Protokół Nr 2/06

                                                                                     Nurzec- Stacja, dnia 19 grudnia 2006 r.

P R O T O K O Ł   Nr 2/06

z wspólnego posiedzenia Komisji Problemowo Budżetowej i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Nurzec-Stacja, odbytego w dniu 19 grudnia 2006 r.

 

Obecni członkowie Komisji Problemowo Budżetowej:

 

1. Pani Antonina Rosa                                  - Przewodnicząca Komisji,

2. Pan Jerzy Barańczuk                               - Członek Komisji,

3. Pani Beata Dubińska                                - Członek Komisji,

4. Pan Jerzy Fiedoruk                                 - Członek Komisji,

5. Pani Katarzyna Jezierska                         - Członek Komisji,

6. Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz        - Członek Komisji.

7. Pan  Michał Muszkatel                            - Członek Komisji,

8. Pan Jarosław Nikiforuk                           - Członek Komisji,

9. Pan Zbigniew Olesiński                          - Członek Komisji,

10. Pan Jan Raczyński                                - Członek Komisji,

11. Pan Roman Wudarski                           - Członek Komisji.

 

Obecni Członkowie Komisji Rewizyjnej:

 

1. Pan Jerzy Olesiuk                            - Przewodniczący Komisji,

2. Pan Michał Jadczuk                         - Członek Komisji,

3. Pan Wiktor Karpiuk                         - Członek Komisji.

 

Spoza Komisji w posiedzeniu uczestniczyli:

 

Pan Piotr Jaszczuk  - Wójt,

Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy,

Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy,

Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy.

/Listy obecności w załączeniu/      Zal. Nr 1.

 

W wyniku jawnego głosowania Komisje jednogłośnie powierzyły przewodnictwo wspólnemu posiedzeniu Panu Jerzemu Olesiuk - Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej.

 

Przewodniczący posiedzenia poinformował, iż protokół  z poprzedniego posiedzenia znajduje się na sali posiedzeń. Poprosił o zapoznanie się z protokołem i podpisanie.

 

Przewodniczący obrad Pan Jerzy Olesiuk zapoznał z proponowanym porządkiem posiedzenia.

 

Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał dlaczego nie doszło do posiedzenia wyjazdowego w teren, celem rozpoznania i ustalenia najpilniejszych zadań do realizacji.

 

Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący posiedzenia - wyjaśnił, iż na sesji, gdy był zgłoszony wniosek rada nie ustaliła terminu posiedzenia wyjazdowego, dlatego nie doszło do tego posiedzenia.

 

Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż większość radnych nie wyraziła zgody na uczestniczenie w posiedzeniu wyjazdowym, dlatego podjął decyzję o odwołaniu wnioskowanego posiedzenia wyjazdowego.

 

Pan Jan Raczyński - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż rozpatrując budżet gminy, radni powinni być zapoznani z sytuacją, jaka istnieje w terenie, w zakresie nawierzchni poszczególnych dróg oraz koniecznością realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych.

 

Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż jeśli jest wola radnych, aby wyjechać w teren i dokonać lustracji przewidzianych do realizacji zadań inwestycyjnych, to jest możliwość wyjazdu w teren, gdyż autobus jest podstawiony.

 

Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Radna, Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdziła, iż należy zorganizować posiedzenie wyjazdowe, aby radni mogli ocenić czy zadania inwestycyjne prawidłowo zostały zaplanowane. Uważa, że istnieje pilna potrzeba zakończenia budowy drogi Nurczyk - Augustynka, której budowa została rozpoczęta, a obecnie nie jest przewidziana do realizacji.

 

Pan Roman Wudarski - Radny, Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poparł wniosek dotyczący zorganizowania posiedzenia wyjazdowego, aby radni byli zorientowani z sytuacją w terenie i mogli podjąć właściwą decyzję, przyjmując do realizacji zadania inwestycyjne. Nadmienił, iż wstępnie była planowana budowa ulicy Młyńskiej obecnie zadanie to nie zostało ujęte do planu.

 

Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk poddał pod glosowanie wniosek dotyczący wyjazdu w teren i dokonania sprawdzenia celowości realizacji przewidzianych do realizacji zadań inwestycyjnych.

 

W wyniku jawnego głosowania 7 członków komisji glosowało za wnioskiem dotyczącym wyjazdu w teren, 7 było przeciwnych.

 

W związku z brakiem rozstrzygnięcia, co do przyjęcia wniosku Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk poddał pod ponowne glosowanie wniosek dotyczący wyjazdu w teren.

W wyniku jawnego głosowania 7 radnych glosowało za wnioskiem, 7 było przeciwnych.

 

W związku z brakiem rozstrzygnięcia, co do przyjęcia wniosku Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk poddał pod ponowne głosowanie wniosek dotyczący wyjazdu w teren.

W wyniku jawnego głosowania 10 radnych glosowało za wnioskiem, 7 wstrzymało się od głosu.

Wobec powyższego ustalono, że przed rozpatrzeniem projektu budżetu gminy na 2007 r. radni pojadą w teren i dokonają lustracji proponowanych do realizacji zadań.

 

Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - stwierdził, iż na terenie Nurca Stacji i okolic, było realizowanych bardzo dużo zadań. Między innymi została wybudowana oczyszczalnia ścieków i kanalizacja, co jest dużym obciążeniem dla budżetu gminy. Obecnie, gdy został ujęty do projektu uchwały odcinek 200 m drogi w Tymiance to są czynione uwagi, co do celowości realizacji tego zadania.

 

Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż zrozumiałe są potrzeby realizacji zadań, jednak należy sprawdzić w terenie, które zadania powinny być realizowane w pierwszej kolejności.

 

Pan Jerzy Olesiuk - przewodniczący posiedzenia zaproponował, aby przed wyjazdem w teren został przyjęty porządek posiedzenia komisji.

 

Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zaproponował, aby przygotować projekt uchwały w sprawie zwrotu kosztów podróży dla radnych, gdyż zgodnie z nową uchwałą radnym z poza siedziby gminą diety uległy zmniejszeniu.

Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - wyjaśniła, iż zgodnie z poprzednią uchwała dieta była ustalana procentowo tj. 15% minimalnego wynagrodzenia. Obecnie ustalając dietę kwotowo 150 zł za posiedzenie dieta jest wyższa w stosunku do poprzedniej diety.

Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż radni miejscowi nie ponoszą kosztów związanych z dojazdem na posiedzenia, a wysokość diety jest równa, co jest krzywdzącym dla z poza siedziby gminy.

Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący posiedzenia - poddał pod głosowanie wniosek dotyczący podjęcia uchwały w sprawie zwrotu kosztów podróży dla radnych.

 

W wyniku jawnego głosowania 13 głosami za i 1 głosem wstrzymującym wniosek Pana Michała Muszkatel dotyczący zwrotu kosztów podróży dla radnych został przyjęty.

 

Następnie Pan Jerzy Olesiuk - przewodniczący posiedzenia poddał pod glosowanie przyjęcie porządku posiedzenia

W wyniku jawnego głosowania 8 głosami za i 6 głosami przeciw, porządek obrad wraz ze zmianami został przyjęty, a brzmi on następująco:

1. Posiedzenie wyjazdowe.

2. Wybór wiceprzewodniczącego Komisji.

3. Rozpatrzenie materiałów na sesję

   1/ Budżetu Gminy Nurzec-Stacja na 2007 rok.

   2/ Zmiana statutu Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Nurcu-Stacji.

   3/ Wyboru kandydata na członka Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.

4/ Powołania Komisji Inwentaryzacyjnej.

4. Ustalenie projektu planu pracy Komisji Rewizyjnej.

5. Sprawy różne.

 

Do punktu 1-go:

 

                W czasie posiedzenia wyjazdowego dokonano lustracji ulic w Nurcu-Stacji, dróg w Werpolu, Stołbcach, Wyczółkach, Klukowiczach, mostu na rzece Pulwa, dróg w Tymiance, drogi Nurczyk-Augustynka.

 

Do punktu 2-go:

 

                Wybór wiceprzewodniczącego Komisji Problemowo Budżetowej.

1/ Pan Roman Wudarski na wiceprzewodniczącego Komisji zgłosił kandydaturę Pana Michała Muszkatel, który nie wyraził zgody na pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego komisji,

 

2/ Pani Beata Dubińska na wiceprzewodniczącego Komisji zgłosiła kandydaturę Pana Jana Raczyńskiego, który nie wyraził zgody na pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego komisji,

 

3/ Pan Roman Wudarski na wiceprzewodniczącego Komisji zgłosił kandydaturę Pani Katarzyny Jezierskiej, która nie wyraziła zgody na pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego komisji,

 

4/ Pan Jerzy Fiedoruk na wiceprzewodniczącego Komisji zgłosił kandydaturę Pani Lucyny Stanisławy Lickiewicz, która nie wyraziła zgody na pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego komisji,

 

5/ Pani Katarzyna Jezierska na wiceprzewodniczącego Komisji zgłosiła kandydaturę Pana  Romana Wudarskiego, który nie wyraził zgody na pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego komisji.

 

                W związku z brakiem zgody członków komisji na pełnienie funkcji wiceprzewodniczącego komisji, komisja nie dokonała wyboru wiceprzewodniczącego Komisji Problemowo Budżetowej.

 

                Wybór wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej. W wyniku jawnego glosowania Komisja jednogłośnie na wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej, dokonała wyboru Pana Wiktora Karpiuka.

 

Do punktu 3-go:

 

Rozpatrzenie projektów uchwał:

 

Do p punktu 1-go:

 

                Projekt uchwały w sprawie planu budżetu gminy na 2007 r. omówiła Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu./             Zał. Nr 2

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, czy jest ujęta w planie budowa drogi Augustynka- Nurczyk.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że budowa drogi Augustynka Nurczyk jest ujęta w planie jako inwestycja rozpoczęta.

 

3/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, że na budowę drogi Augustynka - Nurczyk wystąpimy o dofinansowanie z funduszy rekultywacji gruntów.

 

4/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytała czyją własnością jest żwirownia w Chaniach.

 

5/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż na terenie gminy nie mamy żwirowni będących własnością gminy, gdyż na użytkowanie żwirowni niezbędna jest koncesja, a gmina takowej koncesji nie posiada.

 

6/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby przewidzieć w planie budżetu na 2007 r., środki finansowe na budowę drogi Nurczyk - Augustynka.

 

7/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy poinformowała, iż nie mamy możliwości wygospodarowania środków na budowę drogi Nurczyk - Augustynka. Budowa tej drogi może być dopisana przy remontach dróg.

 

8/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, jakie gospodarstwa w Zalesiu zostaną przyłączone do wodociągu w ramach planowanej inwestycji.

 

9/ Pan Wiktor Karpiuk - wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej  - poinformował, że w ramach budowy wodociągu podłączone zostanie gospodarstwo Pana Lewczuka.

 

10/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, czy zostanie podłączone do wodociągu gospodarstwo Pana Grzyba.

 

11/ Pan Wiktor Karpiuk - Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej - poinformował, że gospodarstwo Pana Grzyba zostało podłączone do wodociągu w ramach budowanej spinki wodociągu.

 

12/ Pan Michał Jadczuk - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby nie wykonywać modernizacji ulicy Brzozowej, Klonowej w Nurcu-Stacji, zanim nie zostanie wybudowana kanalizacja burzowa na osiedlu, gdyż woda z tych ulic będzie zalewać jego posesję.

 

13/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poparł wniosek Radnego Jadczuka, aby wstrzymać się z budową ulicy Brzozowej, a w pierwszej kolejności wykonać kanalizację burzową na osiedlu w Nurcu-Stacji.

 

14/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - zaproponowała, aby przegłosować zgłoszony wniosek dotyczący budowy kanalizacji burzowej na osiedlu, a wstrzymania się z budową ulicy Brzozowej.

 

15/ Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - zaproponował, aby nie rezygnować z budowy ul. Brzozowej, lecz na budowę kanalizacji burzowej przeznaczyć środki finansowe, które należy wyegzekwować za przyłączenie do kanalizacji. Zaległa kwota około 130 tys. zł pozwoli na opracowanie dokumentacji na budowę kanalizacji burzowej. Nadmienił, iż w budowie wodociągów partycypowali mieszkańcy zainteresowanych miejscowości, dlatego i zainteresowani mieszkańcy przyłączeniem do kanalizacji powinni partycypować w kosztach.

 

16/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby opracować dokumentację na budowę kanalizacji burzowej na osiedlu w Nurcu-Stacji i wykonać to zadanie jako jedna inwestycja.

 

17/ Pan Jerzy Fiedoruk - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował o odstąpienie od budowy kanalizacji burzowej na osiedlu w Nurcu-Stacji. Uważa, że przyjęcie do realizacji kolejnej dość kosztownej inwestycji w Nurcu-Stacji, uniemożliwi realizację wielu pilnych zadań w innych miejscowościach na terenie gminy.

 

18/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - stwierdził, iż właściwa jest propozycja Radnego Olesiuka dotycząca egzekwowania należności za partycypacje w budowie kanalizacji. Nadmienił, iż z wyegzekwowanych środków możliwe jest opracowanie dokumentacji na budowę kanalizacji burzowej.

 

19/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - stwierdził, iż zrozumiałe są potrzeby związane z budową kanału burzowego na osiedlu w Nurcu-Stacja. Biorąc pod uwagę, że jest to zadanie dość kosztowne proponował, aby wstrzymać się z realizacją tego zadania.

20/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, o dożwirowanie ulicy Nowej w Nurcu-Stacji, gdyż jest ona trudno przejezdna.

 

21/ Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - zwrócił uwagę na potrzebę realizacji wielu zadań między innymi budowę wodociągu w miejscowości Stołbce, oraz modernizację drogi tzw. ścianka w Siemichoczach.

 

22/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - proponował, aby w planie budżetu nie zapisywać remontu poszczególnych dróg. Zadanie w zakresie remontu poszczególnych dróg będzie wykonywane w ramach bieżącego utrzymania.

 

23/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby zapewnić środki finansowe na właściwe utrzymanie dróg, gdyż wiele dróg wymaga remontu. Następnie zapytał, na jakim odcinku ma być modernizowana droga, Sycze - Wakułowicze.

 

24/ Pan Zbigniew Olesiński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, dlaczego w planie budżetu przewidziane są środki finansowe na opłacenie czynszu.

 

25/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że gmina jest najemcą lokali w Agencji Mienia Wojskowego i opłaca czynsz, który jest refundowany przez lokatorów tj. w większości nauczycieli.

 

26/ Pan Zbigniew Olesiński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, z czym wiążą się wydatki w kwocie 4000 zł jako wynagrodzenie, w dziale gospodarka gruntami i nieruchomościami.

 

27/ Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - wyjaśnił, iż nie posiadamy planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Zgodnie z przepisami Wójt jest zobowiązany do wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Przy wydawaniu decyzji, w związku z brakiem planu zagospodarowania przestrzennego musi być akceptacja architekta. Planowana kwota jest przewidziane na wypłatę wynagrodzenia dla architekta, jeśli zajdzie taka potrzeba.

 

28/ Pan Zbigniew Olesiński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poinformował, że prawdopodobnie gminy, które nie posiadają planu zagospodarowania przestrzennego nie będą mogły ubiegać się o dofinansowanie z funduszy unijnych.

 

29/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zwrócił, na wydatki związane z wypłatą odsetek od zaciągniętych kredytów. Proponował, aby zrezygnować w bieżącym roku z realizacji zadań inwestycyjnych i spłacić zaciągnięte kredyty, co przyniesie oszczędności dla budżetu około 40 tys. zł.

 

30/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że zadłużenie nasze wynosi około 1000000 zł i nie stać naszego budżetu, aby spłacić zaciągnięte kredyty w bieżącym roku. Nadmieniła, iż kredyty nasze są nisko oprocentowane, a przy realizacji zadań inwestycyjnych większość gmin korzysta z kredytów.

 

31/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż przyjmując do realizacji zadania inwestycyjne musimy korzystać z kredytów, gdyż nasz skromny budżet nie pozwoli wykonać planowanych zadań.

 

32/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji - stwierdził, iż korzystając z kredytów tracimy dość pokaźne kwoty na wypłatę odsetek.

 

33/ Pani Antonina Rosa - Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej - uważa, że przy realizacji zadań inwestycyjnych należy korzystać z kredytów, pomimo konieczności płacenia odsetek.

 

34/ Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - zapytał, czy jest możliwość zakupienia stołów do tenisa na wyposażenie świetlic.

 

35/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że jeśli w programie rozwiązywania problemów alkoholowych zostanie ujęte wyposażenie świetlic w stoły do tenisa to będzie możliwość zakupu stołów z funduszy ochrony zdrowia.

 

36/ Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zabierając głos w dyskusji nad projektem budżetu gminy stwierdził, iż dość dużo środków przeznacza się na realizację zadań w zakresie pomocy społecznej. Nadmienił, iż z pomocy korzystają często osoby, które pracują poza granicami kraju. Proponował, aby zmniejszyć wydatki na realizację zadań w zakresie pomocy społecznej, a przeznaczyć część tych środków na wydatki w zakresie drogownictwa.

 

37/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, że problemu związanego z wypłatą zasiłków nie rozwiąże Rada Gminy, gdyż nie ma możliwości ujawnienia dochodów, niektórych rodzin.

 

38/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż na realizację zadań w zakresie pomocy społecznej w większości środki finansowe pochodzą z budżetu państwa jako dotacja celowa, dlatego nie mogą być przeznaczone na inne cele.

 

39/ Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - zwrócił uwagę, na zbyt ciężką pracę kucharek w kuchni przy świetlicy szkolnej w Siemichoczach. Wnioskował o zatrudnienie dodatkowej osoby w kuchni ze skierowaniem przez Biuro Pracy.

 

40/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Rewizyjnej - zapytał, dlaczego w Gimnazjum planuje się remont kuchni, a nie inwestycję w zakresie modernizacji kuchni.

 

41/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że z własnych środków finansowych nie wykonamy tego remontu. Biorąc pod uwagę nasze dotychczasowe doświadczenie, gdy występowaliśmy o dofinansowanie do wymiany okien. Zachodziła wówczas konieczność zmiany klasyfikacji zadania z inwestycji na remont, dlatego obecnie planujemy realizację tego zadania jako remont.

 

42/ Pan Zbigniew Olesiński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby zmniejszyć o 2000 zł wydatki w dziale różne rozliczenia, a środki te przeznaczyć na remont szatni przy boisku po Jednostce Wojskowej.

 

43/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż rezerwa budżetowa musi być zachowana na nieprzewidziane wydatki, dlatego nie możemy jej zmniejszać. Zaproponował, aby Radny wskazał zmniejszenie wydatków w innych działach.

 

44/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował o założenie światła w szatni przy boisku sportowym po Jednostce Wojskowej.

 

45/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - poinformował, że został złożony wniosek o dofinansowanie do remontu szatni przy boisku sportowym i jeśli otrzymamy dofinansowanie to remont zostanie wykonany.

 

46/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby wystąpić z wnioskiem do Totalizatora Sportowego o dofinansowanie do remontu boiska i wyposażenia.

 

47/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż bardzo dobrze, że oświetlenie uliczne świeci dłużej. Zapytał, czy planowane środki finansowe na ten cel wystarczą na opłacenie faktur za energie elektryczną.

 

48/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że budżet gminy jest bardzo skromny i trudno jest przewidzieć, czy planowane środki finansowe na oświetlenie ulic będą wystarczające.

 

49/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, czy jest możliwość wygospodarowania pomieszczenia z przeznaczeniem na siłownię, gdyż niepokojącym jest fakt, że przez tyle lat siłownia nie zaczęła funkcjonować pomimo zakupu sprzętu.

 

50/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż planuje przekazanie części świetlicy przy Remizie Strażackiej dla Rady Sołeckiej z przeznaczeniem na urządzenie siłowni.

 

51/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż bardzo dobrze, że zostanie przekazana świetlica dla rady sołeckiej z przeznaczeniem na siłownię. Nadmienił, iż aby siłownia zaczęła funkcjonować musi być zakupiona wykładzina antypoślizgowa.

 

52/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby do prowadzenia siłowni wykorzystać kierowców straży.

 

53/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż sprzęt do siłowni jest pozyskany przez Rade Sołecką i świetlica zostanie przekazana Radzie Sołeckiej. Odnośnie zakupu wykładziny Rada Sołecka powinna zorientować się koszcie jej zakupu.

 

54/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż powinien być opracowany regulamin udostępniania siłowni.

 

55/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej, Sołtys sołectwa Nurzec-Stacja - poinformował, iż zwróci się do Radcy prawnego o pomoc w opracowaniu regulaminu funkcjonowania siłowni.

 

56/ Pan Zbigniew Olesiński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, na jaki cel planowane są środki finansowe w dziale rolnictwo i łowiectwo.

 

57/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że środki w dziale rolnictwo i łowiectwo przewidziane są na realizacje inwestycji w zakresie budowy wodociągów jako udział własny gminy.

 

58/ Pan Michał Jadczuk - Członek Komisji Rewizyjnej - zapytał, jaka jest sytuacja z zaopatrzeniem w wodę w miejscowości Zabłocie.

 

59/ Pani Antonina Rosa - Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej - poinformowała, że w miejscowości Zabłocie mieszkańcy odczuwają brak wody w swoich ujęciach wody tj. studniach.

 

60/ Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zwróciła uwagę, że zbyt mało płacimy za odbiór padłych zwierząt.

 

61/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że mamy podpisaną umowę na odbiór padłych zwierząt z firmą i płacimy zgodnie z umową.

 

62/ Pan Eugeniusz Staniszewski - Inspektor Urzędu Gminy - udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Raczyńskiego, dotyczące planowanego odcinka modernizacji drogi w Syczach. Z wyjaśnień wynika, że modernizacja drogi będzie wykonana na odcinku od mostku w Syczach do mostku w Wakułowiczach.

 

63/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał o ile wzrosną dochody gminy w zakresie podatku od nieruchomości.

 

64/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - wyjaśniła, iż dochody gminy z podatku od nieruchomości nie zostaną zwiększone, lecz ulegną zmniejszeniu, z uwagi na zmniejszenie podatku od PKP i od budynków po Jednostce Wojskowej.

 

65/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poinformował, że mieszkańcy wnioskują, aby zdemontować chodnik do oczyszczalni, a pozyskany materiał przeznaczyć na budowę chodnika w innej miejscowości.

 

66/ Pan Zenon Podbielski - Przewodniczący Rady Gminy - wyjaśnił, iż chodnik był ujęty w dokumentacji na inwestycję w zakresie budowy oczyszczalni i kanalizacji. Na realizację tego zadania otrzymywaliśmy dotację, dlatego nie możemy zdemontować chodnika.

 

                Przewodniczący posiedzenia Pan Jerzy Olesiuk poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie opinii do projektu budżetu gminy na 2007 r.

 

                W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 glosami za w obecności 14 członków komisji pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu gminy na 2007 r. wnosząc, aby przy wydatkach na remont dróg dopisać zakończenie budowy drogi Nurczyk - Augustynka - Siemichocze.

/Opinia Komisji w załączeniu/                     Zał. Nr  3.

 

 

Do p. punktu 2-go: 

 

                Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie statutu Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w Gminie Nurzec-Stacja omówił Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/                Zał. Nr 4

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jerzy Olesiuk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - zapytał, czy po wprowadzeniu zmian w statucie Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury ulegną zmianie zasady działania tej placówki.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - poinformował, że działalność tej placówki będzie na podobnej zasadzie.

 

3/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, czy przy opracowywaniu projektu uchwały były czerpane wzorce z sąsiednich gmin.

 

4/ Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - poinformował, iż trudno jest czerpać wzorce z innych gmin, gdyż są różne rozwiązania.

 

                W wyniku jawnego głosowania Komisje jednogłośnie 13 głosami za w obecności 13 członków Komisji pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w sprawie zmian statutu Gminnego Ośrodka Upowszechniania Kultury w wersji przedstawionej przez Wójta.

/Opinia Komisji w załączeniu/      Zał. Nr 5.

 

Do p. punktu 3-go:

 

                Projekt uchwały w sprawie wytypowania kandydata do Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach omówił Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/              Zał. Nr 6.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pani Antonina Rosa - Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej - zapytała, jakie są zadania Rady Społecznej przy Zespole Opieki Zdrowotnej.

 

2/ Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - zapoznał z zadania rady społecznej przy zespole opieki zdrowotnej.

 

Zgłaszanie kandydatów na członka do Rady Społecznej przy SPZOZ w Siemiatyczach:

1/ Pan Jerzy Olesiuk - nie wyraził zgody,

2/ Pan Zbigniew Olesiński - nie wyraził zgody,

3/ Pan Roman Wudarski - wyraził zgodę.

 

                W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 14 głosami za w obecności 14 członków komisji pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wytypowania kandydata do Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach, wskazując kandydaturę Pana Romana Wudarskiego.

/Opinia Komisji w załączeniu./                  Zał. Nr 7.

 

Do p. punktu 4-go:

 

                Projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej omówił Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż Komisja powinna być powołana spośród radnych.

/Projekt uchwały w załączeniu/                 Zał. Nr 8.

 

Zgłaszanie kandydatów do składu Komisji Inwentaryzacyjnej:

1/ Pan Zbigniew Olesiński - wyraził zgodę,

2/ Pan Roman Wudarski - wyraził zgodę,

3/ Pan Michał Muszkatel - wyraził zgodę,

4/ Pani Beata Dubińska - wyraziła zgodę.

Na przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej Komisja jednogłośnie zaproponowała kandydaturę Pana Zbigniewa Olesińskiego.

 

                Komisja jednogłośnie, 14 głosami, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie powołania Komisji inwentaryzacyjnej w wyżej wymienionym składzie osobowym.

/Opinia Komisji w załączeniu/                    Zał. Nr 9.

 

Do punktu 4-go

 

                Zasady ustalania planu pracy Komisji omówił Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy. Nadmienił, iż plan pracy komisji powinien zawierać zadania ujęte w planie pracy rady.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Jan Raczyński -Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zaproponował, aby przed rozpatrzeniem projektu budżetu na dany rok komisje wyjechały w teren i ustaliły zadania do realizacji. Zaproponował, aby w miesiącu listopadzie przewidzieć posiedzenie wyjazdowe.

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że projekt budżetu jest opracowywany do 15 listopada, dlatego jeśli mamy osiągnąć zamierzony cel to posiedzenie wyjazdowe powinno odbyć się dużo wcześniej np. w miesiącu sierpniu.

 

3/ Pan Jan Raczyński -Członek Komisji Problemowo Budżetowej - proponował, aby zaplanować posiedzenie wyjazdowe w miesiącu sierpniu.

 

4/ Pan Roman Wudarski - członek Komisji Problemowo Budżetowej - zaproponował, aby ustalić posiedzenie komisji w miesiącu lipcu, na którym rozpatrzona będzie informacja z wykonania budżetu gminy za I półrocze. W miesiącu wrześniu zaplanować posiedzenie komisji wyjazdowe, w zakresie ustalenia zadań do planu budżetu.

 

5/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, kiedy będą opiniowane arkusze organizacyjne szkół.

 

6/ Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - wyjaśnił, iż nie ma obowiązku opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół.

 

Do punktu 5-go:

 

Sprawy różne:

1/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, o zamierzeniach, jakie chce wprowadzić oraz o problemach, które wymagają rozwiązania. I tak::

od 1 stycznia 2007 r. chce zatrudnić radcę prawnego, będzie to Pan Jacek Sitarski.

od 1 stycznia 2007 r. zamierza zlikwidować punkt konsultacyjny dla osób uzależnionych od alkoholu, a realizację tych zadań przekazać do punktu konsultacyjnego w Siemiatyczach.

Od 1 stycznia 2007 r. rozwiązane zostaną umowy zlecenia zawarte z pracownikami.,

Od 1 stycznia 2007 r. zamierza zlikwidować punkt biblioteczny w Tymiance i Klukowiczach, Zbiory biblioteczne zostaną przekazane do szkół. Uzyskane oszczędności około 40 tys. zł proponuje przeznaczyć na realizację zadań w tych miejscowościach.

Przekazać świetlicę przy Remizie Strażackiej w Nurcu-Stacji do dyspozycji Rady Sołeckiej, na prowadzenie działalności w zakresie siłowni.

Poddał pod rozwagę ewentualność przekazania basenu pływackiego przy szkole dla osoby, która byłaby zainteresowana jego remontem i uruchomieniem tego obiektu,

Następnie zwrócił uwagę na konieczność zagospodarowania wysypiska śmieci. Nadmienił, iż jego zdaniem należy ogrodzić wysypisko śmieci i zatrudnić osobę z funduszy interwencyjnego, która będzie nadzorowała składowanie odpadów. Byłoby ono czynne w określonych godzinach. Biorąc pod uwagę, że tylko wysypisko w Nurcu Stacji ma zezwolenie do 2009, pozostałe wysypiska muszą być zlikwidowane.

Nadmienił, iż bardzo ważnym zadaniem jest uregulowanie sprawy mieszkań w barakach. Uważa, że nie może być takiej sytuacji, aby mieszkańcy mieszkali w tak skrajnych warunkach.

Kolejnym problemem, który wymaga rozwiązania jest współpraca z Gospodarstwem Pomocniczym w Bielsku Podlaskim. Nadmienił, iż jeśli współpraca z eksploatatorem wodociągów i kanalizacji nie ulegnie poprawie to będziemy musieli podjąć drastyczne kroki.

 

D y s k u s j a:

 

1/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - proponował, aby mieszkańców z baraków przenieść do lokali po Jednostce Wojskowej, a budynki, w których obecnie zamieszkują rozebrać, aby nie odpuścić do zamieszkania w nich innych lokatorów.

Następnie zwrócił uwagę, że tylko jedna firma będzie odbierała odpady komunalne od mieszkańców, a od osób indywidualnych nie będą przyjmowane odpady na wysypisku.

 

2/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż został przyjęty regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i musimy ten przepis realizować. Zgodnie z regulaminem osoby indywidualne nie powinny wozić śmieci na wysypisko.

 

3/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poinformował o rozwiązaniach dotyczących utrzymania czystości w Gminie Drohiczyn. Zaproponował, aby pracownicy Urzędu Gminy poszli w teren i ustalili, w jaki sposób zagospodarowane są odpady komunalne w poszczególnych gospodarstwach.

 

4/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż firma świadcząca usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych z poszczególnych gospodarstw musi mieć podpisane umowy i na podstawie umów będzie można ustalić, z którego gospodarstwa odbierane są odpady i przez jaką firmę.

 

5/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zaproponował, aby w gminie powołać zakład gospodarki komunalnej. Następnie proponował, aby z Gospodarstwem Pomocniczym przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Gospodarki Wodnej prowadzić negocjacje, a nie podejmować zbyt pochopnych decyzji, aby nie zadrażniać sytuacji. Kończąc poprosił o poinformowanie o działalności MPO Białystok, która proponuje swoje usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych.

 

6/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż będą pochopnie podejmowane drastyczne decyzje wobec Gospodarstwa Pomocniczego przy WZMiGW. Wspomniane decyzje będą ostatecznością. Odnośnie MPO wyjaśnił, iż firma ta świadczy usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych na osiedlu po byłej Jednostce Wojskowej,. Obecnie firma ta wystąpiła o wydanie zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych na terenie gminy na okres do 2010 roku, pomimo, że my mamy zezwolenie na prowadzenie składowiska do 2009 roku.

 

7/ Pani Antonina Rosa - Przewodnicząca Komisji Problemowo Budżetowej - zwróciła uwagę na składowanie odpadów komunalnych za żywopłotem przy ul. Kolejowej.

 

8/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował o uporządkowanie nieruchomości przy ul. Wodociągowej.

 

9/ Pan Wiktor Karpiuk - Członek Komisji Rewizyjnej - stwierdził, iż w poprzednim okresie był eksploatowany basen kąpielowy przez szkołę. Uważa, że w dalszym ciągu szkoła powinna zagospodarowywać ten obiekt.

Następnie zwrócił uwagę na przesiedlenie mieszkańców baraków. Uważa, że nie mamy gdzie przenieść tych mieszkańców, gdyż czynsze w mieszkaniach po Jednostce Wojskowej są bardzo wysokie, dlatego nasuwa się pytanie, kto będzie opłacał czynsze.

 

10/ Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poinformował, iż mieszkańcy baraków zainteresowani są wykupem tzw. emek, jednak indywidualnie nie mogą oni kupić tych lokali. Uważa, że Gmina powinna pośredniczyć przy rozwiązaniu tego problemu.

 

11/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - wyjaśnił, iż problem związany z przesiedleniem mieszkańców z tzw. baraków został tylko zasygnalizowany na dzisiejszym posiedzenie.

 

12/ Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zaproponował, aby zatrudnić radcę prawnego, który prowadzi obsługę prawną w Gminie Siemiatycze.

 

13/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż trafna jest decyzja z powierzeniem obsługi prawnej naszej gminy dla radny prawnego Pana Jacka Sitarskiego. Następnie zapytał, na jakich warunkach będzie zatrudniony radca prawny.

 

14/ Pan Piotr Jaszczuk - Wójt - poinformował, iż zgodnie w wstępnymi ustaleniami, będzie on przyjeżdżał raz w tygodniu i dodatkowo będzie obsługiwał sesje rady. Wynagrodzenie będzie wynosiło 1000 zł plus podatek VAT.

 

15/ Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, jakie miała wynagrodzenia poprzednia Pani radca prawny.

 

16/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że poprzedniej Pani radcy prawny płaciliśmy 900 zł plus podatek VAT tj. łącznie 1090 zł.

 

 

17/ Pan Jerzy Fiedoruk - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby nie likwidować filii bibliotecznej w Klukowiczach.

 

18/ Pani Beata Dubińska - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poinformowała, że do szkoły docierają informacje, że dzieci korzystają z innych bibliotek. Zaproponowała, aby sprawę likwidacji filii bibliotecznych przeanalizować ponownie i wstrzymać się z likwidacją.

 

19/ Pan Jerzy Barańczuk - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poinformował, iż w terenie jest zainteresowanie wypożyczaniem książek. Niektóre osoby nawet starsze wnioskują o częstszą wymianę księgozbiorów.

 

2. Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że od nowego roku planujemy, aby diety radnym przekazywać na ich rachunek bankowy. W związku z tym zapytała, kto z radnych nie posiada rachunku bankowego.

 

                Ustalono, że 4 radnych nie posiada rachunku bankowego.

 

3. Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - zapytał, czy będzie organizowany sylwester w plenerze wzorem lat poprzednich.

 

                Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - poinformował, że Wójt proponuje, aby sylwester był organizowany.

 

4. Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował o rozpropagowanie w środowisku informacji odnośnie udostępniania nieodpłatnego dostępu do Internetu w GOUK.

 

5. Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby włączyć oświetlenie uliczne w godzinach do 5,30 do 6,30, a skrócić czas oświetlania ulic w godzinach wieczornych.

 

Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - poinformował, iż trudno jest ustalić godziny oświetlania ulic, gdyż w każdej miejscowości są różne propozycje.

 

Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskował, aby wydłużyć godziny oświetlania ulic w Nurcu Stacji do godziny 22,30.

 

Pan Krzysztof Staniszewski - Sekretarz Gminy - poinformował, że w okresie świątecznym ulice będą oświetlone przez całą noc.

 

6. Pan Jan Raczyński - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - podziękował radnym za poparcie wniosku w sprawie wyjazdu w teren. Uważa, że taki wyjazd pozwolił przybliżyć radnym, które zadania powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Kończąc wnioskował, aby przy odbiorze prac inwestycyjnych uczestniczyli radni.

 

7. Pan Roman Wudarski i Jarosław Nikiforuk - Członkowie Komisji Problemowo Budżetowej - wnioskowali, aby pracownicy GOPS dotarli do rodziny Jurczaków w Siemichoczach, gdyż rodzina ta wymaga pomocy. Wnioskowali również o zorganizowanie dowożenia dzieci tej rodziny do szkoły.

 

Pan Michał Jadczuk - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż trudno jest przewidzieć, czy rodzina ta przyjmie pomoc ze strony opieki społecznej.

 

Pani Lucyna Stanisława Lickiewicz - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - poinformowała, że niektóre osoby mieszkają w bardzo trudnej sytuacji i same nie pójdą z prośbą o udzielenie pomocy. Uważa, że pracownicy opieki społecznej powinny dotrzeć do takich rodzin.

 

Pan Roman Wudarski - Członek Komisji Problemowo Budżetowej - stwierdził, iż wiele osób otrzymuje zasiłki, chociaż ich sytuacja materialna jest dość dobra.

 

                Na tym posiedzenie komisji zakończono.

 

Protokołowała:                                                                             Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

 

E. Naumiuk                                                                                           Jerzy Olesiuk

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2007-06-08

Data modyfikacji: 2007-06-08

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2007-06-08