi istniejącej to należy wybudować drogę zgodnie z jej przebiegiem.

 

- Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, iż droga ta została wytyczona i miała być wybudowana. Realizacja zadania została wstrzymana z uwagi na skargę mieszkanki Pakaniewa, że chcemy zniszczyć park. Ponadto skargę dotyczącą zniszczenia parku zgłosił właściciel tego terenu.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na terenie parku są drzewa wpisane do rejestru zabytków i nie otrzymamy pozwolenia na wybudowanie drogi, gdyż nie będzie pozytywnej opinii inspektora ochrony środowiska.

 

- Pan Krzysztof Kołodziejczyk – Sołtys Sołectwa Zabłocie – zaproponował, aby dokonać zamiany działki drogi z właścicielem dworu.

 

- Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż rozważał ewentualności zamiany tych działek, z dwoma właścicielami. Przystępując do wymiany należy dokonać podziału działek, wyceny. Procedura związana z wymianą trwałaby około jednego roku i koszt wyniósłby w granicach 50-60 tys. zł.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan Zenon Podbielski zamknął obrady VII sesji Rady Gminy.

 

Na tym protokół VII sesji Rady Gminy zakończono.

 

Protokołowała:                                                           Przewodniczący Rady

 

Eugenia Naumiuk                                                                  Zenon Podbielski

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2012-03-05

Data modyfikacji: 2012-03-05

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2012-03-05