Protokół Nr 19/05

                                      Nurzec-Stacja, dnia 28 listopada 2005 r.

 

P R O T O K O Ł Nr 19/05

z posiedzenia Komisji Problemowo Budżetowej Rady Gminy Nurzec Stacja, odbytego w dniu 28 listopada 2005 roku.

 

Obecni członkowie Komisji:

1. Pan Anatol Naumnik         - Przewodniczący Komisji,

2. Pan Zbigniew Kołtek         - Z-ca Przewodniczącego Komisji,

3. Pan Jerzy Fiedoruk            - Członek Komisji,

4. Pan Wiktor Karpiuk          - Członek Komisji,

5. Pan Michał Muszkatel       - Członek Komisji,

6. Pan Jarosław Nikiforuk     - Członek Komisji.

/Lista obecności w załączeniu/       Zał. Nr 1.

 

Spoza komisji w posiedzeniu uczestniczyli:

1. Pani Raisa Pachwicewicz     - Wójt,

2. Pani Maria Szatyłowicz        - Skarbnik Gminy,

3. Pani Irena Kowalewicz         - Referent Urzędu Gminy,

4. Pan Piotr Mudel                    - Inspektor Urzędu Gminy.

 

          Posiedzeniu przewodniczył Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji.

 

          W wyniku jawnego głosowania porządek posiedzenia został przyjęty jednogłośnie 6 głosami, a brzmi on następująco:

1.       Rozpatrzenie projektów uchwał Rady Gminy:

1/ Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych:

-          Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

-          Projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych,

-          Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji podatkowych.

2/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Nurzec-Stacja w sprawie przyjęcia Statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

3/ Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości mienia Gminy Nurzec-Stacja.

4/ Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok.

2.       Analiza kosztów i zasad /podstawy prawne/ do ustalania stawek za wyżywienie uczniów i osób pozostałych w stołówkach szkolnych i przedszkolu.

3.       Sprawy różne:

 

Do punktu 1-go

Rozpatrzenie projektów uchwał Rady Gminy:

Do p.punktu 1-go:

                Ustalenie stawek podatków i opłat lokalnych:

 

                Przystępując do omawiania projektów uchwał w sprawie stawek podatków i opłat lokalnych Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy zapoznał z zasadami naliczania podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości. Nadmienił, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS wskaźnik wzrostu cen za 2005 r. wynosi 2,5%. Posiłkując się, tym wskażnikiem zostały przeliczone i przedstawione Radnym podwyższone stawki podatkowe.

/wyjaśnienia dotyczące podatków w załączeniu/   Zał. Nr 2

 

1/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż dochody gminy będą analizowane przy rozpatrywaniu projektu budżetu gminy na 2006 rok.

2/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - wyjaśnił, iż informacja ta jest ważna przy ustalaniu stawek, gdyż dochody gminy z tytułu podatku rolnego będą niższe o około 50 tys. żł.

3/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż na obniżenie stawek podatku rolnego nie ma wpływu Rada Gminy, obniżone zostały dochody rolników w związku, z czym obniżono stawki podatku.

 

                Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości omówił Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/           Zał. Nr 3

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zaproponował, aby omówić poszczególne stawki podatku od nieruchomości w porównaniu do stawek w 2005 r. w gminach sąsiednich tj. Milejczyce i Siemiatycze. Nadmienił, iż analiza stawek w porównaniu do gmin sąsiednich jest niezbędna, aby nie zawyżyć podatku dla naszych mieszkańców, gdyż nie są oni bogatsi od mieszkańców gmin sąsiednich.

 

2/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawił proponowaną stawkę podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1 m2 powierzchni i wynosi ona 0,54 zł.

 

3/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż proponowana stawka podatku wzrasta więcej aniżeli o wskaźnik 2,5 %.

 

4/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy -  wyjaśnił, iż po przeliczeniu dotychczasowej stawki 0,52 zł o wskaźnik wzrostu cen 2,5% powinna ona wynosić 0,5330 zł, lecz z uwagi na spadek dochodów gminy w projekcie uchwały proponujemy stawkę 0,54 zł.

 

5/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zaproponował, aby przejść do dalszej analizy stawek, zazanaczając, że stawka ta wzrasta o 3,8%.

 

6/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawił proponowaną stawkę podatku od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych od 1 ha powierzchni  w kwocie 3,00 zł.

 

                Stawka ta nie zostaje zmieniona, uwagi nie zostały wniesione.

 

7/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawił proponowaną stawkę od gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako drogi - dr - nie będącymi drogami publicznymi wg art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych z dnia 21.03.1985 r. /Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838/ od 1 m2  powierzchni w kwocie 0,03 zł. Nadmienił, iż stawka nie ulega podwyższeniu, zachodzi tu tylko potrzeba zmiany podstawy prawnej, gdyż do ustawy o drogach publicznych w roku 2004 został ogłoszony tekst jednolity.

 

8/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący komisji - zapytał o datę ogłoszenia tekstu jednolitego.

 

9/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - poinformował, że jest to ustawa z 2004 r.

 

10/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż niewłaściwie sprawdzane są projekty uchwał przez Radcę prawnego skoro zmiana ta nie została naniesiona.

 

                Stawka nie zostaje zmieniona, uwagi do stawki nie zostały wniesione.

 

8/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawił proponowaną stawkę od gruntów pozostałych od 1 m 2 ,  w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,15 zł.

 

9/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż stawka ta wzrasta o 7%.

 

10/ Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - stwierdził, iż na terenie gminy nie ma organizacji pożytku publicznego.

 

11/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - wyjaśnił, iż stawka ta dotyczy również gruntów, które w ewidencji gruntów nie zostały sklasyfikowane lub sklasyfikowane jako bi, b, czy tereny różne. Nadmienił, iż jeżeli grunty są sklasyfikowane klasą IV lub wyżej wówczas jest liczony podatek rolny, lecz stawka jest podwyższona o 100%. W przypadku rencistów grunty niesklasyfikowane, nie występują.

 

12/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż przy budynkach mieszkalnych stawka podatku została podwyższona o 4,87 %. Czym sugerowano się podwyższając tą stawkę.

 

13/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - wyjaśnił, iż stawkę przeliczył o 2,5% lecz do projektu uchwały zostało wpisane 0,43 zł.

 

14/ Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - stwierdziła, iż pomyłkowo wpisano stawkę 0,43 zł.

 

15/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że my nie musimy trzymać się wskaźnika wzrostu cen i stosować podwyższenie o 2,5%. W związku z obniżeniem naszych dochodów możemy zastosować stawki wyższe.

 

16/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż dochody ludności nie wzrosły o taki wskaźnik. Musimy szukać dochodów lecz nie kosztem mieszkańców. Stosują przelicznik 2,5 % stawka ta powinna wynosić 0,42 zł.

 

17/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - wyjaśnił, iż stawki zostały przeliczone o 2,5%, jednak do projektu uchwały zostały one podwyższone. Szczegółowe wyliczenia zawarte są w tabeli. Następnie przedstawił proponowaną stawkę od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej od 1 m2 pow. uż., w kwocie 11,63 zł.

 

18/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż stawka ta została ustalona prawidłowo.

 

19/ Pan Zbigniew Kołtek - stwierdził, iż stawka ta wzrasta dość znacznie, bo o 28 gr.

 

20/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawił proponowana stawkę od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym od 1 m 2 pow. uż, w kwocie 7,00 zł.

 

                Uwagi do proponowanej stawki nie zostały wniesione, stawka pozostaje bez zmian.

 

21/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawił proponowaną stawkę od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych od 1 m2 pow. uż, w kwocie 3,71. Nadmienił, iż w roku ubiegłym była przyjęta stawka maksymalna i obecnie proponujemy stawkę maksymalną.

 

22/ Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - zapytał, dlaczego została przyjęta stawka maksymalna.

 

23/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż taka była decyzja Rady.

 

25/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawił proponowaną stawkę podatku od buntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 pow. uż. w kwocie 4,20 zł.

 

26/ Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - zapytał, kto jest obciążany podatkiem wg tej stawki.,

 

27/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - wyjaśnił, iż stawką tą są obciążane wszystkie budynki, których właściciele nie są podatnikami  podatku rolnego, tj. emeryci i renciści oraz inne osoby. Następnie omówił proponowane stawki podatku od budowli.

 

28/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zapoznał, ze stawkami podatku od nieruchomości w gminie Milejczyce i Siemiatycze. I tak: stawka podatku od budynków pozostałych na rok 2005 w Gminie Milejczyce wynosiła 4,50 zł, natomiast w Gminie Siemiatycze 3,30 zł, a w naszej gminie 4,10 zł, co w porównaniu w Gmina Milejczyce stawka podatku jest wyższa o 0,40 zł, a w gminie Siemiatycze stawka jest niższa o 0,80 zł. Stawka podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1 m2 powierzchni proponowana jest w kwocie 0,54 zł, co powoduje wzrost o 3,8%, a w gminie Milejczyce w roku 2005 wynosiła ona 0,62 zł, a w Siemiatyczach 0,59 zł, w naszej gminie stawka jest niższa. Od gruntów pozostałych planowany jest wzrost o 7%, w Gminie Milejczyce stawka ta w 2005 r. wynosiła 0,10 zł i jest niższa, natomiast w gminie Siemiatycze wynosi 0,20 zł i jest wyższa od naszej stawki. Od budynków mieszkalnych proponowana stawka u nas wynosi 0,43 zł, została ona podwyższona o 4,87%, natomiast w roku 2005 w Gminie Milejczyce wynosiła ona 0,45 zł, a w gminie Siemiatycze 0,49 zł stawki te są wyższe od naszej stawki. Od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej u nas proponowana stawka wynosi 11,63 zł, natomiast w 2005 r. w gminie Siemiatycze wynosiła ona 14,50 zł, w gminie Milejczyce 16,00 zł, u nas wynosiła 11,35. Od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych u nas  w 2005 r. było 3,61, w Gminie Siemiatycze  3,61 zl, w Gminie Milejczyce 3,40.

 

29/ Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - zapytał, która stawka podatkowa ma największy wpływ na dochody gminy /jakiego podatku jest najwięcej/.

 

30/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż najwięcej dochodu wpływa z podatku od budynków pozostałych, gdzie jest proponowana stawka 4,20 zł.

 

31/ Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - poinformowała, że w gminie Mielnik również sa wyższe stawki podatkowe.

 

32/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zwrócił uwagę, że mieszkańcy naszej gminy sa ludźmi biednymi i trudno jest ustalać wysokie podatki. O trudnej sytuacji finansowej naszych mieszkańców świadczy, ilość wypłaconych świadczeń stypendialnych dla uczni oraz ilość wypłacanych zasiłków przez GOPS.

 

33/ Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - zapytał, jaka jest różnica w dochodach w przypadku obniżenia o 1 gr stawki podatku.

 

34/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zapytał ile ma dochodu gmina w tytułu podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

 

35/ Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - poinformował, że od gruntów związanych z działalnością gospodarczą  od osób fizycznych 11.444 zł, a od osób prawnych 15.044 zł.

 

36/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż 2% stanowi kwotę 220 zł.

 

37/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że podatek ten jest w rozbiciu na grupy podatników, łączna kwota wynosi 26.444 zł.

 

38/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż jest to kwota 520 zł. Następnie poddał pod rozwagę propozycję obniżenia stawki o 1 gr., wówczas będzie wzrost stawki o niecałe 2%.

 

                Członkowie Komisji zaproponowali, aby przyjąć proponowaną stawkę Wójta.

 

                 W wyniku jawnego głosowania 6 głosami za pozytywnie zaopiniowano proponowaną stawkę przez Wójta Gminy w kwocie 0,54 zł od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1 m2 powierzchni.

 

                Pan Anatol Naumnik -Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż stawkę podatku od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych od 1 ha powierzchni  w kwocie 3,00 zł, nie jest zmieniana zaproponował zaopiniować bez uwag.

 

                Stawka ta nie zostaje zmieniona, uwagi nie zostały wniesione, komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała omawianą stawkę.- w kwocie 3,00 zł.

 

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż proponowana stawka od gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako drogi - dr - nie będącymi drogami publicznymi wg art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych z dnia 21.03.1985 r. /Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086/ od 1 m2 powierzchni w kwocie 0,03 zł. Nadmienił, iż stawka nie ulega podwyższeniu.

 

Stawka ta nie zostaje zmieniana, wobec powyższego Komisja jednogłośnie 6 głosami pozytywnie zaopiniowała zaproponowaną stawkę 0,03 zl

 

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż stawka od gruntów pozostałych wzrasta o 7 %. Jaką sumę uzyskamy z podwyżki stawki.

 

Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - poinformowała, że pomimo, że procentowo jest 7% stawka wzrasta tylko o 1 gr.

 

Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - poinformował że z tytułu podatku od gruntów pozostałych mamy dochody w kwocie 163.871 zł.

 

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż przy podwyższeniu o 1 gr dochód wzrasta o 11 tys. zł. Zapytał kto jest za zmniejszeniem stawki.

Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - stwierdził, iż niema możliwości zmniejszenia.

 

W wyniku jawnego glosowania jednogłośnie 6 głosami Komisja pozytywnie zaopiniowała proponowaną  stawkę od gruntów pozostałych od 1 m 2 ,  w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,15 zł.

 

 Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zaproponował wyrażenie opinii do stawki podatku od budynków mieszkalny, nadmienił iż stawka ta wzrasta o 4,87%. Zapytał, jaka jest kwota dochodu z tego podatku.

Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego - stwierdził, iż w innych gminach mają 0,45, 0,49 zł, czy należy zmniejszać.

Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - dochód wynosi 46169 zł.

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji -   stwierdził, iż podatkiem tym opodatkowani są wszyscy mieszkańcy, przy podwyższeniu wzrasta dochód o około 2300 zł. Następnie poddał pod głosowanie obniżoną stawkę podatku w kwocie 0,42 zł, co daje obniżenie dochodu o około 2300 zł.

 

W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 5 głosami za, w obecności 5 członków komisji komisja zaproponowała przyjęcie stawki od budynków mieszkalnych w kwocie 0,42 zł.

 

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - poddał pod rozwagę komisji proponowaną stawkę podatku od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej dotychczasowa stawka wynosiła 11,35 zł a obecnie podwyższona została o wskaźnik inflacji i proponowana wynosi 11,63. Zapytał, czy pozostawiamy proponowana stawkę podatku.

 

W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 5 głosami za w obecności 5 członków komisja pozytywnie zaopiniowała proponowana stawkę podatku do budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w kwocie 11,63 zł.

 

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż stawka podatku od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym była w kwocie 7,00 zł i dalej nie jest zmieniała. Zapytał czy pozostawiamy proponowaną stawkę.

 

W wyniku jawnego glosowania jednogłośnie 5 głosami za w obecności 5 członków komisja pozytywnie zaopiniowała proponowaną stawkę podatku od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym w kwocie 7,00zł.

 

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - Zapytał, kto płaci podatek od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych i jaka jest wysokość tego podatku.

Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - wyjaśnił, iż podatkiem tym opodatkowany jest ośrodek zdrowia, a podatek wynosi 373 zł.

W wyniku jawnego głosowania, Komisja jednogłośnie 5 glosami w obecności 5 członków pozytywnie zaopiniowała proponowaną stawkę podatku od budynków związanych z prowadzeniem działalności z zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w kwocie 3,71 zł.

 

Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż proponowana stawka podatku od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 pow. uż. wynosi 4,20 zł, a było 4,10 zł. Zapytał kto jest za tym aby pozostawić stawkę 4,10 zł w związku ze zmniejszeniem dochodów ludności.

 

                W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 6 głosami zaproponowała aby pozostawić dotychczasową stawkę podatku od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 pow. uż. w kwocie 4,10zł.

 

                Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zapytał o jaką kwotę zostaną zmniejszone dochody w związku z nie podwyższaniem, stawki podatku.

                Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy - poinformował, że dochody z tytułu podatku od budynków pozostały wynoszą 355.764 zł.

                Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż dochody w związku z nie podwyższeniem stawki podatku zmniejszą się o 8500 zł. Następnie stwierdził iż od budowli pozostają stawki podatku na poziomie roku ubiegłego. Końcowo przypomniał zaproponowane przez komisje zmiany stawek podatku. I tak: od budynków mieszkalnych lub ich części  stawka 0,42 zł, a od budynków pozostałych 4,10 zł. Poddał pod glosowanie projekt uchwały wraz ze zmianami.

                W wyniku jawnego głosowania komisja jednogłośnie 6 głosami pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały wraz z zaproponowanymi zmianami.

 

             Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zapytał, czy mają uwagi do zaproponowanych zmian przez komisje Pani Wójt czy skarbnik gminy.

                Pani Wójt i Skarbnik Gminy nie wniosły uwag do propozycji komisji.

/Opinia Komisji w załączeniu/   Zal. Nr 4.

 

                Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych omówił Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy. Nadmienił, iż stawki zostały przeliczone wskaźnikiem 2,5%, natomiast niektóre stawki zostały określone jako minimalne przez Ministra Finansów i te stawki zostały zaokrąglone do pełnego złotego. Stawek tych nie można było zaokrąglić na korzyść podatnika, gdyż byłyby one niższe od stawek minimalnych.

/Projekt uchwały w załączeniu/      Zał. Nr 5

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż stawki podatku od środków transportowych zostały ustalone prawidłowo.

 

                Członkowie komisji uwag nie wnieśli.

 

                W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 6 głosami Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawione w projekcie uchwały stawki podatku od środków transportowych.

/Opinia Komisji w załączeniu/        Zał. Nr 6.

 

                Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru informacji i deklaracji podatkowych omówił Pan Piotr Mudel - Inspektor Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/        Zał. Nr 7

 

                Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

                W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 6 glosami Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji i informacji podatkowych.

/Opinia Komisji w załączeniu/          Zał. Nr 8

 

Do p.punktu 2-go:

 

                Projekt uchwały w sprawie zmiany w uchwale w sprawie przyjęcia statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej omowiła Eugenia Naumiuk - Inspektor Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/         Zał. Nr 9

 

                Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

                W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 6 głosami komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany w uchwale w sprawie przyjęcia  statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

/Opinia Komisji w załączeniu/           Zał. Nr 10.

 

Do p.punktu 3-go:

 

                Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja omówiła Pani Irena Kowalewicz - Referent Urzędu Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/     Zał. Nr 11.

I tak:

Działka Nr 367/8 o pow. 0,65 ha położona w obrębie geodezyjnym Siemichocze, jest działką rolną przylegająca do posesji na której znajduje się kaplica.

 

                Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zapytał, czy o przeznaczeniu działki do sprzedaży informowano proboszcza parafii. Biorąc pod uwagę, że działka ta jest przylegająca do posesji kaplicy i być może potrzebna ona będzie parafii, dlatego powinniśmy zawiadomić proboszcza.

                Pani Irena Kowalewicz - Referent Urzędu Gminy - poinformowała, że nie informowano proboszcza o planowanej sprzedaży nieruchomości.

                Pan Anatol Naumnik - zaproponował, aby wystąpić jak najszybciej z pismem do proboszcza, informującym o zamiarze sprzedaży tej nieruchomości.  Następnie poddał pod głosowanie wniosek o zawiadomienie proboszcza o zamiarze sprzedaży nieruchomości.

 

                W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 6 głosami Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek o zawiadomienie proboszcza o zamiarze sprzedaży nieruchomości przylegającej do posesji kaplicy w Siemichoczach.

 

Działka Nr 443 o pow. 0,24 ha położona w obrębie geodezyjnym Werpol, jest działką zabudowaną budynkami Państwa Czarneckich. Państwo ci użytkują tę nieruchomość od 50 lat lecz nie mają dokumentu stwierdzającego własność, dlatego występują o nabycie tej nieruchomości. Występują oni również o nabycie nieruchomości nr 444 o pow. 0,25 ha położonej w obrębie geodezyjnym Werpol, którą użytkują rolniczo.

 

Działka Nr 293 o pow. 0,07 ha położona w obrębie geodezyjnym Chanie-Chursy, jest działką budowlaną. Położona jest ona w sąsiedztwie z rzeką, a biorąc pod uwagę studium zagospodarowania przestrzennego może ona być potrzebna gminie w związku z budową zalewu.

 

                Po szczegółowym przeanalizowaniu w wyniku jawnego głosowania zaopiniowano następująco:

Działka Nr 367/8 o pow. 0,65 ha położona w obrębie geodezyjnym Siemichocze - 5 głosami za sprzedażą, 1 głosem wstrzymującym zaopiniowano pozytywnie.

Działka Nr 443 o pow. 0,24 ha położona w obrębie geodezyjnym Werpol - jednogłośnie 6 głosami zaopiniowano pozytywnie.

Działka Nr 444 o pow. 0,25 ha położona w obrębie  geodezyjnym Werpol - jednogłośnie 6 głosami zaopiniowano pozytywnie.

Działka Nr 293 o pow. 0,07 ha położona w obrębie geodezyjnym Chanie-Chursy - jednogłośnie 6 głosami zaopiniowano negatywnie, gdyż może być ona potrzebna gminie przy budowie zalewu.

 

                Następnie przewodniczący Komisji Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji poddał pod glosowanie opinię do projektu uchwały.

                W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości Gminy Nurzec Stacja z wyłączeniem działki Nr 293 położonej w obrębie geodezyjnym Chanie-Chursy.

/Opinia Komisji w załączeniu/   Zał. Nr 12.

 

Do p.punktu 4-go:

 

                Projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok omówiła Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy.

/Projekt uchwały w załączeniu/       Zał. Nr 13.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż na sesji Rady Gminy przyjęto do realizacji budowę chodnika przy ul. Okrężnej a zadanie te nie jest realizowane i środki wykorzystywane są na inny cel tj. opracowanie studium wykonalności na drogi do Zalesia i Wólki Nurzeckiej. 

 

2/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - wyjaśniła,  iż zadanie w zakresie budowy chodnika w roku bieżącym nie zostanie zrealizowane z uwagi koszt inwestycji, który przekracza 6 tys. EURO zachodzi konieczność ogłoszenia przetargu.

 

3/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż skoro zadanie te nie może być zrealizowane z uwagi na przetarg, a było ustalenie Rady, że należy te zadanie wykonywać, to nic nie stoi na przeszkodzie aby zakupić materiał. Odnośnie opracowania studium wykonalności na drogi do Zalesia i w Wólce Nurzeckiej stwierdził, iż zadania te nie miały być realizowane w roku bieżącym.

 

4/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że ogłaszając przetarg zlecamy wykonanie całej inwestycji, dlatego nie jest przewidziany zakup materiałów. Odnośnie zlecenia wykonania studium wykonalności na drogi do Zalesia i w Wólce Nurzeckiej wyjaśniła, iż było one niezbędne z uwagi na składanie wniosków o dofinansowanie z funduszy pomocowych.

 

5/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż decyzje o budowie chodnika podejmowała Rada, to zadanie te powinno być realizowane, dlatego należało zakupić materiał.

 

6/ Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - poinformowała, że jeśli będziemy zlecali wykonanie to zlecimy konanie na całość zadania. Uważa, że  niemożliwym jest zakupywać materiał, skoro mamy zlecać do wykonania dane zadanie.

 

6/ Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - stwierdził, iż niecelowym, jest zakupywać materiał, skoro zadanie nie jest realizowane. Zakup materiałów wiąże się z kosztami transportu, składowania. Proponował, aby środki finansowe pozostawić na realizację tego zadania w przyszłym roku.

 

7/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że zakupując materiał we własnym zakresie, zajdzie konieczność przeprojektowania dokumentacji i zmiany wartości inwestycji.

 

8/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zaproponował, aby na sesję przygotować informację, dlaczego zmieniane są ustalenia Rady odnośnie budowy chodnika przy ul. Okrężnej, w jaki sposób można ten problem rozwiązać, dlaczego nie możemy zakupić materiałów. Następnie zapytał, dlaczego nie zostanie wykonane zadanie w zakresie wdrażania usług elektronicznych.

 

9/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że zadanie w zakresie usług elektronicznych nie jest realizowane przez gminę. Umowa na realizacje tego zadania została podpisana z Politechniką Białostocką i w roku bieżącym projekt ten nie zostanie zrealizowany, dlatego zmniejsza się te wydatki.

 

10/ Pan Jerzy Fiedoruk - Członek Komisji - stwierdził, iż zostały środki finansowe na realizacje zadań w zakresie równania i utrzymania dróg gminnych.

 

11/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że środki finansowe na równanie asfaltowanie i bieżące utrzymanie dróg zostały wykorzystane dość w znacznym stopniu. Następnie zapoznała z wykazem wykonanych zadań w drogownictwie.

 

12/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż zadanie w zakresie remontu drogi o nawierzchni asfaltowej w Augustynce było wykonane wcześniej.

13/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że zadanie te było wnioskowane wcześniej lecz realizowane z budżetu obecnego.

 

14/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji zaproponował, aby jeszcze raz przyjrzeć się proponowanym zmianom.

 

15/ Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - wyjaśniła, iż po dokonanych zmianach nie ulegnie zmianie deficyt budżetowy. Nadmieniła, że nie zbędnym jest zabezpieczenie środków finansowych na opłacenie faktur za energie elektryczną na oczyszczalni ścieków jak i na wynagrodzenia agencyjno prowizyjne.

 

16/ Pan Jerzy Fiedoruk - Członek komisji - zapytał, co to wynagrodzenia agencyjno prowizyjne.

 

17/ Pani Maria Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy poinformowała, że są to środki na wypłacenie prowizji sołtysom i obecnie po wpłaceniu IV raty podatku okazało się, że brakuje nam takiej kwoty na wypłacenie wynagrodzeń sołtysom tj. koszty podróży i prowizję od zebranych podatków.

 

18/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - poprosił o przygotowanie i przedstawienie na sesji informacji czy jest możliwość zakupu materiałów na budowę chodnika, jeśli nie to dlaczego. Następnie poddał pod głosowanie wniosek o przedstawienie informacji.

 

                W wyniku jawnego głosowania 2 głosami za, 1 przeciw i 3 głosami wstrzymującymi ustalono, aby na sesje przygotować informację czy jest możliwość zakupu materiałów na budowę chodnika przy ul. Okrężnej.

                Komisja wnioskuje, że jeśli jest możliwość zakupu materiałów to należy zakupić materiały na budowę chodnika przy ul. Okrężnej, na kwotę 10 tys. zł.

 

                Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - stwierdziła, iż jeśli zostanie ustalone, że mamy zakupić materiały na kwotę 10 tys. zł to wówczas nie zostaną zmniejszone dochody o tę kwotę.

                Pan Anatol Naumnik  - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż jeśli coś jest ustalane, a nie może być wykonane to należy informować o takich możliwościach.

 

                Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - wyjaśniła, że proponowana zmiana jest jednocześnie informacją, że zadanie nie może być wykonane. Nadmieniła, że zadania te mogą być realizowane w przyszłości.

 

                Następnie Przewodniczący posiedzenia poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 r.

 

                W wyniku jawnego głosowania jednogłośnie 6 głosami Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w planie budżetu gminy na 2005 rok.

/Opinia Komisji w załączeniu/        Zał. Nr 14.

 

Do punktu 2-go

 

                Przystępując do rozpatrzenia analizy kosztów i zasad /podstawy prawne/ do ustalania stawek za wyżywienie uczniów i osób pozostałych w stołówkach szkolnych i przedszkolu, Przewodniczący Komisji Pan Anatol Naumnik przypomniał, iż na poprzednim posiedzeniu komisji, gdy rozpatrywano analizę kosztów wyżywienia prosiliśmy o wyjaśnienie zasad.

 

                Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - poinformowała, że zgodnie z obowiązującymi przepisami stawki odpłatności za wyżywienie ustala Dyrektor Szkoły. Natomiast w przedszkolu stawki ustala dyrektor lecz w przedszkolu jest statut przedszkola i jest w nim zapis, że nauczyciele płacą na takich samych zasadach jak dzieci, a personel kuchni nie wnosi opłat.

 

                Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż w związku z tym, że ustalanie stawek należy do kompetencji dyrektorów, a to są podwładni Wójta, więc oczekujemy informacji od Wójta w jaki sposób sprawa odpłatności za wyżywienie w stołówkach szkolnych zostanie rozwiązana. Z przedstawionych informacji tylko w Gimnazjum stawki sa zróżnicowane dla uczniów i osób pozostałych.

                 Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - stwierdziła, iż skontaktuje się z Dyrektorami i sprawa ta zostanie załatwiona.

 

Do punktu 3-go

 

Sprawy różne:

1.       Pani Irena Kowalewicz - Inspektor Urzędu Gminy - przedstawiła wniosek Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w sprawie nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy lokali mieszkalnych na terenie osiedla po byłej Jednostce Wojskowej.

 

                W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 6 głosami negatywnie zaopiniowała przyjęcie lokali mieszkalnych, które są pustostanami od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

 

2.       Pani Irena Kowalewicz - Inspektor Urzędu Gminy - poinformowała, że odbyły się cztery przetargi na sprzedaż autobusu za cenę 25 tys. zł, 18 tys. zł, 14 tys. zł i 6 tys. zł. Do przetargu nie zgłosiły zainteresowane osoby nabyciem autobusu. Obecnie wpłynął wniosek od Parafii Prawosławnej w Telatyczach o nieodpłatne przekazanie autobusu lub za symboliczną odpłatnością na rzecz Parafii

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zapytał ile waży autobus.

 

2/ Pani Irena Kowalewicz - Referent Urzędu Gminy - poinformowała, że nie ma rozeznania ile waży autobus, lecz na podstawie przeprowadzonego rozeznania przy złomowaniu uzyskamy około 2,5 tys. zł,

 

3/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zapytał Panią Wójt jakie jest jej stanowisko odnośnie przekazania autobusu dla parafii

 

4/ Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - poinformowała, że w trakcie poprzednich posiedzeń komisji, jeden z radnych wnioskował o nieodpłatne przekazanie autobusu, tak jak przekazano działkę w Nurcu-Stacji. Inni mówią, aby sprzedać w cenie złomu.

 

5/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zaproponował, aby Wójt dokonała ustalenia ceny złomowania i zaproponowała przekazanie autobusu Parafii po cenie ustalonej ze złomowania.

                Komisja jednogłośnie 6 głosami zaproponowała, aby ustalić na piśmie cenę złomowania i za taką cenę sprzedać autobus Parafii Prawosławnej w Telatyczach..

 

3.       Pani Irena Kowalewicz - Inspektor Urzędu Gminy - poinformowała, że zgodnie z decyzją Rady należało dokonać wydzielenia nieruchomości pod Apteką. Kilka dni po sesji wpłynęło podanie o nabycie nieruchomości Ośrodka Zdrowia. Po zasięgnięciu informacji odnośnie ceny podziału nieruchomości ustalono, że koszt wydzielenia działki pod Apteką wyniesie 1200 zł, a jeśli zlecimy wydzielenie nieruchomości Apteki i Ośrodka Zdrowia razem koszt wyniesie 1500 zł. Biorąc pod uwagę koszty podziału wstrzymano się z załatwieniem tej sprawy.

 

D y s k u s j a:

1/ Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - poinformowała, że w roku ubiegłym nie doszło do powołania Pogotowia ratunkowego w Nurcu-Stacji, jednak sprawa ta w dalszym ciągu jest aktualna być może w przyszłym roku pogotowie zostanie powołane. Do funkcjonowania pogotowia proponowaliśmy wynajęcie lokalu w Aptece.

 

                Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - zaproponował, aby w tej sprawie nie podejmować decyzji na posiedzeniu komisji, lecz sprawę tę rozpatrzyć na posiedzeniu Rady.

 

                W wyniku jawnego glosowania jednogłośnie 6 głosami komisja ustaliła, aby decyzję odnośnie dokonanie podziału działek i sprzedaży budynków Apteki i Ośrodka Zdrowia rozpatrzyć na sesji Rady.

 

4.       Pani Irena Kowalewicz - Inspektor Urzędu Gminy - poinformowała, że odbył się przetarg na sprzedaż nieruchomości w Nerczycach z wynikiem negatywnym, gdyż żaden z uczestników nie zaoferował postąpienia ponad cenę wywoławczą. Zgodnie z przepisami w tej sytuacji, chcąc ogłaszać kolejny przetarg należy obniżyć wartość tej nieruchomości. Uważamy, że jest to jedna z najbardziej atrakcyjnych działek w gminie. Dlatego porosiła o wyrażenie opinii czy mamy ogłaszać kolejny przetarg obniżając wartość działki, czy odczekać 6 m-cy i rozpocząć nową procedurę przetargową, z dotychczasową wartością nieruchomości.

 

                W wyniku jawnego głosowania Komisja jednogłośnie 6 głosami negatywnie zaopiniowała ogłaszanie przetargu z obniżoną wartością nieruchomości. Komisja uważa, że należy odczekać 6 m-cy i rozpocząć nową procedurę przetargową nie obniżając wartości nieruchomości..

 

5.       Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - poinformowała, że dowożąc nasze dzieci do szkoły w Siemityczach zabieramy po drodze jedno dziecko z Kajanki. Dotychczas odbywa się to w ramach współpracy gmin. Obecnie zaproponowaliśmy Wójtowi Gminy Siemiatycze, aby podpisać porozumienie proponując odpłatność w wysokości 200 zł miesięcznie. Wójt zgadza się na podpisanie takiego porozumienia, jednak ich radni zwracają uwagę, że my korzystamy z ich wody i powinniśmy odstąpić od pobierania opłat.

 

           Po szczegółowym przeanalizowaniu komisja jednogłośnie 6 glosami wyraziła opinię o odstąpieniu od pobierania opłaty,  gdyż nie ponosimy dodatkowych kosztów związanych z dowożeniem.

 

6.       Pani Olga Naumnik - prowadząca sprawy oświaty - poinformowała o realizacji zadań w zakresie pomocy materialnej dla uczniów.

 

D y s k u s j a:

1/ Pan Wiktor Karpiuk - Członek Komisji - zapytał, czy dzieci Pani Pyszko a Sokóla otrzymały stypendium.

 

2/ Pani Olga Naumnik - prowadząca sprawy oświaty - poinformowała, że dzieci Pani Pyszko nie otrzymały stypendium, gdyż nie był złożony wniosek.

 

7.       Pani Olga Naumnik - prowadząca sprawy oświaty - poinformowała, że do Urzędu Gminy wpłynęło kilka anonimów na temat działalności przedszkola a w szczególności wynoszenia posiłków przez pracowników. Po ostatnim anonimie postanowiono przeprowadzić kontrolę pracowników wychodzących z pracy. Do przeprowadzenia kontroli poproszono funkcjonariusza Policji. Następnie omówiła przebieg kontroli.

D y s k u s j a:

1/ Pan Michał Muszkatel - Członek Komisji - stwierdził, iż skoro są skargi to powinno się na nie reagować pomimo, że są one anonimami.

2/ Pan Anatol Naumnik - Przewodniczący Komisji - stwierdził, iż skoro są sygnały o nieprawidłowościach to należy przeprowadzać kontrole.

3/ Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - stwierdził, iż kontrole powinny być przeprowadzane.

 

8.       Pan Jarosław Nikiforuk - Członek Komisji - stwierdził, iż miał być zakupiony stół do tenisa stołowego do świetlicy w Siemichoczach, jak dotychczas stół nie został zakupiony. Nadmienił, iż młodzież z Siemichocz zajęła 3 miejsce w rozgrywkach, a na zakup stołu potrzeba około 800 zł.

9.       Pani Raisa Pachwicewicz - Wójt - zobowiązała się, że do 8 grudnia stół zostanie zakupiony.

10.    Pan Zbigniew Kołtek - Z-ca Przewodniczącego Komisji - zapytał, jakie jest zainteresowanie wodociągowaniem wsi i od której miejscowości należy rozpocząć realizację tego zadania.

11.    Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - poinformowała, że na realizacje zadania w zakresie wodociągowania został złożony wniosek do Urzędu Wojewódzkiego na dofinansowanie z funduszu ZPOR jako jednego zadania łącznie z modernizacją stacji uzdatniania wody.

12.    Pan Wiktor Karpiuk - Członek Komisji - zapytał, czy zostało już wydane pozwolenie na budowę wodociągu.

13.    Pani Maria Szatyłowicz - Skarbnik Gminy - wyjaśniła, iż nie jest zorientowana czy zostało już wydane pozwolenie na budowę. Wiadomym jest, że mamy niezbędną dokumentację do złożenia wniosku o dofinansowanie. Nadmieniła, że do końca września br był termin na złożenie wniosku i wniosek został złożony.

 

        Na tym posiedzenie komisji zakończono. 

 

Protokołowała:                                                                         Przewodniczący Komisji

 

E. Naumiuk                                                                                  Anatol Naumnik

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nurzec-Stacja

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Staniszewski

Wprowadzający: Krzysztof Staniszewski

Data wprowadzenia: 2007-06-08

Data modyfikacji: 2007-06-08

Opublikował: Krzysztof Staniszewski

Data publikacji: 2007-06-08