Protokół Nr 5/07

                                                           Nurzec- Stacja, dnia 8 sierpnia 2007 r.

                                                                                                              

P R O T O K O Ł Nr  5 /07 

z wspólnego posiedzenia Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytego w dniu 8 sierpnia 2007 r.

 

Obecni członkowie Komisji Problemowo Budżetowej:

 

1. Pani Antonina Rosa                                  - Przewodnicząca Komisji,

2. Pan Jerzy Barańczuk                                - Członek Komisji.

3. Pani Beata Dubińska                                 - Członek Komisji,

4. Pani Katarzyna Jezierska                          - Członek Komisji,

5. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz         - Członek Komisji.

6. Pan  Michał Muszkatel                             - Członek Komisji,

7. Pan Jarosław Nikiforuk                            - Członek Komisji,

8. Pan Zbigniew Olesiński                            - Członek Komisji,

9. Pan Jan Raczyński                                  - Członek Komisji,

10. Pan Roman Wudarski                             -  Członek Komisji.

11. Pan Jerzy Fiedoruk                                -   Członek Komisji

 

Obecni Członkowie Komisji Rewizyjnej:

 

1. Pan Jerzy Olesiuk                            - Przewodniczący Komisji,

2. Pan Wiktor Karpiuk                         - Z-ca Przewodniczącego Komisji

3. Pan Michał Jadczuk                         - Członek Komisji,

/Listy obecności w załączeniu/      Zał. Nr 1

 

Spoza Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Pan Piotr Jaszczuk                  - Wójt,

2. Pan Krzysztof Staniszewski   – Sekretarz Gminy,

3. Pani Maria Szatyłowicz                     – Skarbnik Gminy,

4. Pani Irena Kowalewicz                   – p.o. Kierownika Referatu Rozwoju Gminy.

5. Pan Zenon Podbielski                      - Przewodniczący Rady Gminy.

 

       W wyniku jawnego głosowania Komisje jednogłośnie 14 głosami za, powierzyły przewodnictwo wspólnemu posiedzeniu Panu Jerzemu Olesiuk – Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej.

 

       Przewodniczący obrad Pan Jerzy Olesiuk zapoznał z proponowanym porządkiem posiedzenia.

       Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – zaproponował, aby w związku z wnioskiem Wójta i zmianą postanowienia w sprawie zwołania sesji wprowadzić do porządku posiedzenie rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Nurzec-Stacja ze Stowarzyszenia „GRENEN WAY”.

       Uwagi do porządku posiedzenia na zostały wniesione. W wyniku jawnego głosowania porządek posiedzenia, wraz ze zmianą został przyjęty jednogłośnie 13 głosami za, w obecności 13 członków komisji. A brzmi ona następująco:

1.      Informacja o realizacji budżetu gminy za I półrocze 2007 r.

2.      Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

     1/ Powołanie zespołu do opiniowania kandydatów na ławników.

   2/ Wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja.

     3/ Zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja.

     4/ Ustalenia opłat za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe.

   5/ Określenia szczegółowych warunków przyznawania, odpłatności i częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania w zakresie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania.

6/ Zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej.

7/ Zmian w budżecie gminy na 2007 rok.

8/ Wystąpienia ze Stowarzyszenia „GREEN WAY”.

9/ Wybór ławników dla Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim .

10/ Wybór zastępcy przewodniczącego Rady Gminy.

3.      Sprawy różne i wolne wnioski.

 

Do punktu 1-go:

       Informację o realizacji budżetu gminy za I półrocze 2007 r. przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Informacja w załączeniu/ Zał. Nr 2.

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poprosił o wyjaśnienie z jakiego tytułu wpłynęły środki finansowe w kwocie 60.720 zł w dziale rolnictwo.

2/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że na dochody w dziale rolnictwo składają się wpływy ze sprzedaży trzech dziełek w roku 2006, za które środki finansowe wpłynęły w roku 2007 oraz sprzedaż dwóch dziełek w roku 2007.

3/ Pan Michał Jadczuk – Członek Komisji Rewizyjnej – zapytał, na jakich warunkach została zawarta umowa z firmą odbierającą padłe zwierzęta? Czy rolnicy ponoszą odpłatność?

4/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy poinformowała, że została zawarta umowa z firmą, której opłacamy z budżetu gminy, w formie miesięcznej opłaty ryczałtowej. Rolnicy nie ponoszą opłat za odbieraną padlinę.

5/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że nie została rozpoczęta budowa wodociągu Borysowszczyzna – Zabłocie z uwagi na brak możliwości pozyskania dotacji do realizacji tej inwestycji. Czy będzie możliwość pozyskania dotacji i rozpoczęcie realizacji tej inwestycji w drugim półroczu 2007 r.?

6/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że jak dotychczas nie został ogłoszony nabór wniosków na dofinansowanie, przez fundusze pomocowe. Nadmieniła, że z chwilą ogłoszenia naboru wniosków, będziemy ubiegali się o dofinansowanie.

7/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że analizując realizuję zadań przez gminę często niesłusznie obwinia się działania Wójta, że zadania nie są realizowane. Z danych, jakie uzyskała w Internecie wynika, ze gmina w miarę możliwości pozyskuje środki na inwestycje. Biorąc pod uwagę, że teren gminy jest bardzo rozległy, co ma wpływ na zwiększoną ilość potrzeb w każdej dziedzinie życia gospodarczego, występuje niezadowolenie społeczne w zakresie realizacji zadań. Kończą zwróciła się z zapytaniem do Pani Skarbnik, czy wykazane w Internecie dofinansowania potwierdzają się, z rzeczywistością.

8/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – potwierdziła, że wykazane dofinansowania są zgodne z prawdą.

9/ Pan Zbigniew Olesiński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy gmina ma zawarte umowy najmu z Wojskową Agencją Mieszkaniową na wynajem lokali.

10/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że na dzień dzisiejszy nie mamy zawartych umów na wynajem lokali mieszkaniowych w Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

11/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, z jakiego tytułu wpłynęła kwota 2.400 zł, w dziale gospodarka mieszkaniowa, jako koszty zastępstwa procesowego.

 12/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy - poinformowała, że kwota ta wpłynęła jako zwrot kosztów zastępstwa procesowego, które były poniesione w latach ubiegłych.

13/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, w jakiej wysokości uzyskaliśmy dochody w tytułu realizacji umów za przyłączenie do kanalizacji sanitarnej.

14/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że w ramach realizacji umów za przyłącze do kanalizacji sanitarnej wpłynęła kwota 13.341 zł.

15/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, dlaczego nie została rozpoczęta budowa dróg Augustynka-Nurczyk i droga w Tymiance, na realizację, których otrzymaliśmy dotację w kwocie 60000 zł.

16/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż na realizację zadania w zakresie budowy dróg, z przyznanym dofinansowaniem z województwa w kwocie 60.000 zł nie zostały wykorzystane środki finansowe z uwagi na fakt, że został unieważniony przetarg, w związku z wysokim kosztem inwestycji, skalkulowanym przez wykonawcę.. Obecnie został ogłoszony drugi przetarg.

       W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 glosami za, w obecności 14 członków komisji pozytywnie zaopiniowały realizacje budżetu gminy za I półrocze 2007 r.

/Opinia Komisji w załączeniu/  Zał. Nr  3.

 

Do punktu 2-go:

Rozpatrzenie projektów uchwał:

 

Do p.punktu 1-go:

       Projekt uchwały w sprawie powołanie zespołu do opiniowania kandydatów na ławników omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/  Zał. Nr 4.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby do zespołu opiniującego nie powoływać osób spokrewnionych rodzinnie bądź związanych zawodowo, ze zgłoszonymi kandydatami na ławników.

2/ Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – poinformował, że kandydaci na członków zespołu opiniującego zostaną zgłoszeni na sesji. Zadaniem zespołu będzie przygotowanie opinii o zgłoszonych kandydatach, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie.

 

       W wyniku jawnego glosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie powołanie zespołu do opiniowania kandydatów na ławników.

/Opinia w załączeniu/ Zał. Nr 5.

 

Do p. punktu 2-go:

            Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja przedstawiła Pani Irena Kowalewicz – p.o. Kierownika Referatu Rozwoju Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/  Zał. Nr 6.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Roman Wudarski – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, w jakiej wysokości będzie ustalony czynsz dzierżawny, skoro ma być zawarta umowa dzierżawy bez przetargu? Proponowana kwota czynszu jak się ma do stawek czynszu wnoszonych przez inne sieci?  Jakie korzyści będzie miała gmina z tytułu budowy masztu?

 

2/ Pani Irena Kowalewicz – p.o. Kierownika Referatu Rozwoju Gminy – wyjaśniła, że wstępnie wynegocjowano miesięczny czynsz dzierżawny w kwotę 800 zł + VAT. Kwota ta jest porównywalna do czynszu wnoszonego przez operatorów innych telefonii.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że z chwilą wybudowania masztu będą mieli korzyści mieszkańcy polegające na poprawie jakości dostępu do sieci.

 

4/ Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy była przeprowadzona konsultacja z mieszkańcami w zakresie wyrażenia zgody na usytuowanie tej inwestycji.

5/ Pani Irena Kowalewicz –  p. .o. Kierownika Referatu Rozwoju Gminy – poinformowała, że była przeprowadzona konsultacja z mieszkańcami sołectwa Klukowicze.

 

            W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec-Stacja.

/Opinia Komisji w załączeniu/  Zał. Nr 7.

 

Do p. punktu 3-go:

           

            Projekt uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 8.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

            W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Nurzec-Stacja.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 9.

 

Do p. punktu 4-go:

            Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe.

/Projekt uchwał6y w załączeniu/ Zał. Nr 10.

 

D y s k u s j a:

1/ Pani Katarzyna Jezierska – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż dochody z tytułu wpłat za przedszkole będą jeszcze niższe, gdyż dzieci dowożone będą zwolnione z opłaty.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy – potwierdził, iż wpłaty będą niższe w związku z zastosowaniem ulgi dla dzieci dowożonych.

 

             W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za niektóre świadczenia świadczone przez przedszkole samorządowe.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 11.

 

Do p. punktu 5-go:

            Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania, odpłatności i częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania w zakresie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania przedstawił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 12.

 

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

           

             W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania, odpłatności i częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania w zakresie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 13.

 

Do p. punktu 6-go:

 

            Projekt uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej przedstawił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 14.

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

             W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 15.

Do p. Punktu 7-go:

            Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok przedstawiła Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 16.

D y s k u s j a:

1/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, czy wpłynęły środki finansowe za wycięte topole na terenie Jednostki Wojskowej.

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że topole niszczą nawierzchnię dróg i chodników, dlatego została podjęta decyzja o ich wycięciu, ogłaszając przetarg na wykonanie tego zadania.

3/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że środki finansowe za sprzedane topole wpłynęły na dochody gminy i proponujemy ich wprowadzenie do wydatków w dziale transport i łączność, gdyż drzewa te rosły w pasie drogowym.

4/ Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, dlaczego jest tak niska subwencja z Ministerstwa Edukacji Narodowej na remont kuchni w Gimnazjum. Nadmienił, że przy ustalaniu środków własnych przeniesiono z rezerwy 20000 zł i wówczas miała być subwencja o wiele większa, dlaczego jest niższa subwencja.

5/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż pierwotnie mieliśmy przeznaczone na remont kuchni w Gimnazjum 30000 zł, następnie zwiększyliśmy o 20000 zł łącznie na ten cel przeznaczaliśmy 50000 zł.  Nadmieniła, że w momencie składania wniosku mieliśmy zapewnienia, że otrzymamy subwencję w wysokości 50%, jednak okazało się, że wniosków wpłynęło bardzo dużo i nie mieliśmy wpływu na 000 zmniejszenie subwencji.

6/ Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej, – czym kierowano się przy ustalaniu subwencji dla poszczególnych gmin.

7/ Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy - wyjaśniła, iż nie mamy informacji o zasadach przyznawania subwencji.

8/ Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zapytał, w jakim terminie planuje się przebudowę mostu na rzece “PULWIE”. Czy dojdzie do realizacji tego zadania?

9/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż zostały zakupione materiały do budowy mostu na rzece “PULWIE”. Obecnie czekamy na wydanie decyzji wodno-prawnej. Z chwilą załatwienia formalności prawnych przystąpimy do realizacji tego zadania.

            W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2007 r.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 17. 

Do p. punktu 8-go:

            Projekt uchwały w sprawie wystąpienia ze Stowarzyszenia „GREEN WAY” przedstawił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 18.

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zwrócił uwagę na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych a w szczególności butelek plastykowych. Nadmienił, iż w innych gminach jest prowadzona zbiórka odpadów i są zakupywane nagrody dla dzieci za zbierane butelki.

2/ Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż firmy świadczące usługi w zakresie zbiórki odpadów komunalnych zaoferowały również selektywną zbiórkę. Zobowiązał się, że przypomni o konieczności realizacji tego zobowiązania.

             W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wystąpienia ze Stowarzyszenia „GREEN WAY”.

/Opinia komisji w załączeniu/ Zał. Nr 19.

Do p. Punktu 9-go:

Projekt uchwały w sprawie wybór ławników dla Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim przedstawił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 20.

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

             W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyboru ławników dla Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim.

/Opinia Komisji w załączeniu/ Zał. Nr 21.

Do p. Punktu 10-go:

            Projekt uchwały w sprawie wyboru zastępcy przewodniczącego Rady Gminy przedstawił Pan Krzysztof Staniszewski – Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/ Zał. Nr 22.

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyboru zastępcy przewodniczącego Rady Gminy.

 Do punktu 3-go:

Sprawy różne i wolne wnioski.

 

  1. Pani Irena Kowalewicz – Kierownik RGG – przedstawiła wykaz działek stanowiących mienie gminy, na które wpłynęły wnioski o ich nabycie.

 

  1. Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, dlaczego nie była przeprowadzana akcja posesja. Nadmienił, iż w trakcie zebrań apelował do mieszkańców wsi Zalesie o uporządkowanie posesji, wycięcie zakrzaczeń i gałęzi drzew, jednak nie wszyscy dostosowali się do jego apelu. W okresie, gdy były burze drzewa uszkodziły linię energetyczną. Uważa, że gmina powinna egzekwować od mieszkańców, aby dbali o swoje posesji. Niemożliwością jest, aby budynki były z zawalonym dachem i nie były remontowane ani rozbierane.

 

  1. Pan Roman Wudarski – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformował, iż w Nurcu-Stacji była przeprowadzona akcja posesja. Zapytał, jak zostały zrealizowane wnioski z ustaleń w trakcie akcji posesji.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż była organizowana akcja posesja na terenie gminy, jak również w miejscowości Zalesie. Odnośnie realizacji zaleceń poinformował, iż zaniedbane nieruchomości w większości nie mają uregulowanego stanu prawnego, dlatego trudno jest egzekwować realizację zaleceń. Odnośnie drzew rosnących przy linii energetycznej wyjaśnił, iż zakład energetyczny w ramach konserwacji wycina drzewa, bądź konary drzew. Trudno jest przewidzieć, dlaczego nie zostały usunięte konary drzew zagrażające linii energetycznej we wsi Zalesie.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż na jej podwórku rośnie duża topola, która zagraża bezpieczeństwu dla linii energetycznej. Zapytała, czy na wycięcie topoli trzeba mieć zezwolenie z Urzędu Gminy.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż na wycięcie topoli należy uzyskać zezwolenie z Urzędu Gminy.

 

  1. Pani Lucyna Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, gdzie należy zgłaszać szkody wyrządzone przez elektryków w trakcie wykonywania prac. Nadmieniła, że w Borysowszczyźnie zostały wyrządzone duże szkody.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż szkody wyrządzone w uprawach w trackie wykonywania prac przy linii energetycznej, należy zgłaszać bezpośrednio do Zakładu Energetycznego.

 

  1. Pan Michał Jadczuk – Członek Komisji Rewizyjnej – zwrócił się z następującymi zapytaniami:

- Czy są czynione starania, w zakresie pobudzenia aktywności strażaków? Nadmienił, iż po wstrzymaniu wypłaty strażakom za udział w akcji gaśniczej, strażacy nie chcą brać udziału w akcjach gaśniczych. Jako przykład podał, że w czasie pożaru w Werpolu jeden wóz strażacki wyjechał z minimalną obsadą, natomiast drugi nie mógł wyjechać, z uwagi na brak strażaków. Uważa, że należy poczynić jakieś starania, aby nie dochodziło do takiej sytuacji, gdyż ogień jest żywiołem i nie można bagatelizować tego problemu.

-  Zwrócił uwagę na niewłaściwe odbieranie padłych zwierząt przez firmę, z którą została zawarta umowa przez Gminę. W dniu 5 sierpnia 2007 r. padła w jego gospodarstwie maciora i do dnia dzisiejszego padlina nie została odebrana. W rozmowie telefonicznej osoba przyjmująca zgłoszenie wyjaśnia, że nie ma kierowcy.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformowała, że firma ta odbiera również padłe zwierzęta z gospodarstwa w Borysowszczyźnie i nie ma problemu z odbiorem padłych zwierząt.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – udzielił odpowiedzi na zgłoszone zapytania. I tak:

- odnośnie wypłaty ekwiwalentu za udział w akcji dla strażaków wyjaśnił, iż zgodnie z pismem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych ekwiwalent pieniężny nie przysługuje osobom, które brały udział w akcji bądź szkoleniu po godzinach pracy. Nie przysługuje on również osobom, które nie są stroną stosunku pracy, a więc bezrobotnym, rolnikom, emerytom, rencistom oraz uczniom i studentom. Ekwiwalent, może być wypłacony jako rekompensata za utracone wynagrodzenie. Obecnie szukamy możliwości przywrócenia wypłaty ekwiwalentu dla strażaków, przeprowadzona została rozmowa z Komendantem Powiatowej Straży Pożarnej w Siemiatyczach, jednak na dzień dzisiejszy nie mamy możliwości wypłaty ekwiwalentu.

 

  1. Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zwrócił uwagę na niewłaściwe wykonywanie prac przy naprawie drogi Nurzec-Stacja – Siemichocze. Nawieziony został żwir i kamienie na nawierzchnię drogi, co utrudnia ruch na tej drodze i zagraża bezpieczeństwu.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż jechała tą drogą i nie widziała kamieni na drodze. Uważa, że remont drogi przebiega prawidłowo, gdyż jechał ciągnik i nawoził żwir, a pracownik sprzątał z nawierzchni nawieziony żwir i kamienie.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż remont poboczy drogi Nurzec-Stacja – Siemichocze jest w trakcie wykonywania i występujące niedogodności zostaną usunięte.

 

  1.  Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – poinformował, że z chwilą uruchomienia agregatu prądotwórczego w hydroforni Tymianka, przywieziono 20 litrów paliwa, które już zostało rozchodowane. Obecnie, kto ma zakupić paliwo na potrzeby hydroforni.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż paliwo na potrzeby hydroforni Tymianka powinien Zakupić Zakład Usług Wodnych jako eksploatujący wodociąg.

Następnie poinformował, iż mamy zapewnienia ze Starostwa, że istnieje możliwość budowy chodnika na ul. Tartacznej przy naszym dofinansowaniu. Po przeanalizowaniu naszego budżetu moglibyśmy dofinansować, około 12 tys. zł. Realizacja tego zadania może nastąpić po uzyskaniu aprobaty radnych. Poprosił, o zajęcie stanowiska, czy ma podpisywać porozumienie w sprawie współudziału w budowie chodnika. W ramach porozumienia powiat wykonałby okrawężnikowanie i ułożenie chodnika.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż budowa chodnika jest konieczna z uwagi na bardzo zniszczoną nawierzchnię istniejącego chodnika.

 

  1. Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – poinformowała, że środki finansowe na budowę chodnika nie są wprowadzone do budżetu gminy. Przewidziane na dofinansowanie środki wprowadzone zostałaby do uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy w załączniku Nr 3. Wówczas środki finansowe w dziale rezerwa w kwocie 12 000 zł, zostałyby przeniesione do działu transport i łączność drogi powiatowe.

 

  1. Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, jaka byłaby powierzchnia tego chodnika w ramach zaproponowanej kwoty.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż z naszych wyliczeń wynika, że możemy wygospodarować kwotę około 12 000 zł. Nie mamy dokładnych danych odnośnie powierzchni chodnika. Jeśli otrzymamy aprobatę radnych, wówczas przyjedzie Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg i dokona wyliczeń do kosztorysu budowy chodnika. W ramach naszego dofinansowania zostanie wykonany taki odcinek, na jaki pozwolą środki finansowe przewidziane na dofinansowanie.

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż nie możemy udzielić większej dotacji gdyż nie posiadamy środków finansowych.

 

  1. Pan Roman Wudarski – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wnioskował o przegłosowanie wniosku w sprawie upoważnienia Wójta do zawarcia umowy na partycypację w kosztach budowy chodnika do kwoty 13000 zł.

 

Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – przewodniczący wspólnemu posiedzeniu komisji poddał pod głosowanie wniosek o upoważnienie Wójta do podpisania umowy na partycypację w kosztach budowy chodnika do kwoty 13000 zł.

 

W wyniku jawnego głosowanie Komisje 14 głosami za, w obecności 14 członków komisji pozytywnie zaopiniowały wniosek o upoważnienie Wójta do podpisania umowy na partycypację w kosztach budowy chodnika do kwoty 13000 zł.

 

  1. Pan Jerzy Barańczuk – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zaproponował, aby przy podpisywaniu umowy uwzględnić odcinek do kaflarni, aby nie było takiej sytuacji, że chodnik zostanie wykonany tylko do kuźni.

 

  1. Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż nie możemy negocjować odcinka chodnika bez kalkulacji kosztów budowy. Zgodnie z ustaleniami może być wykonana taka powierzchnia, na jaką pozwolą nasze środki finansowe, które mają być przeznaczone na zakup kostki brukowej. Nadmieniła, że my znając cenę położenia 1 m2 chodnika, możemy dokonać obmiaru i sprawdzić wykorzystanie naszych środków finansowych.

 

  1. Pan Wiktor Karpiuk – Z-ca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej – poinformował, że został zamknięty punkt usług weterynaryjnych w Nurcu-Stacji. Zapytał, gdzie rolnicy mogą zgłaszać się o świadczenie usług weterynaryjnych.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że usługi w zakresie porad weterynaryjnych świadczone są przez Lekarza Powiatowego Weterynarii oraz inne prywatne gabinety weterynaryjne.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformowała, że w Milejczycach świadczy usługi weterynaryjne Pan Pokaluk.

 

  1. Pan Sergiusz Putko – Inspektor Urzędu Gminy – udzielił wyjaśnień na zapytanie dotyczące świadczenia usług przez firmę odbierającą padłe zwierzęta. Nadmienił, iż w umowie jest zapis, że w okresie letnim firma ma dokonać odbioru w ciągu 24 godzin od momentu zgłoszenia. Dotychczas nie było interwencji od mieszkańców, że firma nie dokonała odbioru w terminie. Poinformował, że w związku z dzisiejszą interwencją Radnego Jadczuka kontaktował się z firmą świadczącą usługi w zakresie odbioru padłych zwierząt i ustalił, iż firma ma małą bazę samochodową i nie są w stanie dokonać odbioru w terminie. Ponadto w chwili obecnej trwa modernizacja składowiska i dlatego są opóźnienia w odbiorze padłych zwierząt.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, że Dyrektor PKS w Siemiatyczach przedstawił ustną ofertę na świadczenie usług w zakresie dowożenia dzieci. Zaproponował, stawkę za dowożenie w kwocie 1,90 zł za jeden km. Poprosił o wyrażenie opinii odnośnie przekazania dowożenia dzieci dla PKS, jaką mamy dać odpowiedź dla Dyrektora PKS w zakresie złożonej oferty.

 

  1. Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zapytał, jaka jest nasza kalkulacja kosztów.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż zaproponowane koszty dowozu dzieci przez PKS są mniejsze od naszych kosztów.

 

  1. Pan Jerzy Fiedoruk – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wyraził przekonanie, że po przekazaniu świadczenia usług dla PKS zyskałyby nasze dzieci, gdyż skrócony byłby czas pobytu dzieci w szkole.

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż PKS jest firmą usługową i nie będzie tracił na dowożeniu dzieci, lecz musi zyskać, dlatego problem ten należy szczegółowo przeanalizować.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformowała, o problemach związanych z dowozem dzieci na zawody, konkursy itp. Nadmieniła, że Pan Krupiński zaoferował pomoc w pokryciu kosztów dla dzieci wyjeżdżających na zawody. Następnie zwróciła uwagę, że dzieci na zawody w eliminacjach Mistrzostw Polski, jeździły z Panem Pucykiem pociągiem, co jest dużym utrudnieniem.

 

  1. Pani Katarzyna Jezierska – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – wyraziła niezadowolenie nauczycieli, że gmina pobiera dość duże pieniądze za wyjazdy na zawody. Ponadto stosowane są ograniczenia w wyjazdach. Na jednej z narad Dyrektor zwrócił się do nauczycieli w-f aby przemyśleli jakie dyscypliny sportu zostaną obsadzone. Uważa, że takie stanowisko władz jest nie do przyjęcia, gdyż szkoła ma rozwijać ucznia. Nadmieniła, że dzieci nasze mają bardzo mało wyjazdów. Raz jeden wyjechały i zakwalifikowały się do Mistrzostw Polski, na eliminacje te jechały dzieci pociągiem, gdyż nie było możliwości dowiezienia autobusem.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – wyjaśnił, iż szkoła posiada swój budżet i w ramach budżetu musi finansować realizowane przez siebie zadania. Nadmienił, iż jeśli rada podejmie uchwałę, że dzieci wozimy na zawody nieodpłatnie i zwiększy środki finansowe w dziale dowożenia, kosztem innych zadań to będziemy realizować budżet zgodnie z ustaleniami rady.

 

  1. Pani Katarzyna Jezierska – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż skoro PKS proponuje stawkę promocyjną 1,90 zł/km to może powinniśmy skorzystać z tej oferty.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż w czasie, gdy dzieci wyjeżdżają na zawody sportowe i konkursy, pozostałe dzieci czekają w szkole do późnych godzin, a rodzice denerwują się, dlaczego dziecko nie wróciło ze szkoły.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż skoro mamy dwa autobusy to nie mamy możliwości zapewnienia dowożenia w określonych godzinach. Zaproponował, aby na dowiezienie dzieci na zawody wynajmować autobusy z PKS po stawce 1.90 zł/km i wówczas nie byłoby problemu z odwożeniem dzieci.

 

  1. Pan Zenon Podbielski – Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, iż dyrektorzy szkół są bardzo wygodni i łatwiej jest im wykorzystać autobus gminny aniżeli wynajmować w PKS.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż powierzając dowożenie dzieci dla PKS nie mamy gwarancji, w jaki sposób zostanie ten problem rozwiązany w dalszych latach. Ponadto nie mamy informacji, co będzie dalej z naszymi autobusami.

 

  1. Pan Roman Wudarski – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy autobusy dowożące dzieci nie są przeładowane.

 

  1. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – poinformowała, że trasa z Nurczyka, autobus jest przeładowany. Zapytała, kto będzie odpowiadał za wypadek.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – stwierdził, iż zdajemy sobie sprawę z tego, że ponosimy odpowiedzialność za bezpieczeństwo dowożonych dzieci.

 

  1. Pan Michał Jadczuk – Członek Komisji Rewizyjnej – stwierdził, iż może być sytuacja, że ktoś doniesie, że autobus szkolny wozi więcej dzieci aniżeli jest miejsc w autobusie i co wówczas.

 

  1. Pan Jerzy Barańczuk – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż dużym problemem jest zbyt wczesne wyjeżdżanie dzieci do szkoły. Niektóre dzieci muszą wychodzić z domu o godzinie 6-tej.

 

  1. Pani Katarzyna Jezierska – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdziła, iż powierzając dowożenie dzieci dla PKS mamy dość duże oszczędności. Biorąc pod uwagę, że autobusy nasze jeżdżą 300 km dziennie to jest 150 zł dziennie zysku a w skali miesiąca mamy 3000 zł.

 

  1. Pan Jerzy Barańczuk – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż jeśli PKS uruchomi dodatkowe kursy, to koszty nie będą niższe od naszych kosztów.

 

  1. Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – zaproponował, aby następnym razem przy rozpatrywaniu wniosku o przejęcie dowożenia dzieci przez PKS zaprosić na posiedzenie Przedstawicieli PKS.

 

  1. Pani Antonina Rosa – Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej – zapytała, czy komisje sprawdzające porządek na terenie gminy zwracały uwagę na porządek przy chodnikach i krawężnikach..

 

  1. Pan Roman Wudarski – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – stwierdził, iż na przeciwko kaflarni od ulicy Zakątnej jest działka rolna, na której rosną chwasty, co ma negatywny wpływ na wizerunek ulicy.

 

  1. Pan Piotr Jaszczuk – Wójt – poinformował, iż jest możliwość pracy dla osób bezrobotnych, lecz na podstawie naszego rozeznania nie ma osób chętnych do podjęcia pracy w dziale gospodarka komunalna. Zwrócił się do radnych o rozpropagowanie wśród mieszkańców, możliwości zatrudnienia bezrobotnych do prac porządkowych.

 

  1. Pan Jerzy Olesiuk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – stwierdził, iż w pierwszym półroczu nie było możliwości składania wniosków o dofinansowanie do budowy wodociągów. Czy będzie możliwość składania wniosków w II półroczu.

 

  1. Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż nie było możliwości składania wniosków w I półroczu, gdyż nie zostały ogłoszone nabory wniosków. Jeśli będą ogłoszone nabory wniosków w II półroczu to Gmina będzie składała wnioski o dofinansowanie.

 

  1. Pan Jan Raczyński – Członek Komisji Problemowo Budżetowej – zapytał, czy na remont kuchni w Gimnazjum zostało przeznaczone tylko 20000 zł.

 

  1. Pani Maria Szatyłowicz – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, że na remont kuchni w Gimnazjum w pierwszej uchwale przeznaczono kwotę 30000 zł. Następnie została przeznaczona kwota 20000 zł. Łącznie na remont kuchni w Gimnazjum przeznaczona została kwota 50000 zł, jako nasz wkład własny.

 

Na tym wspólne posiedzenie Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej zakończono.

 

Protokołowała:                                                                         Przewodniczył:

 

Irena Wakuluk                                                                Jerzy Olesiuk

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

 

               Antonina Rosa

 

 

Metryka strony

Udostępniający: UG Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Eugenia Naumiuk

Wprowadzający: Eugenia Naumiuk

Data wprowadzenia: 2008-01-02

Data modyfikacji: 2008-01-02

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2008-01-02