Postanowienie o odstąpieniu od obowiązku sporządzenia raportu oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia (Przebudowa drogi powiatowej na odcinku Żerczyce-Zabłocie)

                                                                                                          Nurzec-Stacja, dnia 16.10.2008r.

RGT 7624-9/08

           

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 4 ust 2 Dyrektywy Rady Nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne /Dz. Urz. UE L. 175 z dnia 5.7.1985r.z późn. zm./ oraz ust. 10 lit. d, załącznika II tej dyrektywy,  art. 51 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia  27 kwietnia  2001r. Prawo ochrony środowiska / Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 138 poz. 865/, art. 123  ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego / Dz. U. z 2000r  Nr 98, poz. 1071 ost. zm. Dz. U. z 2005r. Nr 181 poz. 1524/ oraz  § 3 ust. 1 pkt  56   Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczególnych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. z 2004r. Nr 257 poz. 2573, ost. zm. Dz. U. z 2007r Nr 158, poz. 1105/  i wniosku Inwestora – Powiatowego Zarządu Dróg w Siemiatyczach wniesionego w dniu 01.10.2008r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1716B o przebiegu od drogi Nr 1766B (Nurzec Wieś) – Nurczyk – Żerczyce – Zabłocie – Żurobice – Lipiny – Malinowo – Biszewo – Makarki, na odcinku Żerczyce – Zabłocie o długości 3,120 km wraz z przebudową zjazdów na drogi boczne (działki Nr 194 i 200)

 

postanawiam  stwierdzić,  że :

 

1.      Przedsięwzięcie polegające na przebudowie drogi powiatowej Nr 1716B o przebiegu od drogi Nr 1766B (Nurzec Wieś) – Nurczyk – Żerczyce – Zabłocie – Żurobice – Lipiny – Malinowo – Biszewo – Makarki, na odcinku Żerczyce – Zabłocie o długości 3,120 km wraz z przebudową zjazdów na drogi boczne (działki Nr 194 i 200), nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko.        

2.      Nie zachodzi potrzeba opracowania raportu oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

                                                                                                                                                                    UZASADNIENIE

Inwestor – Powiatowy Zarząd Dróg w Siemiatyczach w dniu  01.10.2008r. złożył do tut. Urzędu Gminy wniosek, w oparciu o który zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1716B o przebiegu od drogi Nr 1766B (Nurzec Wieś) – Nurczyk – Żerczyce – Zabłocie – Żurobice – Lipiny – Malinowo – Biszewo – Makarki, na odcinku Żerczyce – Zabłocie o długości 3,120 km wraz z przebudową zjazdów na drogi boczne (działki Nr 194 i 200).

       Przedmiotowa inwestycja zgodnie z § 3 ust.1 pkt  56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573, z późn. zm./  i z art. 4 ust 2 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 27 czerwca 1985r.  nr 85/337/EWG

w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne /Dz. Urz. UE L. 175 z dnia 5.07.1985r.z późn. zm./ oraz ust. 10 lit. d  załącznika II tej Dyrektywy, przedmiotowa inwestycja jest zaliczana do przedsięwzięć publicznych, mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których może być wymagane sporządzenie raportu.

W załączonej do wniosku informacji Inwestor przedstawił trzy warianty przedsięwzięcia.

Wariant zerowy: polegający na zaniechaniu przedsięwzięcia, to pozostawienie istniejącego aktualnie stanu, czyli pozostawienie nawierzchni żwirowej będącej w złym stanie technicznym. Zaniechanie realizacji przedsięwzięcia, czyli przebudowy nawierzchni drogi, przebudowy urządzeń odwadniających (np.: przepusty drogowe, rowy odwadniające)  spowoduje dalszą degradację drogi, zwiększenie hałasu, zapylenia jak również zwiększy koszty bieżącego utrzymania drogi.

Wariant I:  Rozwiązanie lokalizacyjne polegające na zrealizowaniu przedsięwzięcia w istniejącym przebiegu (w istniejącym pasie drogowym).

 

Wariant II: Alternatywnym rozwiązaniem lokalizacyjnym dla przedsięwzięcia jest przebudowa istniejącego ciągu dróg złożonego z odcinka drogi 1756B  Pokaniewo – Kolonia Pokaniewo  ( o długości 2,800 km )  i  drogi nr  109100B  Kolonia Pokaniewo – granica Gminy Milejczyce ( o długości 0,700 km )  oraz drogi nr 109274B granica Gminy Milejczyce – Zabłocie   ( o długości 1,000 km ). Łączna długość alternatywnego ciągu dróg wynosi 4.500 km  i  jest większa od  wnioskowanej lokalizacji o  1,380 km.

W rozpatrywanym wariancie lokalizacyjnym przeważają odcinki o nawierzchni  gruntowej, wymagające  przeprowadzenia znacznego zakresu robót przygotowawczych, ziemnych  oraz  związanych z  budową od podstaw warstw podbudowy.

Proponowane rozwiązanie alternatywne w ograniczonym zakresie obejmuje mieszkańców wsi Zabłocie. Ze względu istniejący podział administracyjny  mieszkańcy Zabłocia  zainteresowani są  poprawą warunków podróżowania do siedziby Gminy Nurzec – Stacja oraz do drogi wojewódzkiej nr 693, stanowiącej najkrótszy dojazd do siedziby powiatu. 

 

Reasumując  rozwiązanie alternatywne  jest propozycją mniej korzystną ze względów  ekonomicznych ( ze względu na znacznie większą  długość )  oraz  ze względów społecznych, ponieważ nie wpływa znacząco na poprawę potrzeb komunikacyjnych znacznej liczby mieszkańców  powiatu.        

 

Jako optymalny określa się wariant I czyli przebudowa drogi w jej aktualnym przebiegu. Rozwiązanie to jest najkorzystniejsze przyrodniczo, społecznie oraz finansowo.

Inwestor nie przewiduje wariantów materiałowych.

 

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z koniecznością wykorzystywania zasobów wód powierzchniowych ani podziemnych, jak też surowców mineralnych. Woda będzie używana ewentualnie jako składnik mieszanek betonowych lub zapraw murarskich oraz w razie potrzeby do pielęgnacji betonu bądź pielęgnacji podbudów z kruszyw naturalnych.

Na etapie realizacji będą wykorzystywane jedynie typowe dla tego rodzaju przedsięwzięć materiały, surowce oraz paliwa takie jak np.: beton, mieszanka mineralno – asfaltowa ( beton asfaltowy ), kruszywo naturalne ( pospółka ) , piasek, cement; prefabrykaty żelbetowe lub betonowe ( bloczki betonowe, rury betonowe, itp. )

Do realizacji inwestycji zostanie wykorzystany sprzęt budowlany będzie zużywał paliwo w ilościach zwykle zużywanych.

Na etapie realizacji inwestycji wykorzystanie wody, paliw, energii oraz innych materiałów będzie w ilościach normatywnych, bez konieczności zabezpieczenia dodatkowych zasobów.

Planowane przedsięwzięcie po jego wykonaniu nie będzie wymagało wykorzystywania i zabezpieczenia dodatkowych zasobów wody, paliw i energii oraz innych materiałów.

Przebudowa drogi nie narusza istniejącej szaty roślinnej i jako inwestycja drogowa nie wymaga wykorzystywania paliw ani energii w trakcie eksploatacji.

 

            Zgodnie z art. 51 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2001r.  Prawo ochrony środowiska /Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm./, dnia 02.10.2008r. (uzupełnienie wniosku z dnia 06.10.2008r.) organ prowadzący postępowanie wystąpił do Starosty Siemiatyckiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Siemiatyczach o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego ewentualnego zakresu w oparciu o  zapisy art. 4 ust 2 Dyrektywy Rady  nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne /Dz. Urz. UE L. 175 z dnia 5.7.1985r.z późn. zm./ oraz ust. 10 lit. d, załącznika II tej Dyrektywy. 

W oparciu o złożoną zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy Prawo Ochrony Środowiska informację o planowanym przedsięwzięciu oraz biorąc pod uwagę:

- opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Siemiatyczach z dnia 14.10.2008r. znak. NZ/470-7224-70/2008, w której stwierdzono, że nie ma konieczności wykonania raportu,

- opinię Starosty Powiatu Siemiatyckiego z dnia 6.10.2008r. znak RL.7633-109/08, w której stwierdzono również, że nie zachodzi konieczność sporządzenia raportu

- określone w §4 i §5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko /Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm./ kryteria i uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu,

organ prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w myśl art. 51 ust.2 ustawy Prawo ochrony środowiska, uznał, że zamierzenie inwestycyjne nie będzie pogarszać dotychczasowego stanu w rozumieniu dotrzymania obowiązujących standardów jakości środowiska po zastosowaniu przyjętych rozwiązań minimalizujących wpływ na wartości środowiskowe i wobec tego stwierdził, że  nie ma potrzeby  sporządzenia raportu dla planowanego przedsięwzięcia.

Szczegółowymi uwarunkowaniami związanymi z kwalifikowaniem przedmiotowego przedsięwzięcia do sporządzenia raportu lub odstąpienia od nałożenia takowego obowiązku w ocenie Starosty Siemiatyckiego, są: skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu, usytuowanie inwestycji, istniejące dotychczasowe użytkowanie terenu, gęstość zaludnienia oraz zmniejszenie występowania uciążliwości dla środowiska.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Siemiatyczach analizując przedłożoną informację o planowanym przedsięwzięciu polegającym na wykonaniu warstwy wyrównawczej z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie, wykonaniu warstwy jezdnej z betonu asfaltowego o gr. 5cm i uzupełnieniu poboczy i korpusu drogowego gruntem oraz umocnienie pospółką, wykonaniu podbudowy istniejących przepustów i wykonanie przebudowy zjazdów na drogi boczne na działkach o Nr geod. 194 i 200 oraz z uwagi na charakter, rodzaj technologii i skalę przedsięwzięcia stwierdził, że planowane przedsięwzięcie nie będzie mieć negatywnego wpływu na życie i zdrowie ludzi oraz na stan środowiska w/w rejonie, przy zastosowaniu wszystkich rozwiązań zawartych w informacji o planowanym przedsięwzięciu, a po zakończeniu przedsięwzięcia poprawi płynność ruchu pojazdów, obniży natężenie hałasu i zapylenia w w/w rejonie oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu pieszych i przejeżdżających pojazdów.

 

Wniosek Inwestora jest rozpatrywany i całe postępowanie jest prowadzone pod kontem zapisów Dyrektywy Rady  nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (Dz. Urz. UE L 175 z dnia 5.7.1985r. z późn. zm. ) oraz ust. 10 lit. d załącznika II tej Dyrektywy,  art. 51 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia  27 kwietnia  2001r. Prawo ochrony środowiska /Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm./ ponieważ Inwestor na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia będzie ubiegał się o środki pochodzące z  Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego /Dz. U. z 2000r  Nr 98, poz. 1071 z późn. zm./ stwierdzenie, że nie zachodzi  potrzeba sporządzenia raportu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wydano w formie postanowienia, na które zgodnie z art. 51 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, przysługuje zażalenie.

    

Z uwagi na fakt, iż liczba stron postępowania przekracza 20, zgodnie z art. 46a ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz art. 49 KPA, wszystkie strony biorące udział w postępowaniu zostały o jego wszczęciu, a także etapach realizacji zawiadomione w sposób zwyczajowo przyjęty - poprzez zamieszczenie informacji na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Nurzec-Stacja, w miejscowościach położenia nieruchomości na których zlokalizowana jest inwestycja oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy Nurzec-Stacja i w Biuletynie Informacji Publicznej.

 Dane o tym postanowieniu w dniu 16.10.2008 r. zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach prowadzonym przez Referat Rozwoju Gminy tut. Urzędu – art. 19 ust. 2 pkt 5 ustawy Prawo ochrony środowiska.

     Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

                                                              

P o u c z e n i e:

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 51 ust.5 ustawy Prawo ochrony środowiska, służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Nurzec-Stacja w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

 

 

 

Wójt

Piotr Jaszczuk

 

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Norbert Jadczuk

Wprowadzający: Norbert Jadczuk

Data wprowadzenia: 2008-10-16

Data modyfikacji: 2008-10-16

Opublikował: Norbert Jadczuk

Data publikacji: 2008-10-16