Protokół Nr 6/2011

P R O T O K O Ł  Nr    6/2011

z wspólnego posiedzenia Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytego w dniu 4 listopada 2011 r.

 

Obecni członkowie Komisji Problemowo Budżetowej:

 

1. Pani Antonia Rosa                                     - Przewodnicząca Komisji,

2.  Pan Jerzy Barańczuk                                - Zastępca Przewodniczącego Komisji.

3. Pani Małgorzata Kozulko                          - Członek Komisji

4. Pan Michał Muszkatel                              - Członek Komisji,

5. Pan Zbigniew Olesiński                            - Członek Komisji,

6. Pan  Aleksander Pachwicewicz                 - Członek Komisji,

7. Pan Jan Szpański                                      - Członek Komisji,

 

Nieobecni członkowie Komisji Problemowo Budżetowej:

 

1. Pani Katarzyna Jezierska                          - Członek Komisji,

2. Pani Magdalena Miler-Wawrzyniak          - Członek Komisji.,

3. Pan Piotr Nalewajek                                  - Członek Komisji.

4. Pan Jarosław Nikiforuk                             - Członek Komisji

 

Obecni Członkowie Komisji Rewizyjnej:

 

1. Pan Jerzy Olesiuk                            - Przewodniczący Komisji,

2. Pan Kamil Grzyb                             - Z-ca Przewodniczącego Komisji

3. Pan Wiktor Karpiuk                         - Członek Komisji.

/Listy obecności w załączeniu/      Zał. Nr 1

 

Spoza Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Pan Piotr Jaszczuk                - Wójt,

2. Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy,

3. Pani Maria Szatyłowicz        - Skarbnik Gminy,

4. Pan Piotr Mudel                    - Inspektor Urzędu Gminy,

5. Pan Norbert Jadczuk             - Referent Urzędu Gminy.

 

Przewodnictwo wspólnemu posiedzeniu komisji powierzono Panu Jerzemu Olesiukowi– Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej.

 

Przewodniczący posiedzenia otworzył posiedzenie i stwierdził, iż ilość obecnych na sali członków poszczególnych komisji zabezpiecza regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych opinii. Następnie powitał wszystkich uczestników posiedzenia.

 

            Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy są uwagi do proponowanego porządku posiedzenia?

 

            Uwag do proponowanego porządku posiedzenia Komisji nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 głosami za, w obecności 10 członków komisje przyjęły porządek posiedzenia. A brzmi on następująco:

1.Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

1/ Stawek podatku od nieruchomości.

2/ Stawek podatku od środków transportowych w roku 2012.

3/ Określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.

4/ zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji.

5/ Zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

6/ zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej.

7/ Przyjęcie na rok 2011 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

8/ Ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania.

9/ Zmiany w budżecie gminy na 2011 rok.

10/ Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020.

2. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za okres roku szkolnego 2010/2011.

3. Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 1-go:

Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

 

Do p. punktu 1-go:

 

Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 2.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, dlaczego stawka podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych proponowana jest w wysokości 0,70 zł od 1 m2, co daje wzrost o 17%, a nie 0,65 zł.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż obniżenie stawki podatku w stosunku do stawek górnych ustalonych przez Ministra Finansów będzie miało ujemny wpływ na wysokość subwencji. Biorąc pod uwagę fakt, że uzyskamy niższe dochody z podatków jak i obniżona zostanie subwencja zaproponowano górne stawki podatku od nieruchomości.

 

3/ Pan Michał Muszkatel – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – przypomniał, iż w roku ubiegłym górna stawka wynosiła 0,67 zł, a my mieliśmy ustalone na 0,60 zł.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż podatek od nieruchomości od budynków nie jest zbyt dużym obciążeniem dla mieszkańców. Poinformował, iż na terenie gminy większość mieszkań jest o powierzchni około 70 m2. Przyjmują stawkę podatku 0,70zł to podatek od mieszkania o powierzchni 70 m2 będzie wynosił rocznie 49 zł. Nadmienił, iż w większości mieszkańcy płacą tylko podatek od budynku mieszkalnego, gdyż grunty są w większości klasy V i VI, co daje zwolnienie z podatku.

 

5/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż on rozumie, że ustalenie stawki na poziomie 0,70 zł nie jest zbyt dużym obciążeniem, jednak trudno jest to wytłumaczyć mieszkańcom, gdyż w roku ubiegłym nie było podwyżki podatki.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż z uwagi na fakt, że w roku ubiegłym nie były podwyższone stawki podatku należy wyrównać na rok przyszły. Nadmienił, iż gdyby w roku ubiegłym zostały podwyższone stawki podatku to w roku bieżącym nie byłoby tak dużego wzrostu.

 

7/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zwrócił, się z zapytanie do Sekretarza Gminy ile stracimy na subwencji w związku z nie podwyższeniem stawek podatku w roku ubiegłym?

 

8/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż nie potrafi udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż należałoby wyliczyć.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż w roku ubiegłym z tytułu zastosowanych ulg straciliśmy dochody na kwotę około 360 000 zł.

 

10/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – stwierdził, iż 360 000 zł jest to kwota z tytułu obniżenia stawek podatku, a ile straciliśmy na subwencji?

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt- wyjaśnił, iż do naliczania subwencji jest określony wzór i bierze się pod uwagę zastosowane ulgi, natomiast kwotowo nie posiadamy wyliczeń..

 

12/ Pan Wiktor Karpiuk – Członek Komisji Rewizyjnej – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż na początku jego pracy w radzie stawka podatku od nieruchomości od budynków wynosiła 0,38 zł, a obecnie proponuje się 0,70 zł. Uważa, że zbyt szybko rosną stawki podatki w stosunku do płac.

 

13/ Pan Jerzy Barańczuk – Z-ca Przewodniczącego Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy 360 000 zł, które straciliśmy to tylko na subwencji?

 

14/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż kwota 360 000 zł to są zmniejszenia dochodów z tytułu zastosowanej ulgi. Zastosowane ulgi nie zmniejszają w 100% subwencji, jednak mają wpływ na jej obniżenie.

 

15/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, dlaczego od budynków mieszkalnych proponuje się górną stawkę, inne stawki ustala się poniżej górnej stawki określonej przez Ministra Finansów?

 

16/ Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – stwierdził, iż jest to tylko projekt i można wprowadzić zmiany?

 

17/ Pan Jerzy Barańczuk – Z-ca Przewodniczącego Komisji problemowo Budżetowej – zapytał, ile metrów mamy budynków w poszczególnych grupach?

 

18/ Pan Piotr Mudel Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż dysponuje wykazem, w którym ma ustalone ilości budynków w poszczególnych grupach.

 

19/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy komisje mogą wnioskować o zmianę proponowanej stawki podatku?

 

20/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – wyjaśnił, iż w roku ubiegłym nie były podnoszone stawki podatku od nieruchomości. Z punktu widzenia poszczególnych mieszkańców jest dobrze, że stawki pozostają na dotychczasowym poziomie, jednak prowadzi to do takiej sytuacji, że podatki w danym okresie wzrastają dość znacząco, a w związku z tym rośnie nie zadowolenie społeczne. Z powyższych względów należałoby sukcesywnie podwyższać stawki podatkowe, aby nie dopuścić do ich zbyt dużego obniżenia.

 

21/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby stawkę podatku od budynków mieszkalnych ustalić w wysokości 0,65zł od 1 m2.

 

22/ Pan Michał Muszkatel – Członek Komisji Problemowej – stwierdził, iż podwyższając stawki podatku radni są narażeni na niezadowolenie społeczne.

 

23/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że wzrosła cena żyta i znacząco wzrośnie podatek rolny.

 

24/ Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż na terenie gminy mamy 113666 m2 budynków mieszkalnych.

 

25/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że przy podwyżce stawki podatku o 0,10 zł dochody wzrosną o 11 366 zł, a przy podwyżce stawki 0,05 zł to tylko około 6000 zł.

 

26/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał ile straciła gmina na subwencji w związku z nie podwyższeniem stawek podatku?

 

27/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, iż nie mamy wyliczeń ile straciliśmy na niezastosowaniu górnych stawek podatkowych. Przy ustalaniu subwencji gminie Ministerstwo Finansów bierze pod uwagę dochody faktycznie wykonane plus dochody hipotetyczne. Im więcej wpłynie dochodów wykonanych to jest korzystniej dla samorządu.

 

28/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż uregulowano sprawy związane z zaliczeniem dróg do dróg gminnych, w związku z tym nie będziemy musieli planować wydatków na podatek od dróg.

 

            Pan Jerzy Olesiuk – przewodniczący posiedzenia poddał pod głosowanie wniosek Radnego Pana Aleksandra Pachwicewicza dotyczący ustalenia stawki podatku od budynków mieszkalnych w kwocie 0,65 zł od 1 m2, a nie 0,70 zł.

 

            W wyniku jawnego glosowania wniosek dotyczący ustalenia stawki podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych w kwocie 0,65 zł od m2 został przyjęty 8 głosami za, 2 glosami wstrzymującymi, w obecności 10 członków komisji.

 

            Nastepnie przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk – poddał pod głosowanie opinię komisji do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości z uwzględnieniem wniosku Pana Pachwicewicza.

 

            W wyniku jawnego głosowania 9 glosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 10 członków, komisje pozytywnie zaopiniowały stawki podatku od nieruchomości przedstawione przez Wójta Gminy wnioskując o ustalenie stawki podatku od budynków mieszkalnych w kwocie 0,65 zł.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 3.

 

Do p. punktu 2-go:

 

      Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych w roku 2012 omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/  Zał. Nr 4.

 

D y s k u s j a:

1/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, które stawki podatku od środków transportowych są wykorzystywane do ustalenia podatku na terenie naszej gminy.

 

2/ Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – poinformował, iż na terenie gminy występują środki transportu wymienione w pkt 1 i 2.

 

3/ Pan Jerzy Barańczuk – Z-ca Przewodniczącego Komisji Problemowo Budżetowej – o ile wzrastają proponowane stawki podatku od środków transportowych?

 

4/ Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy – stawki wzrastają o około 5%.

 

Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk – poddał pod glosowanie opinię komisji do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.

 

            W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 glosami za, w obecności 10 członków, komisje pozytywnie zaopiniowały stawki podatku do środków transportowych przedstawione przez Wójta Gminy.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

Do p. punktu 3-go:

     

      Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel – Inspektor Urzędu Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/  Zał. Nr 6.

 

      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

      W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 glosami za w obecności 10 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 7.

 

Do p.punktu 4-go:

 

       Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż zdarzają się sytuacje, że do przedszkola przychodzi 1 lub 2 dzieci, a cały personel musi pracować i musimy ponosić dodatkowe koszty.

/projekt uchwały w załączeniu/  Zał. Nr 8.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jerzy Barańczuk – Z-ca Przewodniczącego Komisji – zapytał, ile dzieci uczęszcza do przedszkola?

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż do przedszkola uczęszcza około 100 dzieci w tym 30 dzieci jest w wieku 3 i 4 lat.

 

      W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 glosami za w obecności 10 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nurcu-Stacji w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

Do p. punktu 5-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków omówił Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy.

/wniosek i projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr10.

 

D y s k u s j a:

1/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, czy tak jak w poprzednich latach, bez względu na to, czy rada zatwierdzi taryfy za wodę czy nie to i tak będzie podwyżka stawki.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że podwyżka taryf będzie zastosowana.

 

3/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponowała, aby na sesję zaprosić Dyrektora Podlaskich Wodociągów, który by wyjaśnił nurtujące problemy związane z realizacją zadań w zakresie zaopatrzenia w wodę. Jako przykład podała własną sprawę dotyczącą wymiany licznika. Sprawa związana z wymianą licznika trwa już ponad rok i nie została załatwiona, a przedsiębiorstwo obciąża kwotą ponad 500 zł za wodę, która nie została pobrana.

 

4/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – poparł wniosek Radnej Antoniny Rosa. Zaproponował, aby Komisja przyjęła wniosek formalny „zaprosić na sesję Rady Gminy Dyrektora Podlaskich Wodociągów”.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż zadzwoni do Dyrektora Podlaskich Wodociągów i zaprosi na posiedzenie rady gminy. W sytuacji, jeśli nie będzie miał możliwości uczestniczenia Pan Dyrektor to wydeleguje swojego przedstawiciela, który będzie mógł wyjaśnić zgłaszane problemy. Podzielił pogląd radnych, że wniosek powinni przedstawić przedstawiciele przedsiębiorstwa. Nastepnie zwrócił uwagę, na proponowane stawki taryf za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Poinformował, że wnioskowane nowe taryfy nie są wygórowane i są podobne do stawek na terenie innych samorządów.

 

6/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż proponowane stawki są dość wysokie i są wyższe od stawek na terenie innych gmin.

 

7/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zabierając głos w dyskusji stwierdziła, iż przedsiębiorstwo powinno spotkać się z mieszkańcami i wyjaśnić zasadność podwyższenia stawek. Wiadomym jest, że każdy mieszkaniec jest niezadowolony z podwyżki i ma pretensje do radnych, że zatwierdzili stawki.

 

8/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zwrócił uwagę na proponowany wzrost opłaty abonamentowej. Z uzasadnienia wniosku wynika, że wzrost stawek opłat pokierowany jest wzrostem cen za energię elektryczną. Uważa, że opłata abonamentowa, jest opłatą za licznik i nie ma nic wspólnego, ze wzrostem cen energii.

 

9/ Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż opłata abonamentowa nie opłatą za licznik. W ramach tej opłaty usuwane są awarie przyłączy.

 

10/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – uważa, że nawet usuwanie awarii nie ma nic wspólnego z podwyżką cen energii.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – zabierając głos w dyskusji stwierdził, iż na podstawie jego obserwacji większość mieszkańców jest skłonna zapłacić nawet wyższą stawkę za wodę, aby jakość usług uległa poprawie tj. aby szybciej usuwane były awarie i jakość wody była lepsza. Nadmienił, iż w ostatnim okresie obserwuje się poprawę działalności. Wykonano remont hydroforni w Tymiance i zmieniono pokrycie dachu w hydroforni w Klukowiczach.

 

12/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż za remonty hydroforni w Tymiance i Klukowiczach płaciła gmina.

 

13/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż zgodnie z umową drobne remonty wykonują wodociągi podlaskie. Przekrycie budynku nie jest drobnym remontem, więc gmina zakupiła blachę na pokrycie hydroforni w Tymiance, a przedsiębiorstwo poniosło koszty wykonania. Do zmiany pokrycia hydroforni w Klukowiczach zakupiono papę a przedsiębiorstwo wykona prace związane z pokryciem.

 

14/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż remonty te nie zostały jeszcze wykonane.

 

15/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż remonty już zostały wykonane.

 

16/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – skoro remonty już zostały wykonane to, dlaczego we wniosku jest zapis, że w 2012 przewiduje się kwotę 10500 zł na remont hydroforni w Klukowiczach i Tymiance.

 

17/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż końcowe rozliczenie nastąpi po nowym roku, dlatego kwota ta ujęta została do wniosku.

 

18/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę na przedstawione we wniosku zużycie wody. Z przedstawiony rozliczeń wynika, że jest dość duże zużycie wody, a ścieki stanowią tylko 1/20.

 

19/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż do oczyszczalni podłączona jest tylko miejscowość Nurzec-Stacja i część Żerczyc, a pozostałe miejscowości nie są podłączone, dlatego jest taka rozbieżność.

 

20/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż koszty eksploatacji oczyszczalni pokrywają tylko ci mieszkańcy, którzy są podłączeni do kanalizacji. Uważa, że za ścieki dowożone również powinna być pobierana opłata.

 

21/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż za ścieki dowożone również są pobierane opłaty.

 

22/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – stwierdził, iż firma świadcząca usługi w zakresie odbioru nieczystości płynnych pobiera opłaty i ona powinna wnosić opłaty za przekazanie ich do oczyszczalni.

 

23/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż zbyt wysoka jest stawka za odprowadzanie ścieków w stosunku do ceny wody. Następnie zapytał, czy jest możliwość zainstalowania urządzenia pomiarowego na ścieki. Jeżeli jest taka możliwość to na czyj koszt powinny być zainstalowane urządzenia pomiarowe.

 

24/ Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy – stwierdził, iż instalacja urządzenia pomiarowego na ścieki jest to sprawa techniczna i należałoby je zadać dla Pana Kłoska. Skoro jest taka potrzeba to postaramy się wyjaśnić.

 

25/ Pan Aleksander Pachwicewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, iż jedna z mieszkanek ma pretensje do radnego, dlaczego została obciążona dość wysoką kwotą za wodę i ścieki. Jak poinformowała dotychczas takich opłat nie wnosiła.

 

36/ Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy – wyjaśnił, iż taryfy za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków nie była zmieniane, dlatego trudno jest wyjaśnić tę sprawę.

 

37/ Pan Jan Szpański – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy ilość pobranej wody jest równoznaczna z ilością odprowadzonych ścieków.

 

38/ Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy – wyjaśnił, że jeżeli nie ma podlicznika to w rozliczeniu ilość pobranej wody jest równoznaczna z ilością odprowadzanych ścieków.

 

      Pan Jerzy Olesiuk poddał pod głosowanie omawiany projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

 

      W wyniku jawnego głosowania 0 głosów za omawianym projektem uchwały, 1 głos wstrzymujący, 9 głosów przeciw projektowi uchwały, w obecności 10 członków komisji negatywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

Do p. punktu 6-go:

 

       Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej omówił Pan Norbert Jadczuk – Referent Urzędu Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

      W wyniku jawnego głosowania 9 głosami za, 1 głosem wstrzymującym, w obecności 10 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego drogi gminnej.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

Do p. punktu 7-go:

 

       Projekt uchwały w sprawie przyjęcie na rok 2012 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/projekt uchwały w załączeniu/  Zał. Nr 14.

 

      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

      W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 głosami za w obecności 10 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie przyjęcie na rok 2012 Programu współpracy Gminy Nurzec-Stacja z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.

 

Do p. punktu 8-go:

 

      Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 16.

 

      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

. W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 głosami za w obecności 10 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przekazywania jednostkom pomocniczym Gminy Nurzec-Stacja składników mienia do korzystania, w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 17.

 

Do p. punktu 9-go:

 

      Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2011 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 18.

 

D y s k u s j a:

1/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, co to jest za projekt „Kapitał Ludzki” i na czym on polega.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż jest to projekt, który będzie realizowany od 9 listopada br, przez rok 2012 i zakończenie nastąpi w roku 2013. Środki w ramach tego projektu przeznaczone na szkolenia naszych mieszkańców w szczególności osób bezrobotnych korzystających z pomocy opieki społecznej, aby mogli podwyższyć swoje kwalifikacje i w przyszłości podjąć pracę zawodową. W ramach tego programu będzie prowadzone szkole w zakresie: obsługi wózków, obsługi pilarek i wykaszarek, małej przedsiębiorczości. Projekt ten będzie realizowany wspólnie z Gminą Milejczyce. Do realizacji tego projektu będzie zatrudniony kierownik. Środki finansowe na realizację tego projektu w 100% pochodzą z zewnątrz.

 

3/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, czy z tego programu mogą korzystać tylko osoby będące zarejestrowane w GOPS, czy mogą też skorzystać inne osoby?

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż mogą skorzystać wszystkie osoby, lecz muszą podjąć pracę zgodnie z przeszkoleniem i przepracować, co najmniej 3 miesiące.

 

5/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż projekt jest skierowany do ludzi w wieku produkcyjnym, którzy są nieaktywni zawodowo. Program jest przygotowany dla 40 osób. W szkoleniach mogą uczestniczyć osoby, które zainteresowane są podjęciem pracy.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż na terenie naszej gminy jest zapotrzebowanie na ludzi do pracy w lesie, dlatego przewidziano szkolenie w zakresie obsługi pilarek i wykaszarek. Osoby po tym przeszkoleniu będą mogły samodzielnie prowadzić działalność bądź być zatrudnione u osób prowadzących działalność w zakresie prac w lesie.

 

      W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 głosami za w obecności 10 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011 r., w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.

 

Do p. punktu 10-go:

 

      Projekt uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020 omówiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 20.

 

      Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 10 głosami za w obecności 10 członków komisji pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2011-2020, w wersji przedstawionej przez Wójta Gminy.

/opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 21.

 

 

 

Do punktu 2-go:

 

 Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za okres roku szkolnego 2010/2011 przedstawiła Pani Wioletta Liana.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 22.

 

Do punktu 3-go:

 Sprawy różne i wolne wnioski.

 

1/ Pan. Michał Muszkatel – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, że w Wólce Nurzeckiej w pobliżu jego posesji został uszkodzony hydrant. Osoba, która uszkodziła twierdzi, że zleciła wykonanie i opłacił dla wodociągów podlaskich. Dotychczas prace nie zostały wykonane, a hydrant jest niesprawny i w razie pożaru będą problemy ze skorzystaniem z wody.

 

2/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, kiedy zostanie wybudowany chodnik na ul. Zakątnej?

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż regulacja stanu prawnego ul. Młyńskiej, Pogodnej z wielkimi problemami jest realizowana. Ponadto złożyliśmy wniosek na dofinansowanie do budowy tych ulic i wniosek nasz uzyskał pierwsze miejsce i otrzymaliśmy 30% dofinansowania. Na realizację tego zadania musimy zapewnić około 3 mln. zł z własnego budżetu gminy. Realizacja tego zadania przewidziana jest na rok 2012, ale będzie to miało skutki obciążające nasz budżet na kolejne lata. Nadmienił, iż liczy na to, że w wyniku przetargu uda się nam wyłonić wykonawcę, który wykona te zadanie za niższą cenę i z budżetu dołożymy tylko 2 mln. zł. Konstruując budżet na 2012 musimy zabezpieczyć kwotę 3 mln zł, dlatego na realizację innych zadań będą bardzo znikome kwoty i zadania będą realizowane w bardzo minimalnym zakresie.

 

4/ Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż ul. Zakątna jest dość długą ulicą o dużej liczbie mieszkańców. W związku z zagrożeniem dla ruchu pieszego mieszkańcy proszą o wybudowanie chodnika.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż nie zostały jeszcze zrealizowane wszystkie zadania związane z porządkowaniem stanu prawnego ulic Młyńskiej, Pogodnej. Musimy jeszcze wypłacić odszkodowania. Biorąc pod uwagę znaczące obciążenie dla naszego budżetu gminy nie będziemy mieli możliwość realizacji innych zadań. Odnośnie budowy chodnika na ul. Zakątnej poinformował, iż przyjmując do realizacji te zadanie musimy opracować dokumentację, a z tym będą również koszty związane z okazaniem granic.

 

6/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, kiedy zostanie wykonane przyłącze energetyczne do przepompowni na Osiedlu „Zielone”. Nadmienił, iż instalacja elektryczna została ułożona, lecz nie podłączona. Przepompownia pracuje nadal na prowizorycznym podłączeniu.

 

7/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż skoro została wykonana instalacja to należy zgłosić do Wodociągów Podlaskich i oni w porozumieniu z zakładem energetycznym powinni wykonać podłączenie.

 

8/ Pan Wiktor Karpiuk – Członek Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy zostaną zostanie ocieplona rura wodociągowa, która została ułożona na głębokości 70 cm.

- Czy jeszcze w tym roku będzie równanie dróg? Jeżeli będzie równarka to wnioskował o wyrównanie drogi od Zalesia w kierunku żwirowni Tarasiuka, gdyż na tej drodze są duże nierówności.

 

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił wyjaśnień na zgłoszone przez Pana Karpiuka zapytania. I tak:

- odnośnie zabezpieczenia przed zamarzaniem wodociągu przedsiębiorstwo, które wykonywało tę inwestycję jeszcze przed mrozami ma sprawdzić i zabezpieczyć wodociąg.

- odnośnie równania drogi poinformował, iż w roku bieżącym nie przewiduje się równania dróg. Wnioskowaną drogę ma wyrównać właściciel żwirowni, zgodnie z zapisami, które zostały poczynione przed wydaniem koncesji.

 

10/ Pani Małgorzata Kozulko – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, na jakim etapie jest opracowywanie dokumentacji na drogę Żerczyce – Nurczyk – Nurzec?

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż na opracowanie dokumentacji został wyłoniony wykonawca, który już przystąpił do wykonywania prac projektowych. Najgorszym problemem jest fakt, że nie widać możliwości zabezpieczenia środków finansowych na realizację tej inwestycji.

 

            Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

 

Protokołowała:                                                           Przewodniczył:

                                                                                       Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Eugenia Naumiuk                                                                    Jerzy Olesiuk

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2012-03-08

Data modyfikacji: 2012-03-08

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2012-03-08